Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-23@12:58:08 GMT

چماق "خودگردانی" بر سر سلامت مردم!

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۴۷۸۸۲

چماق 'خودگردانی' بر سر سلامت مردم!

 محمد ماکویی /

مرغ ها را از صندوق عقب پراید بیرون آورده و آن ها را وارد مغازه نمود! اصلا فکرش را هم نکنید که این جریان در حوالی میدان شوش یا راه آهن روی داده و نگارنده در یکی از شمالی ترین مناطق تهران شاهد وقوع این رویداد نبوده است.

هنگامی که در مقام اعتراض، "مگر نباید مرغ ها را با ماشین یخچال دار حمل کنید؟" را راهی گوش های مغازه دار نمودم، جواب داد که فرقی نمی کند و ماشین های یخچال داری که تاکنون برای او جنس حمل می کرده اند هم همواره با یخچال های خاموش در مسیر تردد داشته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آنجا که دستی بر آتش قضیه داشتم و در سابقه کاری خود، علاوه بر ممیزی دفاتر خدمات سلامت، مقام و منصب کارشناسی بهداشت را هم گنجانیده بودم، "پر بیراه نمی گوید" را به دل راه داده و بی خیال نقش ایوان گشتم.

شاید بعضی ها بگویند که اگر اینطور است پس وزارت بهداشت با این همه دبدبه و کبکبه و ادعا و کارشناس بهداشت و ممیز دفاتر خدمات سلامت و آمارهایی که از تعداد بازدید و موارد اخطار نواقص بحرانی و غیر بحرانی و مبالغ جریمه پرداختی و دفعات پلمپ و ... می دهد واقعا چکار می کند و چه گلی به سر سلامت آحاد مختلف جامعه می زند؟

شاید هم برخی افراد از فیلم هایی که در صدا و سیما نشان داده می شود و ضبط و معدوم سازی اجناس و کالاهای مضر و خطرناک برای سلامتی مردم مایه گذاشته و "این فیلم ها که دیگر دروغ نیست!؟" بگویند.

شوربختانه باید گفت که همه این ها فقط ویترین هایی هستند که جهت عرضه "ما کار خودمان را بلدیم" و "سلامت مردم خط قرمز ماست" پای بر عرصه وجود نهاده اند. اگر چنین نبود، قطعا، وزارت بهداشت هر ساله از طریق رسانه ها آمار تعداد افرادی که به دلیل مسمومیت های غذایی سر از بیمارستان در آورده و برای پرداخت هزینه های دارو و درمان و بستری شدن کلی دردسر کشیده اند را هم در اختیار مردم می گذاشت و مثلا به ایشان خاطر نشان می کرد که تعداد موارد مسمومیت غذایی را در 10 سال گذشته به اندازه ... درصد کاهش داده است.( اصلا کاهش داده است!)
|
واضح است که متهم ردیف اول اوضاع اسف بار بهداشتی اماکن و واحدهای صنفی مرتبط با مقوله "غذا" بخش درمان وزارتخانه است، زیرا در ابتدا این بخش بود که با جدی گرفتن تعارض منافع و بلعیدن سهم عمده بودجه وزارت بهداشت و درمان، به بخش بهداشت حالی نمود که برای بهبود اوضاع و احوال خود بهتر است به "خودگردانی" رو بیاورد.

در راستای همین "خودگردانی" بود که دفاتر خدمات سلامت پای بر عرصه وجود گذاشتند تا هزینه آن ها را اصناف تامین کنند، اما افتخار اشتغالزایی ممیزین شاغل در دفاتر به پای وزارتخانه نوشته شود! در این میان کمتر کسی به این موضوع ساده که "کارفرمایی که پول نمی دهد کارفرمای خوبی نیست" فکر کرده و به این نتیجه که بیشتر دفاتر خدمات سلامت هوای آنی که پولشان را می دهد و حقوق پرسنل ایشان را تامین می کند را به مراتب بیشتر از جایی که فقط ازشان ایراد می گیرد و مرتب به تعطیلی تهدیدشان می کند را دارند.

شاید در این میانه مردم هم بی تقصیر نباشند، زیرا درست است که هیچکدام از آن ها از ماجراهای پشت پرده خبر ندارند، اما حداقل می توانند از خرید مرغ و گوشت و تخم مرغی که در یخچال نیست و مواد غذایی فاسد شدنی که در پیش چشم آن ها از موتور یا پراید پیاده می شود خودداری نمایند!

متاسفانه، یا خوشبختانه!، در این زمینه هم نباید مردم را خیلی مقصر دانست زیرا از طرفی در مورد نحوه خرید اجناس و کالاهای غذایی و رعایت مسائل بهداشتی مرتبط با تامین مایحتاج خوردنی کوچکترین آموزشی از طرف وزارت بهداشت به آن ها داده نشده و از سوی دیگر مغازه هایی که همه این مسائل را رعایت می کنند آنچنان کم شمار و کم تعداد هستند که بیشتری ها را به توصیه " گشتیم؛ نبود! نگرد؛ نیست!" می کشانند.

عدم آموزش های لازم بهداشتی از "خودگردانی" نشات می گیرد، زیرا وزارت بهداشت خوب می داند اگر از هزینه های آموزشی خود، که برای او درآمدزا نیست، کاسته و در عوض مغازه دارهایی که بطور غیر مستقیم تشویق به خلاف بودن شده اند را با جریمه کردن و پلمپ نقره داغ نماید گام مهمی در راستای "خودگردانی" برداشته است!

آیا هرگز نزد خود اندیشیده اید که اگر وزارت بهداشت در عوض این همه سختگیری و درگیری با مغازه دارهایی که گوشت و مرغ و تخم مرغ را در یخچال نگه نمی دارند و یا در برابر رعایت برخی مسائل "عیان" بهداشتی موضع منفی اتخاذ می کنند، چند برنامه آموزشی کوتاه تهیه می کرد و از طریق صدا و سیما به مردم متذکر می شد که باید در برابر این مسائل به شدت حساس باشند و علاوه بر نخریدن و توصیه به دیگران جهت عدم ابتیاع، مراتب را هم به 119 گزارش دهند اوضاع و احوال بهداشتی اماکن و واحدهای صنفی مرتبط با غذا به مراتب بهتر از امروز بود؟

وجود سامانه شکایات مردمی، انصافا، بسیار شبیه درج تاریخ تولید و انقضا و قیمت اجناس و کالاهاست؛ زیرا از طرفی همه تولیدات، برچسب های اینچنینی را، به اجبار، دارند و از طرف دیگر هر مشتری باید کلی با کالا ور رفته و آن را زیر و رو نماید تا متوجه نوشته بسیار ریزی که با رنگ سیاه نوشته شده و روی قسمت تیره جنس یا پوشش آن خودنمایی می کند گردد! سامانه وزارت بهداشت را هم باید از سامانه های "درگوشی" کشور دانست، زیرا هم در اختیار مردم گذاشته شده تا مورد استفاده آن ها، جهت شکایات بهداشتی، قرار گیرد و هم قرار است در باره آن به گونه ای اطلاع رسانی گردد تا زنگ تلفن 119 هر چه کمتر به صدا در آمده و برای مسئولین مربوطه چندان ایجاد مزاحمت ننماید.


با این حساب است که اگر زمانی بخش درمان جلو فعالیت های بخش بهداشت را گرفته بود و با اختصاص بودجه قلیل به این بخش، ادامه حیات آن را با مشکل جدی روبرو ساخته بود، در حال حاضر این بخش بهداشت است که همانند "کرامر علیه کرامر" در برابر بهداشت، بخوبی هرچه تمامتر، قد علم کرده و با چماق "خودگردانی"، با چوب حراج زدن به اعتبار و آبروی خویش، سلامت آحاد مختلف جامعه را هم در معرض آسیب و خطر بسیار جدی قرار داده است!

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۴۷۸۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکمیل بیش از ۸۰ درصد زیرساخت‌های بهداشتی در خوزستان

به گزارش خبرنگار مهر، محمدحسین سرمست ظهر امروز شنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته سلامت در دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار شد، اظهار کرد: یکی از راه‌های افزایش سطح سلامت این است که مردم با وضعیت خود در این خصوص آشنا شوند و همان را مطالبه کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به نظارت بر فعالیت مراکز غیرمجاز پزشکی در خوزستان گفت: زمانی نظارت موفق است که همکاری مردم را داشته باشیم، در واقع اگر تعداد گروه‌های نظارتی را افزایش دهیم اما مردم همکاری نکنند و تخلف را بپذیرند، آنگاه نمی‌توان کاری انجام داد؛ لذا از مردم درخواست می‌شود پیش از مراجعه به مراکز درمانی به خصوص در مورد زیبایی، حتماً استعلام بگیرند که این مرکز مورد تأیید مرکز نظارت است یا خیر.

وی در خصوص مساله زیرساخت‌های درمانی در خوزستان بیان کرد: بیش از ۸۰ درصد زیرساخت‌های بهداشتی در خوزستان در حال تکمیل هستند و باید از آنچه در حال حاضر داریم بهتر استفاده کنیم، همچنین ۲۰۰ پروژه بهداشتی در سطح استان فعال است که حدود ۱۵۰ پروژه آن، بنا است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه در حوزه بیمارستانی به نوعی نقص اصلی در مرکز استان است، تصریح کرد: کمبود تخت یکی از موارد در این زمینه بود که در بیمارستان‌های امام خمینی و گلستان وجود داشت، در سال ۱۴۰۱ و اوایل سال ۱۴۰۲ به دنبال حل این مساله بودیم تا نهایتاً در اواخر سال گذشته بیمارستان گلستان اهواز در این خصوص به نتیجه رسید و در آینده برای بیمارستان‌های امام خمینی و رازی این امر پیگیر خواهیم بود.

وی با اعلام اینکه تجهیزات زیرساختی مادر به طور عمده در اهواز انجام شده است، عنوان کرد: برای بیمارستان‌های امام خمینی و گلستان اهواز دستگاه‌های سی تی اسکن نو خریداری شده که دستگاه بیمارستان امام خمینی نصب شده است، همچنین در حال آماده سازی فضا برای دستگاه‌های ام آر آی و سی تی اسکن در بیمارستان گلستان اهواز هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار کرد: همچنین دستگاه شتاب دهنده از سال گذشته مورد بهره برداری قرار گرفت و از ابتدای سال‌جاری به صورت کامل برای ارائه خدمت به بیماران سرطانی راه اندازی شده است.

سرمست در ادامه مهمترین زیرساخت درمانی در خوزستان را نیروی انسانی اعلام و عنوان کرد: در این حوزه از سال ۹۹ مجوز استخدام نداشتیم اما با اقدامات صورت گرفته در سطح متوسط استانی، ضریب پرستار نسبت به تخت را به ۰.۷ رساندیم؛ البته نمی‌گوییم این تعداد خوب است اما به سمت تکمیل شدن رفته‌ایم.

وی افزود: در حوزه آموزش، رشته‌های متعدد برای فلوشیپ و فوق تخصص فراخوانده‌ایم که بعضی از آنها جذب شده و تلاش می‌کنیم که مجوز را از وزارت بگیریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: در مسجدسلیمان یک مجتمع عالی سلامت وجود داشت که برای آن مجوز دانشکده علوم پزشکی گرفته شد و این اقدام انجام شده در حوزه زیرساختی است.

سرمست خبر داد: مجمع خیران سلامت خوزستان مجدد فعال شده و امید است که با کمک مردم خیر خوزستانی که همیشه پیشگام بوده‌اند، بتوانیم مشکلات را کاهش و خدمات را بیشتر و با کیفیت‌تر ارائه دهیم.

کد خبر 6083778

دیگر خبرها

  • کاهش ۱۰ درصدی مصدومین تصادفات نوروزی | ثبت بیش از یک میلیون بازدید بهداشتی
  • معدوم‌سازی یک میلیون و ۵۰۰ هزار کیلوگرم موادغذایی فاسد در تعطیلات نوروز
  • خادمان سلامت نوروزی تجلیل شدند
  • وجود ۳۰۸ خانه بهداشت فعال در چهارمحال و بختیاری
  • ارتباط ۳۵ ساله نهاد نمایندگی رهبری با دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • جذب ۷۰۰ نیروی جدید در شبکه بهداشت اصفهان
  • مصرف نمک و شکر در ایران ۴ برابر استاندارد جهانی
  • ایرانی‌ها ۳.۵ برابر استاندارد جهانی شکر مصرف می‌کنند
  • لزوم تقویت امکانات درمانی تیران برای رفع نیاز مردم و مسافران
  • تکمیل بیش از ۸۰ درصد زیرساخت‌های بهداشتی در خوزستان