Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-28@09:58:05 GMT

تاناکورا چیست و از کجا آمده است؟

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۴۲۱۲۶

تاناکورا چیست و از کجا آمده است؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، آیا می‌دانید تاناکورا چیست و اصلا این نام از کجا آمده است؟ شاید تا به حال در مورد لباس تاناکورا شنیده باشید، شاید هم گذرتان به این فروشگاه‌ها خورده باشد یا حتی خرید هم کرده باشید. اما برای اطلاعات بیشتر، در این مطلب قرار است به شما در مورد تاناکورا توضیحاتی بدهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پوشاک تاناکورا، که نام آشنایی در بازار بیشتر شهر‌های ایران است، لباس‌های دست دومی هستند که با قیمت ارزان به مشتریان فروخته می‌شوند. این روز‌ها به دلیل تورم، گرانی و وضعیت نامناسب اقتصادی، این فروشگاه‌ها مشتری‌های زیادی را به سوی خود کشیده اند، اما خیلی از همین مشتری‌های البسه دست دوم به عواقب و مشکلات بهداشتی و پوستی استفاده از آن‌ها توجه ندارند یا به طور کل بی خبر هستند.

پوشاک تاناکورایی که همان لباس‌های دست دوم و کارکرده هستند از دهه هفتاد مشتری‌های پر و پا قرص خودش را پیدا کرد. به طوری که بار‌ها شاهد صف بستن آنان در جلوی مغازه‌ها به‌هنگام رسیدن بسته‌های این البسه هستیم.

تاناکورا؛ لباس‌هایی با رایحه مشمئزکننده مواد شیمیایی!

لباس‌های تاناکورایی بوی نامطبوعی دارند که علت این بو استفاده از مواد شیمیایی است که با ورود به فروشگاه‌های تاناکورا و مشاهده لباس‌هایی که دسته به دسته روی رگال چیده شده یا روی میز‌های بزرگ مثل تپه روی هم ریخته شده اند مشام شما را آزرده و دچار سرگیجه تان می‌کند.

اگر حتی یک بار به این فروشگاه‌ها برای سر زدن یا خرید بررفته باشید، حتما دیده اید که مدت‌های زیای باید لباس‌های بدبو را زیر و رو کنید تا چیزی که کمی باب سلیقه تان باشد یا حداقل مشکلی مانند پارگی یا رنگ و رو رفتگی یا چاپ نامناسب نداشته باشد را پیدا کنید.

مشکلات پوستی؛ نتیجه استفاده از لباس‌های تاناکورایی

البته، این را هم باید توجه داشته باشید که حتی اگر قیمت کمی برای لباس‌های تاناکورایی می‌دهید شاید مجبور باشید همین هزینه‌ای که در جیب صرفه جویی کرده اید برای ویزیت پزشک و درمان سلامت از دست رفته خود بدهید!

خیلی از فروشندگان ادعا می‌کنند این بوی مواد شیمیایی که خیلی زننده است در واقع بوی مواد ضدعفونی کننده این لباس‌ها است و این لباس‌ها خطری برای پوست ندارند، اما بیماری‌های پوستی خلاف این ادعا را اثبات می‌کنند. زیرا اصلا مشخص نیست این لباس‌ها قبلا بر تن چه کسانی بوده است و چه مسیری را طی کرده تا به روی میز‌ها و رگال‌های فروشگاه تاناکورا رسیده است.

گاهی اوقات نیز این پوشاک سال‌های سال در بنادر و مرز‌ها باقی می‌ماند و مواد شیمیایی بسیاری آغشته می‌شود تا از بیدخوردگی آن‌ها پیشگیری شود. همین امر ممکن است موجب بروز مشکلات و حساسیت‌های پوستی برای مصرف‌کنندگان شود.

پزشکان ادعا می‌کنند استفاده از پوشاک دست دوم برای سالمندان، شیرخواران و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن ریوی و قلبی خطرسازتر است و اگر اکیدا تمایل به استفاده از این لباس‌ها را دارید، قبل از استفاده این پوشاک ابتدا باید آن‌ها را با آب گرم شسته شده و به مدت ۲۴ ساعت در فضایی آزاد زیر نور آفتاب قرار دهید تا بوی نامطبوع آها از بین برود و ضدعفونی شوند.

پزشکان پوشیدن لباس‌های تاناکورا را به دلیل مشکلات و خطر‌های بهداشتی اصلا توصیه نمی‌کنند. باقی ماندن لکه‌های خون، انتقال بندپایان، گال، حشرات و شپش از جمله تهدیداتی به شما می‌روند که سلامتی مصرف‌کنندگان را به خطر می‌اندازد.

علاقه به خرید لباس‌های مارک یا کاهش قدرت خرید مردم؟

کمی قبل‌تر گفتیم که به دلیل گرانی‌های این روزها، بیشتر قشر ضعیف جامعه به دلیل کم بودن توان خرید تمایل به خرید لباس‌های تاناکورا و ارزان دارند، اما این را هم مد نظر داشته باشید که گاهی مشتریان این فروشگاه‌ها قشر متوسط به بالا و حتی مرفه هستند! چرا؟ چون دلشان می‌خواهد لباس‌های مارک و برند‌های خارجی را با قیمت ارزان‌تر بپوشند. هم برند می‌پوشند هم قیمت کمتری می‌دهند! اما در کل، مشتریان فروشگاه‌های تاناکورا یا قشر شعیف کم توان هستند یا قشر متوسط به بالایی که عشق پوشیدن لباس‌های مارک هستند.

اسم تاناکورا از کجا آمده است؟

سریال «سال‌های دور از خانه» را یادتان می‌آید؟ همان سریال ژاپنی که در سال‌های جنگ ایران و عراق از تلویزیون پخش می‌شد؟ این سریال ژاپنی داستان زندگی شخصیت اصلی سریال یعنی «اوشین تاناکورا» را روایت می‌کند. او در سنین پیری خاطرات زندگی سختش از زمان کودکی تا بزرگسالی را تعریف می‌کند. نام تاناکورا توسط فروشگاه‌های لباس‌های دست دوم از نام فامیل «اوشین تانوکورا» در همین سریال گرفته شده که نام صاحب و گرداننده فروشگاه‌های زنجیره‌ای تانوکورا است.

اما شاید تعجب کنید اگر بگوییم تاناکورا یا همان پوشاک دست دوم از تاریخچه‌ای برخوردار است که به قرن ۱۴ میلادی می‌رسد. حد فاصل میان قرون وسطی و رنسانس فقر شیوع پیدا کرده بود. در این میان مردم برای تأمین لباس و پوشاک مورد نیازشان درمانده بودند به طوری که فقط طبقه اشراف می‌توانستند لباس‌های فاخر و زیبا بر تن کنند؛ بنابراین اروپائیان به فکر ورود و عرضه لباس‌های استفاده شده و کهنه به بازار افتادند.

تاناکورای اصلی کجاست؟

مجموعه بزرگ تاناکورا در مهاباد قرار دارد و شروع فعالیت‌های آن مربوط به دهه ۶۰ است. در طی این ۴۰ سال فعالیت خود به عنوان وارد کننده محصولات دست دوم شناخته شده است تا جایی که مردم ایران تاناکورا با جنس دست دوم می‌شناسند. تاناکورای مهاباد در سال ۱۳۹۰ اقدام به وارد کردن محصولات دست دوم می‌کرد، اما در یک دهه گذشته سیاست‌های کاری خود را تغییر داده و اقدام به وارد کردن محصولات آکبند کرده است.

مجموعه تاناکورای مهاباد به دو بخش عمده و خرده تقسیم می‌شود. قسمت خرده آن با بیش از ۱۲۰۰ باب مغازه دارد و در ادامه ترمینال مهاباد واقع شده است؛ یعنی پشت ترمینال مسافربری مهاباد مجتمع تجاری تاناکورای مهاباد قرار دارد که کار آن فروش محصولات به صورت خرده است.

قسمت دیگر که تاناکورای عمده است در ورودی شهر واقع شده که شامل ۵۰۰ فروشگاه است. این فروشگاه از ۸ صبح تا ۲ ظهر فعالیت دارد و ازآن به بعد این مجموعه بسته می‌شود. در قسمت عمده تاناکورا فقط می‌توان به صورت عمده جنس خرید و نمی‌توان به صورت تکی و گردشی در آن اقدام به خرید کرد.

تعطیلات آخر هفته در تاناکورای مهاباد

مهاباد یکی از شهر‌هایی است که به دلیل همین تاناکورا مقصد بسیاری از مسافران برای ایام تعطیل یا روز‌های آخر هفته به شمار می‌رود. در واقع تاناکورا و محصولات تاناکورایی در سبد خرید خریداران لباس و پوشاک قرار دارد. مسافران بسیاری در فصل‌های بهار و تابستان است البته در فصول سرد سال نیز مسافران نمی‌توانند قید تاناکورا و بازار‌های سر بسته‌ی مهاباد را بزنند.

به مرور زمان چهره ظاهری تاناکورا از غرفه‌های قدیمی و مغازه‌های کلنگی تغییر کرد و جای خود را به مغازه‌ها و فروشگا‌های زیبا و مجلل داد. این تغییرات در محصولات تاناکورا نیز اعمال شد به گونه‌ای که امروزه در کنار لباس و پوشاک دست دوم می‌توانید اجناس نو و استوک را خریداری نمایید.

با این حال تاناکورای مهاباد همچنان به فعالیت‌های خود یعنی وارد کردن محصولات دست دوم و عرضه آن‌ها به صورت عمده و خرده به مشتریان و خریداران پای بند بوده است.

لباس‌های تاناکورا از کدام کشور‌ها به ایران می‌آیند؟

لباس‌های تاناکورا بیشتر از شهر‌ها و کشور‌هایی مانند اربیل عراق، دوبی و پاکستان وارد ایران می‌شوند. این لباس‌ها را کیلویی می‌خرند، دو هفته‌ای در انبار نگه می‌دارند تا اگر ویروس کرونا دارد، از بین برود و بعد روی رِگال می‌چینند. مشتری‌ها هم آنقدر لباس‌ها را بالا و پایین می‌کنند تا بالاخره آنچه که می‌خواهند، پیدا کنند؛ کاری که ساعت‌ها وقت یک خریدار را می‌گیرد.

اجناس و لباس‌های تاناکورا اغلب از مرز‌های شمال غربی و غربی کشور و همچنین برخی از کالا‌های تاناکورایی از قسمت‌های جنوب شرقی و از استان سیستان و بلوچستان وارد کشور می‌شود. این ورود به صورت قانونی صورت می‌گیرد، اما گاهی اوقات مواردی از قاچاق کالا را شاهد هستیم. البته نسبت ورود قانونی در مقایسه با موارد غیر قانونی خیلی کمتر است.

لباس‌های تاناکورا گا‌ها مسافتی بسیاری را طی می‌کنند تا به دست خریداران برسند. کشور مبدا شامل چین و ترکیه هستند. البته کشور‌هایی همچون نروژ، سوئد، دانمارک، کانادا و آلمان جزء صادرکنندگان پوشاک دست دوم محسوب می‌شوند. همچنین مرز‌های غربی کشور مکان مناسبی برای ورود اجناس دست دوم به شهر‌های مرزی و بازار‌های آن‌ها هستند. به نحوی که پوشاک تاناکورا از کشور‌های اروپایی خارج واز آنجا به کشور عراق وارد می‌شود. قسمتی از پوشاک هم وارد کشور‌های هند و پاکستان شده و سپس از مرز‌های جنوبی و شهر‌های سیستان و بلوچستان وارد کشور می‌شود.

مضرات و فواید لباس‌های تاناکورا برای محیط زیست

اما آیا واقعا مصرف لباس‌های دست دوم به بهبود یا حفظ بهتر محیط زیست کمک می‌کند؟ ناهید محبی – دکترای مدیریت محیط زیست – معتقد است: «لباس‌های دست دوم یا به اصطلاح تاناکورا قابل استفاده دوباره‌اند، اما از نظر بهداشتی مسائل خاص خودشان را دارند. در کل استفاده از یک محصول در جهت بهبود یا حفظ منابع محیط زیست کار درستی است. گرچه قاعدتا توجه به مسائل بهداشتی در اولویت است، زیرا این مسائل ارتباط تنگاتنگی با محیط زیست دارد. بسیاری از کشور‌های دنیا هم از لباس‌های دست دوم استفاده می‌کنند که بسیاری از این لباس‌ها برند هستند. منسوجات جزء زباله‌هایی هستند که دیر تجزیه می‌شوند. اغلب زباله‌هایی که تولید می‌کنیم کمتر به سمت مراکز بازیافت هدایت و بیشتر دفن می‌شوند.

در برگه (MSDS) که به برخی لباس‌ها دوخته می‌شود، علائم (Reuse) و (Recycle)، چگونگی شست‌وشو، نگهداری و دفع لباس درج شده که افراد باید این علائم جزئی را بشناسند. در واقع علائم دفع لباس به مصرف‌کننده توضیح می‌دهد که اگر می‌خواهید این لباس دفع شود آن را مستقیم در سطل زباله نیندازید. برای مثال لباس‌های نایلونی برای تجزیه به ۳۰ تا ۴۰ سال و لباس‌های نخی به سه تا چهارده ماه زمان نیاز دارند.»

این کارشناس محیط زیست به ایسنا می‌گوید: «با عقب انداختن چرخه بازیافت، به منشاء تولید کمک می‌شود، زیرا مواد اولیه تولید از طبیعت گرفته می‌شود و زمانی که از یک لباس در مدت زمان بیشتری استفاده کنیم به اصلاح الگوی مصرف کمک می‌کنیم. به همین دلیل به منابع طبیعی کمتر فشار می‌آوریم. هر چه ماندگاری بالاتر باشد کمتر به سمت تقاضای تولید لباس جدید می‌رویم.»

منبع: روزیاتو

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تاناکورا لباس دست دوم لباس های تاناکورا تاناکورای مهاباد لباس های دست دوم فروشگاه ها پوشاک دست دوم مواد شیمیایی لباس ها محیط زیست مشتری ها کشور ها شهر ها مرز ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۴۲۱۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش معین به خبر حضور پنهانی‌اش در ایران

چند روز پیش خبرگزاری انصاف نیوز نوشت: معین چند بار به ایران آمده است که یک مورد آن برای مراسم درگذشت مادرش بود. البته این رفت و آمد‌ها در سکوت کامل خبری انجام شده است.

حالا بهمن بابازاده در صفحه شخصی خود اینطور نوشته است: یکی از اعضای خانواده «معین»، در متنی که مورد تایید «نصرالله معین»، که بصورت اختصاصی در اختیار من قرار داده، ضمن تکذیب اخبار رفت و آمد «معین» به ایران در این سالها، جزییاتی از آخرین روز‌های حضور این خواننده در زادگاهش را بازگو کرد.

در این متن آمده: «آقای «معین» آخرین بار سال ۱۳۶۰ ایران بود و پس از خروج قانونی از کشور، هرگز به ایران برنگشت. ایشان پاسپورت و شناسنامه ایرانی دارند ولی هرگز از آن روز به بعد به کشور بازنگشته اند. اخبار و گزارش‌های مختلفی این روز‌ها با مقاصد مختلف در ایران منتشر میشود که هرگز صحت نداشته و ندارد و آقای معین هیچ درخواست یا پیشنهادی به مجموعه، واسطه یا نهادی ارائه نداده اند. از تکرار بی اندازه این گزارش‌های اشتباه و دروغ گلایه دارند و پس از کنسرت دُبی (۲۳ فروردین) در صورت تکرار این گزارشات دروغ، رسما اظهارنظر خواهند کرد.»

tags # معین سایر اخبار اولین انسان روی زمین چند سال پیش به دنیا آمد؟ (تصاویر) دانشمندان چهرۀ یک انسان اولیه را شناسایی کردند؛ انسان اولیه این شکلی بود! (تصاویر) چند سال پس از مردن انسان‌ها زمین چه شکلی خواهد بود؟ انسان‌هایی که خوراکشان گوشت انسان است!

دیگر خبرها

  • لباس عجیب تماشاگران حریف ایران! (عکس)
  • واکنش معین به خبر حضور پنهانی‌اش در ایران
  • شناسایی انبار لباس‌های قاچاق در رشت
  • وقتی نخود آش اضافه بیاد؛ طراحی لباس با نخود! (عکس)
  • طراحی لباس با الهام از نودل برنج (عکس)
  • کشوری که از ویرانه اقتصادی به قطب نساجی جهان تبدیل شد
  • ترفندی برای از بین بردن پُرز لباس + فیلم
  • کشف بیش از ۱۰ تن البسه تاناکورا قاچاق در کامیاران
  • دلنوشته‌ای برای مردم فلسطین؛ مرا به غزه ببر، طاقتم سرآمده است
  • مشکل فروش پوشاک تولید داخل را در بازار کشور برطرف کنید