Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-19@03:43:40 GMT

ردپای خیانت!

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۴۰۷۲۲

ردپای خیانت!

اختلافات حزب الله لبنان و حزب نیروهای لبنانی به رهبری سمیر جعجع که همواره به دنبال پیاده‌سازی اهداف آمریکا در منطقه است بالا گرفته و واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ناآرامی‌ها در لبنان در طی روزهای گذشته به اوج خود رسید. اعتراضات مردمی در این کشور که در راستای انتقاد از قاضی پرونده انفجار بیروت به وقوع پیوست به خشونت کشیده شد و شش نفر جان خود را از دست دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه درگیری‌های داخلی در لبنان امری مسبوق به سابقه بوده و مردم این کشور به این مسائل عادت دارند، اما این تعداد از تلفات در اعتراضات و درگیری‌های این کشور در طول ۱۳ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

طی روزهای گذشته صدها نفر از مردم لبنان با پوشیدن لباس سیاه در مقابل کاخ دادگستری جمع شدند و خواستار تغییر قاضی طارق بیطار که مسئولیت بررسی پرونده انفجار بیروت را برعهده داشت، شدند. شعار اصلی معترضان این بود که این قاضی در بررسی این پرونده اصل بی‌طرفی را رعایت نمی‌کند.

با افزایش فشارها به قاضی پرونده، پس از گذشت مدتی، صدای شلیک گلوله هیاهوی محله طیونه را شکست و باعث متفرق شدن معترضان شد. بر اساس آمار اعلام شده، در این درگیری‌ها ۳۰ نفر زخمی و ۶ نفر نیز جان خود را از دست دادند، اما هنوز هویت شلیک‌کنندگان و وابستگی سیاسی آنها مشخص نشده است. پس از درگیری نیروهای ارتش به محله طیونه اعزام شدند و جست‌وجوها برای یافتن شلیک‌کنندگان آغاز شد.

جنبش امل و حزب‌الله طی بیانیه‌ای حزب‌های مسیحی لبنان را متهم ردیف اول شلیک به معترضان دانست. در این بیانیه مشترک آمده بود که «گروهی از حزب نیروهای لبنان بر بالای ساختمان‌های محله مستقر شدند و مستقیم با تک‌تیرانداز به معترضان شلیک کردند.»

حزب‌الله لبنان و جنبش امل از حامیان خود خواستند خونسردی خود را حفظ کرده و نسبت به تحرکات مشکوک هوشیار باشند.

سمیر جعجع، رهبر حزب «نیروهای لبنان» در بیانیه‌ای اتفاقات رخ داده در جریان اعتراضات را محکوم کرد، اما هیچ پاسخی به اتهاماتی که از سوی حزب‌الله و جنبش امل به گروه او نسبت داده شده بود، نداد. در بیانیه جعجع آمده بود که «مهم‌ترین دلیل این اتفاقات سلاح‌هایی است که آزادانه در اختیار مردم بوده و در هر زمان و مکانی می‌تواند تهدیدی برای لبنان محسوب شود.»

اما این مجادله به همینجا ختم نشد. سید حسن نصرالله. دبیرکل حزب الله لبنان دوشنبه -۲۵ مهرماه- در واکنش به حوادث اخیر لبنان به حزب «القوات اللبنانیه» و رهبر آن «سمیر جعجع» که وی را مسئول کشتار روز پنجشنبه لبنان می‌دانست توصیه کرد که «از فکر جنگ و درگیری داخلی خارج شود؛ زیرا ساختار نظامی حزب‌الله شامل ۱۰۰ هزار نیروست.»

وی در ادامه سخنان خود گفت «ما برای نخستین بار شمار نیروهای رزمنده خود را اعلام کردیم؛ نه برای تهدید، بلکه برای جلوگیری از جنگ داخلی. حزب‌الله، عامل مثبتی برای مسیحیان بوده و عامل تهدید آنان نیست. خطاب به رئیس‌القوات هم باید بگویم که محاسباتت اشتباه است. همان گونه که در سایر جنگ‌هایت، اشتباه کردی و شکست خوردی.»

در پاسخ، مسئول روابط خارجی حزب «نیروهای لبنانی» مدعی شد سخنرانی نصرالله جنبه «توجیهی» داشته و «تهدیدآمیز» بوده و واکنش‌ها در حین اتفاقات الطیونه طبیعی و برای دفاع از خود بود.

وی با اشاره به سخنان نصرالله درباره اینکه هدف حزب جعجع ایجاد فتنه و درگیری داخلی است، ادعا کرد: هیچ گونه تصمیمی برای جنگ و درگیری به صورت سازمان یافته و یا حزبی وجود نداشت. ما به دنبال جنگ داخلی نیستیم و شرط ما این است که ارتش لبنان از ما حمایت و محافظت کند.»

اما آنچه که مشخص بوده این است که رهبران حزب نیروهای لبنانی و در مقدمه آن‌ها، سمیر جعجع زمانی که ادعا کردند از مسیحیان در مواجهه با «۷ می کوچک» دفاع کرده‌اند، مسئولیت این قتل عام را بر عهده گرفتند. جعجع تلاش کرد جنایت خود را با این ادعا که از مسیحیان حفاظت کرده، توجیه کند و نشان دهد که همه باید در اطرافش جمع شوند.

این اقدام تلاشی مأیوس‌کننده برای احیای شعارهای تجزیه و کانتون‌ها بود؛ شعاری که زوال و سقوط آن در طول جنگ داخلی لبنان ثابت شد؛ هرچند که در آن زمان تمامی شرایط به نفع سلطه حزب نیروهای لبنانی بر آن‌چه که «مناطق شرقی» نام نهاده بودند، فراهم بود.

در تمام این حوادث ردپایی ایالات متحده و رژیم صهیونیستی دیده می‌شود و اگر جلوی این دخالت‌ها و همچنین قومیت گرایی برخی از احزاب در لبنان گرفته نشود، ممکن است امنیت لبنان را به خطر بیندازد.

حزب الله با نا امنی در لبنان برخورد خواهد کرد

احمد دستمالچیان، سفیر اسبق ایران در لبنان دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: حزب الله نسبت به برقراری امنیت در لبنان و حفظ جان و مال مردم این کشور همیشه حساس بوده و در مقابل هرگونه تهدیدی که زندگی مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد، ایستاده است و در انجام این وظیفه هیچ موقع کوتاهی نکرده است.

به گفته وی، حزب الله لبنان همیشه ثابت کرده که با عوامل آشوب و ناامنی در لبنان برخورد جدی خواهد کرد و طی سال‌های گذشته ظرف چند ساعت به تمامی آشوب‌ها و ناامنی‌ها خاتمه داده است.

به عقیده سفیر اسبق ایران در لبنان، حزب الله پس از آنکه گروهک وابسته به سمیر جعجع به مردم تیراندازی کرد و نسبت به حزب الله لبنان اتهاماتی وارد کرد، پاسخ جدی به این اقدامات وحشیانه داد و خواستار بازخواست عوامل این حوادث شد.

دستمالچیان خاطرنشان می‌کند: به نظر می‌رسد در حال حاضر حساسیت حزب الله نسبت به برقراری امنیت در لبنان افزایش یافته است؛ زیرا دشمنان لبنان به دنبال آشوب در این کشور هستند.

حزب الله اجازه نخواهد داد که لبنان نا امن شود

سید صباح زنگنه، کارشناس مسائل لبنان نیز به ایمنا می‌گوید: با توجه به اینکه دولت لبنان هنوز تحت فشار قرار دارد و به صورت کامل تشکیل نشده، احزاب مخالف دولت به ویژه حزب نیروهای لبنانی به رهبری سمیر جعجع به دنبال التهاب شرایط در لبنان بودند تا به خوبی بتوانند اهداف آمریکا در خصوص محاصره اقتصادی این کشور را محقق کنند؛ سمیر جعجع سعی داشت با اتهام زنی به حزب امل و حزب الله به دولت فشار وارد کند.

به گفته وی، حزب الله لبنان طی ماه‌های گذشته تمام تلاش خود را جهت روشن شدن گزارشات انفجار بیروت به کار گرفت، اما متأسفانه قاضی این پرونده تحت فشارهای بیرونی مقصران اصلی انفجار بیروت را پنهان نگه داشته بود؛ همچنین همزمان با ارسال کمک‌های سوختی ایران به شهرهای شیعه نشین لبنان، ۲۸ هزار و ۲۷۵ کیلوگرم ماده نیترات آمونیوم در استان بعلبک کشف شد که به نظر می‌رسد این محموله متعلق به مقصران حادثه بیروت است.

به عقیده این کارشناس مسائل لبنان، سمیر جعجع که باتلاش‌های حزب الله برای تکمیل پرونده مقصران انفجار بیروت مواجه شده بود، سعی کرد با ایجاد ناامنی و خشونت در خیابان‌ها، تشنج‌ها در لبنان راافزایش دهد و با گسترش اعتراضات مردم نسبت به توقف رسیدگی به پروند انفجار بیروت توسط قاضی فعلی آن، به سمت مردم تیراندازی کردند.

صباح زنگنه در ادامه می‌گوید: با اینکه سمیر جعجع انتظار داشت حزب الله لبنان سریعاً به مقابله بپردازد و به نوعی خیابان‌های لبنان را به میدان جنگ تبدیل کند، اما حزب الله از نیروهای خود خواست که خویشتن داری کنند.

وی خاطرنشان می‌کند: سید حسن نصرالله اعلام کرده که حزب الله لبنان اجازه نخواهد داد که این کشور ناامن شود و هشدار داد که گروه سمیر جعجع قصد ایجاد جنگ داخلی دارد. وی در پایان اعلام کرد که حزب الله لبنان مانع از هرگونه اقدام علیه مردم خواهد شد.

کد خبر 530041

منبع: ایمنا

کلیدواژه: لبنان حزب الله لبنان تحولات لبنان انفجار لبنان دبیرکل حزب الله لبنان نخست وزیر لبنان دولت لبنان اعتراضات لبنان ایران و لبنان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق حزب نیروهای لبنانی حزب نیروهای لبنان حزب الله لبنان انفجار بیروت جنگ داخلی سمیر جعجع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۴۰۷۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله حزب الله به پایگاه صهیونیستی «المالکیه»

حزب الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حمایت از مردم غزه ومقاومت فلسطین، مبارزان ما صبح امروز تجمع نظامیان صهیونیست در پایگاه المالکیه را هدف حملات موشکی قرار دادند.

در این بیانیه آمده است که این پایگاه مورد اصابت مستقیم قرار گرفته است.

روز گذشته نیز جنبش حزب‌الله لبنان از حمله به پایگاه نظامی برکه ریشا در شمال فلسطین اشغالی خبر داد. مقاومت اسلامی لبنان اعلام کرد که رزمندگان آن محل استقرار نظامیان صهیونیست در اطراف این پایگاه را با راکت هدف قرار دادند. همچنین المیادین گزارش داد که رزمندگان حزب‌الله یکی از مواضع صهیونیست‌ها در اصبع الجلیل را هدف قرار دادند.

با آغاز عملیات «طوفان الاقصی» توسط گروه‌های مقاومت فلسطین، حزب‌الله لبنان در حمایت از گروه‌های مقاومت و کاهش فشار بر آنها در غزه، اقدام به انجام عملیات‌های روزانه و سنگین علیه اهداف رژیم صهیونیستی در داخل خاک فلسطین کرده است.

در همین ارتباط شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی گزارش داد که با گذشت بیش از ۶ ماه از جنگ علیه نوار غزه، ۴۰ درصد از ساکنان شمال سرزمین‌های اشغالی که به مناطق دیگری انتقال داده شدند، از ترس حملات حزب الله به بازگشت به این مناطق فکر نمی‌کنند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • آژیر خطر در شمال فلسطین اشغالی به صدا درآمد
  • شهادت دو رزمنده دیگر حزب الله در راه قدس
  • حمله حزب الله به پایگاه صهیونیستی «المالکیه»
  • شهادت یکی دیگر از رزمندگان حزب‌الله لبنان
  • آیت‌الله اراکی: ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم
  • حمله مقاومت لبنان به اسرائیل
  • زخمی شدن ۵ صهیونیست در حمله به عرب عرامشه در الجلیل
  • روند فروپاشی رژیم صهیونیستی تسریع شده است
  • ارتش اسرائیل یک مقام ارشد حزب الله را ترور کرد
  • لحظات ترور فرمانده ارشد حزب الله لبنان