Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزیر دفاع آمریکا که برای دیدار با مقام‌های ارشد گرجستان روز دوشنبه وارد این کشور شد بر ضرورت تداوم آموزش نظامیان گرجستان همزمان با تقویت نظامی روسیه در دریای سیاه تأکید کرد.

به گزارش وبگاه «نیوی تایمز» «لووید آستین» وزیر دفاع آمریکا پس از دیدار با «جوانشر بورچولادزه» وزیر دفاع گرجستان  توافقنامه افزایش همکاری نظامی و تمدید آموزش نظامیان این کشور را به عنوان حمایت از متحدان خود در اروپای شرقی و افزایش توان روسیه دردریای سیاه خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 این اولین گام ضد روسی آمریکا در تورمنطقه‌ای وزیر دفاع این کشور است که قرار است به اوکراین و رومانی نیز سفر کند.

  وزیر دفاع آمریکا در نشست خبری با همتای گرجستانی خود وقایع چند سال اخیر بین روسیه و گرجستان و تلاش برای نفوذ بیشتر روسیه در دریای سیاه را محکوم کرد و گفت: «این منطقه‌ای مهم است و امنیت و ثبات آن حیاتی است.»

گرجستان و اوکراین کشورهای ناتوهستند و رومانی نیز عضو آن است. ناتو تاکنون با عضویت گرجستان موافقت نکرده و غرب نیز بر گرجستان فشار می آورد تا فساد را مهار کرده است.

ارتش ایالات متحده، تفنگداران دریایی و نیروهای عملیات ویژه گرجستان را برای تقابل مقابل روسیه آموزش داده‌اند ، اما دوره سه ساله آن در دسامبر به پایان رسید. 

جوانشر بورچولادزه وزیر دفاع گرجستان نیز در این نشست خبری گفت: «ما در سطح جدیدی از همکاری با ایالات متحده هستیم که حداکثر توان دفاعی و بازدارندگی گرجستان را تضمین می‌کند.»

سفر این مقام ارشد واشنگتن به تفلیس در شرایطی انجام شده که روسیه طی سال‌های گذشته همواره با حساسیت روابط گرجستان و آمریکا را دنبال کرده است. مواضع حمایتی واشنگتن به ویژه در زمینه عضویت گرجستان در ناتو باعث شد که سال   ۲۰۰۸ در زمان ریاست جمهوری «میخائیل ساکاشویلی» کار به جنگ مسکو و تفلیس بکشد.

مسکو بارها به واشنگتن و دیگر کشورهای غربی درباره گسترش ناتو به سمت شرق و استقرار آن در مناطق نزدیک به فدراسیون روسیه هشدار داده است.

سفر وزیر دفاع دولت جو بایدن به تفلیس از یک منظر دیگر هم قابل بررسی است. گرجستان در قفقاز جنوبی واقع است و این منطقه طی یک سال اخیر بعد از جنگ ۴۴ روزه جمهوری آذربایجان و ارمنستان همواره خبرساز بوده است.

به رغم میانجیگری روسیه و امضای توافق آتش‌بس میان سران جمهوری آذربایجان و ارمنستان، تنش‌ها ادامه دارد و هر از چند گاهی، باکو و ایروان طرف مقابل را به نقض آتش‌بس متهم می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: روسیه آمریکا گرجستان قفقاز دریای سیاه توافقنامه وزیر دفاع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۲۷۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش وزیرجنگ اسراییل به تحریم‌های آمریکا علیه نظامیان صهیونیست

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، وب گاه آمریکایی آکسیوس در گزارشی به واکنش مقامات نظامی اسرائیل به تحریم احتمالی آمریکا علیه یکی از گردان‌های ارتش اسرائیل پرداخته است.

در این گزارش به نقل از دستیار وزیر جنگ اسرائیل گفته شده است که «گالانت» به عنوان وزیر جنگ با مقامات ارشد ارتش درباره تحریم‌های مورد انتظار علیه گردان نتسح یهودا گفتگو کرده است.

وزیر جنگ اسرائیل در این دیدارها گفته است که آسیب رساندن به یک گردان به معنای آسیب رساندن به کل ارتش است و این گونه اقدامات راهی برای رفتار با دوستان نیست.

همچنین گفته شده است که وزیر جنگ اسرائیل با رئیس ستاد کل ارتش درباره قصد واشنگتن برای تحریم گردان نتسح یهودا گفتگو کرده است.

براساس بیانیه ارتش اسرائیل، گالانت در دیدارهای خود درباره تحریم گردان نتسح یهودا ابراز نگرانی کرد که این تحریم‌های مورد انتظار آمریکا می‌تواند آغازی برای اقدامات مشابه علیه کل اسرائیل باشد.

برای نخستین بار و در اقدامی نادر، منابع آمریکایی از اقدام واشنگتن برای تحریم یک گردان افراطی صهیونیست‌ها در کرانه باختری خبر دادند.

به گزارش نشریه آمریکایی «اکسیوس»، سه منبع آگاه دولتی در کاخ سفید به این پایگاه خبری گزارش دادند که انتظار می‌رود طی روزهای آینده، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا از وضع تحریم‌های سخت گیرانه‌ای ضد گردان افراطی «نتسح یهودا» وابسته به ارتش اشغالگران صهیونیست در پی اقدامات ناقض حقوق بشری اخیر نظامیانش ضد ساکنان فلسطینی در کرانه باختری اعلام کند.

این نشریه آمریکایی با بی‌سابقه خواندن این اقدام کاخ سفید ضد یک واحد نظامی ارتش صهیونیستی فاش ساخت که یکی از مفاد تحریمی ضد این گردان تندرو صهیونیستی، محروم شدن اعضای آن از هرگونه دریافت کمک نظامی و آموزشی از سوی ارتش آمریکا خواهد بود.

گفتنی است روز پنجشنبه هفته گذشته، یک مؤسسه روزنامه نگاری مستقل و غیر دولتی در نیویورک که به روزنامه‌نگاری تحقیقی (ProPublica) و برای منافع عامه فعالیت می‌کند در گزارشی فاش ساخت که یک کمیته ویژه وزارت امور خارجه از ثبت و کشف مصادیقی از اقدامات ناقض حقوق بشری این واحد نظامی دریافت کرده است.

به گفته یک مقام مسئول دولتی در کاخ سفید، دستور بلینکن در وضع تحریم‌ها ضد این واحد افراطی ارتش اسرائیل به وقایع قبل از آغاز عملیات طوفان الاقصی و اقدامات خشونت طلبانه و ضد بشری این واحد در کرانه باختری ارتباط دارد.

همزمان با انتشار گمانه‌زنی‌ها و حرف و حدیث‌ها از تحریم بی‌سابقه این گردان خشن و افراطی از سوی واشنگتن، مقامات صهیونیستی به اقدام وزارت خارجه آمریکا واکنش نشان دادند.

منابع عبری گزارش دادند که نخست وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به اقدام احتمالی کاخ سفید در تحریم این واحد نظامی با انتقاد از دولت آمریکا گفت: تحریم یکی از گردان‌های ارتش اسرائیل، اوج پستی و فروپاشی اخلاقی است.

از سوی دیگر، در ادامه واکنش‌ها و بروز اختلافات میان تل آویو و واشنگتن، وزیر اقتصاد رژیم صهیونیستی به شدت به دولت بایدن تاخت و افزود: اعمال تحریم علیه ارتش اسرائیل توسط آمریکا، دیوانگی محض و تلاش برای تحمیل حکومت فلسطین بر ماست.

از سوی دیگر، بن گویر، وزیر تندرو و جنجالی امنیت داخلی رژیم اشغالگر در موضعی با حمله به کاخ سفید اعلام کرد که تحریم سربازانمان، خط قرمز ماست. گالانت باید هرچه سریع‌تر از گردان نتسح یهودا حمایت کند. اگر اینچنین نکند، این گردان را به عنوان قهرمانان بزرگ معرفی خواهیم کرد.

گفتنی است که عناصر گردان افراطی نتسح یهودا از نظامیانی از قوم‌گرایان افراطی حریدی مذهبی و گروه مذهبی تندرو افراطی موسوم به «شبیبه الطلال» (Hilltop Youth) تشکیل شده است که هر روز علیه فلسطینیان در کرانه باختری را با اقدامات ضد انسانی مورد ضرب و جرح و خشونت قرار می‌دهند.

کد خبر 6084934

دیگر خبرها

  • واکنش روسیه به کمک ۶۰ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین | اوکراین ۵۰۰ هزار سرباز از دست داده است
  • استقرار ۳۳ هزار نیروی نظامی ناتو در مرز‌های روسیه/کشته شدن ۵۰۰ هزار سرباز اوکراینی در جنگ با روسیه/حمله پهپادی گسترده اوکراین به شبه جزیره کریمه
  • استقرار 33 هزار نیروی نظامی ناتو در مرزهای روسیه/کشته شدن 500 هزار سرباز اوکراینی در جنگ با روسیه/حمله پهپادی گسترده اوکراین به شبه جزیره کریمه
  • شویگو: اوکراین نیم‌ میلیون سرباز از دست داده است
  • هم‌اکنون ۳۳ هزار نیروی نظامی ناتو در مرزهای روسیه مستقر هستند
  • فرانسه: حضور ما در خاورمیانه باعث مهار تنش است!
  • حزب‌الله عراق: عملیات علیه نظامیان آمریکا را از سر می‌گیریم
  • واکنش وزیرجنگ اسراییل به تحریم آمریکا علیه نظامیان
  • واکنش وزیرجنگ اسراییل به تحریم‌های آمریکا علیه نظامیان صهیونیست
  • قانون «عوامل خارجی»دست غرب را در گرجستان می‌بندد؟-بخش پایانی