Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-24@00:55:12 GMT

آینده‌ای مبهم پیش روی مردم افغانستان

تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۲۷۱۰۰

آینده‌ای مبهم پیش روی مردم افغانستان

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، حامد هادیان خبرنگار ایرانی که قبل از جابجایی کامل حکومت افغانستان و استقرار طالبان به این کشور سفر کرده است، در برنامه سلام تهران شبکه پنج سیما، گفت: قبل از جابجایی حکومت، من علاقه زیادی داشتم که به افغانستان بروم و بعد از استقرار طالبان در حالیکه راه‌های هوایی بسته بود و بسیاری از نخبگان و خبرنگاران داخلی و خارجی از افغانستان مهاجرت کرده بودند از راه زمینی به افغانستان رفتم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با بیان اینکه قبلا به سوریه و عراق هم سفر کرده است، می‌گوید: با خبر‌هایی که از رسانه‌ها می‌شنیدم احساس خطر نمی‌کردم و زمانی که از مرز رد شدم عکس ویزایم را منتشر کردم و، چون تا کنون ویزای طالبان منتشر نشده بود شبکه‌های بین المللی و توییتر طالبان آن را نشان داد.

هادیان در خصوص اوضاع و احوال جدید مردم افغانستان می‌گوید: افعانستان به دلیل انکه سال‌های متوالی درگیر جنگ بوده اوضاع خوبی ندارد حکومت قبل ۳ ماه آخر به کارمندان حقوق نداده بود الان هم طالبان در حوزه اقتصادی و رفاه مردم مشکل دارند؛ اوضاع افغانستان برای مردم این کشور گنگ است و آینده روشنی را پیش روی خود نمی‌بینند.

این خبرنگار ایرانی که از نزدیک با مردم افعانستان دیدار داشته است، می‌گوید: مطالبه اصلی مردم از حکومت جدید آن است که همه قومیت‌ها در کشور به کار گرفته شوند؛ امنیت و رفاه برای آن‌ها محقق شود و از لحاظ امنیت اقتصادی به ثبات برسند هر چند که انفجار‌های دو هفته اخیر در افعانستان دوباره این امنیت را مخدوش کرد.

هادیان با بیان اینکه تقریبا نیمی از مردم افغانستان به ایران سفر کرده اند می‌گوید: آن‌ها از لحاظ فرهنگی قرابت نزدیک و عمیقی با ایرانی‌ها دارند، کلیت افغانی‌ها احساس خوبی نسبت به ایرانی‌ها دارند و، چون با ما هم دین و هم زبان هستند موسیقی و مداحی ایرانی گوش می‌کنند، کتاب‌های ایرانی می‌خوانند و شاعران ایرانی را می‌شناسند؛ هَزاره‌ها و قزلباش‌ها شیعه اند، پشتو‌ها و تاجیک‌ها ایران را دوست دارند و خیلی از آن‌ها مایلند به ایران مهاجرت کنند.

انتهای پیام/ز

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تحولات افغانستان طالبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۲۷۱۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

می‌خواهیم بر اساس احترام متقابل با دنیا تعامل کنیم

سراج‌الدین حقانی، وزیر کشور طالبان در دیدار با کادرهای علمی و فرهنگی افغانستانی مقیم اروپا اظهارداشت: دنیا باید این حقیقت را بپذیرد و به آن عادت کند که افغانستان یک کشور مستقل است.

وی افزود: همانطور که طالبان در امور داخلی دیگر کشورها دخالت نمی‌کند، این را هم نمی‌پذیرد که دیگران دستوراتی بدهند که با حاکمیت ملی ما هم‌خوانی نداشته باشد.

حقانی ادامه داد: ما می‌خواهیم بر اساس احترام متقابل با دنیا تعامل کنیم، بحث آموزش مربوط به ماست، ما خودمان برای آن زمینه‌سازی می‌کنیم. چون این مشکل فرزندان خودمان است و هیچکس به اندازه ما با فرزندانمان مهربان نیست.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • ادامه گشت زنی پهپادهای ناشناس در آسمان افغانستان
  • سفیر طالبان در پکن: مناسبات افغانستان با چین بسیار مهم است
  • تعیین سفیر جدید طالبان در تاشکند
  • تعیین سفیر جدید طالبان در ازبکستان
  • طالبان: نیمی از اعضای داعش خوراسان اتباع تاجیکستان هستند
  • حقانی: دنیا باید بپذیرد که افغانستان کشور مستقل است
  • داعش مسئول حمله تروریستی کابل
  • حمله کابل| داعش: شیعیان و طالبان را هدف قرار دادیم
  • هشدار سیلاب در ولایات افغانستان
  • می‌خواهیم بر اساس احترام متقابل با دنیا تعامل کنیم