Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@19:26:59 GMT

هزینه مواضع دوگانه اروپا و آمریکا برای برجام

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۴۲۱۹۸

هزینه مواضع دوگانه اروپا و آمریکا برای برجام

مذاکرات هسته ای وین که پس از انجام ۶ دور گفت وگو به مدت چهار ماه متوقف شده با روی کار آمدن دولت جدید در ایران و مشخص شدن ترکیب تیم دیپلماتیک در آستانه از سرگیری است اما اینکه به طور مشخص چه زمانی دور هفتم گفت وگو ها آغاز می شود، هنوز تصمیمی در این باره رسانه ای نشده است.

در روز های اخیر تکاپوی اتحادیه اروپا برای ازسرگیری مذاکرات افزایش قابل توجهی یافته و اظهارات «جوسپ بورل» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سیگنال مثبتی برای طرف ایرانی به شمار می رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر از سرگیری هر چه سریع تر مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین، گفت: با پلن B (نقشه دوم) مطرح شده از سوی مقامات صهیونیستی برای مواجهه با مساله هسته‌ای ایران در صورت شکست مذاکرات وین موافق نیست.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به این پرسش که در صورت شکست احتمالی در مذاکرات، پلن «بی» در قبال ایران که از آن یاد می‌شود شامل چه چیزهایی خواهد بود، گفت: من نمی‌خواهم به پلن  بی فکر کنم. هیچ کدام از پلن های  بی  که به ذهنم می‌رسند خوب نیستند.

از نگاه تحلیلگران، اظهارات بورل نشان می داد اتحادیه اروپا برخلاف آمریکا از مطالبات رژیم صهیونیستی فاصله دارد چرا که تل آویو در طرح های بدیل بر افزایش فشار تحریم و حتی رویارویی نظامی با ایران تاکید می کند.

البته خوشبینی بورل به مذاکرات و رد طرح های بدیل برای برجام بی ارتباط با سفر هفته گذشته «انریکه مورا» معاون وی به تهران نیست. در جریان سفر یک روزه ای که مورا به ایران داشت تلاش شد تا بستر برای بازگشت تهران به میز مذاکره هموار شود و «بلومبرگ» از قول منابع آگاه نوشته بود این دیدار برای ایجاد مقدمات بازگشت ایران به مذاکرات برجام انجام می‌شود.

نکته مشخصی که در پایان سفر یک روزه مورا به تهران اعلام شد، توافق دو طرف برای ادامه رایزنی‌ در روزهای آینده بود. «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه ۲۶ مهرماه، در نشست خبری، گفت‌ و گوهای میان مورا و «علی باقری کنی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رییس جدید هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان را «خوب و سازنده» توصیف کرده و گفته بود: توافق شد در چند روز آینده در بروکسل گفت‌وگوها ادامه یابد.

همچنین «احمد علیرضابیگی» نماینده تبریز یک روز قبل یعنی یکشنبه ۲۵ مهر پس از دیدار با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه از مذاکراتی سخن به میان آورد که قرار است ۲۹ مهرماه ازسر گرفته شود.

اگر چه ناظران، برگزاری مذاکرات بین ایران و طرف اروپایی در بروکسل را مقدمه و بستری برای ازسرگیری مذاکرات ایران و ۱+۴ در وین می دانند اما اظهارات جدید «نبیله ماسرالی» سخنگوی بورل از عقب نشینی اتحادیه حکایت می کرد. سخنگوی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه برگزاری جلسه روز ۲۹ مهرماه بین هیات ایرانی و اتحادیه اروپا برای مذاکره درباره مسائل مرتبط با برجام هنوز تایید نشده است، افزود: در این مرحله نمی‌توانیم تأیید کنیم که آیا چنین جلسه‌ای برگزار می‌شود و چه زمانی خواهد بود.

از نگاه کارشناسان، مواضع اتحادیه اروپا در خصوص برگزاری نشست بروکسل قبل از وین بی ارتباط با مخالفت کاخ سفید با این موضوع نیست. به تازگی «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرده است که برگزاری مذاکرات هسته ای میان ایران و اتحادیه اروپا در بروکسل برای از سرگیری مذاکرات احیای برجام در وین ضرورتی ندارد.

البته تناقض های دیگری نیز در مواضع اروپا و آمریکا قابل مشاهده است. در حالی که بورل تاکید می کند «با پلن B مطرح شده از سوی مقامات صهیونیستی برای مواجهه با مساله هسته‌ای ایران در صورت شکست مذاکرات وین موافق نیست» اما کاخ سفید همواره به ایران هشدار می دهد که همه گزینه ها روی میز است و انتظار آمریکا برای بازگشت ایران میز مذاکرات تا ابد ادامه نخواهد داشت.

بنابراین اظهارات ناهمسو و متناقض در دو سوی اقیانوس اطلس پیرامون برجام، بر بی اعتمادی تهران به غربی ها خواهد افزود. آنها به رغم پایبندی چند ساله تهران به توافق هسته ای به تعهدات خود پشت پا زدند تا تهران بناچار از تعهدات خود عقب نشیند. اینک نیز حمایت سیاسی اروپایی ها از توافق برای ازسرگیری مذاکرات کافی نیست و تهران نیازمند اقدامات ملموس و عینی از سوی طرف مقابل در چارچوب برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است.

در همین ارتباط «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان میانه مهرماه در یک کنفرانس خبری در بیروت گفت که پیام‌های شفاهی آمریکا و ادعا های بدون عمل سه کشور اروپایی برای بازگشت ایران به مذاکرات ملاک نیست و تنها در صورت انجام تعهدات از طرف آنها، تهران نیز به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته ای موسوم به برجام باز خواهد گشت.

برچسب‌ها برجام اتحادیه اروپا جوسپ بورل جو بایدن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام اتحادیه اروپا جوسپ بورل برجام اتحادیه اروپا جوسپ بورل جو بایدن اتحادیه اروپا امور خارجه هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۴۲۱۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروسی به ایران می آید؟ | پیام جدید مدیرکل آژانس به تهران | واکنش به تهدید حملات هسته‌ای

به گزارش همشهری آنلاین، "رافائل گروسی" مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی مدعی شد که غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران و نبود دسترسی بازرسان بین‌المللی به تاسیسات اتمی آن، به نگرانی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای آن دامن می‌زند.

با این وجود، گروسی گفت که نسبت به حفظ گفت‌وگوها در این باره متعهد است. خبرگزاری آلمانی دویچه وله گزارش داد که گروسی در گفت‌وگویی با این خبرگزاری مدعی شد ایران "چند هفته، نه چند ماه" با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن یک بمب اتمی فاصله دارد.

او افزود: اما به معنای این نیست که ایران سلاح اتمی دارد یا در این بازه در اختیار خواهد داشت.

مدیرکل آژانس توضیح داد، در حالی که غنی‌سازی اورانیوم در سطح نظامی نگران‌کننده است، نمی‌توان بر اساس این نتیجه گرفت که ایران در حال حاضر یک سلاح اتمی دارد.
گروسی گفت که اهداف ایران در این زمینه مشخص نیست و تنها می‌توان درباره آن گمانه‌زنی کرد.

ابراز نگرانی مدیرکل آژانس در حالی درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح می‌شود که ایران یک سال و نیم پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای(برجام)در سال ۲۰۱۸، متحمل شدن تحریم‌های بازگردانی‌شده واشنگتن و بدعهدی شرکای اروپایی در کاهش تاثیر تحریم‌های آمریکا، اعلام کرد که در پنج گام تعیین‌شده و طبق بند ۳۶ برجام از انجام دادن برخی تعهدات داوطلبانه خود در توافق فاصله می‌گیرد.

محدود کردن امکانات نظارتی آژانس در تاسیسات ایران نیز اقدام متقابل تهران در واکنش به قطعنامه تنبیهی آمریکا و شرکای اروپایی برجام در دو سال گذشته انجام شد. اما مذاکرات میان ایران و آژانس برای حل‌وفصل مسائل پادمانی باقی‌مانده ادامه دارد و ایران تا کنون به تعهدات خود در بیانیه‌های مشترک با آژانس عمل کرده است.

اگرچه، مقامات ایران تاکید کرده‌اند در صورت بازگشت تمامی طرفین توافق به اجرای تعهدات خود، اقدامات انجام‌شده را به حالت اولیه بازمی‌گرداند.

در این میان، مذاکرات میان ایران و طرفین اصلی برجام به منظور احیای این توافق که در مارس ۲۰۲۱ آغاز شد، به بن‌بست رسیده است. ایران طی توافق هسته‌ای متعهد شده بود که در ازای لغو کلیه تحریم‌های آن، فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کند.
دویچه وله در ادامه نوشت که گروسی مدعی شد، آژانس از سطح دسترسی مورد نیازش در ایران برخوردار نیست که گمانه‌زنی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای آن را تشدید می‌کند.


او همچنین به حل‌وفصل نشدن مسئله برخی یافته‌های آژانس، از جمله ذرات اورانیوم در محل‌های پیش‌بینی‌نشده اشاره کرده و گفت که این موضوع به تردیدها درباره شفافیت ایران دامن می‌زند. او گفت: این موضوع محور اصلی گفت‌وگویی بوده است که تلاش کرده‌ام با ایران برقرار کنم.


مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه، با اشاره به افزایش تنش‌ها میان ایران و رژیم صهیونیستی در پی اقدامات متجاوزانه این رژیم و پاسخ قاطعانه ایران، هرگونه ایده حمله به تاسیسات هسته‌ای را محکوم کرد.
او بیان کرد:حمله به تاسیسات هسته‌ای امری، مطلقا، ممنوع است.

گروسی همچنین درباره تهدید حملات هسته‌ای نیز گفت: به نظرم عادی‌سازی صحبت کردن از تسلیحات اتمی، استفاده از تسلیحات اتمی، کسب تسلیحات اتمی واقعا اسفناک است.

او همچنین گفت که آژانس همواره از گفت‌وگوها میان ایران و آمریکا حمایت می‌کند.


مدیرکل آژانس همچنین درباره مذاکرات میان ایران و آژانس گفت: آنچه واقعا به آن تمایل دارم، مذاکرات میان ما، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران است، چون چیزهای زیادی وجود دارد که باید درباره آن شفاف‌سازی شود و به همین دلیل است که قصد داریم به زودی به ایران سفر کنیم.

او گفت که پیامش به ایران این است که باید بیشتر با آژانس همکاری کند.

کد خبر 846538 منبع: ایسنا برچسب‌ها رافائل گروسی هسته‌ای - آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر ویژه

دیگر خبرها

  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • گروسی به ایران می آید؟ | پیام جدید مدیرکل آژانس به تهران | واکنش به تهدید حملات هسته‌ای
  • بورل: برنامه هسته‌ای ایران موضوع نشست امروز نیست
  • برنامه هسته‌ای ایران موضوع نشست امروز نیست | به اسراییل پافشاری می‌کنیم به رفح حمله نکند
  • بورل: برنامه هسته‌ای ایران موضوع نشست امروز نیست/ به اسراییل پافشاری می‌کنیم به رفح حمله نکند