Web Analytics Made Easy - Statcounter

​دانشمندان یک ترکیب شیمیایی ایجاد کرده اند که در خصیصه اصلی بسیاری از ویروس ها که به سلول های انسان حمله می کنند، تداخل ایجاد می کند.

به گزارش برنا؛ به گفته محققان دانشگاه واشنگتن، این ترکیب که MM۳۱۲۲ نامیده می شود، در سلول ها و موش ها مورد مطالعه قرار گرفت و نویدبخش راه جدیدی برای جلوگیری از عفونت یا کاهش شدت کووید ۱۹ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققان مشاهده کردند این ترکیب، پروتئین کلیدی انسانی به نام سرامین پروتئاز ۲ غشایی (TMPRSS۲) را هدف قرار می دهد؛ کروناویروس از این پروتئین برای ورود و آلوده کردن سلول های انسانی استفاده می کند.

«جیمز جانکتا»، سرپرست تیم تحقیق، می گوید: «واکسن های بسیار خوبی در حال حاضر برای کروناویروس در دسترس است، اما ما هنوز به داروهای ضدویروسی موثر برای کمک به مهار شدت این بیماری همه گیر نیاز داریم.»

وی در ادامه می افزاید: «ترکیبی که ما در حال توسعه آن هستیم از ورود ویروس به سلول ها جلوگیری می کند. ما در حال بررسی پنجره درمانی هستیم که در آن مولکول را می توان به موش ها تزریق کرد و آنها را در برابر بیماری ها محافظت کرد. هدف نهایی ما این است که مولکول ها را به یک مهارکننده که قابل مصرف از طرق دهان باشد تبدیل کرد.»

ترکیب دارویی جدید به طور قوی TMPRSS۲ و پروتئین مرتبط دیگر به نام ماتریپتاز را که در سطح ریه و سایر سلول ها یافت می شود مسدود می کند.

بسیاری از ویروس ها از جمله کروناویروس عامل کووید ۱۹ و ویروس آنفلوانزا، به این پروتئین ها برای آلوده کردن سلول ها و پخش شدن در سراسر ریه وابسته هستند. پس از چسبیدن ویروس به سلول در پوشش مجاری هوایی، پروتئین انسانی TMPRSS۲ پروتئین سنبله ویروس را متوقف می کند و پروتئین سنبله را فعال می کند تا به عنوان واسطه ادغام غشای ویروسی و سلولی عمل کند و فرایند عفونت را آغاز کند. MM۳۱۲۲ فعالیت آنزیمی پروتئین TMPRSS۲ انسان را مسدود می کند. هنگامی که آنزیم مسدود می شود، فعال شدن پروتئین سنبله هم مختل می شود.

به گفته محققان، مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که MM۳۱۲۲ بسیار بهتر از داروی رمدسیویر که قبلاً توسط سازمان غذا و دارو برای بیماران مبتلا به کووید ۱۹ تأیید شده است، از سلول ها در مقابل آسیب ویروسی محافظت می کند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: موش سرپرست تیم ویروس پوشش سازمان غذا و دارو کرونا سلول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۳۴۸۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبله یک تهید برای جهان؟

بر اساس داده‌های این گزارش، آبله ممکن است از راه‌های مختلف به جامعه جهانی بازگردد و شیوع یابد. این گزارش همچنین بیان می‌کند آماده‌سازی در برابر بازگشت آبله و به منظور جلوگیری از گسترش سایر بیماری‌های ناشی از ویروس‌ها در یک خانواده مانند ویروس ام پاکس (آبله میمونی) که در سال ۲۰۲۲ شیوع جهانی پیدا کرد و همچنان نیز یک نگرانی بهداشتی است، کلیدی است.

به گزارش ایسنا، به گفته متخصصان، واکسن‌ها و دارو‌های آبله نیز اثربخشی و پتانسیل‌هایی را برای پیشگیری و درمان آبله میمونی و سایر ویروس‌ها در خانواده ویروس آبله دارند و این نیز به نوبه خود دلیل مهم دیگری است که ما باید به تحقیق در مورد ویروس‌های آبله ادامه دهیم و اقدامات متقابل پزشکی از جمله راه‌های تشخیص و واکسن‌ها را توسعه دهیم.

به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، حتی یک مورد شیوع آبله یک مسئله جهانی بزرگ خواهد بود، بنابراین ما باید هوشیار باشیم. دانشمندان و متخصصان پزشکی همچنین باید بدانند که علائم آبله بسیار شبیه به بیماری‌هایی مانند آبله میمونی است که اخیراً شایع شده است. اگر شیوع آبله وجود داشته باشد، باید سریعاً آن را تشخیص دهیم.

آخرین نمونه طبیعی ویروس آبله در اکتبر ۱۹۷۷ تشخیص داده شد و سازمان جهانی بهداشت ریشه‌کن کردن بیماری را با انجام عمل پیشگیری آبله‌کوبی «از سطح زمین» در ۱۹۸۰ تأیید و آن را به تنها بیماری انسانی ریشه کن شده تبدیل کرد.

دیگر خبرها

  • ورود داروهای مخدر و آرام‌بخش های بنزودیازپین به عربستان ممنوع است/لزوم تزریق واکسن مننژیت+فیلم
  • ورود داروهای مخدر و آرامبخش های بنزودیازپین به عربستان ممنوع است/لزوم تزریق واکسن مننژیت+فیلم
  • (ویدیو) حمله با چاقو به کشیش کلیسای آشوری
  • زنگنه در گفت گو با قدس: حرایم بهداشتی مانع اصلی ورود مردم به صنعت دام کشور هستند
  • فریبکاری در دنیای ویروس‌ها!
  • ویروس‌ها هم کلاهبرداری می‌کنند
  • ممانعت رژیم صهیونیستی از ورود ۴۱ درصد کمک‌ها به شمال غزه
  • ویروس‌ها هم کلاهبرداری می‌کنند!
  • آبله یک تهید برای جهان؟
  • نخستین پرستار قربانی کرونا به روایت مادرش