Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-03-19@06:33:06 GMT

لغزش چین، عامل تزلزل بورس‌های جهان

تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۲۹۰۹۶

لغزش چین، عامل تزلزل بورس‌های جهان

به گزارش بلومبرگ، رشد اقتصادی بیشتر کشورهای جهان در حالش کاهش است و این مساله به نوبه خود کمی فعالان بازار بورس را نسبت به چشم انداز پیش روی اقتصاد جهان نگران کرده است. اقتصاد چین در سه ماهه سوم امسال رشد ۴.۹ درصدی را به ثبت رساند که در مقایسه با فصل قبل ۳.۰ درصد کمتر شده است. این رشد اقتصادی هم چنین ۰.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۳ درصد کمتر از نرخ پیش بینی شده قبلی توسط کارشناسان است و بدترین رشد اقتصادی فصلی چین در طول دو فصل اخیر محسوب می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، صورت های سود و زیان منتشرشده بسیاری از شرکت های بزرگ بورسی امیدوارکننده تر از چیزی بوده است که پیشتر تصور می شد. میزان درآمد شرکت های بزرگ در سه ماهه سوم سال به ویژه در بخش خدمات مالی و بانکی افزایش قابل ملاحظه ای داشته که می تواند نویدگر افزایش حجم تجارت خارجی و سرمایه گذاری ها در ماه های پایانی سال باشد. از طرف دیگر بهبود نسبی وضعیت تراشه ها نیز می تواند در بخش صنعت به افزایش میزان تولیدات کارخانه ها کمک کند.

بازار کار بسیاری از کشورها تحت تاثیر پیامدهای کرونا باقی مانده است؛ داده های منتشرشده توسط وزارت کار آمریکا نشان می دهد تا پایان سپتامبر بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار آمریکایی بیکاری طولانی مدت را تجربه کرده اند بدان معنا که از زمان بیکاری آن ها بیش از ۶ ماه می گذرد. این رقم بیش از یک سوم کل جمعیت بیکاران را تشکیل می دهد. بالا بودن نرخ بیکاری احتمالا کار بانک های مرکزی را برای بازگرداندن شرایط اقتصادی به حالت عادی دشوارتر خواهد کرد.  

در حالی که بیشتر کارشناسان اقتصادی انتظار کاهش یا دست کم ثابت ماندن تورم آمریکا ر اداشتند، متوسط نرخ تورم بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ۱۲ ماه منتهی به سپتامبر با ۰.۱ درصد افزایش نسبت به دوره مشابه منتهی به ماه قبل به ۵.۴ درصد رسید. این نرخ تورم که ۰.۲ درصد بیشتر از نرخ مورد انتظار قبلی و بالاترین سطح تورمی ثبت شده در آمریکا در ۱۳ سال اخیر بوده، بیش از همه تحت تاثیر افزایش قیمت بخش انرژی قرار گرفته؛ به گونه ای که تورم بنزین به ۲۴.۸ درصد رسیده است.

صندوق بین المللی پول در گزارش جدیدی اعلام کرد برآورد خود از متوسط رشد اقتصادی کشورهای جهان در سال ۲۰۲۱ را به ۵.۹ درصد کاهش داده که این رقم ۰.۱ درصد کمتر از برآورد قبلی این نهاد است. صندوق بین المللی پول همچنین انتظار دارد متوسط رشد اقتصادی جهان در سال آینده از رقم امسال نیز کمتر شده و به ۴.۹ درصد برسد. این نهاد با اشاره به اینکه اختلال های ایجاد شده ناشی از کرونا به ویژه در بخش تجارت خارجی ادامه خواهد داشت بار دیگر بر ضرورت واکسیناسیون تاکید کرد.

 احتمال تصویب مالیات جهانی بر درآمد شرکت های بزرگ تا حد زیادی روی تمایل سرمایه گذاران برای خرید سهام آن ها تاثیر منفی گذاشته است. قرار است از سال آینده حداقل مالیات بر درآمد شرکت های بزرگ به ۱۵ درصد افزایش پیدا کند. علاوه بر نگرانی های مالیاتی، نگرانی هایی در خصوص امنیت سایبری شرکت ها و آسیب پذیری آن ها در برابر حملات هکری وجود دارد. ایلان ماسک نیز از انتقال مقر این شرکت به تگزاس پس از اختلاف با مقامات کالیفرنیا خبر داد.  

طبق انتظارات، نرخ بیکاری بزرگ ترین اقتصاد جهان تا پایان ماه سپتامبر باز هم کاهشی شد و رقم ۴.۸ درصد را ثبت کرد. این نرخ بیکاری که ۰.۴ درصد کمتر از ماه قبل بوده، کمترین نرخ بیکاری این کشور در طول ۱۸ ماه اخیر است. از آوریل پارسال که نرخ بیکاری آمریکا با رسیدن به ۱۴.۸ درصد رکوردشکنی کرد، روند نزولی نرخ بیکاری آمریکا ادامه داشته است.  طی این مدت شمار جمعیت بیکاران با تغییری محسوس نسبت به ماه قبل به هشت میلیون و ۲۱۰ هزار نفر کاهش پیدا کرد.

در اولین هفته ماه اکتبر شمار متقاضیان دریافت مزایای بیکاری در آمریکا با کاهش ۳۸ هزار نفری به ۳۲۶ هزار نفر رسیده که کمی فعالان بازار را نسبت به بهتر شدن وضعیت، حداقل در بازار کار امیدوار کرده است. این کاهش در حالی ثبت شد که انتظار می رفت این رقم، ۳۴۸ هزار نفر اعلام شود. به طور متوسط شمار متقاضیان هفتگی دریافت مزایای بیکاری در آمریکا حدود ۲۰۰ هزار نفر بود که پس از شیوع کرونا این رقم به سرعت رو به افزایش رفت.

تاکنون بیش از ۲۴۱ میلیون و ۷۱۸ هزار و ۸۵۴ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین چهار میلیون و ۹۱۷ هزار و ۴۹۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۷۴۴ هزار و ۶۸۸ نفر، برزیل با ۶۰۳ هزار و ۳۲۴ نفر، هند با ۴۵۲ هزار و ۴۸۵ نفر، مکزیک با ۲۸۴ هزار و ۳۸۱ نفر و روسیه با ۲۲۴ هزار و ۳۱۰ نفر بوده است.

کریس بوشامپ - تحلیلگر بازار سرمایه در موسسه تریدر آی جی - گفت: یک مساله آشکار در معاملات بازار این است که هنوز نگرانی های مختلف از شاخص های کلان اقتصادی مانع از سرازیر شدن بخش قابل توجهی از سرمایه های تازه به بازار می شود و این یعنی بازارها برای آغاز یک دوره صعودی پرقدرت با مشکل مواجه هستند. اینکه در نهایت بانک های مرکزی به ویژه فدرال رزرو تصمیم بگیرند تا سیاست های معکوس سیاست های فعلی را اجرایی کنند، تعیین کننده خواهد بود.  

بورس آمریکا

در وال استریت بیشتر شاخص ها صعودی بودند؛ تا جایی که دو شاخص از سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالاتری از روز قبل خود بسته شدند.

شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۲۱ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۵ هزار و ۲۲۳.۴۹ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۲۲ درصد صعود تا سطح ۴۴۸۲.۳۵ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۷۲ درصد افزایش در سطح ۱۵ هزار و ۶.۹۵ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۴۲ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۲۰۳.۸۳ واحد بسته شد.  

شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با ریزش ۰.۷۲ درصدی و ایستادن در سطح ۱۵ هزار و ۴۷۴.۴۸ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با عقبگرد ۰.۸۱ درصدی در سطح ۶۶۷۳.۱۰ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۶۸ درصد پایین رفت و به ۸۹۳۶.۰۱ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با کاهش ۰.۱۵ درصدی تا سطح ۲۹ هزار و ۲۵.۴۶ واحدی پایین رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ‌کنگ ۰.۳۱ درصد بالا رفت و در سطح ۲۵ هزار و ۴۰۹.۷۵ واحد بسته شد.

در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" ریزش ۱.۱۶ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۸۷۴.۸۲ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۲۶ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۷۳۸۱.۰۷ واحدی به کار خود خاتمه داد.

در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است.)

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها مختلف بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با ۰.۱۵ درصد افزایش به ۸۲.۴۰ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با کاهش ۰.۷۱ درصدی به ازای ۸۲.۲۴ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با کاهش ۰.۱۸ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۷۶۵.۸۸ دلار معامله شد. هر اونس نقره با افزایش ۰.۱۴ درصدی به ازای ۲۳.۲۷ دلار مبادله شد.

پربیننده ترین گزارش بورس ۲۵مهرماه ۱۴۰۰ ارزش سهام عدالت من (۲۵ مهرماه) هنوز تصمیم چگونگی پرداخت سود شستا قطعی نشده است/ پرداخت به سجام یک ماه زمان می‌برد گزارش بورس ۲۶مهرماه ۱۴۰۰ اهالی بورس در جهت افزایش اعتماد اقدام کنند / ملاحظات وزارت اقتصاد را در طرح اصلاح قانون بازار سرمایه لحاظ کنید

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بورس شرکت های بزرگ واحد بسته شد درصد افزایش رشد اقتصادی نرخ بیکاری درصد کمتر هزار نفر شاخص ها روز قبل شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۲۹۰۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افت ۱۵۱۷ واحدی شاخص بورس +نقشه

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز (شنبه) بازار سهام، با هزار و ۵۱۷ واحد کاهش معادل ۷ صدم درصد به دو میلیون و ۱۴۸ هزار و ۵۱۸ واحد رسید.

به گزارش مشرق، شاخص هم وزن نیز با هزار ۷۹۴ واحد کاهش معادل ۲۵ صدم درصد در محدوده ۷۳۰ هزار و ۲۳۶ واحد قرار گرفت.

نمادهای فولاد، میدکو، شپنا، وبملت، تاپیکو و خودرو از نمادهای تاثیر گذار منفی بر شاخص کل بورس بودند. اما نمادهای فملی، شیران، وبصادر، وپاسار و شستا با تاثیر مثبت از کاهش بیشتر شاخص کل ممانعت کرد.

نمادهای خودرو، شپنا، خگستر، شستا، فملی، فولاد، خزامیا و خساپا هم از نمادهای پرتراکنش بر بازار سهام بودند.

شاخص کل فرابورس نیز امروز با ۴ واحد افزایش به عدد ۲۴ هزار و ۸۵۶ واحد رسید.

نمادهای بپاس، هرمز، شگویا، خدیزل، دماوند، شاوان وسامان از نمادهای با تاثیر منفی و نمادهای وسپهر، فصبا، مادیرا، زاگرس و آریان از نمادهای با تاثیر مثبت بر بازار فرابورس امروز بودند.

بازار امروز سهام شاهد ۲۱۳ نماد مثبت برابر ۵۲۵ نماد منفی بود. ۲۹ صف خرید مقابل ۶۲ صف فروش تشکیل شد. خالص ورود و خرج پول حقیقی هم امروز به منفی ۱۸۵ میلیارد تومان رسید.

معامله گران امروز ۷ میلیارد و ۳۳۰ میلیون سهام را به ارزش ۳ هزار و ۳۶۳ میلیارد تومان دست به دست کردند.

ارزش دلاری امروز بازار سرمایه نیز ۱۷۹ میلیارد دلار بود.

دیگر خبرها

  • گزارش بورس امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ماه ۱۴۰۲ | بورس در آخرین روز معاملاتی ۱۴۰۲
  • لحظه به لحظه با بورس / افزایش ۷۳۸ واحدی شاخص کل
  • افزایش ۷۳۸ واحدی شاخص کل بورس
  • گزارش بورس امروز یکشنبه ۲۷ اسفند ماه ۱۴۰۲
  • بورس سطح حمایت را پس گرفت
  • شاخص بورس ۱۵۰۰ واحد کاهش یافت
  • بازار سرمایه منفی شد
  • گزارش بورس امروز شنبه ۲۶ اسفند ماه ۱۴۰۲
  • افت ۱۵۱۷ واحدی شاخص بورس +نقشه
  • کاهش هزار و ۵۱۷ واحدی شاخص کل بورس