Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@09:58:53 GMT

وضعیت شیوع مصرف مواد مخدر در گروه های سنی و شغلی

تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۳۵۱۴۹

وضعیت شیوع مصرف مواد مخدر در گروه های سنی و شغلی

به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا صرامی، در نشست تخصصی روند برنامه تحول راهبردی مبارزه با مواد مخدر و بررسی تحولات کشور افغانستان و پیامدهای آن در عرصه مبارزه افزود: در حوزه سیمای مواد مخدر اگر در یک نگاه کوتاه در عرصه جهانی بخواهیم ببینیم چه وضعیتی داریم، مواد مخدر به عنوان یک تهدید استراتژیک چند وجهی، چند سببی و سیستماتیک سبب شده است که طی ۱۳ سال اخیر میزان مصرف مواد در سال ۲۰۰۶ که ۲۰۸ میلیون نفر بود در سال ۲۰۱۹ به ۲۷۵ میلیون نفر افزایش پیدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روند افزایش ۳۲ درصدی که حداقل افراد یک بار در سال یکی از مواد مخدر، محرک یا توهم زا را استفاده کرده اند یک زنگ خطر جهانی برای جامعه بشریت است.

وی با بیان اینکه در سطح جمهوری اسلامی ایران با توجه به برخی از ضعف‌ها در خرده نظام‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی متأسفانه در دهه‌های دوم و سوم با رشد شیوع مصرف مواد مواجه بودیم، گفت: ما در دهه اول انقلاب به واسطه وجود ضد ارزش بودن مصرف مواد و افزایش سرمایه‌های اجتماعی و حضور مشارکت‌های مردمی با کاهش شیوع مصرف مواجه بودیم که امیدواریم در عرصه این تهاجمات بتوانیم با جدیت بیشتر برای گام دوم انقلاب نسبت به کاهش شیوع مصرف مبادرت کنیم.

صرامی ادامه داد: وضعیت شیوع مصرف مواد مخدر در جمعیت عمومی ۵.۴ درصد، دانش آموزی و متوسطه و هنرستان‌ها ۲.۱ درصد، دانشجویان دولتی ۴.۷ و محیط‌های کارگری ۲۲.۳ درصد است.

وی خاطرنشان کرد: در خسارت‌های اجتماعی مواد مخدر از همسر آزاری‌ها و طلاق و کودک آزاری تا قتل از مشکلاتی است که بر جامعه تحمیل می‌شود. خسارت‌های اقتصادی کشور ناشی از مواد مخدر در هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم ۱۶۷ هزار میلیارد تومان در یک سال است که در عرصه جامعه و دولت و فقر این هزینه‌ها ایجاد شده است.

صرامی اظهار کرد: در بحث مبارزه با مواد مخدر در سال ۹۹ ،۱۴ هزار میلیارد تومان و در ۶ ماهه امسال بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان ضربه به بنیان‌های مالی وارد شده است.

وی گفت: در ۶ ماهه اول سال جاری بیش از ۵۹۶ تن کشفیات انواع مواد مخدر توسط نیروها بوده است و این اقدامات در حالی بود که با افزایش تحریم‌ها و بیماری کرونا و محدودیت‌های اعتباری مواجه بودیم اما با رهنمودها بسیار صحیح و اشراف اطلاعاتی و بهره گیری از همه ظرفیت‌ها و تمرکز اقدامات در مناطق شرق و حاشیه شرق سبب شد که ۷۰ درصد کشفیات را با انجام اقدامات اطلاعاتی، ۷۲ درصد کشفیات به استان‌های شرقی و حاشیه شرق و هلاکت قاچاقچیان ختم شود.

کد خبر 5331458 مهسا شمس

منبع: مهر

کلیدواژه: ستاد مبارزه با مواد مخدر مواد مخدر جمهوری اسلامی ایران شورای شهر تهران شهرداری تهران ویروس کرونا وزارت آموزش و پرورش کمیته امداد امام خمینی هلال احمر جمهوری اسلامی ایران قوه قضاییه مواد مخدر شهر تهران عزت الله ضرغامی بنیاد شهید و امور ایثارگران مهدی چمران گردشگری بازگشایی مدارس مواد مخدر مصرف مواد شیوع مصرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۳۵۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایرلند: ۱۰۰ درصد فلسطینیان غزه با شبح قحطی مواجه هستند

آفتاب‌‌نیوز :

«میشائیل مارتین» وزیر امور خارجه ایرلند روز سه‌شنبه گفت که هنوز ۴۰ ایرلندی همچنان در باریکه غزه حضور دارند.

وی در ادامه سخنانش گفت: «کمک‌های انسانی که وارد باریکه غزه می‌شود کافی نیست».

وزیر خارجه ایرلند اضافه کرد: «۱۰۰ درصد فلسطینیان در غزه با شبح قحطی مواجه هستند».

دیده بان حقوق بشر اروپا -مدیترانه امروز در بیانیه‌ای در خصوص شیوع بیماری‌های گوارشی در غزه هشدار داد و گفت که در سایه بحرانی شدن وضعیت بهداشت و درمان و ادامه «جنایت نسل‌کشی دسته‌جمعی از سوی اشغالگر اسرائیلی» خطر شیوع انواع بیماری‌ها به خصوص بیماری‌های گوارشی افزایش یافته است.

از سوی دیگر دکتر اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت غزه امروز با گذشت ۲۰۰ روز از جنگ، از افزایش شهدا به ۳۴۱۸۳ و زخمی‌ها به ۷۷۱۴۳ نفر خبر داد.

به گفته او ارتش اشغالگر در ۲۴ ساعت گذشته ۳ جنایت جدید در غزه انجام داده که منجر به ۳۲ شهید و ۵۹ زخمی شده است.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • مواد شیمیایی ماریجوانا 5 برابر سیگار
  • نگاه دولت در عرصه پیشگیری از اعتیاد حمایتی است
  • ایرلند: ۱۰۰ درصد فلسطینیان غزه با شبح قحطی مواجه هستند
  • افزایش ۲۱ درصدی دستگیری خرده‌فروشان مواد مخدر
  • افزایش ۲۱ درصدی دستگیری خرده فروشان مواد مخدر در مازندران
  • انهدام بیش از ۱۶۸۰ باند توزیع موادمخدر در سال ۱۴۰۲
  • کشف ۵۸۰ تن مواد مخدر در سال ۱۴۰۲/ تریاک همچنان پیشتاز
  • مواد توهم‌زا موجب تسریع در روند مرگ سلولی می‌شود
  • مواد توهم‌زا چه عارضه هایی دارند/ تسریع در روند مرگ سلولی
  • حال خوش کُن‌هایی که جانتان را می‌گیرند!