Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، برداشت انگور از تاکستان‌های ملایر گرچه تمام شده است، اما فرآوری انگور به محصولات دیگر همچنان ادامه دارد.

فصل پاییز که می‌شود حال و هوای روستا‌های ملایر حال و هوای دیگری است، جنب و جوش و شادی همه جا دیده می‌شود، انگار قرار است اتفاق مهمی بیافتد، کمی که توجه کنیم می‌فهمیم که فصل برداشت انگور رسیده و هر یک از اهالی به نحوی با این محصول سر و کار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان رسم و آیینی سنتی خودنمایی بیشتری می‌کند و آن شیره پزی است، مراسم شیره پزی در همه روستا‌های ملایر انجام می‌شود

سالانه ۲۵۰ هزار تن انگور در ملایر برداشت می‌شود که ۷۷ درصد آن تبدیل به کشمش ۱۳ درصد تازه خوری و مقداری از آن هم  تبدیل به شیره می‌شود.

برای پخت شیره ابتدا انگور را می شویند و بعد آبگیری می کنند و سپس در ظرف های پلاستیکی مخصوص می ریزند و خاک مخصوصی به نام خاک شیره به آب انگور اضافه می کنند و یک شب می ماند ، این خاک خاصیتی دارد که همه املاح آب انگور را ته نشین می کند و شربت انگو زلال و شفاف آماده پختن می شود و سپس آب انگور را به مقدار کم در دیگ هایی می ریزند و روی اجاق ها می پزند و شیره انگور به این روش تولید می شود.

از شیره عسلی گرفته تا شیره سفید، به طور کلی سالانه ۲۵ هزار کیلو شیره تولید می‌شود. برای تولید شیره سفید، شیره عسلی را در چند مرتبه  به مدت سه روز به هم می‌زنندو بعد از این مدت  تغییر شکل می دهد و سفید و به رنگ کره درمی آید. 

شیره انگور مانند عسل ماندگاری فراوان دارد و از شربتش گرفته تا پخت حلوا طعم دهنده غذا‌های مختلف است.

شیره بیشتر با انگور کشمشی بی دانه پخته می‌شود.

انتهای پیام/غ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شیره انگور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۳۷۳۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید ۳۸ هزار تن کلزا در خوزستان

  به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: از ابتدای فصل خرید کلزا در استان تاکنون ۳۸ هزار  تن کلزا از کلزا کاران خوزستانی خریداری شده است.

عبدالرضا سید احمدی افزود: این میزان خرید نسبت به کل مجموع خرید کلزا در سال گذشته که بیش از ۳۱ هزار تن بوده است هفت هزار تن بیشتر می‌باشد.

وی با اشاره به برداشت محصول کلزا در استان ادامه داد: پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۶۳ هزار تن کلزا از مزارع استان برداشت شود.

حدود ۲۰ درصد مواد غذایی کشور در استان خوزستان تولید می‌شو

استان خوزستان از قطب‌های اصلی تولید کلزا در کشور است.

دیگر خبرها

  • تیزر «بارگادون» منتشر شد/ مستندی درباره آداب خوشه‌چینی انگور
  • تولید بیش از ۵۸۷ میلیون کیلو وات ساعت انرژی خالص در نیروگاه نکا
  • تولید سالانه ۲۰۷ کیلو گرم ژل رویال در استان
  • کشف ۷۰۰ کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس
  • ۷۰۰ کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس کشف شد
  • خرید ۳۸ هزار تن کلزا در خوزستان
  • سفر به تهران قدیم؛ شیره‌کش‌خانه‌های سیار در تهران لو رفتند(+عکس)
  • تولید سالانه ۲۰۷ کیلو گرم ژل رویال در کهگیلویه و بویراحمد
  • بازتاب موفقیت شاگردان رنگرز در UWW؛ ایران اولین تیم کامل
  • بازتاب موفقیت شاگردان رنگرز در UWW؛ ایران اولین تیمِ کامل