Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-19@13:52:45 GMT

راه سخت زاکانی برای رسیدن به خزانه واحد

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۴۰۷۱۸

راه سخت زاکانی برای رسیدن به خزانه واحد

مدیریت شهری در یک قدمی رسیدن به خزانه واحد است و زاکانی قصد دارد حساب و کتاب همه مجموعه ها را در خزانه شهرداری داشته باشد اما چالش های بزرگ او برای رسیدن به نقطه مطلوب چیست؟ چه مخاطراتی او را تهدید می کند؟

به گزارش برنا؛ وجود خزانه واحد و یکپارچه از مسائل مهم اقتصاد ایران بوده و راه حل مشکلاتی چون تورم، فساد، عدم شفافیت بودجه و ناکارآمدی در اداره کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این قاعده مستثنی از شهرداری عریض و طویل با بیش از 43 سازمان و 22 منطقه و 122 ناحیه نیست. اما چگونه بحث خزانه واحد در شهر تهران دوباره بر سر زبان ها افتاد؟

علیرضا زاکانی شهردار تهران روز گذشته با حضور در هفدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران وعده داده تا موضوع خزانه واحد را دنبال کند. او در این مورد گفت: « شهرداری سال‌ها جرات رفتن به سمت این کار را نداشت. با تمهیدات صورت گرفته ۱۲۰۰ حساب به یک خزانه واحد واریز می شود تا شفافیت ایجاد کند»

مسئله وجود خزاه واحد طی چند سال گذشته مورد بحث مدیریت شهری بوده و یکی از وعده های شهرداران ایجاد خزانه واحد بوده است اما چرا تا کنون این ماجرا همچنان مورد بحث است؟

گذشته چه می گوید؟

مجید فراهانی در آبان ماه سال 96 هم به عنوان رئیس کمبته بودجه و نظارت مالی وقت شورای شهر طی تذکری به لزوم توجه شهرداری تهران به خزانه‌داری واحد بر اساس دستورالعمل ابلاغی وزیر کشور تاکید کرد.

اما سمیع الله حسینی مکارم، سرپرست شهرداری تهران در اردیبهشت 97 طی سخنانی از خزانه واحد نام برد. او در این خصوص عنوان کرد که  هم اکنون با هماهنگی شورای شهر تهران، خزانه واحد ایجاد شده و در قراردادها نیز با جدیت پیگیری می کنیم که شفاف سازی و ارایه اطلاعات به مردم صورت گیرد؛ مردم باید بدانند این قراردادها با چه مصالح، زمان و منابعی داده شده است و چه کسانی جزو رقبا بوده اند.

به نظر می رسد شهرداری تهران به طور صد در صدی به سمت خزانه واحد حرکت نکرده است اما چه دلایلی برای عدم اجرای آن وجود داشت؟

در این خصوص به سراغ ناصر امانی، عضو شورای شهر ششم و معاون مالی شهردار اسبق تهران و عبدالحمید امامی، معاون مالی و اقتصاد شهری سابق شهرداری تهران رفتیم تا نقاط قوت و ضعف این موضوع را جویا شویم. سوال اصلی این بود؛ شهرداری تهران چه چالش هایی برای رسیدن به خزانه واحد دارد و آیا این امر به صورت صد در صدی ممکن است؟

خزانه واحد مصوبه شورا دارد/ مخاطره برداشت از حساب واحد شهرداری با حکم دادگاه/ خزانه واحد به افزایش شفافیت کمک می کند/ شهرداری عجله نکند

ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر و معاون شهردار اسبق تهران با اشاره به لزوم رسیدن به خزانه واحد گفت: بحث خزانه واحد در همه دوره های شهرداری مطرح بوده و در دوره های گذشته عنوان شده و مصوبه شورا دارد.

او افزود: شهرداری موظف بوده با ایجاد خزانه واحد تمام درآمدها را به یک حساب واریز کند و این روش امر جدیدی نیست.

امانی گفت: مدیریت شهری جدید می گوید در دوره های قبل همه سازمان ها و شرکت ها درآمد خود را به خزانه واریز نمی کنند و الان کاری کردیم که ملزم شوند که به حساب شهرداری واریز کنند. برخی از شرکت ها و سازمان ها از شهردار وقت مجوز می گرفتند که درآمد ها را خودشان هزینه کنند و حالا آقای زاکانی بیان کردند که این اجازه را به هیچ کس نمی دهند.

معاون مالی شهردار اسبق تهران ادامه داد: این امر محاسنی دارد؛ شفافیت ایجاد می کند و قدرت مانور شهرداری را بالا می برد و شهرداری نگران دستمزدها نخواهد بود.

او با اشاره به معایب این روش تاکید کرد: یکی از معایب این است که سازمان ها و شرکت های شهرداری که ماموریتی هستند برای گرفتن اعتبار ناچار به گذراندن سیکل اداری، درخواست تخصیص، تصویب در کمیته تخصیص، صدور مجور، رفتن به اداره مالی و مجوز به خزانه و... هستند که کندی را در روند شرکت ها و سازمان های شهرداری ایجاد کند. آن ها می گویند در این فرآیند معطل نقدینگی می شویم که سبب خلل در انجام وظایف خواهد شد.

امانی بیان کرد: کسانی که از مراجع قضایی حکم می گیرند کافی است این خزانه متمرکز را شناسایی کنند و با گرفتن حکم، برداشت میلیاردی خواهند داشت.  قبلا که حساب ها متعدد بود از حساب سازمان و شرکت ها برداشت نمی شد. خطری وجود دارد که البته گفته اند پیش بینی هایی انجام شده که این مخاطره وجود ندارد.

معاون شهردار اسبق تهران گفت: باید معاونت مالی شهرداری تهران سازوکاری داشته باشد که گردش درآمد سازمان ها وشرکت ها در چارچوب مصوبه شورای شهر و بودجه سالانه به سرعت به حساب خودشان بازگردد. یعنی چرخی در خزانه بخورد و در درآمد شهرداری ثبت شود و مازاد بودجه پیش بینی شده در حساب خزانه بماند.

عضو شورای شهر ششم بیان کرد: مخالف واریز درآمدهای سازمان ها و شرکت ها به حساب خزانه نیستیم اما عنوان می کنیم که باید سازوکاری داشته باشد تا بازگشتش با سرعت انجام شود و زمان بر نشود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ادامه داد: خزانه واحد نباید انگیزه سازمان ها و شرکت ها را برای کسب درآمد کم کند. سازمان زیباسازی چند هزار میلیارد درآمد دارد اگر احساس کند نمی تواند برای خود خرج کند انگیزه درآمد کاهش پیدا می کند.

او در پایان گفت: با عجله نمی توان تصمیم گیری  داشت و باید همه چیز و ابعاد را بررسی و پیش بینی کرد.

 لزوم هزینه کرد با برنامه مشخص در خزانه واحد/ خزانه واحد در کل کشور شکل گرفته است/ باید درآمد سازمان ها از خزانه بگذرد و تنها 50 درصد آن در خزانه باقی بماند

عبدالحمید امامی، معاون مالی و اقتصاد شهری سابق شهرداری تهران با اشاره به آخرین وضعیت خزانه واحد در شهرداری تهران گفت: خزانه واحد ایده دکتر ستاری فر در سازمان برنامه بوده است که در سال 98 و 99 سلسله جلسات و کارگروهی داشتیم که همه معاونت ها متناسب با آن دعوت می شدند.

او تصریح کرد: ما در مدیریت شهری گذشته خزانه واحد نه خزانه متمرکز را دنبال کردیم. خزانه متمرکز یعنی اینکه همه پول ها به مرکز بیاید. خزانه واحد این است که همه اختیارات در دست خزانه دار است اما قسمتی از گاو صندوقش در جاهای دیگر است.

امامی در توضیح خزانه واحد ادامه داد: باید همه منابع را یک جا مدیریت و برنامه ریزی کرد بنابراین همه درآمدها وارد خزانه می شود و سو استفاده ای صورت نمی گیرد و به صورت بد هم هزینه نخواهد شد.

معاون مالی شهردار سابق تهران گفت: خزانه واحد به این معنا است که حساب و کتاب درآمد به خزانه می آید. درآمد ایجاد می شود و مجموعه اجازه هزینه ندارد. این مدل را در مناطق شهرداری اجرا کردیم. مناطق تراکمی می فروشند و پولش مستقیم در خزانه می آید و در شهرداری ها هزینه نمی شود.

امامی تاکید کرد: شرکت ها مدت ها اینگونه نبودند.

معاون سابق شهردار تهران گفت: جلسات طولانی در مورد خزانه واحد داشتیم. به شهردار تعهد دادیم اگر خزانه واحد شکل بگیرد تعهد می کنیم از حساب شرکتی که واریز می کند برداشت نکنیم و نگرانی نباشد که شرکتی که هزینه می کند نتواند آن را دریافت کند.

او افزود: طی دو سال گذشته چند موردی با سختی پیش رفت. در بودجه مشخص می شود هر واحدی چقدر و در چه مواردی می تواند هزینه کند. 

معاون شهردار سابق تهران ادامه داد: اگر به برنامه ریزی اعتقاد داریم نباید خارج از آن کاری انجام دهیم. نباید هیچکس اجازه داشته باشد خارج از آن هزینه کند.

او افزود: اگر وسط سال، برنامه جدیدی پیش آمد باید متمم داشته باشد که از آن استفاده کنند و یا با استفاده از اجازه هایی که به شهردار یا قائم مقام شهردار داده می شود هزینه صورت گیرد.

امامی با اشاره به خزانه واحد اظهار کرد: هر حسابی که شرکت ها دارند گردش مالی آن از طریق خزانه باید عبور می کند و خزانه باید بداند موجودی اش با شرکت ها چقدر است. هفتگی، ماهیانه و روزانه باید برنامه وجود داشته باشد.

معاون شهردار سابق تهران گفت: ما به خزانه واحد عمل کردیم.

او در خصوص بلوکه شدن حساب شهرداری به خاطر برخی بدهی ها و خطر خزانه واحد گفت: سازمان های دولتی نباید برداشت حساب داشته باشند و باید تفاهم هایی انجام شود. اما برخی دادگاه ها احکامی صادر می کنند که از حساب شهرداری برداشت می کنند. تفاهم هایی با دستگاه قضایی داشتیم که اگر حکم نهایی به نفع فردی باشد شهرداری موظف به پرداخت است اما باید نحوه ارائه بدهی ها مشخص شود.

معاون شهردار اسبق تهران بیان کرد: تفاهمات مقدماتی در این صورت داشتیم. برداشت های قضایی باید حساب و کتاب داشته باشد. اگر خزانه واحد هم نباشد شهرداری درآمدهای هنگفتی دارد که آن را می توانند برداشت کنند. باید تفاهم نامه هایی نوشته شود تا نگران این موارد نباشیم.

او افزود: خزانه واحد ارزش های بسیار زیادی در برنامه ریزی دارد. بدون برنامه ریزی، گام برداشتن در تاریکی است. اول باید پیش بینی شود درآمد چقدر است و به وافعیت نزدیک باشد و برای آن هزینه پیش بینی می شود.

امامی تاکید کرد: خزانه واحد را در شهرداری شروع به اجرا کردیم و در حال حاضر بخش هایی آن را اجرا می کنند و می توان به همه سازمان ها و شرکت ها تعمیم داد.

معاون مالی شهردار سابق تهران در پایان گفت: برخی شرکت ها هزینه هایشان آنی است که ما عنوان کردیم که باید درآمدها از خزانه بگذرد و 50 درصد در درآمد خزانه بیاید. الان خزانه واحد در کل کشور شکل گرفته و در شهرداری هم باید شکل می گرفت و در سال جاری هم بدان عمل می شود.

 

آینده شهر و پول هایی که باید حساب و کتاب داشته باشد

زاکانی قصد دارد تا خزانه واحد را در کل مجموعه مدیریت شهری ایجاد کند اما به نظر مسئولین و متخصصان این رویه نباید شتاب زده باشد تا مجموعه های مختلف شهرداری برای کسب درآمد تضعیف نشوند. در حال حاضر مناطق 22 گانه زیر سایه خزانه واحد هستند و درآمد های خود را به حساب شهرداری می ریزند و باید طبق برنامه هزینه کرد داشته باشند و شرکت های مختلف شهرداری در یک قدمی رسیدن به خزانه واحد هستند اما بیم گیر افتادن در بروکراسی اداری و بلوکه شدن حساب های شهرداری با بدهی 66 هزار میلیاردی خود جای تامل دارد تا ماجرای تامین اجتماعی و بلوکه شدن حساب های شهرداری مجدد خاطره ها را تازه نکند. رفتن به سوی خزانه واحد به صورت گام به گام و عمل به برنامه ریزی می تواند راه موفقیت مدیریت زاکانی در پایتخت باشد.

//انتهای پیام

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: شورای شهر تهران شهرداری تهران زاکانی عبدالحمید امامی ناصر امانی خزانه واحد سازمان ها و شرکت ها شهردار سابق تهران معاون مالی شهردار شهردار اسبق تهران شهرداری تهران خزانه واحد حساب شهرداری معاون شهردار برنامه ریزی مدیریت شهری حساب و کتاب تهران گفت شورای شهر شهر تهران پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۴۰۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت ۶۴۴ میلیارد تومان عوارض مالیاتی در خراسان جنوبی


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی،کریمدادی با اشاره به پرداخت ۶۴۴ میلیارد تومان عوارض مالیاتی در استان گفت: از این مبلغ ۴۴۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان  به حساب دهیاری‌ها، شهرداری‌ها، روستا‌های فاقد دهیاری و مناطق عشایری استان به صورت مستقیم واریز شده که نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش ۶۳ درصدی دارد.

وی افزود: از این مقدار ۲۵۲ میلیارد تومان  به حساب شهرداری‌ها، ۱۳۷ میلیارد تئمان به حساب دهیاری‌ها، ۱۲ میلیبارد و ۷۰۰ میلیون تومان به حساب روستا‌های فاقد دهیاری و ۴۴ میلیاردو ۸۰۰ میلبیون تومان  به حساب اداره کل امور عشایر استان واریز شده است.

کریمدادی با بیان اینکه ۱۷۷ میلیارد تومان بابت مالیات سلامت به حساب دانشگاه علوم پزشکی استان واریز شده است عنوان کرد: همچنین ۲۰ میلایرد و ۸۸۸ میلیو نتومان  در خصوص بند ب تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ به حساب ۱۰ شهرداری استان پرداخت شده است.

مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی کشور موظف است هر ماه ۱۰ درصد از سهم عوارض ماده (۲۶) قانون مالیات بر ارزش افزوده را به حساب تمرکز وجوه وزارت کشور واریز می‌کند اظهار کرد: از این محل نیز ۸۶ میلیارد تومان اعتبار به صورت غیرمستقیم به حساب شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و روستا‌های فاقد دهیاری و مناطق عشایری واریز شده است.

او با اشاره به در حال ساخت بودن المان (نماد) ورودی بازار بیرجند ادامه داد: درخواست ما از شهرداری این است که در لوح افتتاح حک شود که این المان از محل عوارض مالیات بر ارزش افزوده ساخته شده تا بازاریان و کسبه اثر پرداخت مالیات خود را مشاهده کنند.

دیگر خبرها

  • پرداخت ۶۴۴ میلیارد تومان عوارض مالیاتی در خراسان جنوبی
  • توضیحات زاکانی درباره واردات پله برقی و آسانسور از چین
  • زاکانی: واردات واگن‌های مترو امسال انجام می‌شود
  • توضیحات زاکانی در خصوص نصب دوربین روی لباس حریم بانان
  • زاکانی: واگن‌های چینی امسال وارد کشور می‌شود
  • نصب ۶۰ دستگاه پله برقی در سه ماه آینده
  • خبر خوش زاکانی برای تهرانی ها | پله های برقی بالاخره نونوار می شوند
  • توضیحات زاکانی درخصوص نصب دوربین روی لباس حریم‌بانان
  • اعضای شورای شهر تهران معترض به توهین‌های باند زاکانی
  • رشد ۳۰۰ درصدی تسهیلات مسکن در خوزستان