Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرورزشی –

روز گذشته مهران غفوریان، بازیگر سینما و تلویزیون به‌دلیل عارضه قلبی تحت عمل جراحی قرار گرفت که موفقیت‌آمیز بوده است، با این وجود با انتشار این خبر بسیاری از کاربران فضای مجازی حمله قلبی او را به کاهش وزن شدیدی که طی ماه‌های گذشته داشته است ارتباط دادند، مسئله‌ای که اگرچه ممکن است درباره بیماری مهران غفوریان صحت نداشته باشد اما تصور ایجاد عارضه قلبی در شرایط کاهش وزن‌های شدید چندان دور از انتظار نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درهمین‌باره، دکتر کوروش جعفریان، متخصص رژیم غذایی و تغذیه به خبرآنلاین می‌گوید: «یکی از عوارض کاهش وزن‌های ناگهانی مشکلات قلب و عروق است. مطالعات نشان می‌دهد وقتی فرد وارد رژیم‌های سخت می‌شود نظم و عملکرد قلب او دچار اختلال خواهد شد، همچنین رگ‌های خون رسان قلب هم می‌توانند با مشکلات مواجه شوند. حتی مطالعاتی نشان داده که ممکن است بافت چربی داخل قلب با کاهش سریع وزن افزایش پیدا کند، خیلی از این افراد با بی‌نظمی ضربان قلب مواجه می‌شوند و حتی ممکن است در معرض نارسایی قلبی هم قرار بگیرند و این عارضه قلبی ممکن است کشنده باشد.»

دراین میان باید گفت اگرچه اضافه وزن می‌تواند سبب کاهش سلامتی شود، اما تلاش برای کاهش وزن با روش‌های غیر استاندارد خودش تهدید کننده سلامتی است، روش‌هایی که به‌نظر می‌رسد تحت تاثیر فضای مجازی و تبلیغات برخی افراد پر نفوذ در جامعه مانند بازیگران پر مخاطب شده‌اند. جعفریان با اشاره به روش‌های استاندارد کاهش وزن بیان می‌کند: «اگر کسی می‌خواهد در برنامه کاهش وزن قرار بگیرد حتما باید استانداردهای مدنظر را رعایت کند. یکی از استانداردها این است که الگوی کاهش وزن، یک الگوی منطقی باشد. امروز ما شاهد هستیم در فضای مجازی انواع مختلفی از تبلیغات‌های کاهش وزن وجود دارند، تبلیغات‌هایی که درباره ۱۵ الی ۲۰ کیلو کاهش وزن در یک ماه صحبت می‌کنند که هرکسی را تحریک می‌کند حداقل یک بار آن روش‌ها را امتحان کند. این روش‌ها از نظر تغذیه قابل قبول نیستند اما متاسفانه چون در این مسیر پول و البته جهل وجود دارد و افراد برای کاهش وزن دنبال میان‌بر هستند سراغ این برنامه‌ها می‌روند.»

وی ادامه می‌دهد: «این رژیم‌هایی که در بازار هستند ممکن است کمک کند فرد در ماه اول کلی وزن کم کند، فرد هم از این وضعیت خوشحال است، نکته جالب این‌که همین افراد می‌روند این رژیم‌ها را تبلیغ می‌کنند، هزاران نفر دارند سرکیسه می‌شوند که فلان هنرپیشه پیش فلان استاد رفته و وزن کم کرده است، درحالی‌که آن‌طرف حتی استاد هم نیست و چون از آن هنرپیشه دارد سوء استفاده می‌کند به او استاد گفته می‌شود. متاسفانه همین مسئله سبب شده مردم بیشتر سراغ این افراد بروند تا اساتیدی که عمر خودشان را در این زمینه گذاشته‌اند  و تجربه لازم دارند.»

حالا تمایل برای رها شدن از وزن اضافه سبب شده افراد جامعه رژیم‌های سخت و طاقت‌فرسایی را انتخاب کنند، رژیم‌های غذایی که متخصص تغذیه معتقد است خارج از استاندارد هستند. جعفریان در مقایسه میان یک رژیم غذایی استاندارد و غیر استاندارد از حداکثر وزنی که می‌شود در یک ماه کاهش داد می‌گوید: «در برخی از این روش‌های غیراستاندارد گفته می‌شود فرد روزانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ کالری بیشتر دریافت نکند، فردی با این رژیم ممکن است در ماه ۱۵ کیلو وزن کم کند که طبیعی است، از موارد دیگر رژیم‌های سختی است که به آن روزه‌داری می‌گویند، در این رژیم به فرد می‌گویند ده روز گل سرخ، یا فقط یک ماده غذایی خاص را مصرف کند، اما حرف ما این است که در بهترین شرایط نباید بیشتر از ۴ کیلو کاهش وزن در ماه اتفاق بیفتد، که حتی ممکن است برای افراد با بیماری‌های متعدد این مقدار به ۲ کیلو کاهش پیدا کند، مانند افرادی که پوکی استخوان دارند، بنابراین استاندارد این است که ما بتوانیم وزن فرد را یک کیلو در هفته کاهش دهیم.»

همان‌طورکه گفته شد کاهش ۴ کیلو وزن در ماه می‌تواند یک کاهش وزن استاندارد باشد. اما تلاش برای افزایش بیشتر وزن عوارضی به‌همراه دارد که جعفریان پیش‌تر درباره مشکلات قلبی توضیحاتی را مطرح کرد، او با اشاره به سایر عوارضی که ممکن است یک کاهش وزن غیراستاندارد ایجاد کند به خبرآنلاین می‌گوید: «کاهش وزن غیراستاندارد یکسری عوارض دارد، اولین عارضه ساده آن این است که فرد معمولاً از نظر پتاسیم، منیزیم و گاهی کلسیم به‌شدت دچار افت می‌شود، در این حالت میزان آب داخل بدن بهم می‌ریزد، حتی ممکن است تعادل جسمی و روحی فرد را هم تحت تاثیر قرار دهد.»

وی ادامه می‌دهد: «یک عارضه که خیلی شایع است سنگ صفرا است، وقتی فرد ناگهانی وزن کم می‌کنم، کبد کلسترول بدن را آزاد می‌کند، چون این میزان کلسترول وارد خون شده است باید از بدن دفع شود، چنین وضعیتی سبب می‌شود فشار روی کیسه صفرایی بیاید و باعث رسوب به شکل سنگ شود. خیلی از افرادی که کاهش وزن ناگهانی داشتند گاهی برای سنگ کسیه صفرا مجبور به جراحی می‌شوند. باید گفت یک عارضه خفیف و دراز مدتی که وجود دارد پوکی استخوان است، همچنین این افراد می‌توانند گرفتار مشکلات روحی و روانی شوند.»

این متخصص تغذیه در پایان پیشنهاد کرد: «باید جلوی چاقی را از دوره‌ی کودکی گرفت، اگر در آن دوران چنین کاری انجام دادیم که کار بسیار اساسی انجام شده است، اگر به مراحل نوجوانی، جوانی و بزرگسالی رسید شرایط فرق می‌کند، لذا باید سعی کرد با تغییر رفتار فرد روند کاهشی وزن را برای او در نظر نگرفت نه این‌که دنبال رژیم‌های متنوع باشیم که با کلی آسیب‌های جسمی و روحی، خروجی آن مطمئناً یک کاهش وزن پایدار نخواهد بود.»

منبع: پارس فوتبال

کلیدواژه: رژیم غذایی رژیم غذایی کاهش وزن رژیم ها روش ها وزن کم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت parsfootball.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس فوتبال» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۴۶۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک افزودنی جالب به آب آشامیدنی/ از کاهش وزن تا پوست سالم(+روش تهیه)

عصر ایران- استفاده از خیار یک راه آسان و سریع برای طعم دار کردن آب و نوشیدن و لذت بردن از آن است. خیار حاوی انواع ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و سایر مواد مغذی است که ممکن است به پیشگیری از بیماری های مختلف از جمله سرطان و دیابت کمک کنند. این ماده غذایی شگفت انگیز در عین حال ممکن است به حفظ سلامت استخوان ها، پوست و ماهیچه ها نیز کمک کند.

هیدراتاسیون

بدن برای عملکرد صحیح و حفظ سلامت کلی خود به آب کافی نیاز دارد.

با استناد به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، دستورالعمل دقیقی برای مشخص کردن میزان آب مصرفی یک فرد به صورت روزانه وجود ندارد. در واقع نیاز افراد به مصرف مایعات ممکن است در صورت تعریق زیاد، ورزش یا از دست دادن مایعات به دلیل بیماری یا آب و هوای گرم افزایش یابد.

در این میان نوشیدن آب به همراه خیار نه تنها میزان آب مصرفی روزانه فرد را بالا می برد، بلکه طعم بهتری نیز به آب می بخشد. این راهکار می تواند به ویژه برای افرادی که نوشیدن آب بدون طعم را دوست ندارند، بسیار مفید باشد.

کاهش وزن

نوشابه های شیرین، آب میوه ها و نوشیدنی های ورزشی دارای کالری و قند بالایی هستند. از طرفی کالری آب خیار تقریبا صفر است. این موضوع بدین دلیل است که خیار کالری بسیار کمی دارد. افزودن خیار به آب به فرد این امکان را می دهد که از نوشیدنی های طعم دار بدون مصرف کالری اضافه لذت ببرد.

علاوه بر این، برخی از افراد ممکن است تشنگی را با گرسنگی اشتباه بگیرند. در این حالت به جای پاسخگویی به نیاز خود به هیدراتاسیون، فرد شروع به خوردن میان وعده های متعدد یا پرخوری می کند. وقتی احساس گرسنگی می کنید، ابتدا یک لیوان آب همراه با خیار بنوشید تا بررسی کنید که آیا گرسنگی تان برطرف می شود یا خیر. بدین ترتیب هیدراتاسیون مناسب می تواند به فرد کمک کند تا احساس سیری کند و او را از میان وعده های غیر ضروری دور نگه دارد.

آنتی اکسیدان ها

آسیب اکسیداتیو می تواند منجر به امراض مختلفی از جمله سرطان، دیابت و بیماری  های قلبی-عروقی شود. در مقابل آنتی اکسیدان ها به جلوگیری و به تاخیر انداختن آسیب سلولی ناشی از استرس اکسیداتیو کمک می کنند.

خیار سرشار از آنتی اکسیدان ها و سایر مواد مغذی است. در نتیجه با افزودن آن به آب، لیوان آب خود را به راحتی مغذی تر و سرشار از آنتی اکسیدان می کنید.

خیار غنی از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی زیر است:

- کلسیم

- منیزیم

- پتاسیم

- فسفر

- ویتامین آ

- ویتامین کا

کاهش فشار خون

رژیم غذایی با سدیم بالا و پتاسیم کم می تواند منجر به فشار خون بالا شود. بنابراین گنجاندن پتاسیم در رژیم غذایی ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند.

از آنجایی که خیار منبع خوبی از پتاسیم است، آب خیار به عنوان راهی مناسب برای افزایش پتاسیم، ایجاد تعادل بهتر سدیم و پتاسیم و همچنین کاهش فشار خون در نظر گرفته می شود.

پیشگیری از سرطان

خیار سرشار از ترکیبات فلاونوئیدی است که ممکن است به مبارزه با سرطان کمک کنند.

طبق یک مطالعه که در سال 2023 از طریق مجله اروپایی تحقیقات پزشکی در اختیار علاقه مندان قرار گرفت، فلاونوئید فیستین موجود در خیار ممکن است بتواند روند پیشرفت انواع خاصی از سرطان مانند سرطان پروستات را با اختلال مواجه سازد.

با این حال، شایان ذکر است که این نتایج مربوط به مصرف خیار کامل به صورت خوراکی هستند. بدین ترتیب توصیه می شود که پس از نوشیدن آب طعم دار شده با خیار، تکه های خیار باقی مانده را نیز میل کنید.

سلامت عضلات

پتاسیم کلید انرژی عضلانی و انقباض عضلات است. همانطور که گفته شد خیار منبع خوبی از پتاسیم است و همین فاکتور آب خیار را به گزینه ای مناسب برای حمایت از عملکرد عضلات تبدیل می کند.

پوست سالم

بر اساس مقاله ای که از طریق وب سایت کتابخانه ملی پزشکی آمریکا قابل دسترسی است، هیدراتاسیون مناسب می تواند به دفع سموم از بدن و حفظ سلامت پوست کمک کند. خیار حاوی ویتامین B6 است که می تواند به درمان درماتیت سبورئیک و سایر مشکلات پوستی یاری برساند.

عوارض مصرف ترکیب آب و خیار

تا به امروز عوارض جانبی قابل توجهی از نوشیدن ترکیب آب و خیار گزارش نشده است. با این حال، برخی از افراد ممکن است خیار را به سختی هضم کنند. یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که خیار علائم 59.7٪ از افراد مبتلا به سوء هاضمه را تشدید می کند. این پژوهش در وب سایت کتابخانه ملی پزشکی آمریکا موجود است.

در حالی که اکثر مردم می توانند آب خیار و خیار را به خوبی تحمل کنند، بهتر است اگر پس از مصرف آب خیار دچار مشکلات گوارشی یا سایر عوارض جانبی می شوید، برای مشاوره با پزشک و یا داروساز خود تماس بگیرید.

طرز تهیه آب خیار

برای تهیه ترکیب مورد نظر به 8 لیوان آب و

2 عدد خیار، نازک برش داده شده نیاز خواهید داشت.

- خیارهای ورقه شده و مقدار کمی نمک (در صورت عدم ابتلا به فشار خون) را به یک پارچ یا شیشه بزرگ حاوی آب اضافه کنید

- مخلوط را به خوبی هم بزنید

- روی آن را بپوشانید و حداقل 4 ساعت یا یک شب در یخچال بگذارید

- نوشیدنی به دست آمده را ظرف حداکثر 3 روز مصرف کنید

آب خیار در مقابل آب لیمو

برخی از افراد ممکن است نوشیدن آب همراه با تکه های لیمو را ترجیح دهند و یا حتی فواید هر دو را با نوشیدن آب خیار و لیمو ترکیب کنند.

آب لیمو فواید مشابهی با آب خیار دارد، شامل محافظت در برابر بیماری های مختلف با تکیه بر عملکرد آنتی اکسیدانی و کمک به کاهش وزن با ارائه جایگزینی خوش طعم برای نوشیدنی های حاوی کالری بالا.

به گزارش موسسه ملی دیابت و بیماری‌ های کلیوی و گوارشی آمریکا، برخی از تحقیقات معتبر نشان می دهند که نوشیدنی های مرکباتی می توانند به محافظت در برابر سنگ کلیه کمک کنند. بدین ترتیب آب با تکه های خیار و لیمو یک نوشیدنی خوش طعم و با طراوت است که می تواند فواید سلامتی متعددی را ارائه دهد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: «فیستین»؛ راه حلی برای مقابله با پیری

دیگر خبرها

  • شش اشتباه رایج در روند کاهش وزن
  • یک افزودنی جالب به آب آشامیدنی/ از کاهش وزن تا پوست سالم(+روش تهیه)
  • تلاش شهرداری خاش در کاهش خسارات ناشی از بارندگی در شهر
  • ۲۵ درصد تخفیف پرداخت عوارض شهرداری قم تا پایان تیرماه
  • چگونه می‌توان بیماری دیابت را کنترل کرد؟
  • شمشیر دو لبه‌ای به نام کورتون | پاسخ به همه سؤالات و نگرانی‌ها درباره چگونگی مصرف داروهای ضدالتهابی
  • قرص‌های لاغری غیرمجاز، تهدید جدی برای سلامت جامعه 
  • بهترین راهکار برای کاهش وزن
  • مواد غذایی مفید برای تسکین درد مزمن
  • ۵ خاصیت شگفت‌انگیز سیر برای تیروئید (کم‌کار و پرکار)