Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@17:45:58 GMT

زنان روستایی البرز در سه شرکت تعاونی فعال هستند

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۴۱۱۷۳

زنان روستایی البرز در سه شرکت تعاونی فعال هستند

الهه کیانی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: زنان روستایی استان البرز در زمینه دوزندگی، بافندگی، تولید پوشاک زمستانی و صنایع دستی، صنایع غذایی، بسته بندی مواد غذایی، خشکبار، ترشی و عرقیات در این تعاونی ها فعالیت می کنند.

وی اظهار داشت: همچنین مجوز تاسیس یک شرکت تعاون روستایی زنان شهرستان طالقان و دو شرکت در رشته صیفی و سبزیجات و شترمرغ داران از سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گرفته شده و دو شرکت تعاونی کشاورزی مرعداران گوشتی شهرستان اشتهارد و شرکت کشاورزی توت فرنگی کاران نیز به تازگی به ثبت رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس اداره توسعه و آموزش مدیریت تعاون روستایی استان البرز گفت: مشارکت جامعه زنان در فعالیت های مختلف در راستای توسعه روستایی، نقش موثری دارد که یکی از راهکارهای مناسب در جهت بکارگیری مشارکت زنان، ایجاد شرکتهای تعاونی روستایی زنان است.

کیانی اظهار داشت: می توان گفت مشارکت زنان در عرصه های مختلف اقتصادی و اجتماعی یکی از شاخص های تولید کشور محسوب می شود، براین اساس باید فرصت هایی برای ایجاد مشارکت عادلانه همه اقشار جامعه فراهم نمود و همه از مزایای اجتماعی، اقتصادی، رهنگی و آموزشی بهره مند گردند.

وی گفت:می توان گفت راطه نزدیکی بین تعاونی ها و کارآفرینی وجود  دارد و در حقیقت کارآفرینی به منزله یکی از پیش شرط های اصلی موفقیت تعاونی های روستایی به شمار می رود.

کیانی به اهمیت توجه به مقوله کارآفرینی اشاره کرد و افزود: بر روی مقوله کارآفرینی می توان به عنوان یک مزیت رقابتی برنامه ریزی کرد و در صورت ایجاد زمینه های مناسب تعاونی ها را از طریق اجرا و توسعه  پربازده  کرد.

رییس اداره توسعه و آموزش مدیریت تعاون روستایی استان البرز ادامه داد: با توجه به اینکه  زنان نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می دهند و از اهمیت ویژه ای دارا هستند باید سعی کرد تا نقش و مشارکت آنان را در فعالیت های اقتصادی و اجتماعی جامعه بالا برد که یک از اصلی ترین زمینه های مشارکت زنان در جامعه روستایی ایجاد کسب و کارهای کوجک و ورود به کارآفرینی یا خود اشتعالی است.

 وی اضافه کرد: تشکیل و آغاز تعاونی های زنان براساس مطالعات موردی و به لحاظ استفاده بهینه از نیروهای فعال جامعه جهت ارتقاء سطح خانوار روستایی ، توسعه پایدار و در نهایت توانمند کردن زنان با توجه به ظرفیت مناسب سازمانه مرکزی تعاون روستایی ایران در امر ساماندهی و ایجاد تعاونی در کشور انجام می شود.

رییس اداره توسعه و آموزش مدیریت تعاون روستایی استان البرز به مشکلات موجود بر سر راه فعالیت زنان روستایی اشاره کرد و گفت: یمشکلات موجود برای اعضا شرکتهای تعاونی روستایی زنان شامل مشکلات خانوادگی، فرهنگی، اجتماعی، مشکلات اداری، مالی و اقتصادی می باشد.

وی افزود: از دید زنان مقررات دست و پاگیر و بورکراسی اداری مانع مشارکت آنان در فعالیت های تعاونی است اما از دید مدیران آشنا نبودن جامعه و به خصوص زنان با فرهنگ تعاون مانع مشارکت زنان در فعالیت ها است.

کیانی یکی از راه های توانمندسازی جامعه روستایی به خصوص زنان را آموزش دانست و اظهارداشت: در نیمه اول سال حدود ۲۴۰ نفر روز آموزش برای اعضا و ارکان تشکل های کشاورزی در خصوص مسایل مالی ، اقتصادی، بازرگانی و آشنایی با قوانین و مقررات و اساسنامه تشکل های بخش کشاورزی برگزار شده است.

وی از جمله راه های تشویق زنان روستایی به حضور در فعالیت های اجتماعی را برگزاری نمایشگاه از دستاوردهای آنان عنوان کرد و گفت: تاکنون ۵ نمایشگاه حضوری و مجازی ازتولیدات زنان برگزار شده به طوریکه در روزهای اخیر نیز یک نمایشگاه عرضه محصولات یکی از تعاونی های زنان در محل تعاون روستایی البرز برگزار شد.

رییس اداره توسعه و آموزش مدیریت تعاون روستایی استان البرز با بیان اینکه بخش کشاورزی از مهمترین بخشهای کشور است که تاثیر بسیار عمده ای در تولید ناخالص ملی، اشتغال و تامین نیازهای غذایی و صادرات غیرنفتی دارد، افزود: تشکیل زنجیره اقتصادی تامین و عرضه مستقیم محصولات کشاورزی و ضرورت بهره گیری از ظرفیت ها و زیر ساخت های موجود و ورود هدفمند با رویکرد بهره گیری از استارت آپ ها و دیجیتال مارکتینگ از جمله برنامه ها برای تشکل های کشاورزی است.

عملیات شرکتهای تعاونی روستایی و کشاورزی شامل بالا بردن سطح زندگی اعضاء، تولید محصولات زراعی و دامی با رعایت اهداف توسعه کشاورزی و موازین تعاونی از طریق بهره برداری جمعی ومشترک با انجام عملیات زیربنایی کشاوری ، تهیه و تدارک و یا تولید مواد و وسایل مورد احتیاج حرفه ای اعضا از قبیل ماشین آلات و ابزار و ادوات کشاورزی و دامی و وسایل حمل و نقل جمعی اعضا و محصولات تولیدی شرکت می باشد.

همچنین انجام عملیات جمع آوری، نگهداری، تبدیل ، طبقه بندی ، بسته بندی ، حمل و نقل، بازاریابی و فروش محصولات کشاورزی و دامی اعضا از جمله اقدامات تعاونی های روستایی و کشاورزی می باشد.

تشکل های روستایی استان البرز بالغ بر ۲۵ هزار عضو فعال در رشته های کشاورزی ، دامداری، آبزیان ، گیاهان دارویی و دیگر رشته های دارد.

برچسب‌ها تعاون روستایی اشتغال زایی زنان روستایی استان البرز

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تعاون روستایی اشتغال زایی زنان روستایی تعاون روستایی اشتغال زایی زنان روستایی استان البرز زنان روستایی فعالیت ها مشارکت زنان تعاونی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۴۱۱۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هفتاد و سومین صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی استان بوشهر ایجادشد

شهریار مرشدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تشکیل صندوقهای اعتبارات خرد زنان روستایی و عشایری در استان بوشهر از نیمه دوم سال ۱۳۹۵ با تشکیل ۵۵ صندوق در روستاهای استان با مشارکت زنان روستایی و عشایری آغاز و تا کنون ادامه دارد که ۴۶ صندوق مربوط به شهرستان دشتستان است.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: هدف از تشکیل این صندوق‌ها جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و سپس شرکت دادن زنان در اقتصاد جامعه و خانواده است که در طول این چند سال نقش بسزایی ایفا کرده‌اند و توانسته‌اند با تسهیلات کم بهره و سرمایه‌های بسیار ناچیز تحولی در اقتصاد خانواده ایجاد کنند.

وی گفت: سالانه با اجرای دوره‌های آموزشی ویژه اعضا صندوق‌ها توسط مدیریت هماهنگی ترویج و با مشارکت مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها و مراکز توانمندی زنان روستایی بیش از پیش بیشتر شده که این موضوع در افزایش درآمد خانوار روستایی و عشایری و خوداتکایی جوامع محلی نقش بسزایی دارد.

کد خبر 6079353

دیگر خبرها

  • برگزاری انتخابات اتاق اصناف کشاورزی در خاتم
  • صنایع دستی خراسان جنوبی هنری است به گستردگی ایران
  • عضویت بیش از ۱۵۶ هزار نفر در صندوق بیمه کارورزی استان مرکزی
  • نقش تعاونی‌ها در تحقق جهش تولید با مشارکت مردم
  • هفتاد و سومین صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی استان بوشهر ایجادشد
  • عملیات موشکی و پهبادی ایران اقدامی منطبق بر قوانین بین‌المللی بود
  • لزوم مشارکت شرکت‌های بیمه در ایمن‌سازی معابر شهری و جاده‌ای
  • صدور ضمانت‌نامه برای زنان سرپرست خانوار
  • تشکیل شرکت‌های تعاونی بهترین بستر برای تحقق شعار سال است
  • بانک توسعه تعاون برای تحقق شعار سال ۱۴۰۳ برنامه عملیاتی دارد