Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-03-19@05:14:31 GMT

رمزگشایی از ماهیت دندان عقل

تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۲۹۱۸۷

محققان دانشگاه آریزونا از ماهیت پیدایش دندانی که جای رویش در فک ندارد، رمزگشایی کردند. ناطقان: به نقل از روسیا الیوم، هالسکا گلواکا نویسنده و انسان شناس ارشد آمریکایی می‌گوید: یکی از اسرار تکامل بیولوژیکی انسان این است که چگونگی هماهنگ سازی دقیق بین ظهور مولر‌ها (یا دندان‌های مولر) با تاریخ زندگی و نحوه سازماندهی آن‌هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



گلوآکا با کمک گری شوارتز، دیرینه شناس در موسسه ریشه‌های انسانی دانشگاه آریزونا، نمونه‌هایی از جمجمه‌های مختلف را برای مقایسه تکامل آن‌ها جمع آوری کرد.

با تبدیل استخوان‌ها و دندان‌های ۲۱ گونه نخستین، به مدل‌های سه بعدی، محققان دریافتند که زمان بندی دندان‌های آسیای بزرگسال ما ارتباط زیادی با تعادل ظریف بیومکانیک در جمجمه‌های در حال رشد ما دارد.

فرم دندان‌های بالغ که ما برای خرد کردن غذا به صورت خمیر استفاده می‌کنیم، معمولاً در سه مرحله ( ۶، ۱۲ و ۱۸ سالگی) از لثه ما بیرون می‌آید.

سایر نخستی‌ها مولر‌های بالغ خود را زودتر دریافت می‌کنند. علیرغم همه شباهت‌های ما در مراحل رشد، شامپانزه‌ها (Pan troglodytes) دندان‌های آسیاب خود را در ۳، ۶ و ۱۲ سالگی دریافت می‌کنند، بابون‌های زرد (Papio cynocephalus) آخرین سن مولر‌های بزرگسال خود را در سن هفت سالگی و ماکاک‌ها (Macaca mulatta) در شش سالگی بیرون می‌زنند.

فاکتور مهمی که زمان رویش دندان را محدود می‌کند، فضاست. اگر فک به اندازه کافی برای دندان مصنوعی بزرگسالان بزرگ نباشد، اعمال فشار بر روی آن فایده‌ای ندارد.

انسان‌ها دقیقاً به اندازه آن‌ها فضای دهانی ندارند، زیرا دندان عقل نهفته یک مشکل بزرگ برای گونه‌های ماست. اما هنوز مشخص نیست که چرا این دندان‌ها اینقدر دیر در زندگی ما ظاهر می‌شود.

با این حال، داشتن یک فضای خالی برای دندان در حال رشد باعث نمی‌شود که یک دندان در آنجا ایده خوبی به نظر برسد. تعداد زیادی ماهیچه و استخوان از دندان‌ها پشتیبانی می‌کند و این اطمینان را می‌دهد که فشار کافی می‌تواند غذای ما را با خیال راحت پاره کرده و خرد کند. به نظر می‌رسد که "ایمنی" در پشت توسعه دندان‌های دیررس ما قرار دارد.

شوارتز می‌گوید: به نظر می‌رسد که فک ما بسیار آهسته رشد می‌کند، به احتمال زیاد دلیل آن این است که در طول تاریخ رشد ما به کلی کند بوده است. در مقایسه با صورت‌های کوچک ما، هنگامی که در یک مکان، ایمن لازم وجود دارد، رشد دندان عقل به تأخیر می‌افتد.

مولر‌های خلفی در جلوی مفاصل گیجگاهی فکی قرار دارند که با هم مفصل بین فک و جمجمه را تشکیل می‌دهند. بر خلاف سایر مفاصل بدن ما، این دو محور باید همزمان با یکدیگر کار کنند. همچنین باید نیروی معقولی را به یک یا چند نقطه منتقل کنید تا شما را مجبور به گاز گرفتن و جویدن کند.

برای گونه‌هایی که فک بلندتری دارند، زمانی که جمجمه برای ایجاد ساختار مناسب برای نزدیک‌ترین دندان‌ها به عضلات نزدیک مفصل نیاز دارد، نسبتاً کوتاه است.

برای ما انسان‌ها که صورت‌های بسیار صافی داریم، چنین شانسی وجود ندارند و باید منتظر بمانیم تا جمجمه ما رشد کند تا جایی که نیرو‌هایی که بر روی هر یک از دندان‌های مولر بالغ قرار می‌دهید به فک در حال رشد ما آسیبی نرساند.

این نه تنها راهی جدید برای ارزیابی شرایط دندان‌ها مانند دندان‌های آسیاب آسیب دیده به ما می‌دهد، بلکه ممکن است به دیرینه شناسان کمک کند تا تکامل فک‌های منحصر به فرد ما را در میان اجداد ما درک کنند.

گلوواکا می‌گوید: این مطالعه یک دید قوی جدید ارائه می‌دهد که از طریق آن می‌توان پیوند‌های شناخته شده بین رشد دندان، رشد جمجمه و پروفایل بلوغ را مشاهده کرد. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: رمزگشایی ، ماهیت ، دندان عقل

منبع: ناطقان

کلیدواژه: رمزگشایی ماهیت دندان عقل دندان عقل دندان ها مولر ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۲۹۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسخ دندان‌شکن مسی به تشویق رونالدو

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 8 در جریان دیدار اینتر میامی برابر نشویل در جام قهرمانان کونکاکاف با نتیجه ۳ بر ۱ به پایان رسید. در این بازی هواداران نشویل مقابل مسی شعار «رونالدو، رونالدو» سر دادند اما او ۱۵ ثانیه بعد گلزنی کرد. پاسخ دندان‌شکن مسی به تشویق رونالدو را می‌بینید.

دیگر خبرها

  • نجات جان ۲ جوان با انجام عمل جراحی مغز در بیمارستان رازی سراوان
  • پاسخ دندان‌شکن مسی به تشویق رونالدو
  • رمزگشایی از پرونده قاتلان داریوش مهرجویی و همسرش / چرا قتل را انکار کردند؟
  • رمزگشایی از پرونده قاتلان داریوش مهرجویی و همسرش؛ چرا قتل را انکار کردند؟
  • عاشقانه های توماس مولر و الاغش پس از برتری بایرن مونیخ مقابل دارمشتات / فیلم
  • جهاد امری فطری برای عموم موجودات است/جهاد اسلامی ماهیت توحیدی دارد
  • آرسنال-بایرن مونیخ: نمی‌توانیم برای تماشا صبر کنیم
  • دارمشتات - بایرن مونیخ؛ ترکیب رسمی
  • رمزگشایی از ۲۲ فقره پرونده سرقت در گیلان
  • شوخی توماس مولر با کای هاورتس: رویارویی با آرسنال؟ دوست من، منتظرت هستم