Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-25@21:35:02 GMT

فیس بوک چگونه پرخاشگری را رواج می‌دهد؟

تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۳۱۱۴۵

فیس بوک چگونه پرخاشگری را رواج می‌دهد؟

چالش های پیش روی فیس بوک به بحرانی جدی برای ادامه فعالیت آن منجر شده و در کنار افشاگری‌های اخیر روزهای تاریکی را برای زاکربرگ رقم زده است.

وال استریت ژورنال در چند مقاله انتقادی به تبیین بحران‌های اخیر فیس بوک پرداخته است، بحران‌هایی که این روزها در کنار افشاگری‌های کارمند سابق این شرکت در کنگره و قطعی گسترده این پلتفرم ضربه سنگینی به این شرکت فناوری وارد آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیامدهای این رخدادها مختص روزهای اخیر نیست و تحلیلگران حوزه فناوری پیش بینی می‌کنند زاکربرگ باید منتظر این باشد که پیامدهای این اتفاقات تا مدت‌های مدید ادامه داشته باشد.

ایکس چک

مقاله اول وال استریت ژورنال به برنامه‌ای معروف، موسوم به «cross check» یا «XCheck» پرداخت که کاربران مشهور و برجسته را از برخی یا همه قوانین فیس بوک مستثنی می‌کند.

این برنامه میلیون‌ها کاربر ویژه، مانند سلبریتی ها، سیاست مداران و روزنامه نگاران را از فرایندهای عادی این شبکه‌های اجتماعی که برای همه کابران عادی در جریان است مستثنی می‌کند. در واقع ایکس چک از پست‌های آنها که حاوی محتوای ممنوع است، در برابر حذف شدن، محافظت می‌کند. نقض قوانینی اینچنین برای کاربران عادی تعلیق یا انسداد حساب کاربری را در پی دارد.

این برنامه تقریباً همه افرادی که در این پلتفرم، دارای فعالیت منظم و کاربران زیاد هستند را شامل می‌شود.

در عمل بیشتر محتواهایی که توسط سیستم ایکس چک پرچم گذاری شده‌اند، به هیچ عنوان بررسی نمی‌شوند و حتی اگر طی بررسی‌هایی مشخص شود که محتواها با قوانین منطبق نیست، شرکت با تأخیر در واکنش کاری می‌کند که عملاً آن محتواهایی که باید در بدو انتشار حذف می‌شدند، در دسترس میلیون‌ها مخاطب قرار بگیرد. فقط در سال ۲۰۲۰ ایکس چک اجازه داد که محتواهایی حاوی نقض قوانین پیش از حذف، حداقل ۱۶.۴ میلیارد بار مشاهده شوند.

اینستاگرام چگونه اعتماد به نفس دختران را نشانه می‌رود

در تاریخ ۱۴ سپتامبر، جورجیا ولز، جف هورویتز و دیپا سیتارامان طی مقاله دیگری در وال استریت ژورنال، گزارش دادند که فیس بوک در حال بررسی نحوه تأثیرگذاری اینستاگرام، بر میلیون‌ها کاربر نوجوان خود است. محققان این شرکت طی پژوهش‌های خود دریافتند که اینستاگرام برای درصد زیادی از قشر جوان و نوجوان جامعه به ویژه دختران نوجوان مضر است.

۳۲ درصد از دختران نوجوان اظهار داشتند وقتی که نسبت به میزان زیبایی خود احساس بدی داشتند اینستاگرام حال آن‌ها را بدتر کرده است. در واقع این افراد با مقایسه خود با عکس‌های ویرایش شده دیگر کاربران اینستاگرام با کاهش شدید اعتماد به نفس رو به رو هستند و از هر سه کاربر دختر نوجوان اینستاگرام یک نفر نسبت به ظاهر خود احساس بدی پیدا می‌کند.

از هر سه کاربر دختر نوجوان اینستاگرام یک نفر نسبت به ظاهر خود احساس بدی پیدا می‌کندنوجوانان، اینستاگرام را مسئول افزایش میزان اضطراب و افسردگی می‌دانند. این واکنش در همه گروه‌ها بدون هیچ گونه مغالطه‌ای وجود داشت.

ژان توگن، استاد روانشناسی دانشگاه ایالتی سن دیگو که تحقیقاتی را مبنی بر اینکه رسانه‌های اجتماعی برای برخی از کودکان مضر هستند، منتشر کرده است، طی اظهار نظری اعلام کرد که این نتیجه نقطه عطفی در نحوه تأثیر رسانه‌های اجتماعی بر نوجوانان است و گفت: «اگر معتقدید که شرکت تولید کننده تنباکوی ار جی رینولدز میباست در مورد ارتباط بین سیگار کشیدن و سرطان ریه صادقانه تر رفتار می‌کرد پس احتمالاً باید باور داشته باشید که فیس بوک باید در مورد افسردگی دختران نوجوان پیش قدم باشد.»

فیس بوک برای اصلاح رویکرد خود باید بازنگری در پلتفرم‌های خود را در اولویت قرار دهد.

نوجوانان، هدف جدید فیس بوک

تیم‌های کارکنان فیس بوک سال‌های زیادی را برای جذب نوجوانان برنامه ریزی کردند و به هیچ وجه حاضر نیستند آن‌ها را که در سال‌های آینده بخش مهمی از مخاطبان اینترنت هستند از دست بدهند. به گفته ولز و هورویتز، فیس بوک در زمینه طراحی محصولات خدماتی که نوجوانان را جذب کند قمار بزرگی کرده و آماده بدست آوردن بردی بسیار بزرگ است.

فیس بوک سعی کرده به این مهم دست یابد که چه محصولاتی برای کودکان ده تا دوازده سال مناسب است و این نوجوانان چگونه و با چه کیفیتی پلتفرم‌های رقیب را دنبال می‌کنند و چه چیزی والدین آن‌ها را نگران می‌کند.

این در حالیست که قانون حریم خصوصی فدرال از طرفی جمع آوری اطلاعات کودکان زیر ۱۳ سال را ممنوع کرده است و از طرفی قانون‌گذاران از شرکت‌های فناوری انتقاد کرده‌اند که برای محافظت آنلاین از کودکان و نوجوانان در برابر سودجویان و سو استفاده گران و محتوای مضر اقدامات بیشتری انجام نداده‌اند.

پاداش خشم!

در سال ۲۰۱۸، فیس بوک الگوریتم‌های فید خبری خود را تغییر داد و این تغییرات سبب افزایش شدید تأثیر گذاری این بخش بر کاربران شد.

اکنون فید خبری بیشترین زمانی که سه میلیارد کاربر فیس بوک در این پلتفرم صرف می‌کنند را به خود اختصاص داده است. این شرکت مالک دارایی بسیار ارزشمند، یعنی توجه کاربران خود است که آن را به سازمان‌های تبلیغاتی و کمپانی‌ها می‌فروشد. فیس بوک تنها در سال ۲۰۲۰، ۸۶ میلیارد دلار از درآمد خود را به همین طریق به دست آورده است. این پدیده نو ظهور را در جهان اقتصاد، «اقتصاد توجه» می‌نامند.

اما محققان فیس بوک طی بررسی‌هایی دریافتند که برخی کاربران خاص و احزاب سیاسی محتواهای پست خود را به سمت خشونت و برانگیختن هیجانات عمومی می‌برند. تاکتیک این گروه‌ها با نظرات و واکنش‌های متعدد کاربران همراه بود که در نهایت به برگ برنده فیس بوک تبدیل شد.

محققان متوجه شدند که الگوریتم جدید و مطالب به اشتراک گذاشته در فید خبری فیس بوک باعث بالا بردن میزان عصبانیت و خشونت کاربران شده است.

محققان متوجه شدند که الگوریتم جدید و مطالب به اشتراک گذاشته در فید خبری فیس بوک باعث بالا بردن میزان عصبانیت و خشونت کاربران شده استعدم پاسخگویی کافی به فعالیت‌های غیر قانونی

کارکنان فیس بوک در مورد نحوه استفاده از پلتفرم خود در برخی از کشورهای در حال توسه هشدار داده‌اند. کارشناسان معتقدند فیس بوک با جرایمی چون قاچاق انسان در خاورمیانه، تحریک خشونت علیه اقلیت‌های قومی و فروش اعضای بدن و پورنوگرافی که بستر این رسانه اجتماعی جریان دارد، چندان جدی برخورد نمی‌کند. این جرایم عموماً از طرف فیس بوک با پاسخ دهی ناکافی مواجه هستند. هنگامی که مشکلات به صورت عمومی بیان شد، فیس بوک اعلام کرد که این موارد را با حذف پست‌های غیر قانونی بر طرف کرده است، اما سیستم‌هایی را که به مجرمان اجازه می‌دهند، طبق روال سابق فعالیت کنند را تغییر نداده.

برایان بولند، نایب رئیس سابق فیس بوک که قبل از استعفا در پایان سال ۲۰۲۰، بر مشارکت با ارائه دهندگان اینترنت در آفریقا و آسیا نظارت داشت طی اظهاراتی بیان کرد که فیس بوک مشکلات به وجود آمده برای کشورهای در حال توسعه را هزینه فعالیت خود در آن مکان‌ها می‌داند. فیس بوک تلاش خود را بر امن کردن بازارهای ثروتمند تر و دولت‌های قدرتمند تر معطوف ساخته؛ حال آنکه در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای جذب کاربر در کشورهای در حال توسعه به کار بسته است.

افشاگری‌های کریستین هاوگن تیر آخری بود که باعث آسیب بیشتری به وجهه مخدوش مارک زاکربرگ شد. در یکی از این افشاگری‌ها وکلای وی مدعی شدند که هاوگن شواهدی دارد که نشان می‌دهد فیس بوک در سال‌های گذشته طی اقداماتی قوانین اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا را نقض کرده است.

تمام این شواهد و اظهاراتی که کارمندان سابق فیس بوک و بعضاً مدیران کرده‌اند گویای وضع آنارشیک فضای مجازی و پلتفرم‌های زیر مجموعه غول فناوری فیس بوک است و مسئله واضح و مبرهن این است که مدیران این شرکت بخصوص شخص مارک زاکربرگ منفعت‌های اقتصادی خود را بر منفعت عمومی کاربران ترجیح می‌دهد که چنین وضعی باعث نگرانی دولت هاست و بنظر می‌رسد درگیری‌هایی اینچنین سبب شود قوانین برای کنترل این پلتفرمها سر سخت‌تر شوند./مهر

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: افشاگری ها فیس بوک فیس بوک فید خبری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۳۱۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هر آنچه که کاربران «تیک تاک» باید درباره ممنوعیت آن در آمریکا بدانند

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما ؛ مقامات آمریکایی سال‌هاست درباره خطرات برنامه به اشتراک‌گذاری ویدئوی «تیک تاک» هشدار می‌دهند، اما این هشدار‌ها بیشتر در حد صحبت و اقداماتی اندک بوده است.   با این حال، از این هفته، یک قانون جدید به دولت آمریکا این اختیار را می‌دهد که یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های اجتماعی را در این کشور محدود کند.    سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که آیا این محدودیت برای «تیک تاک» و افرادی که از این برنامه اجتماعی استفاده می‌کنند، وضع شده است؟ آیا کاربران باید آن را حذف کنند و از حضور در صفحات یا کسب‌وکار‌های خود در «تیک تاک» محروم شوند؟    *** آیا واقعاً «تیک تاک» تحریم می‌شود؟   نه هنوز. سنای آمریکا قانونی را تصویب کرد که یک اولتیماتوم به «بایت دنس» شرکت مادر «تیک تاک» است؛ ظرف حدود یک سال «تیک تاک» را به شرکتی غیرچینی بفروشید یا در آمریکا با ممنوعیت برنامه مواجه شوید.   «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا دقایقی پس از رأی‌گیری در سنا بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد که قصد دارد این لایحه را امضا کند تا به قانون تبدیل شود.    حتی اگر بایدن این کار را انجام دهد، «تیک تاک» احتمالاً قانون جدید را در دادگاه به چالش می‌کشد.   کارشناسان حقوقی می‌گویند که ممنوعیت «تیک تاک» و غیرقانونی کردن برنامه‌ای که افراد از آن برای اظهار نظر استفاده می‌کنند، حقوق متمم اول آمریکایی‌ها درباره آزادی بیان را نقض کند.   کارشناسان حقوقی همچنین هشدار دادند که دولت آمریکا با هدف قرار دادنِ یک شرکت چینی، از حدود قانون اساسی تجاوز می‌کند.   تلاش‌های قبلی مقامات آمریکایی برای ممنوعیت برنامه‌های چینی از جمله «تیک تاک» در دادگاه متوقف شد. پس هرگونه ممنوعیت «تیک تاک» در ایالات متحده تا چندین ماه اتفاق نخواهد افتاد.   *** «تیک تاک» چه زمانی از بین می‌رود؟   آخرین نسخه این قانون به «تیک تاک» ۲۷۰ روز  (۹ ماه) فرصت می‌دهد تا به شرکت دیگری فروخته شود. این قانون درصورت پیشرفت قابل توجه در فرآیند فروش، ۹۰ روز دیگر قابل تمدید است. در این مدت، برنامه احتمالاً به طور معمول در آمریکا به کار خود ادامه خواهد داد.   ۲۷۰ روز به این معنی است که «تیک تاک» پس از انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر ۲۰۲۴ (آبان ۱۴۰۳) به کار خود ادامه خواهد داد.   جدول زمانی در لایحه اصلی مجلس نمایندگان، ۱۸۰ روز بود که می‌توانست یک ماه قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برنامه را متوقف کند.   شکایت‌های حقوقی می‌تواند جدول زمانیِ پیشنهادی را تمدید یا ممنوعیت را به طور کامل لغو کند.    *** آیا «تیک تاک» می‌تواند به‌موقع مالک جدیدی پیدا کند؟   شانس «تیک تاک» در این زمینه احتمالاً زیاد نباشد. دولت چین قبلاً اعلام کرده بود که به‌شدت با فروش اجباری این برنامه مخالفت خواهد کرد.   این نکته هم قابل توجه است که خرید «تیک تاک» احتمالاً ده‌ها میلیارد دلار هزینه خواهد داشت و تعداد کمی از افراد یا شرکت‌ها چنین پولی دارند.   شرکت‌هایی مانند متا یا گوگل هم که این سرمایه را دارند، احتمالاً سعی نمی‌کنند «تیک تاک» را بخرند، چرا که نهاد‌های تنظیم‌گر ضدانحصار بعید است که اجازه چنین کاری را به آنها دهند. بنابراین محتمل‌ترین نتیجه همین تلاش برای ممنوعیت «تیک تاک» توسط دولت آمریکاست. ضمناً دادگاه‌ها باید تصمیم بگیرند که آیا این ممنوعیت، حقوق اساسی آمریکایی‌ها را نقض می‌کند یا نه.   *** چرا می‌خواهند «تیک تاک» را ممنوع کنند؟   بسیاری از مقامات دولتی آمریکا نگران هستند که دولت چین می‌تواند «تیک تاک» را مجبور کند که داده‌های آمریکایی‌ها را در اختیارش قرار دهد یا ویدئو‌هایی را که مردم در «تیک تاک» می‌بینند در جهت اولویت‌های حزب کمونیست چین دستکاری کند.   این نگرانی‌ها عمدتاً فرضی هستند چرا که مقامات آمریکایی شواهدی مبنی بر دستکاری سیستماتیک «تیک تاک» توسط دولت چین ارائه نکرده‌اند.   اما این مقامات می‌گویند تنها راه مطمئن برای حذف خطر امنیت ملی این است که شرکت «بایت دنس» را وادار کنیم که نسخه آمریکایی «تیک تاک» را به یک مالک غیر چینی بفروشد یا برنامه را به طور کامل از آمریکا خارج کند.    مقاماتی که نگران «تیک تاک» هستند همچنین عنوان می‌کنند که این یک خطر منحصربفرد برای امنیت ملی آمریکاست.   تقریباً نیمی از آمریکایی‌ها از این برنامه استفاده می‌کنند؛ «تیک تاک» شبیه یک شبکه تلویزیونی سراسری عمل می‌کند که می‌تواند بر دیدگاه آمریکایی‌ها درباره انتخابات یا جنگ غزه تأثیر بگذارد.   قانونگذاران آمریکایی همچنین مدیر عامل «تیک تاک» و سایر مدیران اجرایی آن را به دلیل انتشار مطالبی درباره سوء استفاده جنسی از کودکان از طریق این برنامه و احتمال آسیب به سلامت روان کودکان در پی استفاده از این شبکه اجتماعی مورد انتقاد قرار داده‌اند در حالی که این نگرانی‌ها تنها مختص «تیک تاک» نیست.   *** برنامه‌های جایگزین «تیک تاک» چیست؟   برنامه‌های مشابه بسیاری برای جایگزینی «تیک تاک» وجوددارد. ویدئو‌های کوتاه یوتیوب، اینستاگرام و اسنپ چت مواردی هستند که می‌توانند مطابق با سلیقه کاربران جایگزین «تیک تاک» شوند.   اگر «تیک تاک» واقعاً از فروشگاه‌های برنامه در آمریکا حذف شود، احتمالاً شاهد تلاش شرکت‌های بیشتری برای ایجاد گزینه‌های جایگزین آن خواهیم بود. این چیزی است که پس از مالکیت توییتر توسط «ایلان ماسک» هم اتفاق افتاد.   *** تبعات ممنوعیت «تیک تاک» برای تولیدکنندگان محتوا چیست؟   اگر «تیک تاک» در آمریکا با ممنوعیت مواجه شود، بسیاری از تولیدکنندگان محتوا و صاحبان مشاغل کوچک با تهدید جدی برای معیشت خود مواجه خواهند شد. بر اساس اعلام این شرکت، بیش از ۷ میلیون کسب‌وکار در آمریکا محصولاتشان را در «تیک تاک» می‌فروشند.   در حال حاضر هیچ راهی برای تولیدکنندگان محتوا وجود ندارد که دنبال‌کننده‌های خود را به برنامه دیگری منتقل کنند.   قانون‌گذاران مجلس نمایندگان آمریکا تلاش‌ها را برای محدودکردن سکوی اشتراک‌گذاری ویدئوی «تیک تاک» تشدید کردند و با پیشبرد این لایحه به عنوان بخشی از بسته گسترده‌ترِ کمک به رژیم صهیونیستی و اوکراین، فشار بر سنا را بیشتر کردند.    کاربران «تیک تاک» تاکید می‌کنند که این ممنوعیت، زندگی و معیشت آنها را تهدید می‌کند. کاربران جوان این برنامه، پیشتر از نمایندگان کنگره پرسیده بودند که چرا به جای این کار، روی مشکلات بزرگ‌تر تمرکز نمی‌کنند.

دیگر خبرها

  • دونفره قدیمی عمو پورنگ و امیرمحمد سوژه کاربران شد
  • تردز حالا ۱۵۰ میلیون کاربر ماهانه دارد
  • دولت سیزدهم انتصاب یک چهره دولت قبل در پست پایین دولت فعلی را تحمل نکرد
  • وابستگی عاطفی کاربران به دستیارهای هوش مصنوعی
  • نوآوری‌های ادامه‌دار با کمک هوش مصنوعی / ساخت دوربین و سمعک پردازشگر صدا و تصویر
  • هر آنچه که کاربران «تیک تاک» باید درباره ممنوعیت آن در آمریکا بدانند
  • چرا باید حتما از پروتکل TLS (SSL سابق) استفاده کنیم؟
  • عکس| تصویر جدید عموپورنگ در آغوش امیرمحمد/تعجب کاربران از تغییرات داریوش فرضیایی
  • پرخاشگری مربیان به جامعه تسری پیدا می‌کند/جریمه ها بازدارنده نیست
  • یک صفحه جدید به واتساپ اضافه می‌شود + عکس