Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، جیم ریش عضو ارشد جمهوری خواه مجلس سنای آمریکا با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در واشنگتن دیدار کرد که ایران یکی از موضوعات مورد بحث در دیدار روز سه شنبه آنها بوده است.

این سناتور جمهوری خواه از ایالت ایداهو پس از این دیدار بیانیه ای منتشر کرد و در آن به طرح ادعاهایی علیه فعالیت های هسته ای کشورمان پرداخت و مدعی شد که ایران با توسعه ظرفیت غنی سازی خود تعهدات بین المللی اش را رعایت نمی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه بیانیه خود که روی وب سایت کمیته روابط خارجی سنا قرار گرفته است از عملکرد رافائل گروسی در مدیریت آژانس بین المللی انرژی اتمی قدردانی کرد و با ادعای اینکه ایران به درستی به سوالات آژانس پاسخ نمی دهد از او خواست تا به فشار بر ایران تا زمانی که این کشور به پرسش های مورد نیاز پاسخ می دهد، ادامه دهد.

جیم ریش همچنین خواستار توجه بیشتر شورای حکام آژانس به موضوع ایران در نشست آتی خود شد و افزود: رئیس جمهور بایدن در نهایت بپذیرد که ایران مایل به انجام هیچ توافقی که در راستای منافع ما و متحدانمان باشد، نیست. 

وی مدعی شد: آینده معاهده ان.پی.تی و مشروعیت آژانس بین المللی انرژی اتمی منوط به نقش قوی آمریکا در مسئول دانستن ایران برای فعالیت های هسته ای اش و فشار بر این کشور برای پایبندی به تعهداتش به جامعه بین الملل است.

به گزارش ایسنا، این ادعا در حالی از سوی این سناتور آمریکایی مطرح شده است که مدیرکل آژانس انرژی اتمی در گفت وگو با یک شبکه آمریکایی اعلام کرد در روزهای آینده برای ادامه رایزنی های خود با مقامات ایرانی درباره همکاری ها میان دو طرف به تهران سفر خواهد کرد.

کد خبر 633287 برچسب‌ها رافائل گروسی هسته‌ای - برجام هسته‌ای - آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هسته‌ای - مذاکرات

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: رافائل گروسی هسته ای برجام هسته ای آژانس بین المللی انرژی اتمی هسته ای مذاکرات آژانس بین المللی انرژی اتمی هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۴۷۶۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گام نخست باشگاه هسته‌ای بریکس با حضور ایران

به گزارش خبرآنلاین، معاون اول رئیس شرکت دولتی روس‌اتم روسیه در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های گروه بریکس در عرصه انرژی‌ هسته‌ای، پیشنهاد شکل‌گیری سازوکار همکاری جدیدی در قالب انجمن بین کشورهای عضو این گروه در این حوزه را مطرح کرد.
کریل کاماروف گفت:‌ کشورهای بریکس حدود ۳۰ درصد از نیروگاه های هسته ای فعال جهان و حدود ۷۰ درصد نیروگاه های در حال ساخت را در اختیار دارند.
رئیس بخش توسعه تجارت بین المللی شرکت روس اتم با بیان اینکه اعضای گروه بریکس دارای طیف کاملی از فناوری های راکتور و سوخت هستند، گفت: افزایش سه برابری ظرفیت نیروگاه هسته ای نصب شده که توسط صنعت هسته ای جهانی به عنوان یک هدف تا سال ۲۰۵۰ اعلام شده است، بدون مشارکت کلیدی کشورهای بریکس غیرممکن است.
به نقل از ایرنا وی ادامه داد: با هدف دستیابی به این شاخص ها، شرکت دولتی روس اتم ایده ایجاد انجمنی در زمینه انرژی هسته ای، پلتفرم هسته ای بریکس، در چارچوب این گروه را مطرح کرد که امکان تثبیت فناوری، تولید و ظرفیت‌های لجستیکی کشورهای عضو و ایجاد تبادل موثر تجربیات را فراهم می‌کند.
کاماروف گفت: این انجمن می‌تواند به ابزار مهمی برای حمایت از طرح‌های توسعه مقیاس بزرگ انرژی هسته‌ای تبدیل شود و در چارچوب پلتفرم هسته‌ای بریکس، هم کشورهایی که تجربه طولانی‌مدت فعالیت در این عرصه را دارند و هم کشورهایی که به تازگی وارد این عرصه شده‌اند، مسیرهای اولویت‌دار را خواهند یافت.

استقبال ایران
معاون سازمان انرژی اتمی ایران با استقبال از پیشنهاد طرف روس گفت: در چارچوب این انجمن، کشورها قادر خواهند بود تا از طریق نمونه پروژه‌های خود، مشارکت واقعی در کربن زدایی انرژی و بهبود کیفیت زندگی مردم از طریق توسعه پزشکی هسته‌ای و جوامع آموزشی را عملی کنند.
حسین درخشنده افزود: سازمان انرژی هسته ای ایران یک بخش نوآوری محور با تجربه در همکاری های بین المللی و توسعه شایستگی‌ها است.
مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید و توسعه انرژی اتمی ایران خاطرنشان کرد: کشورهای بریکس در اجرای پروژه ها در شرایط جغرافیایی مختلف با رویکردهای متفاوت در انتخاب فناوری‌ها تجربه دارند و همکاری مشترک این کشورها از این منظر ارزشمند است.

چین آماده اشتراک‌گذاری تجربیات
معاون شرکت ملی هسته ای چین نیز در سخنانی در این نشست گفت: چرخه سوخت هسته ای در چین نوپا است، اما به موفقیت های چشمگیری دست یافته است، موفقیت‌هایی که با همکاری‌های گسترده بین‌المللی دستیابی به آنها تضمین شد.
شن یانفنگ افزود: تبادل تجربه، راه‌حل‌های فناوری، آموزش برای کشورهایی که به‌تازگی در مسیر توسعه انرژی هسته‌ای قدم گذاشته‌اند کمک بسیار جدی در این فرآیند است و چین آماده است تا تجربیات خود را با آنها به اشتراک بگذارد.

تجربه اعضای بریکس به توسعه تأسیسات هسته‌ای برزیل کمک می‌کند
لوئیس فرناندو پارولی معاون شرکت انرژی اتمی برزیل ENBPar نیز در سخنان ضبط شده در این نشست گفت: برزیل به دنبال ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای جدید است که با فناوری‌های وارداتی صورت می‌گیرد، در این بخش،‌تجربه اعضای بریکس می‌تواند برای ما مفید باشد که در آینده در منطقه خود نقش پیشتازی در حوزه انرژی هسته‌ای داشته باشیم.

استقبال آفریقای جنوبی
لوییسو تیاباشه از شرکت انرژی هسته ای آفریقای جنوبی (NECSA) نیز با استقبال از ایده شکل‌گیری چارچوب همکاری جدید بین کشورهای عضو بریکس در حوزه انرژی هسته‌ای گفت: ساخت نیروگاه‌ های هسته‌ای جدید در این کشور می‌تواند به سکوی جهش برای ارتقای این صنعت در سراسر قاره آفریقا باشد که این روند می‌تواند با همکاری کشورهای عضو بریکس شکل گیرد.
بکی انکژومالو رئیس بخش تولید برق هسته‌ای (ВКС ) آفریقای جنوبی نیز گفت: دولت ما در حال آماده شدن برای انجام مناقصه بین المللی برای تامین ۲.۵ گیگاوات ظرفیت هسته ای جدید است.
وی ادامه داد: از آنجایی که آفریقای جنوبی قصد دارد ظرفیت تولید را در حوزه انرژی هسته ای توسعه دهد، اتحاد جدیدی از تامین کنندگان فناوری هسته ای پیشرفته، شرکت های عامل و کارشناسان صنعت هسته ای می تواند به ایجاد یک سیستم انرژی پایدار، غلبه بر فقر انرژی و در نهایت بهبود کیفیت زندگی مردم کمک کند.

مصر و همکاری هسته‌ای
رئیس هیأت‌مدیره شرکت نیروگاه‌های هسته ای مصر (NPPA) نیز در سخنانی در این نشست گفت:‌ مصر چندین دهه است که در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای، از جمله بهره برداری از رآکتورهای تحقیقاتی و تولید سوخت هسته ای برای آنها، مشغول فعالیت بوده و مرحله جدید توسعه در دستور کار این کشور، ساخت نیروگاه هسته ای الدبعه است.
امجد الوکیل افزود: چنین پروژه بزرگی در واقع صنعت جدیدی را شکل می‌دهد و تجربه مصر از نظر رویکردهای اجرای پروژه می تواند در کشورهای دیگر منطقه با مشخصات مشابه مورد تقاضا باشد.

در این نشست، گفته شد که پیشنهاد شکل‌گیری چارچوب جدید همکاری کشورهای عضو گروه بریکس به عنوان سندی غیرالزام‌آور برای نشست سران این گروه در آبان ۱۴۰۳ در کازان روسیه فرایندهای رسمی بین دولت‌ها را طی خواهد کرد.

مجمع بین المللی انرژی هسته ای " اتم‌اکسپو-۲۰۲۴"، که توسط شرکت دولتی روسیه "روس‌اتم" سازماندهی شده است، دوشنبه ششم فروردین ماه ۱۴۰۳ در سیریوس روسیه آغاز به کار کرد و شامگاه سه‌شنبه به کار خود پایان داد.
این مجمع که در آن وضعیت فعلی صنعت هسته ای جهانی مورد بحث قرار می گیرد، از سال ۲۰۰۹ در روسیه سالانه برگزار شده است.
در این مجمع روسای شرکت های کلیدی در صنعت هسته ای جهانی، سازمان های دولتی، بین المللی و عمومی و شماری از کارشناسان این حوزه حضور داشتند.

جمهوری اسلامی ایران نیز در نمایشگاه جنبی این رویداد با برپایی غرفه‌ای برای دومین سال به معرفی دستاوردهای خود در عرصه صنعت هسته‌ای پرداخته بود.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888568

دیگر خبرها

  • پاسخ سازمان انرژی اتمی به ادعای آلودگی رودخانه ارس
  • آلودگی هسته‌ای در رود ارس؟ / واکنش سازمان انرژی اتمی
  • آلودگی هسته ای در رود ارس؟ | واکنش سازمان انرژی اتمی
  • سازمان انرژی اتمی: هیچ آلودگی پرتوی غیرعادی در ارس مشاهده نشده است
  • آخرین وضعیت نیروگاه بوشهر
  • آخرین وضعیت نیروگاه بوشهر از زبان معاون سازمان انرژی اتمی
  • ممانعت از انتشار ۸ میلیون تن آلاینده با تولید برق هسته‌ای
  • گام نخست باشگاه هسته‌ای بریکس با حضور ایران
  • اجرای موفق سیاست «درهای باز، نوآوری باز» در سازمان انرژی اتمی
  • ارتقای دانش هسته‌ای با سیاست در‌های باز، نوآوری باز/اکتشافات هوایی ۵۰ درصد افزایش یافت