Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-03-28@17:10:06 GMT

دعوت از مردم براي اهداي خون

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۴۶۷۰۱

خبرگزاری آریا- سخنگوی سازمان انتقال خون ضمن تشریح عملکرد انتقال خون از مردم سراسر کشور دعوت کرد تا در مراکز اهدای خون حضور یابند.
به گزارش خبرگزاری آریا، آقای دکتر بشیر حاجی بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون افزود: سازمان انتقال خون ایران به عنوان تنها نهاد مسؤول در ایران موظف است که نیاز بیماران به خون و فرآورده‌های آن نظیر گلبول قرمز فشرده شده، پلاکت و پلاسما را در بیش از 970 بیمارستان و مرکز درمانی در کل کشور تأمین کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: رشد تخت‌های بیمارستانی در کلان شهر‌ها بخصوص در تهران، مشهد، شیراز و اصفهان و احداث بیمارستان‌های جدید در کلان شهر‌ها و گسترش فضای بیمارستانی و بالا بودن استاندارد‌های بهداشتی درمانی در بخش‌های دولتی و خصوصی باعث افزایش نیاز به خون و فرآورده‌های آن شده است به طوری که در کلانشهر تهران بیش از 160 بیمارستان و مرکز درمانی وجود دارد و بیش از 25 درصد از خون و فرآورده‌های اهدایی مردم در کشور، در کلانشهر تهران مصرف می‌شود و این در حالی است که فقط 16 درصد از خون اهدایی مردم در استان تهران اهدا می‌شود.
آقای دکتر حاجی بیگی با اشاره به اینکه گسترش روز افزون اعمال جراحی تخصصی و فوق تخصصی و پیوند اعضا و گسترش مراکز خون و انکولوژی در سراسر کشور، باعث افزایش روز افزون مصرف خون و فرآورده‌های آن شده است، خاطرنشان کرد: فقط در انتقال خون استان تهران روزانه نزدیک به 3 هزار واحد خون و فرآورده‌های آن نظیر پلاکت و پلاسما از طرف بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شهر تهران درخواست می‌شود و در هر عمل جراحی بزرگ نظیر پیوند کبد نزدیک به 60 واحد خون و فرآورده‌های آن نظیر گلبول قرمز فشرده شده، پلاکت و پلاسما نیاز می‌باشد.
سخنگوی سازمان انتقال خون ادامه داد: به علت کوتاه بودن طول عمر عناصر خون همچون پلاکت که در خارج از بدن انسان و در محیط فقط تا 3 روز قابل نگهداری هستند، این موضوع اهمیت نیاز به اهدای خون و فرآورده‌های آن به صورت روزانه و مستمر توسط مردم را پر رنگ‌تر می‌کند.
 
سازمان انتقال خون از بالاترین استاندارد‌های جهانی بهره می‌برد
آقای دکتر حاجی بیگی با بیان این نکته که سالهاست در ارائه خدمات خاص به بیماران سهم مهمی در عرصه سلامت کشور داشته ایم، یادآور شد: استفاده از کیسه‌های فیلتردار جهت عزیزان تالاسمی و اشعه دهی به خون و فرآورده‌های آن و همچنین تهیه فرآورده‌های خون به روش آفرزیس جهت مصرف بیماران مبتلا به سرطان و بیماری‌های خونی و شیمی درمانی از فعالیت‌های مهم مراکز خون در کشور بوده و باید جوابگوی بیمارستان‌ها از نظر تامین خون و فرآورده‌های آن جهت بیماران خاص باشیم.
سخنگوی سازمان انتقال خون ادامه داد: تمامی آزمایش‌های غربالگری خون در همه مراکز انتقال خون کشور به طور یکسان انجام می‌شود و آزمایش‌های Hiv-Ab, Hcv-Ab, Hbs-Ag، گروه بندی خون و Rh و RPR بر روی تمامی خون‌های اهدایی در کشور به صورت روزانه انجام می‌شود به نحوی که سازمان انتقال خون از نظر سلامت و کیفیت خون‌های اهدایی و تزریقی در منطقه پیشرو و سرآمد است.
آقای دکتر حاجی بیگی با اعلام اینکه با راه اندازی طرح شبکه ملی خون رسانی کشور و فعالیت مستمر این شبکه به منظور تأمین خون بیماران نیازمند و افزایش ذخایر خون در استان‌های پر مصرف جوابگوی نیاز بیماران در مراکز درمانی و بیمارستانی بوده ایم، گفت: درکشور‌های دیگر تنها با صرف هزینه‌های بسیار سنگین موفق به جذب اهداکنندگان خون می‌گردند، ولی مردم شریف ایران با ایثار و فداکاری خود داوطلبانه به اهدای خون مبادرت می‌ورزند.
 
همراهی ستودنی مردم ایران با فرهنگ اهدای خون در روز‌های شیوع کرونا
وی گفت: با وجود اینکه شیوع کرونا سبب کاهش ذخایر خونی در سراسر کشور‌های جهان شده است، ولی طبق آمار سازمان جهانی بهداشت به طور متوسط 20 تا 30 درصد از ذخایر خونی کشور‌ها در دوران همه گیری جهانی کرونا کاسته شده است که این میزان در برخی از کشور‌های منطقه مدیترانه شرقی تا 50 درصد گزارش شده است.
سخنگوی سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه گزارش‌ها حاکی از آن است که این روند کاهشی در بسیاری از کشور‌های پیشرفته از جمله آمریکا نه تنها بهبود نیافته بلکه رو به افزایش است، افزود: طبق گزارش صلیب سرخ آمریکا در ماه اکتبر 2021، ذخایر خونی در آمریکا به کمترین میزان خود از سال 2015 رسیده است و شیوع گونه دلتای بیماری کرونا همزمان با افزایش اعمال جراحی و همچنین لغو شدن بسیاری از مراکز جمع آوری خون سیار سبب شده است که تولید خون در آمریکا به کمترین میزان از سال 2015 برسد. این در حالیست که معمولا پس از تعطیلات تابستان و همزمان با بازگشایی مدارس در سال‌های گذشته، میزان اهدای خون افزایش پیدا می‌کرد چرا که والدین وقت بیشتری برای اهدی خون داشتند، اما این روند، امسال ادامه نداشته است و اهدای خون نسبت به آخرین ماه تابستان 10 درصد کاهش نیز داشته است، ولی خوشبختانه با وجود ادامه پیک‌های متعدد کرونا در ایران، سازمان انتقال خون ایران با حمایت اهداکنندگان داوطلب و بدون چشمداشت مالی، کاهشی در حدود 8 درصد نسبت به سال قبل از همه گیری کرونا را تجربه کرد. همچنین در طول پاندمی کرونا ما شاهد رشد اهداکنندگان بار اول و با سابقه بودیم و همچنین رکورد 8 ساله اهدای خون بانوان در طول سال گذشته شکسته شد.
 
نیاز به مشارکت بیشتر مردم برای اهدای خون در آستانه شروع فصل سرما در کشور
سخنگوی سازمان انتقال خون ادامه داد: پس از عبور از موج پنجم کرونا و انجام واکسیناسیون گسترده در کشور، مراجعات به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در سراسر کشور بویژه کلانشهر‌ها افزایش پیدا کرده است که این امر سبب افزایش مصرف خون و فرآورده‌های آن در مراکز درمانی این شهر‌ها شده است و هم اکنون در استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، مازندران، گیلان، فارس و سیستان و بلوچستان با توجه به بالا بودن فعالیت بیمارستان‌ها و شروع عمل‌های جراحی و نیاز بیماران خاص، میزان مصرف خون و فرآورده‌های آن افزایش یافته است و تجربیات سال‌های گذشته نشان داده است که با شروع فصل سرما، هموطنان اقبال کمتری به اهدای خون دارند و البته با توجه به اینکه سازمان انتقال خون موظف به تامین منابع خونی مورد نیاز بیمارستهان‌ها در تمامی ساعات شبانه روز است و از طرفی انجام فرآیند‌های آزمایشگاهی و فرآوری خون‌های اهدایی یک رونا به نسبت زمان بر است، از تمامی افراد واجد شرایط اهدا دعوت می‌شود که در تأمین این نیاز روز افزون، سازمان انتقال خون را یاری رسانند.
وی با اشاره به اینکه کلیه تجهیزات و وسایل مورد استفاده در روند اهدای خون در مراکز انتقال خون سراسر کشور یکبار مصرف و استریل هستند و تمام دستورالعمل‌های بهداشتی هنگام اهدای خون از بدو تأسیس سازمان انتقال خون در تمامی مراکز انتقال خون رعایت می‌شود، گفت: مطالعات اخیر نشان داده است که اهداکنندگان خون از سالم‌ترین افراد جامعه هستند و خود مراقبتی را به نحو احسن در جامعه رعایت می‌کنند.
آقای دکتر حاجی بیگی در پایان و در مورد شرایط عمومی اهدای خون گفت: همراه داشتن کارت ملی الزامی است، وزن باید بالای 50 کیلو گرم باشد، سن اهدای خون در کشور 18 تا 60 سال است، ولی اهداکنندگان مستمر خون تا 65 سالگی قادر به اهدای خون می‌باشند، آقایان در سال 4 بار و خانم‌ها 3 بار می‌توانند خون اهدا کنند و در پایان اعلام می‌کنم که اکنون به تمامی گروه‌های خونی نیازمندیم و افرادی که دارای گروه خونی منفی هستند باید اقبال بیشتری نسبت به اهدای خون داشته باشند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: اهدای خون سخنگوی سازمان انتقال خون خون و فرآورده های آن بیمارستان ها مراکز درمانی اهدای خون اهدای خون سراسر کشور ذخایر خون کشور ها شهر ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۴۶۷۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای ۷۵ هزار واحد خون به نیازمندان آذربایجان غربی

مدیرکل انتقال خون آذربایجان‌غربی به خبرنگاران گفت: در طول سال گذشته ۷۴ هزار و ۹۱۷ نفر در این استان با اهدای خون، نام خود را در لیست اهدا کنندگان خون ثبت کردند.

دکتر مجتبی قهرمان رضاییه افزود: در طول سال ۱۴۰۲ میزان اهدای خون نسبت به سال گذشته، ۶.۷۶ درصد رشد داشته است و از رقم ۷۰ هزار نفری به حدود ۷۵ هزاری نفری رسیده‌ایم.

وی تعداد اهدا کنندگان مستمر را در استان ۲۵ هزار و ۳۰۷ نفر اعلام کرد و افزود: در سال ۱۴۰۱ نیز حدود ۲۴ هزار نفر اهدا خون مستمر داشتند که در سال ۱۴۰۲ این رقم رشد ۵.۴۱ درصدی ثبت کرد.

قهرمان رضاییه با اشاره به سابقه اهدا خون افراد بیان کرد: ۳۵ هزار و ۷۸۲ نفر اهدای خون با سابقه در سال ۱۴۰۲ بودند که این رقم نیز نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل از رشد ۶.۵ درصدی برخوردار است.

وی افزود: امسال همچنین ۱۳ هزار و ۶۴۹ نفر اهدا کننده بار اولی بودند که ۹.۸۱ درصد نسبت به سال قبل‌تر از رشد مشارکتی مواجه بود و این نشان از فرهنگک سازی مناسب در جامعه است.

وی با تاکید بر وضعیت مطلوب بانک خون در آذربایجان‌غربی افزود: میزان مراجعه و اهدای خون مردم خیّر استان موجب شده وضعیتی مطلوبی در بانک خون داشته باشیم.

مدیرکل انتقال خون آذربایجان غربی با اشاره به اینکه نیاز به خون یک موضوع روزانه و متداول است، افزود: با توجه به پایین بودن عمر فرآورده‌های خونی در صورت تداوم کاهش اهدای خون از سوی شهروندان جان بیماران پیوندی، تالاسمی، سرطانی، آسیب دیدگان تصادفات، بیماران هموفیلی، مادران باردار و نوزادان با زردی و بسیاری دیگر از بیماران که به خون و مشتقات آن نیازمند هستند، به خطر می‌افتد.

قهرمان رضاییه گفت: سازمان انتقال خون دست یاری به سمت شهروندان به ویژه جوانان در راستای فرهنگ سازی اهدای خون دراز می‌کند تا کمک حال بیماران در زمینه خون و فرآورده‌های خونی چون  پلاسما، گلبول قرمز فشرده، سی‌پی، سی‌پی‌پی، خون فیلتردار، خون شسته شده و پلاکت خون باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی ارومیه

دیگر خبرها

  • مراکز اهدای خون خراسان‌شمالی در شب‌های قدر فعال است
  • اجرای پویش «نذر خون» در استان سمنان/ مراکز آماده پذیرایی است
  • در پویش مهر سرخ ۹۱۶ نفر خون اهداء کردند
  • جزئیات فعالیت مراکز اهدای خون اصفهان در شب‌های قدر
  • جزئیات فعالیت مراکز اهدای خون استان در شب‌های قدر
  • رشد ۵۷ درصدی اهدای خون بانوان در سیستان و بلوچستان
  • اهدای خون ۵۰۰ قمی طی ۷ روز گذشته
  • رشد ۷ درصدی اهدای خون در اصفهان / شاخص اهدای خون بانوان به ۳.۵۱ درصد رسید
  • اهدای ۱۴۷ هزار و ۴۴۲ واحد خون در سال گذشته در اصفهان
  • اهدای ۷۵ هزار واحد خون به نیازمندان آذربایجان غربی