Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@05:00:46 GMT

تشکیل کمیته ساماندهی کودکان کار و خیابان در گیلان

تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۲۷۰۴۹

تشکیل کمیته ساماندهی کودکان کار و خیابان در گیلان

ایسنا/گیلان مدیرکل بهزیستی گیلان، با بیان اینکه کودکان نباید به خاطر فقر روانه خیابان شوند، گفت: کمیته ای متشکل از بهزیستی، کمیته امداد، دادستانی و شهرداری را تشکیل دادیم تا مسئله ساماندهی کودکان کار و خیابان را با تصمیمات انسانی و مددکاری رسیدگی کند.

حسین نحوی نژاد در جمع خبرنگاران، با اشاره به اهمیت مشارکت جویی و فرهنگ سازی در بهزیستی، اظهار کرد: مهمترین ماموریت بهزیستی در حوزه پیشگیری و درمان معلولین، کودکان، خانواده و سلامت روان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی کم بینایی و نابینایی را جزو مشکلاتی دانست که روند جهانی افزایشی دارد و تصریح کرد: هنوز در مناطق روستایی کشورهای در حال توسعه برخی از عفونت ها از جمله تراخم و به تعویق انداختن اعمال جراحی همچون آب مروارید و آب سیاه باعث نابینایی می شود.

مدیرکل بهزیستی گیلان، با اشاره به شیوع فشار خون و دیابت در دوران سالمندی، گفت: اغلب آب مروارید و آب سیاه در دوران سالمندی دیده می شود که می تواند منجر به نابینایی شود لذا نیازمند فرهنگ سازی و تغییر سبک زندگی با محوریت دوری جستن از غذاهای ناسالم، استفاده بد از سیستم بینایی، عملکرد نامناسب انکساری و عدم درمان به موقع دیابت و بیماری های قلبی و عروقی هستیم.

نحوی نژاد، شایع ترین عامل کم بینایی و نابینایی زیر ۳۰ سال را آمبلوپی(تنبلی چشم) دانست و عنوان کرد: خوشبختانه در کشور پوشش خوب غربالگری وجود دارد و گیلان جزو سه استان برتر است.

وی ۱۲ درصد جمعیت تحت پوشش بهزیستی گیلان را دارای معلولیت بینایی دانست و افزود: ۴۷۷۰ نفر در سامانه های بهزیستی شناسایی شدند که دارای چهار سطح خفیف، متوسط، شدید و خیلی شدید کم بینایی و نابینایی هستند.

مدیرمل بهزیستی گیلان، از غربالگری ۴۷ هزار نفری تنبلی چشم در گیلان طی سال گذشته خبر داد و بیان کرد: ۲۵۸ دانش آموز، ۹۳ دانشجو و ۲۱۰ ورزشکار کم بینا و نابینا داریم.

وی با اشاره به راه اندازی دبیرخانه پیگیری قانون حمایت از حقوق معلولان، خاطرنشان کرد: موفق به تحقق ۴۰ درصدی مناسب سازی های ادارات و اماکن عمومی برای معلولان شدیم.

نحوی نژاد، با بیان اینکه ۲۲ مرکز برای نگهداری کودکان بی سرپرست و بدسرپرست داریم، گفت: ۲۵۹ کودک به تفکیک سن و جنس در این مراکز نگهداری می شوند و یک شیرخوارگاه داریم. سازمان بهزیستی یارانه یک میلیون تومانی کودکان زیر ۱۲ سال، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی کودکان بالای ۱۲ سال و یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی کودکان توانخواه را به این مراکز پرداخت می کند.

مدیرکل بهزیستی گیلان، از شناسایی ۱۸۰ کودک کار با همکاری شهرداری ها خبر داد و متذکر شد: به ۹۴ کودک از این ۱۸۰ کودک خدمات بازگشت به تحصیل ارائه کردیم. همچنین برای ۵۹ کودک کمک هزینه معیشتی ۳۵۰ هزار تومانی به خانواده ها پرداخت شد.

وی با بیان اینکه در استان گیلان بر خلاف سایر استان ها همه کودکان کار و خیابان صاحب خانواده هستند، اضافه کرد: این کودکان اغلب در حاشیه شهر و سکونتگاه های غیر رسمی زندگی می کنند.

نحوی نژاد، قانون حمایت از اطفال و نوجوانان را بسیار ارزشمند دانست و ادامه داد: در این قانون شرح وظایف دستگاه ها آمده و هرگونه خشونت و آزار و غفلت جسمی و عاطفی و جنسی نسبت به کودکان به نهادهای قضایی گزارش داده می شود.

وی از حمایت بهزیستی از ۲۲۰۰ کودک زنان سرپرست خانوار و پرداخت کمک هزینه تحصیل به ۴۵۰ کودک خبر داد و اظهار کرد: کودکان نباید به خاطر فقر روانه خیابان شوند و لذا اجازه نمی دهیم که کودکان در محیط ناامن خیابان قرار بگیرند و اقدام به ارائه خدمات بهداشتی، مددکاری و تغذیه ای به کودکان خواهیم کرد. در این راستا کمیته ای متشکل از بهزیستی، کمیته امداد، دادستانی و شهرداری را تشکیل دادیم تا مسئله ساماندهی کودکان کار و خیابان را با تصمیمات انسانی و مددکاری رسیدگی کند.

مدیرکل بهزیستی گیلان، با تاکید بر لزوم ترویج ورزش همگانی برای معلولان، عنوان کرد: در حال حاضر ۴۷۳ نفر از جمعیت تحت پوشش بهزیستی استان ورزشکار هستند که از این تعداد ۱۹۵ نفر به صورت حرفه ای و ۲۷۷ نفر به صورت آماتور در رشته های شنا، دو و میدانی، وزنه برداری، تیراندازی، فوتبال، والیبال، بسکتبال با ویلچر و بوچیا فعالیت می کنند لذا کسب مدال های جهانی و پارالمپیک در ایجاد انگیزه و روحیه در معلولان ورزشکار بسیار اثرگذار است.

وی با بیان اینکه بیماری کرونا دارای بعد اجتماعی است، گفت: بسیاری از افراد به خاطر کرونا سرپرست خانواده را از دست داده اند و عده ای دچار فقر ناشی از بیکار شدن هستند لذا ابعاد اجتماعی کرونا بسیار وسیع و پیچیده است و آشفتگی های روانی و نیازمندی های اقتصادی را به دنبال دارد.

نحوی نژاد، سامانه ۱۲۳ را آماده رسیدگی به هرگونه سالمندآزاری، همسرآزاری، فرزندآزاری، خودکشی و... دانست و افزود: استان گیلان ۱۰۱ مرکز مشاوره دارد که این مراکز در نیمه نخست امسال به ۱۱ هزار و ۲۴۴ نفر ارائه خدمات حضوری کردند. همچنین ۱۵ هزار و ۳۵ نفر از مشاوره تلفتی ۱۴۸۰ برخوردار شدند.

وی ۳۷ مرکز از این ۱۰۱ مرکز مشاوره بهزیستی استان را واجد شرایط سامانه «تصمیم» دانست و عنوان کرد: پرونده زوجین بعد از مشاوره به دفاتر قضایی ارجاع داده می شود. در این راستا در نیمه نخست امسال پرونده ۱۴۲۵ زوج به سامانه مذکور ارجاع داده شد که در حال حاضر ۴۹۱ پرونده در دست رسیدگی است.

مدیرکل بهزیستی گیلان، با بیان اینکه مشاوره های مذکور ویژه طلاق توافقی روجین است، اضافه کرد: باید سطح مداخلات را به سنین پایین بیاوریم و آموزش و مشاوره پیش از ازدواج را برای جمعیت ۳۶ هزار نفری دانش آموزان گیلان د دو پای متوسطه شروع کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی سازمان بهزیستی نابينايي معلولان کودکان کار و خیابانی مدیرکل بهزیستی گیلان کودکان کار و خیابان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۲۷۰۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین دور گفتگوهای روسیه و اوکراین با میانجیگری قطر انجام شد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اسپوتنیک، خانم لووا-بلووا، دادآور حقوق کودکان روسیه این موضوع را امروز چهارشنبه، ۲۴ آوریل اعلام کرد.

مذاکرات در شهر دوحه انجام شد و توافق شد که ۲۹ کودک به اوکراین و ۱۹ کودک به روسیه نقل مکان کنند.

کد خبر 847034 برچسب‌ها قطر کودکان خبر ویژه روسیه - اوکراین

دیگر خبرها

  • سنجش بینایی بیش از ۱۶۲ هزار کودک در آذربایجان‌غربی
  • اجرای طرح خانواده میزبان در فارس
  • نخستین دور گفتگوهای روسیه و اوکراین با میانجیگری قطر انجام شد
  • ماجرای «خبر خوش» برای مستمری بگیران بهزیستی و کمیته امداد چیست؟
  • اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی‌چشم بیش از ۱۶۲ هزار کودک در آذربایجان‌غربی
  • اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی چشم بیش از ۱۶۲ هزار کودک در آذربایجان‌غربی
  • اوتیسم؛ بیماری ناشناخته و بدون درمان!
  • ۶۷۸ خیر حامی کودکان تحت حمایت بهزیستی هستند
  • اوتیسم؛ اختلالی که ناشناخته ماند
  • ۶۷۸ کودک بهزیستی زنجان تحت حمایت حامیان قرار دارند