Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-23@17:01:09 GMT

ماجرای شکایت از بن سلمان و بن زاید در انگلیس

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۴۸۱۷۰

ماجرای شکایت از بن سلمان و بن زاید در انگلیس

روزنامه انگلیسی «گاردین»، امروز (چهارشنبه)، خبر داد که گروهی از وکلای حقوق بشری در انگلیس پرونده‌ای در ارتباط با ارتکاب جنایات جنگی در یمن به پلیس این کشور ارائه خواهند کرد.

بر اساس این گزارش، این وکلا شکایتی حقوقی به یکی از دادگاه‌های انگلیس ارائه کرده‌اند که در آن، سران عربستان سعودی و امارات را به دست داشتن در ارتکاب جنایات جنگی در یمن متهم کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گاردین در ادامه اضافه کرد که گروه مذکور در حال برنامه‌ریزی برای ارائه این پرونده به پلیس انگلیس و دادستانی کل این کشور است. آن‌ها گفته‌اند که بیست سیاستمدار و مقام نظامی در عربستان سعودی و امارات عربی متحده در انجام جنایت‌‌های حقوق بشری در یمن دست داشته‌اند و خواهان دستگیری فوری آن‌ها به محض ورود به انگلیس شده‌اند.

این گروه که «گرونیکا ۳۷» نام دارد، فهرست اسامی کامل این افراد را منتشر نکرده؛ اما در این لیست، به نام «محمد بن سلمان»‌ ولی‌عهد عربستان سعودی و «محمد بن زاید» ولی‌عهد امارات عربی متحده اشاره شده است.

عربستان سعودی و امارات  دو متحد مهم کشور انگلیس به شمار می‌روند به‌نحوی که در این کشور سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی انجام داده‌اند.

امارات باشگاه «منچستر سیتی» و عربستان سعودی باشگاه «نیوکاسل یونایتد را به قیمت ۳۵۰ میلیون پوند خریداری کرده‌ است.

بر اساس گزارش گاردین، این گروه حقوقی انگلیسی حدود یک سال برای ارائه این پرونده علیه سران عربستان سعودی و امارات عربی متحده زمان صرف کرده است و قرار است یک پرونده دویست صفحه‌ای به پلیس و دفتر دادستان کل انگلیس ارائه دهد.

مطابق این گزارش، در این پرونده، شواهدی به نقل از خانواده‌های آن دسته از غیرنظامیانی آورده شده که در حملات هوایی ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی در یمن جان باخته‌اند.

این پرونده همچنین به مسائل بحث‌برانگیزی همچون حمله هوایی سال ۲۰۱۸  به اتوبوس حامل دانش آموزان در شمال یمن اشاره کرده که در جریان آن ۲۶ کودک شهید و ۱۹ نفر دیگر مجروح شدند. 

از دیگری مواردی که این پرونده به آن خواهد پرداخت، حمله هوایی به یک مجلس عزاداری در صنعاء است که در سال ۲۰۱۶ به وقوع پیوست و در جریان آن ۱۴۰ نفر شهید و ۶۰۰ تن دیگر مجروح شدند؛ حادثه‌ای که نیروهای ائتلاف سعودی در آن زمان به دست داشتن در آن اعتراف کردند.

گاردین در ادامه این گزارش همچنین اشاره کرد که این گروه شواهدی در خصوص شکنجه و کشته شدن غیرنظامیان در عدن (جنوب یمن) به دست مزدوران کلمبیایی ارائه خواهد کرد؛ افرادی که برای یک شرکت امنیتی آمریکایی کار می‌کردند و امارات آن را اجاره کرده بود.

از آنجا که عربستان سعودی و امارات عربی متحده در دیوان بین‌المللی کیفری حضور پیدا نخواهند کرد، ارائه این پرونده این دادگاه امکان پذیر نیست.

مناطق  مختلفی از خاک یمن در شش سال گذشته همواره در معرض حملات موشکی و توپخانه‌ای ائتلاف عربی علیه یمن به رهبری عربستان سعودی و نیروهای مزربانی این کشور بوده است.

عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا، از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرد.

این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرد و فقط با کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور و گسترش قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است./فارس

منبع: فردا

کلیدواژه: بن سلمان شکایت از بن سلمان و بن زاید عربستان سعودی و امارات امارات عربی متحده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۴۸۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار عربستان به زائران برای حضور بدون مجوز در این کشور

بر اساس اعلامیه اخیر، ۱۵ ذی‌القعده (مصادف با ۲۳ می و سوم خرداد) آخرین روز انقضاء روادید عمره خواهد بود، که نسبت به تاریخ انقضاء قبلی ۲۹ ذی‌القعده (مطابق با ۶ ژوئن و ۱۷ خرداد) تغییر کرده است. این تغییر با هدف تسهیل حضور روان زائران حج ۲۰۲۴ به شهرهای مکه و مدینه اتخاذ شده است.

با تاکید بر هماهنگی بین وزارت حج و عمره و وزارت امور خارجه عربستان، اعتبار ویزای عمره به مدت سه ماه از تاریخ صدور با اطمینان از انقضاء آن، حداکثر تا ۱۵ ذی‌القعده تایید شده است.

به گزارش اکونومیک تایمز، مناسک حج تمتع ۲۰۲۴ از غروب جمعه ۱۴ ژوئن (۲۵ خرداد) آغاز می‌شود و در عصر روز چهارشنبه ۱۹ ژوئن (۳۰ خرداد) به پایان می‌رسد. این زمان مشروط به رؤیت ماه ذی‌الحجه، دوازدهمین ماه از تقویم اسلامی است.

عربستان سعودی پیش از این به زائران کشورهای دیگر و ساکنان خارجی مقیم این کشور هشدار داده است در مراسم حج آینده بدون مجوزهای لازم شرکت نکنند، وگرنه مشمول مجازات‌های سخت خواهند شد.

وزارت حج و عمره عربستان تاکید کرد که انجام حج بدون مجوزهای لازم که هنگام ثبت‌نام برای این مناسک دریافت می‌شود، حرام است و انجام آن جریمه ۵۰ هزار ریال (حدود ۱۳ هزار و ۳۰۰ دلار) سعودی خواهد داشت.

همچنین افرادی که بدون مجوز در حال جابه‌جایی زائران دستگیر شوند تا سقف ۵۰ هزار ریال سعودی جریمه نقدی خواهند داشت.

اتباع خارجی در صورت محکوم شدن به این گونه جرائم پس از گذراندن حکم ۶ ماه حبس، از عربستان سعودی اخراج خواهند شد. آنها دوباره ۱۰ سال ممنوعیت ورود به کشور خواهند داشت.

رسانه‌های عربستان همچنین اعلام کرده‌اند افرادی که قوانین این کشور در حج را زیر پا می‌گذارند، توسط رسانه‌ها به شکلی علنی معرفی شده و بی‌اعتبار می‌شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • نئوم، بن‌سلمان را دست به دامن چینی‌ها کرد!
  • سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط
  • وسط آتش سوزان خاورمیانه؛ عربستان و اسرائیل یک گام تا عادی‌سازی؟
  • عربستان و اسرائیل یک گام تا عادی‌سازی؛ بایدن چه خوابی برای ریاض دید؟
  • ابرپروژه لاین عربستان به مشکل خورد
  • دستبوسی رئیس امارات متحده در یک مراسم رسمی
  • گل امشب عزت‌اللهی در امارات با گزارش عربی
  • هشدار عربستان به زائران برای حضور بدون مجوز در این کشور
  • ماجرای عجیب کتک زدن پدر شوهر و فلج کردن او