Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصاد آنلاین - عاطفه حسینی؛ «اوایل انقلاب که داشتن و حمل و نقل کاست آواز جرم بود، در جاده بودم و آوازی از رادیو در حال پخش بود. یک کاست از همان خواننده نیز جلوی ماشینم بود. در پلیس راه ماموری کاست را در ماشینم دید و به من گفت داشتن کاست جرم است. من توضیح دادم که این کاست خواننده‌ای است که درحال حاضر آواز او از رادیو درحال پخش است اما مامور گفت فرقی ندارد، داشتن کاست جرم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

این بخشی از خاطرات نعمت احمدی، حقوقدان و وکیل دادگستری است که در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین با اشاره به سیر تاریخی فناوری‌هراسی در ایران بازگو کرد. این حقوقدان، تلاش ناموفق برای ممنوعیت و محدودیت کاست، ویدئو و ماهواره را دیده و حالا نیز معتقد است تلاش تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تصویب طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» نه تنها موفقیتی به دنبال نخواهد داشت، بلکه به دور از شان قانون‌گذاری است.

مرداد ماه سال جاری، تنها چند هفته پس از آنکه یک چهره نزدیک به رئیس مجلس شورای اسلامی خبر داد که طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی با نظر قالیباف از دستور کار مجلس خارج شده است، تدوین‌کنندگان طرح مذکور گفتند که این طرح فقط برای بررسی بیشتر، به صورت موقت کنار گذاشته شده و دوباره با حفظ چهارچوب‌های اصلی و ایجاد اصلاحاتی به مجلس آمده است.

گره‌خوردن فضای مجازی به حقیقت زندگی شهروندان، اعمال سیاست «ممنوعیت دسترسی و مسدودسازی» در سال‌های گذشته و فیلترسازی شبکه‌های اجتماعی متعددی که تلگرام آخرین نمونه آن بود و همچنین اختلافات درباره نحوه و چگونگی بررسی این طرح در مجلس، انتقادات به طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» را به اوج خود رساند.

پافشاری نمایندگان موافق این طرح به بررسی و تصویب آن بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی، در روزهایی که بحران‌ خشکسالی و تنش آبی در خوزستان به اوج خود رسیده بود و همچنین پنجمین پیک کرونا که در نتیجه روند کند واکسیناسیون، یکی پس از دیگری خانواده‌ها را داغدار می‌کرد، حتی انتقادات برخی از مسئولان و برخی نمایندگان مجلس را نیز به دنبال داشت.

بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مجلس نمی‌تواند اختیار قانون‌گذاری را به شخص یا هیاتی واگذار کند ولی در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌نماید به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و تصویب نهایی آنها با مجلس خواهد بود.

با این وجود و پس از کشمکش‌های فراوان، نمایندگان مجلس مرداد ماه امسال با بررسی طرح «حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی و خدمات پایه کاربردی» بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی موافقت کردند و در نهایت روز گذشته نخستین جلسه بررسی این طرح با حضور محمدباقر قالیباف، رییس مجلس و ۲۵ عضو کمیسیون مشترک برگزار شد.

نعمت احمدی با بیان اینکه در اصل ۸۵ قانون اساسی آمده است که سمت نمایندگی مگر در موارد خاص قائم به شخص است، در این‌باره گفت: براین اساس شهروندان به نمایندگان خود رای می‌دهند تا به وظیفه خود یعنی قانون‌گذاری عمل کنند و نماینده نمی‌تواند وظیفه نمایندگی خود را به شخص دیگری واگذار کند.

وی همچینین افزد: حال در برخی موارد مجلس می‌تواند به صورت آزمایشی اختیار قانون‌گذاری بعضی از موارد را به علت مشغله مجلس و یا ضرورت طرح مطرح شده، به صورت موقت به کمیسیون‌های داخلی مجلس بسپارد که در این صورت دیگر آن طرح در صحن علنی مجلس مطرح نمی‌شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه معمولا قوانینی که در مجلس بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی تصویب شدند، از جمله قوانین مادری چون قانون مجازات اسلامی، با نارضایتی عمومی و مشکلاتی همراه هستند، تصریح کرد: بر این اساس، با رای نصف به علاوه یک اعضای کمیسیون مربوطه، طرح تصویب خواهد شد و این به معنی تصمیم‌گیری تعداد محدودی از نمایندگان برای ۸۵ میلیون نفر است.

با این وجود در نخستین جلسه بررسی طرح حمایت از کاربران فضای مجازی، رئیس مجلس شورای اسلامی از اصل ۸۵ به عنوان ظرفیت بسیار خوب قانون اساسی نام برد و گفت: موضوعاتی که اهمیت بیشتری دارند در فرصتی که در اصل ۸۵ مطرح شده مورد بررسی قرار می‌گیرند.

قالیباف همچنین با تاکید بر اینکه امکان قانون‌گذاری پشت درهای بسته نیست به این موضوع اشاره کرد که جوسازی‌های انجام شده درباره اصل ۸۵، در حالی است که متخصصین همه کمیسیون‌ها در کمیسیون مشترک حضور دارند. بنابراین همه این جلسات از طریق رسانه‌ها و خبرگزاری خانه ملت به اطلاع مردم خواهد رسید.

با این وجود نعمت احمدی یکی از بزرگ‌ترین ایرادات تصویب قانون بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی را عدم انعکاس بیرونی آن می‌داند. احمدی در این‌باره گفت: بر اساس قانون اساسی جلسات علنی مجلس از طریق رادیو پخش می‌شود و همچنین در تمام جلسات تماشاگران و خبرنگاران حضور داردند، ولی در اصل ۸۵، طرح‌های مربوطه پشت درهای بسته کمیسیون‌ها بررسی و تصویب می‌شوند.

طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی که موافقانش آن را راهی برای قانون‌مند کردن فضای مجازی و دفاع از حقوق کاربران ایرانی در برابر اپلیکیشن‌های خارجی می‌دانند و مخالفانش معتقدند که برای نقض حق دسترسی شهروندان به فضای مجازی که در قانون اساسی نیز بر آن تاکید شده، تدوین شده است، حالا بیش از هر زمانی به تصویب و اجرایی‌شدن نزدیک است.

احمدی در پایان گفت‌وگو با اقتصادآنلاین، تصویب این طرح با هدف جلوگیری از وقوع جرایم را بهانه‌ای برای محدود کردن دسترسی کاربران به اینترنت دانست و گفت: تلاش برای ایجاد یک مدینه فاضله‌ در هر حوزه‌ و زمانی بیهوده بوده و نمی‌توان تنها با نوشتن قانون از وقوع یکسری جرایم که حاصل زندگی اجتماعی انسان‌ها است، جلوگیری کرد.

با این وجود باید منتظر بود و دید که آیا تلاش نمایندگان برای سامان‌دهی فضای مجازی همچون فضاهای مادی با موفقیت همراه خواهد بود، یا این طرح نیز تبدیل به نمونه‌ای از شکست سیاست انکار، ممنوعیت و مسدودسازی در کشور خواهد شد.

پربیننده ترین مجازات قانونی ماموران ویدئوی جنجالی گشت ارشاد چیست؟ ابطال معاملات مردم با تصویب طرح الزام به ثبت کدام یک از مدیران بانک‌ ها ممنوع‌ الخروج هستند؟ تاکید اژه‌ ای بر پیگیری جدی‌ تر پرونده ترور سردار سلیمانی / نخستین واکنش علنی رییس عدلیه به مصوبه تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار ضرورتی برای ثبت سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی وجود ندارد

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: عاطفه حسینی عاطفه حسینی طرح صیانت از فضای مجازی بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی حقوق کاربران قانون گذاری کمیسیون ها فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۳۶۸۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب چند طرح ضد ایرانی در سنای آمریکا / تحریم خریداران نفت و منع صدور فناوری موشکی و پهپادی ایران در چارچوب این بسته

به گزارش صدای ایران، مجلس سنای آمریکا بسته‌ای شامل چهار طرح را تصویب کرد که از جمله شامل تحریم خریداران نفت ایران و چند طرح دیگر برای تشدید فشار علیه ایران است.

پیش از این، مجلس نمایندگان آمریکا در ادامه رویکرد‌های خصمانه خود علیه تهران و در راستای حمایت از متحدان خود از جمله رژیم صهیونیستی و اوکراین، مجموعه‌ای از اقدام‌های ضد ایرانی تحت عنوان «قانون صلح قرن ۲۱» را به تصویب رسانده بود.

«مایکل مک‌کال» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان چهارشنبه گذشته چندین طرح ضدایرانی را ذیل بسته «قانون صلح قرن ۲۱» ارائه کرده بود.

وی با تکرار برخی ادعا‌ها در این باره گفت: «برای مقابله واقعی با تهدید نسلی ناشی از اتحاد نامقدس روسیه، چین و ایران، علاوه بر ارائه کمک‌های امنیتی حیاتی به شرکای خود و سرمایه گذاری در پایگاه صنعتی دفاعی خود، نیاز به ایجاد تغییرات اساسی در سیاست داریم».


شماری طرح ضدایرانی از جمله تحریم خریداران نفت ایران و منع صدور فناوری موشکی و پهپادی به ایران در چارچوب این بسته قرار دارند.

با تصویب این بسته در سنا، اکنون «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا باید با امضای خود آن را اجرایی کند.

دیگر خبرها

  • بایدن قانون کمک ۹۵ میلیارد دلاری برای ارسال سلاح به اوکراین و اسرائیل را امضا کرد
  • لایحه ممنوعیت تیک‌تاک در مجلس سنا تصویب شد
  • تصویب چند طرح ضد ایرانی در سنای آمریکا / تحریم خریداران نفت و منع صدور فناوری موشکی و پهپادی ایران در چارچوب این بسته
  • سنای آمریکا لایحه ممنوعیت تیک‌تاک را تصویب کرد
  • چه کسانی کاندیدای رهبری نظام بعد از امام بودند و چند رأی بدست آوردند؟ /وقتی متمم قاون اساسی با حکم ۲ رهبر به تصویب رسید!
  • محرومیت کارگران از تعطیلات آخر هفته!
  • کاهش ۱۷۰ هزار میلیاردی مالیات با دستکاری دولت و مجلس
  • جامعه در انتظار تصویب قانون جامع حجاب
  • حکم دو رهبر پای متمم قانون اساسی ایران
  • مبارزه تیک‌تاک با لایحه ممنوعیت در آمریکا