Web Analytics Made Easy - Statcounter

انتخابات عراق با همه افت و خیزهای خود تمام شد و نتیجه‌ای که به دست آمد یک محور مشترک دارد و آن تسریع برای خروج آمریکا از عراق است.

به گزارش مشرق، کمیساریای عالی انتخابات عراق نتیجه نهایی انتخابات این کشور را اعلام کرد که براساس آن جریان صدر به رهبری «مقتدی الصدر»: ۷۳ کرسی، ائتلاف تقدم به ریاست «محمد الحلبوسی»: ۳۷ کرسی، ائتلاف دولة القانون به ریاست «نوری المالکی»: ۳۴ کرسی، حزب دموکرات کردستان عراق به ریاست «مسعود بارزانی»: ۳۲ کرسی، حزب اتحادیه میهنی کردستان به ریاست بافل طالبانی: ۱۷ کرسی، ائتلاف عزم به ریاست «خمیس الخنجر»: ۱۲ کرسی، ائتلاف الفتح به ریاست «هادی العامری»: ۱۷ کرسی، تا عراق در آستانه تشکیل دولت جدید قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 نتایج اعلامی از سوی کمیساریای عالی انتخابات عراق نشان می‌دهد هیچ یک از ائتلاف‌های سیاسی، میزان آرایی که بر اساس آن قادر به تشکیل فراکسیون بزرگتر در پارلمان باشند، کسب نکرده‌اند و  ائتلاف میان گروه‌های سیاسی مختلف مانند دوره‌های پیشین، برای تشکیل کابینه ضروری است.

برنامه‌ریزی ۳​ گانه آمریکا برای انتخابات عراق

آمریکا، انگلیس، رژیم صهیونیستی، عربستان و امارات تلاش های زیادی کردند تا در وهله نخست، انتخابات عراق برگزار نشود، در وهله دوم اگر انتخابات برگزار شد مردم عراق در آن مشارکت نکنند و در وهله سوم اگر مردم مشارکت کردند، بر فرایند انتخابات عراق و نتایج آن تاثیر بگذارند، اما برگزاری انتخابات در موعد مقرر، حضور ۴۱ درصدی مردم عراق در پای صندوق‌های رای و در نهایت رای آنان به جریان‌های حامی مقاومت و وحدت ملی و مخالفت با ادامه اشغالگری، خط دیگری را برای عراق ترسیم کرد.

پیروزی جریان‌های اسلام‌گرا

در پنجمین انتخابات پارلمانی عراق، پروژه آمریکایی - انگلیسی - سعودی - صهیونیستی برای دو قطبی سازی بین شیعیان و غیر شیعیان و میان جریان های اسلامی و غیر اسلامی با شکست مواجه شد؛ دشمنان عراق در این انتخابات تلاش کردند، جریان‌های اسلامی و مقاومتی آراء لازم را کسب نکنند، اما نتایج اولیه و پیروزی جریان های اسلامی و مقاومتی نشان داد، این توطئه دشمنان با شکست مواجه شده است.

در این انتخابات، برخی از نامزدها و جریان‌های نزدیک به آمریکا نتوانستند به پارلمان راه یابند که یکی از مهمترین این چهره‌ها «عدنان الزرفی» از استان نجف است.

در مقابل جریان‌ها و گروهایی در انتخابات عراق پیروز شدند که شعار آنان وحدت ملی و مقابله با اشغالگران بود؛ گروه‌های اسلامگرای شیعه از جمله جریان صدر، دولت قانون، الفتح، ائتلاف گروه‌های ملی (سید عمار حکیم) و ... همچنان بیشترین آرای انتخاباتی را به دست آورده و می‌توانند به عنوان بزرگترین فراکسیون پارلمان یا با ائتلاف با جریان های دیگر، دولت آتی عراق را تشکیل دهند.

چالش خروج مسئله اصلی آمریکا در عراق

تسریع در روند خروج نظامیان اشغالگر آمریکایی یکی از چالش‌های پیش روی دولت آتی عراق است. در دوران نخست وزیری مصطفی الکاظمی در عراق، اجرای طرح پارلمان در خصوص اخراج آمریکایی‌ها از خاک این کشور به کُندی پیش رفت و حتی می‌توان گفت متوقف شد؛ لذا مردم عراق انتظار دارند تا پارلمان آتی و نخست وزیر آینده یک چارچوب عملیاتی را برای اخراج سریع آمریکایی‌ها  از عراق ترسیم کنند.

مقتدی صدر رهبر جریان صدر نیز پس از اعلام نتایج انتخابات در صفحه توییتر خود نوشت: آمریکا باید درباره باقی ماندن نیروها، اردوگاهها، جنگنده‌ها و مداخلات خود در عراق با این کشور وارد گفت‌وگوی جدی و مفید شود. انقلابها و تظاهراتها، یک مسئله داخلی و ملی است که «باید به دور از تأثیر خارجی باشد... عراق و مردم آن باید از نظر زمینی، هوایی، دریایی، از درگیریهای منطقه‌ای به دور باشد».

رهبر جریان صدر خاطرنشان کرد: «ما عراقی هستیم... نه شرقی هستیم، نه غربی... می‌خواهیم با صلح زندگی کنیم... به هر چیزی که مخالف این باشد، پاسخ مناسبی خواهیم داد».

وی با تأکید بر اینکه عراق تسلیم فشار نخواهد شد و دنباله‌رو نخواهد بود، تصریح کرد: «در غیر این صورت، به این معنی خواهد بود که آن (آمریکا) یک کشور متخصام با عراق است که خواستار استقلال، ثبات و حاکمیت آن نیست».

هرچند هنوز هیچ ائتلافی حائز اکثریت کرسی‌ها نشد اما جریان‌های اسلام‌گرایی که موفق به کسب اکثریت آرا شدند در حال ائتلاف با گروه‌های کوچک هستند و آنچه از این رایزنی‌ها برمی‌آید تصویری مبهم از آینده نیست بلکه تصویری شفاف است که آمریکا را به سمت دروازه‌های خروج‌ از عراق هدایت می‌کند و این تصویر نشانگر شکست آمریکا و متحدانش در انتخابات عراق است.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: تحولات قفقاز تحولات افغانستان محمد الحلبوسی مسعود بارزانی شیعه حزب دموکرات کردستان عراق مصطفی الکاظمی انتخابات عراق جریان صدر جریان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۴۷۴۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت ۳۴ نامزد برای تصاحب ۱۷ کرسی مجلس در استان تهران

به گزارش قدس آنلاین ، سیدعباس جوهری از برگزاری مراسم قرعه کشی برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی استان تهران (دور دوم) خبر داد و اظهار کرد: در برگزاری دور نخست انتخابات مجلس که اسفندماه ۱۴۰۲ برگزار شد با وجود تمام تفرقه افکنی های بدخواهان، شاهد حضور دشمن شکن مردم، پای صندوق‌های رأی بودیم که همراهی بسیار مؤثر و معناداری را به نمایش گذاشتند و نقشه شوم دشمنان و معاندان را نقش بر آب کردند و بر عزت ایران اسلامی افزودند.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران با تقدیر از همه دست اندرکاران و عوامل اجرایی از جمله فرمانداران، بخشداران‌، شبکه‌های سیما و رادیو تهران، خبرگزاری‌ها و اصحاب رسانه، نیروی انتظامی و بسیج، نیروهای امنیتی و قوه قضائیه و شورای نگهبان و نیروهای مردمی برگزار کننده انتخابات، گفت: از بین ۱۰ حوزه انتخابیه دور نخست انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان تهران، ۸ حوزه انتخابیه نهایی و دو حوزه انتخابیه به دور دوم کشیده شد، که طی این دوره ۳۴ نامزد برای تصاحب ۱۷ کرسی مجلس شورای اسلامی به رقابت خواهند پرداخت.

رئیس ستاد انتخابات استان تهران تفاوت بسیار مهم در برگزاری دور اول و دور دوم دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی را در برگزاری تمام الکترونیک انتخابات اعلام کرد و افزود: برگزاری دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس به صورت تمام الکترونیک برگزار می‌شود.

جوهری با بیان اینکه این اقدام برای اولین بار در این حوزه انتخابیه صورت می‌پذیرد و سهم بسزایی در صرفه جویی وقت و امکانات رأی دهندگان و ستاد انتخابات خواهد داشت، اظهار کرد: از مهمترین ویژگی برگزاری الکترونیکی انتخابات، تسریع در شمارش و جمع بندی نتایج است.

وی طولانی شدن فرآیند شمارش آرا را معضل اساسی در برگزاری انتخابات دانست و گفت: ان شاءالله با این اقدام و تجربه جدید، تسریع در شمارش و اعلام‌نتایج انتخابات رقم خواهد خورد و سنگ بنایی برای برگزاری انتخابات تمام‌الکترونیک در ادوار بعدی خواهد بود.

بر اساس این گزارش، مراسم قرعه کشی برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی استان تهران (دور دوم) با حضور سید عباس جوهری، معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران، حجت الاسلام میر اشرفی، رئیس هیأت نظارت شورای نگهبان استان، محمد باقر اعلمی مدیر شبکه تهران، نماینده دادستانی و مدیر رادیو تهران و نمایندگان نامزدهای مجلس در محل سالن همایش‌های بین المللی صداوسیما برگزار شد.

در این مراسم برای پخش برنامه تبلیغاتی نامزدها از شبکه تهران، برنامه نامزدهای انتخاباتی از شبکه تهران رادیو و مناظرات نامزدهای حوزه انتخابیه تهران در چهار گروه هشت نفره و در دو نوبت قرعه کشی انجام شد.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • دور خیز احزاب برای مرحله دوم انتخابات مجلس
  • امروز در جایگاه به کرسی نشاندن شروط مقاومت ایستاده‌ایم
  • درخواست پنتاگون از دولت عراق درباره نیروهای آمریکایی
  • هشدار پنتاگون به عراق درباره ادامه حملات علیه نیروهای آمریکا
  • منتجب‌نیا: اصولگرایان نمی‌توانند در مجلس با هم کار بیایند
  • تأثیرگذاری فراکسیون اقلیت خیلی سخت است
  • تکذیب بیانیه منسوب به حزب‌الله عراق درمورد ازسرگیری حملات علیه پایگاه‌های نظامی آمریکا
  • عملیات خود را علیه نیروهای آمریکایی از سر می‌گیریم
  • چاد هم نظامیان آمریکایی را اخراج می کند
  • رقابت ۳۴ نامزد برای تصاحب ۱۷ کرسی مجلس در استان تهران