Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: دوماه است که دولت سیزدهم فعالیتش را آغاز کرده و بدون خلق پول پرداخت‌های ماهیانه را صورت داده است.

به گزارش مشرق، سید مسعود میرکاظمی در جلسه تبیین رویکردهای تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ که با حضور ممبینی معاون کل سازمان برنامه و بودجه، افقهی مشاور و رئیس حوزه ریاست، فروزانمهر معاون توسعه و مدیریت امور مجلس و استان ها، پورمحمدی معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه، پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی و اعضا کمیسیون اقتصادی مجلس تشکیل شد؛ با بیان اینکه نظرات کمیسیون اقتصادی برای سازمان برنامه و بودجه حائز اهمیت است؛ اظهار داشت: امیدواریم با همفکری و مشارکت دولت و مجلس که هر دو به انقلابی بودن مشهورند در این دوره کار بزرگی انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه برای خروج از وضعیت موجود، تغییر ضروری است، اظهار داشت: هم فرمایشات مقام معظم رهبری، هم برنامه‌های ریاست جمهوری و هم اسناد بالادستی، تغییرات اساسی در ساختار بودجه را تأکید دارند.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه کارهای بزرگی در کشور شده است افزود: ولی در افزایش درآمد و سطح رفاه مردم اتفاق خاصی نیفتاده و برای خروج از این روند باید بر شاخص‌های کلان اقتصادی تمرکز شود.

میرکاظمی با اشاره به اینکه اگر دولت و مجلس بر موضوعی تمرکز کنند حتماً به نتیجه مطلوب می‌رسد ادامه داد: توجه به اثربخش کردن منابع، افزایش نقش استان‌ها در پیشبرد برنامه‌ها و حرکت به سمت برنامه‌ای شدن و انجام توافقنامه‌ها به صورت برنامه‌های ضروری است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در تدوین لایحه بودجه باید بازنگری صورت گیرد اظهار داشت؛ باید توافق نامه برنامه‌ای با وزرا، سازمان‌ها و استان‌ها امضا شود و منابع لازم در نظر گرفته شود و در مقابل آن نهادها در برابر منابع دریافتی پاسخگو باشند.

وی در ادامه به اهمیت موضوع مالیات در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: لازم است جلوی فرار مالیاتی گرفته شود همچنین پایه‌های مالیاتی اشتباه و اصلاح با مشوق‌های مالیاتی و از جمله اختصاص بخشی از درآمدهای کسب شده مالیاتی به همان استان باید اقدام شود.

میرکاظمی با بیان اینکه اگر بودجه بدون کسری بسته شود و خلق پولی صورت نگیرد تورم مهار خواهد شد؛ اظهار داشت: دو ماه است که دولت سیزدهم فعالیتش را آغاز کرده و بدون خلق پول پرداخت‌های ماهیانه را انجام می‌دهد که این آغازی برای موفقیت بزرگی در مهار تورم است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: همانطور که واکسیناسیون عمومی کرونا را مهار می‌کند با تمرکز بر مهار خلق پول، تورم هم می‌تواند مهار شود. دولت تلاش می‌کند که خلق پولی صورت نگیرد و در بودجه سال ۱۴۰۱ برنامه‌ای تنظیم می‌شود تا در هیچ جا ارزش پول ملی کاهش پیدا نکند.

وی در ادامه به اهمیت ثبات اقتصادی، عدالت و توجه به آمایش سرزمین پرداخت و گفت: همدلی بین دولت و مجلس برای اصلاح ساختار بودجه بهترین فرصت برای اعمال تغییراتی ضروری در ساختار بودجه است.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه حدود ده سال مطالعه روی اقتصاد کلان کشور انجام داده است؛ افزود: با تغییر ریل اقتصادی کشور، قطعاً شرایط رو به بهبود و تغییر خواهد رفت و برای معضلات اقتصادی راه حل مشخصی وجود دارد؛ لذا تغییرات اساسی در ساختار بودجه صورت خواهد گرفت ولی طراحی جدید و تغییر ساختار، بی تردید زمان نیاز دارد.

میرکاظمی افزود: بودجه باید به شکل ساده و قابل فهم تدوین شود و شاخص‌های کلان اقتصادی را پشتیبانی، تورم را مدیریت و بهره وری را افزایش دهد تا به عدالت نزدیک شود.

معاون رئیس جمهور اعتماد به بخش خصوصی را بسیار مهم دانست و گفت: اگر ثبات اقتصادی که شرط اصلی حضور سرمایه گذار و بخش خصوصی در اقتصاد کشور است حاصل شود اعتماد بخش خصوصی نیز بدست خواهد آمد.

وی اولین گام تغییرات اساسی و ثبات اقتصادی را خروج دولت از اقتصاد دانست و گفت: وظیفه دولت این است که موضوعات اقتصادی را مدیریت کند بنابراین رفع موانع برای ورود بخش خصوصی به صورت جدی دنبال می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پایان گفت: در طراحی جدید ساختار بودجه که با مشورت مجلس صورت خواهد گرفت مسائل اقتصادی کشور حل خواهد شد.

پورابراهیمی با بیان اینکه دو سرفصل در کمیسیون اقتصادی مجلس در دستور کار قرار دارد؛ ادامه داد: سر فصل اول مباحث کلیات تغییر ساختار و بخش دوم حوزه احکام برنامه و بودجه است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر لزوم اصلاح ساختار بودجه گفت: ورود سازمان برنامه و بودجه به اصلاح ساختار به مفهوم تغییر در محتوی و عدم تمرکز در تصمیم گیری و افزایش اختیارات به استان‌ها کار ارزشمندی است.

وی افزود: در کمیسیون اقتصادی مجلس برای دنبال کردن این مسیر اعلام آمادگی می‌کنیم.

در ادامه جلسه «بحرینی» نماینده مجلس با ارائه آخرین تصمیمات اخذ شده در کمیسیون آیین نامه‌های مجلس در مورد روند تصویب بودجه در مجلس از تهیه نرم افزاری هوشمند با استفاده از هوش مصنوعی برای آنالیز حساسیت تیترهای متعدد مندرج در لایحه بودجه و بررسی آثار تغییرات تیترها خبر داد.

بنا بر این گزارش در پایان این مراسم اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس دیدگاه ها، نظرات و درخواست‌های خود را درباره نحوه تدوین بودجه سال ۱۴۰۱ مطرح کردند.

منبع: میزان

منبع: مشرق

کلیدواژه: تحولات قفقاز تحولات افغانستان سازمان برنامه و بودجه پول بودجه کمیسیون اقتصادی مجلس سیدمسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه کمیسیون اقتصادی مجلس ساختار بودجه بخش خصوصی استان ها خلق پول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۴۸۴۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منظور: افزایش دائم دستمزد‌ها به رفاه مردم کمک نمی‌کند!

آفتاب‌‌نیوز :

داود منظور بعدازظهر امروز در جمع خبرنگاران این شهرستان با اشاره به اهداف سفر خود به این شهرستان اظهار داشت: پیگیری مصوبات دور نخست سفر رئیس‌جمهور امروز انجام شد و خوشبختانه کار‌ها پیشرفت خوبی داشته و اتفاقات خوبی در حوزه‌های زیرساختی و زیربنایی و فرهنگی رقم خورده است.

وی با اشاره به افتتاح پست برق ۶۳ کیلوولت در دامغان گفت: سرمایه‌گذاری مطلوبی در این زمینه انجام‌شده است و پایداری برق در شهرستان دامغان از نتایج افتتاح این پروژه خواهد بود.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور افزود: وزارت نیرو تلاش می‌کند زیرساخت‌ها قبل از نیاز ایجاد شود و زمینه برای توسعه سرمایه‌گذاری‌ها فراهم شود و با توجه به اینکه شهرک‌های صنعتی به‌سرعت در کشور درحال‌توسعه است زیرساخت‌های برق نیز تأمین می‌شود.

منظور با بیان اینکه یکی از مسائل مهم برای شهرستان دامغان راه‌های مواصلاتی به‌ویژه راه مواصلاتی بخشی از کریدور شمال به جنوب است که عملاً از شهر دامغان عبور می‌کند؛ گفت: محوری که به‌طرف شمال کشور در حال احداث است و از دامغان به‌طرف جنوب چندین پیمانکار قطعات این محور را پیگیری می‌کنند و شاهد پیشرفت خوبی هستیم؛ منابع موردنیاز تقویت می‌شود که شاهد بهره‌برداری حداقل ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر از این راه باشیم که زیرساخت آن آماده است، مقدمات فراهم شده و بخشی از راه روکش شده و بخشی در حال تکمیل است.

وی گفت: امیدواریم با توسعه خدمات زیربنایی شاهد رضایت مردم در این شهرستان بیش از گذشته تأمین شود؛ مردمی که بالاترین روی به رئیس‌جمهور را داشتند و ما قدردان این مردم هستیم.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور در پاسخ به پرسشی درباره ابلاغ بودجه نیز اضافه کرد: بخش اصلی از بودجه که مربوط به جداول کلان بود در سال گذشته در ۲۷ اسفند ابلاغ شد و عملاً اجرای بودجه از ابتدای سال آغاز شد و بخش دیگر جداول و توزیع اعتبارات بین دستگاه‌ها است و با توجه به اینکه امسال بودجه دومرحله‌ای شده است و این نخستین تجربه است بر اساس مصوبه مجلس بنا است تا آخر اردیبهشت نهایی و ابلاغ شود.

منظور در پاسخ به این پرسش که میزان نرخ تورم و افزایش حقوق و دستمزد کارمندان با هم تناسخی ندارد؛ گفت: افتخار همه ما در دولت این است که وضعیت معیشت کارکنان در دولت و همه مردم بهبود یابد و در حقوق و دستمزد علاوه بر ۲۰ درصد تلاش شد تا سایر پرداخت مانند رفاهیات، عائله‌مندی و اضافه‌کاری نیز افزایش یابد.

وی گفت: تلاش است امسال با پایین نگه‌داشتن تورم این امکان فراهم شود که افزایش حقوق و دستمزد به رفاه مردم منجر شود.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور تصریح کرد: اگر در شرایط تورم بالا، حقوق و دستمزد را افزایش دهیم و رفت‌وبرگشت بین تورم و دستمزد‌ها باشد کمکی به افزایش رفاه و معیشت کمک نمی‌کند و همان‌طور که در سال گذشته تورم کاهش قابل‌ملاحظه داشت تلاش دولت بر این است که شاهد کاهش بیشتر در نرخ تورم باشیم.

منظور درباره مطالبات بازنشستگان نیز گفت: عمده مطالبات در سال گذشته و قبل از عید پرداخت شد و تنها پاداش پایان خدمت برخی از بازنشستگان باقی‌مانده است که معمولاً پاداش، سال بعد و زمانی که منابع تأمین شود پرداخت می‌شود و در این راستا منابع ۲۳۰ هزار میلیارد تومانی در بودجه امسال پیش‌بینی‌شده است که پرداخت به‌تدریج آغاز می‌شود.

وی درباره اعتبار اختصاص داده شده برای محور جندق-معلمان نیز گفت: امروز با مشاوران و پیمانکاران جاده جندق معلمان مذاکره شد، مطالباتی دارند که باید تسویه شود، تعدیل‌ها باید پرداخت شود که امیدوارم با اعتبارت این موارد پرداخت شود.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور افزود: بر اساس برآورد‌ها ۶۰۰ میلیارد تومان نیاز است و این را در اولویت قرار می‌دهیم تا در شروع سال تخصیص دهیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • جوسازی علیه ساماندهی معافیت‌ها / پایان پرداخت سود از جیب دولت
  • جوسازی علیه ساماندهی معافیتها/ پایان پرداخت سود از جیب دولت
  • منظور: افزایش دائم دستمزد‌ها به رفاه مردم کمک نمی‌کند!
  • منظور: اقتصاد ایران در اوج تحریم‌ها رشد ۶ درصدی را تجربه کرد
  • رئیس برنامه و بودجه کشور: رشد تولید باید به جهش تبدیل شود
  • عملیات «وعده صادق» شکل دهنده ساختار نظام بین‌الملل آینده است
  • منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند
  • عملیات«وعده صادق» شکل دهنده ساختار نظام بین‌الملل آینده است
  • کاهش درآمدهای مالیاتی به میزان ۸۵ همت در بخش دوم بودجه ۱۴۰۳
  • وزن یارانه‌ها در بودجه ۱۴۰۳