Web Analytics Made Easy - Statcounter


به گزارش خبرنگار  حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در خانواده همه‌ی اعضای خانواده نیازمند حمایت هستند. برخی از افراد شخصیتشان، شخصیت حامی است. حمایت اعضای خانواده از یکدیگر یکپارچگی آن‌ها را حفظ می‌کند و رویکردی دلسوزانه به دور از سرزنش، تحقیر و جستجوی مقصر نقش مؤثری در تقویت پایداری و ثبات خانواده دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر یک از اعضای یک خانواده نیازها، دغدغه‌ها و نگرانی‌های منحصربه‌فرد خود را دارد و درک این موضوعات توسط سایر اعضا بدون قضاوت کردن و دریافت حمایت از سوی آن‌ها، علاوه‌بر کمک به رفع مشکلات، برای بهبود شرایط روحی فرد بسیار مفید است و منجر به تقویت روابط خانوادگی می‌شود.

از اینرو در سطح شهر رفتم و از عده‌ای پرسیدم که خانواده تا چه حد باید پشتیبان یکدیگر باشند؟

آقای تقریبا مسنی گفت: تنها کسی که می‌تواند پشت همدیگر باشند فقط اعضای خانواده است. حتی اگر اعضای خانواده نتوانند پشت همدیگر باشند، خانواده‌ای وجود ندارد.

آقای دیگری چنین گفت: من خودم از خانوادم حتی اگر حق با آن‌ها هم نباشد پشتیبانی می‌کنم.

خانم جوانی نیز در جواب به پاسخ اینگونه گفت: من سعی می‌کنم اگر حق با خانوادم نباشد سکوت کنم. مثلا برادرم کاری می‌کند که از دیدگاه خانواده مشکل دارد و، چون می‌دانیم کار اشتباه از طرف برادرم بوده است زیاد پشتش را نمی‌گیریم تا متوجه شود و کار اشتباهش را تکرار نکند.

خانم دیگری گفت: حتی اگر یکی از اعضای خانواده کار اشتباهی انجام داده باشد من حمایتش می‌کنم، چون عضوی از خانوادم است.

جوان دیگری گفت: اگر فردی در خانواده مرتکب اشتباهی می‌شود باید شرایط را سنجید و کاری کرد که نه سیخ بسوزد نه کباب. من خودم جانب حق را می‌گیرم. به عنوان سرپرست خانواده باید عدالت را برقرار کنم. جایی که حق است باید به آن سمت رفت حتی اگر به ضرر فرد باشد. ولی طوری نباشد که پشت خانواده را خالی کرد.

مینا پور فرخ روانشناس و استاد دانشگاه درباره حمایت خانوادگی گفت: همه‌ی افراد نیاز به احساس حمایت دارند. در روانشناسی حمایت در سه بعد همدلی، امنیت و محبت تعریف می‌شود. اگر افراد بتوانند این سه بعد را پوشش دهند نیاز به امنیت یک فرد نیز برآورده می‌شود.

وی بیان کرد: اگر نیاز به امنیت فرد برآورده نشود، شاید نتواند به دیگران اعتمادی کند و دچار محرومیت هیجانی شود و حس ارزشمندی در او شکل نگیرد و سببب احساس نقص و نا امیدی در زندگی داشته باشد. در یک جایی به شاغولی نیاز است که برای حمایت حد و مرز گذاشته شود.

پور فرخ ادامه داد: اگر والدین فقط عشق و عاطفه نثار فرزندانشان کنند و اقتدار لازم را نداشته باشند احتمال این که فرزندان سر بخورند و از آن سر بوم بیفتند وجود دارد. به خاطر همین در کنار نیاز به امنیت لازم، نیاز به خود مختاری وجود دارد. والدین باید طوری فرزندان را تربیت کنند، با وجود امنیتی که دریافت می‌کنند بتوانند مستقلانه بیاندیشند.

بهترین کمک اغلب از ناحیه کسانی است که در زندگی، نزدیک‌ترین رابطه را با شما دارد. دریافت کمک از افرادی که به شما نزدیک هستند در مقایسه با افرادی که به خوبی آن‌ها را نمی‌شناسید، فایده بیشتری برای سلامت احساسی و جسمانی شما دارد.

وی درباره تعریف خانواده حامی گفت: در ابتدا خانواده‌هایی که بسیار پشت هم هستند و از یکدیگر پشتیبانی می‌کنند به احتمال زیاد مهارت گفتگو را بلد هستند. زمانی که خانواده دچار یک چالش می‌شود با یکدیگر صحبت می‌کنند و این صحبت زمانی امتداد دارد و در دفعات بعدی تکرار می‌شود که قضاوتی وجود نداشته باشد. زمانی که اعتماد خدشه دار شود، خانواده نمی‌تواند این زنجیره را حفظ کنند. رازداری و اعتماد مهم‌ترین شرط یک همدلی بین اعضای خانواده است.

این روانشناس تصریح کرد: خانواده‌های حامی، خانواده‌هایی هستند که عشق و محبت را بی قید و شرط ابراز می‌کنند و حالت مبادله ایی ندارد. زمانی که افراد دچار اضطراب می‌شوند و با یک چالشی همراه می‌شوند اگر امنیت خانواده و جامعه وجود نداشته باشد به سرعت از پا در می‌آیند. همه افراد به حمایت خانواده و اجتماع نیاز دارند تا بتوانند از بحران‌های زندگی، مقاوم پیش روند.

وی خاطر نشان کرد: زمانی که یکی از اعضای خانواده دچار اشتباهی می‌شود، اگر خانواده او را به علت اشتباه طرد کند و این در ذهنشان باشد که دیگر این اشتباه را نمی‌کند، روش صحیحی نیست. زمانی که فرد حمایت لازم در خانواده را از دست دهد در جامعه به دنبال حمایت می‌گردد و ممکن است وارد ارتباطات نامناسبی شود. در این جا است که خانواده با عدم قضاوت و اقدام‌های موثر در راستای ارزش‌ها به او می‌توانند کمک می‌کنند.

توجه به مسائل عاطفی و محبت به فرزند یکی از اساسی‌ترین وظایف پدر و مادر محسوب می‌شود. خانواده مهم‌ترین نهادی است که ارزش‌های اخلاقی را به فرزندان خود آموزش می‌دهند. خانواده می‌تواند با تربیت صحیح و مناسب از انحرافات و گمراهی‌های امروزه جلوگیری کنند و یک فضای سالم و شادی را به وجود آورد.

یک خانواده بدون وجود رهبری و مدیریت قدرتمند نمی‌تواند انسان‌هایی با ارزش و با اخلاق تربیت کند. پرورش و حمایت از دیگر اعضای خانواده در درجه اول نقش عاطفی دارد.

چگونه شبکه حمایت اجتماعی خود را می‌توان بهبود داد؟
۱- ارتباط برقرار کردن
۲- فرصت‌های جدید خلق کردن
۳- از روابط منفی دوری کردن
۴- صبور بودن
۵- برنامه ریزی کردن
۶- رها کردن وابستگی‌های ناسالم
۷- مراقب روابط بودن
حمایت اجتماعی عبارت اسـت از آرامش احساسـی و جسـمانی که خانواده، دوسـتان یا همکاران و بقیه به افراد می‌دهند. در حمایت اجتماعی افراد این نکته را به یاد داشته باشند که بخشی از جامعه‌ای هستند که دیگران او را دوست دارد و برای او ارزش قائل می‌شود.تحقیقـات نشـان می‌دهـد کـه حمایـت اجتماعـی، تاثیـرات مثبـت قابـل توجهـی در سلامت روانـی واحساسـی افراد دارد.

بیشتر بخوانید

گفتگو موثر: مهمترین مهارت در تحکیم بنیان خانواده است


انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: پشتیبانی و حمایت خانواده همدلی و محبت مهارت گفتگو اعضای خانواده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۲۹۱۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت از خانواده‌های زندانیان نیازمند استان بوشهر متوقف نمی‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی مهرانگیز صبح چهارشنبه در دیدار با خانواده زندانیان نیازمند اظهار کرد: از قضات و دادستان‌ها و رؤسای دادگستری استان خواسته ایم که هم از زندان‌ها و هم خانواده‌های زندانیان سرکشی و بازدیدهای مستمر داشته باشند و نسبت به رفع مشکلات این اقشار آسیب پذیر از هیچ کوششی دریغ نکنند.

وی گفت: خدمت رسانی و سرکشی‌های مستمر و بازدید و حمایت از خانواده‌های زندانیان نیازمند استان متوقف نخواهد شد و در سال جاری نیز با برنامه ریزی صورت گرفته هرشب از ماه مبارک از سه خانواده زندانیان نیازمند سرکشی می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر افزود: در این راستا اقدامات خوبی صورت گرفته که به همین منظور از مدیرکل زندان‌های استان بوشهر، انجمن‌های حمایت از زندانیان و دیگر مسئولین و خیرین تشکر می‌کنم.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر به همراه دیگر مسئولین در این دیدارها ضمن اهدای بسته‌های حمایتی و هدایای نقدی به این خانواده‌ها و فرزندان آنان، یک دستگاه کولر گازی و یک تخته فرش نیز به یکی از این خانواده‌ها اهدا کرد.

مهدی مهرانگیز، رئیس کل دادگستری استان بوشهر در این دیدارها که به مناسبت ماه مبارک رمضان و میلاد کریم اهل بیت حضرت امام حسن مجتبی (ع) انجام شد به درخواست‌های قضائی و سایر مشکلات آنها رسیدگی و در همین راستا دستور آزادی یکی از این زندانیان را که واجد شرایط بود با ارفاقات قانونی صادر کرد.

کد خبر 6063375

دیگر خبرها

  • شادی و نشاط شاه‌کلید داشتن خانواده‌ای پویا
  • رویکردهای مختلف مشاوره خانواده چیست؟
  • خطرات ناشی از ازدواج با تفاوت فرهنگی
  • اهدای ۵۰۰ بسته معیشتی به خانواده‌های ایتام و محسنین بندرعباسی
  • همکاری 350 هزار خیّر با کمیته امداد درآذربایجان‌غربی
  • حمایت از خانواده‌های زندانیان نیازمند استان بوشهر متوقف نمی‌شود
  • صمیمیت معنوی در ازدواج چیست؟
  • اشتباهات زندگی زناشویی
  • اجرای طرح اکرام و اطعام ایتام در استان
  • هیچ دانش آموز کمیته امداد از خدمات پشتیبان تحصیلی بی نصیب نیست