Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، افتادگی پلک چشم عارضه‌ای است که در آن یک یا هر دو پلک بالایی چشم به سمت پایین و حالت افتاده قرار می‌گیرد. این اختلال می‌تواند هم برای خانم‌ها و هم برای آقایان در هر سنی بروز پیدا کند؛ البته افتادگی پلک چشم در سنین بالا شایع‌تر است.

از مهم‌ترین علت‌های افتادگی پلک چشم می‌توان به مواردی مانند افزایش سن، استفاده طولانی مدت از لنز‌های تماسی سخت، دارو‌های چشمی و مالیدن مداوم چشم‌ها اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آسیب به کانال‌های عصبی مسئول حرکات پلک، فلج صورت و دیستروفی و ضعف عضلات از دیگر علت‌های شایع در افتادگی پلک چشم محسوب می‌شوند.

گاهی اوقات افتادگی پلک می‌تواند از زمان تولد و ناشی از نقص مادرزادی و عدم تشکیل عضله بالابرنده پلک بروز پیدا کند؛ بنابراین این عارضه فقط مربوط به سنین بالا نمی‌شود. همچنین ضایعه یا ضربه به چشم و پلک، تومور یا برخی بیماری‌ها مانند کم کاری تیروئید در افتادگی پلک چشم نقش دارند.

در صورتی که علائم و نشانه‌هایی مانند مکرر بالا بودن سر برای بهتر دیدن، اشک ریزی مداوم و کاهش بینایی را حس کردید؛ با عارضه افتادگی پلک رو به رو هستید. همچنین احساس سنگینی یا فشار روی کره چشم و خشکی چشم می‌توانند از نشانه‌های مرتبط با افتادگی پلک باشند.

برای درمان افتادگی پلک چشم دو روش غیر جراحی و روش جراحی وجود دارد.

در روش غیر جراحی از راهکار‌هایی مانند استفاده از پایه در قاب عینک، تجویز ویتامین  B۱۲ در برخی موارد، طب سوزنی و تمرین‌های تقویت چشم به کار گرفته می‌شود اما در روش جراحی، ترمیم پلک و بالابردن آن و قرار دادن در وضعیت مناسبش صورت می‌گیرد.

توصیه می‌شود اگر نشانه‌های مرتبط با افتادگی پلک چشم را احساس کردید، حتما برای درمان آن اقدام کنید؛ در صورت عدم درمان سریع و به موقع ممکن است با پیامد‌های احتمالی دیگر مانند تنبلی چشم و کاهش سطح بینایی مواجه شوید.

پربیننده ترین افراد بالای ۶۵ سال سریعتر دز یادآور واکسن کرونا دریافت کنند شرایط ثبت نام برای تزریق دز سوم واکسن کرونا راه درمان بوی بد عرق جوان ساز پوست دست با این کرم چرا باید عدس را قبل از پخت خیس کنیم؟!

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: چشم افتادگی پلک چشم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۲۹۰۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چطور دندان‌قروچه را متوقف کنیم؟

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، برخی افراد مبتلا به این عارضه شب‌ها به کمک محافظ دهان یا بستن آتل دردشان را تسکین می‌دهند، اما برخی دیگر می‌کوشند با اصلاح شیوه زندگی از جمله مدیریت استرس، تمرینات فک و تغییرات رژیم غذایی این علائم را کاهش دهند.

«وری‌ول هلث» در گزارشی به این عارضه و راه‌های درمان آن پرداخته است:

دندان‌قروچه و اختلال مفصل گیجگاهی فکی

دندان‌قروچه عامل ابتلا به اختلال مفصل گیجگاهی فکی یا تی‌ام‌دی (TMD) است. هنگامی که مفاصل گیجگاهی فکی در جای خودشان قرار نگرفته باشند باعث درد، سفتی و سردرد می‌شوند و هنگام بلع و صحبت‌ کردن مشکل ایجاد می‌کنند.

چطور دندان‌قروچه را متوقف کنیم؟

می‌توانید با تمرینات زیر دندان‌قروچه را متوقف کنید:

- ورزش دادن فک

- تمرین ذهن‌آگاهی

- مدیریت استرس

- پرهیز از خوردن بعضی غذاها

- مصرف مکمل‌ها

- استفاده از کمپرس آب گرم

- پرهیز از برخی مواد خاص

برخی تمرینات ورزشی فک و حرکات کششی دیگر نیز به تغییر حافظه عضلانی‌ کمک می‌کند و درنتیجه آن، فک شروع به آرام‌ و نرم‌ شدن می‌کند. برای مثال، چرخاندن شانه‌ها و کشش گردن به نرمی و انعطاف فک کمک می‌کند.

پرهیز از برخی مواد غذایی

برخی از غذاها و آب‌نبات‌ها علائم دندان‌قروچه را تشدید می‌کنند. افراد مبتلا به این عارضه بهتر است از مصرف موادغذایی مانند ذرت بوداده، چوب‌شور، آدامس، آجیل و آب‌نبات و غذاهای جویدنی یا چسبنده مانند گوشت سفت، کارامل و کره بادام‌زمینی پرهیز کنند.

تاثیر ویتامین‌ها بر دندان‌قروچه

همچنین برخی شواهد از تاثیر کمبود برخی ویتامین‌ها بر دندان قروچه خبر می‌دهند. براساس تحقیقات، دندان‌قروچه ممکن است به کمبود منیزیم، فیبر، ویتامین دی و کلسیم مرتبط باشد.

همچنین افرادی که پیوسته کافئین و سایر محرک‌ها مانند الکل و تنباکو را مصرف می‌کنند با احتمالی بیشتر به دندان‌قروچه مبتلا می‌شوند. اگر شب‌ها دندان‌قروچه می‌کنید، مصرف این مواد را به‌خصوص قبل از خواب، کاهش دهید. سعی کنید شب‌ها دمنوش گیاهی یا شیر گرم بنوشید تا ذهنتان آرام شود و عضلات‌تان تسکین یابد.

کمپرس آب گرم

کمپرس آب گرم مانند حوله‌ خیسانده‌شده در آب گرم، جریان خون را افزایش می‌دهد و عضلات حساس فک را شل می‌کند. حوله گرم را مستقیماً روی نقطه‌ای از فک‌تان بگذارید که در آنجا احساس تنش می‌کنید و با مالش آن، درد فک را تسکین دهید.

مدیریت استرس

طبق تحقیقات، مشکلات سلامت روان مانند استرس، اضطراب، فرسودگی کاری و بی‌قراری ارتباط نزدیکی با دندان‌قروچه دارند. افراد زیادی هنگام نگرانی و اضطراب فک‌شان را روی هم فشار می‌دهند.

فعالیت‌هایی مانند ورزش یوگا، مراقبه‌های هدفمند، تمرینات تنفسی عمیق و روش‌های ذهن‌آگاهی از جمله راه‌های مدیریت استرس به شمار می‌روند.

چه وقت برای معاینه پزشکی اقدام کنید؟

اگر دندان‌قروچه مدت طولانی ادامه دارد و در زندگی‌تان اختلال ایجاد کرده است، باید به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

دندان‌پزشک باید مطمئن شود که دندان‌قروچه شما به‌دلیل مواردی مانند بیماری‌های لثه، تی‌ام‌دی، عفونت، اختلالات یا عفونت گوش، جراحت و سایر موارد دندان‌پزشکی نیست.

برخی پزشکان برای کنترل دندان‌قروچه محافظی را که از رزین ساخته شده است تجویز می‌کنند. این محافظ دندان‌های پایین یا بالایی را می‌پوشاند و فشار فک را هنگام دندان‌قروچه کاهش می‌دهد، همچنین از دندان‌ها دربرابر آسیب‌ محافظت می‌کند. اکثر افراد مبتلا به «دندان‌قروچه خواب»، فقط شب‌ها از آتل استفاده می‌کنند.

دندان‌پزشک با گرفتن قالب از دندان‌های شما، محافظ دندانتان را می‌سازد. برای اطمینان از عملکرد این ابزار در بهبود علائم دندان‌قروچه باید آن را مرتب اندازه و تنظیم کنید.

به گزارش ایندیپندنت، دندان‌قروچه عارضه‌ای جزئی اما آزاردهنده است که اگر درمان نشود عوارضی مانند حساسیت دندان، درد مزمن گردن، سردرد، فرسایش مینای دندان، از دست‌رفتن بخش‌های پُرکرده دندان و آسیب دیدن یا از دست دادن دندان‌ها،‌ بی‌خوابی، گوش‌درد و تی‌ام‌دی را سبب می‌شود.

از آنجایی که دندان‌قروچه خواب با خواب و استرس مرتبط است ممکن است شرایط موجود سلامت روان و اختلالات خواب را هم تشدید کند.

اختلال خواب نیز اگر ادامه‌دار باشد، اختلالات سلامت روان مانند اختلال رفتاری و عاطفی، اختلال تفکر و حافظه، به خطر افتادن سلامت قلب و کاهش کیفیت زندگی را به دنبال دارد.

دیگر خبرها

  • کمک فوری برای درمان دختر یتیم و جراحی مادر بی سرپرست
  • دو بینی نشانه کدام بیماری است؟
  • «تنبلی چشم» شایع‌ترین علت نابینایی یک چشمی
  • «تنبلی چشم» شایع‌ترین علت نابینایی یک چشمی/ توصیه‌هایی به والدین برای درمان
  • خواب‌رفتگی پاها نشانه کمبود کدام ویتامین است؟
  • انجام دو عمل جراحی تعویض مفصل لگن در بیمارستان مهر امام علی (ع) تکاب 
  • چطور دندان‌قروچه را متوقف کنیم؟
  • می‌توانید در ۵۰ سالگی هم اختلال بیش‌فعالی داشته باشید | ۱۵ نشانه بیش‌فعالی در بزرگسالان | این اختلال در بزرگسالی قابل کنترل است؟
  • وزیر بهداشت : مردم در روز‌های پایانی سال اعمال جراحی زیبایی انجام ندهند
  • وزیر بهداشت: مردم در روز‌های پایانی سال اعمال جراحی زیبایی انجام ندهند