Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدامین معین راد چهارشنبه شب در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه بذر آماده توزیع بین کشاورزان گندم کار خوزستانی است، افزود: مراکز خدمات روستایی براساس نیاز کشاورزان، بذر گندم را با قیمت مصوب توزیع خواهند کرد.
وی با بیان اینکه کشت پاییزی در خوزستان راهبردی ترین و مهمترین فعالیت کشاورزی کشور به شمار می‌رود، افزود: با توجه به تامین نیاز کشاورزان درخصوص نهاده‌های کشاورزی از جمله کود، بذر و سم، یکی از دغدغه‌ها و اولویت‌های کاری تعاون روستایی، تامین نیازهای کشاورزان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: امسال درمجموع حدود ۵۶ هزار تن گندم بذری توسط تعاون روستایی و بخش خصوصی برای کشت ۵۵۰ هزار هکتار گندم آبی و دیم آماده شده است.
خدارحم امیری زاده به کشاورزان گندم کار خوزستانی اطمینان داد بذر مورد نیاز آنان که بوجاری و ضدعفونی شده است به موقع در اختیار آنان قرار می‌گیرد.
سال زراعی گذشته کمبود گندم بذری یکی از دغدغه‌ها و نگرانی های کشاورزان گندم‌کار خوزستانی بود و بسیاری از کشاورزان استان بذر مورد نیاز خود را دیرهنگام دریافت کردند.
براساس برنامه مصوب شورای کشاورزی استان خوزستان امسال یک میلیون و ۳۰هزار هکتار برای کشت پاییزی درنظر گرفته شده ولی با توجه به ناکافی بودن ذخایر آب پشت سدهای استان و پیش بینی پاییزی خشک و کم باران، سطح  زیرکشت پاییزی در استان کاهش خواهد یافت.
بر این اساس امسال سطح زیرکشت چغندرقندر و دانه روغنی کلزا در خوزستان کاهش خواهد یافت ولی کشت گندم در سطح ۵۵۰هزار هکتار همزمان با شروع نخستین بارش پاییزی شروع خواهد شد.

خشکسالی بی سابقه در نیم قرن اخیر سبب شده ذخایر آب سدهای استان به پایین ترین حد برسند.

سد دز با هفت درصد حجم مفید در شرایط بسیار بحرانی قرار دارد و قادر نیست آب مورد نیاز کشت پاییزی را تامین کند.
سال زراعی گذشته یک میلیون و ۲۵۰هزار تن گندم، یک میلیون تن چغندرقند و ۱۱۰هزار تن دانه روغنی کلزا در خوزستان تولید شد.
استان خوزستان با ۱۷.۵میلیون تن محصولات زراعی و باغی درجایگاه نخست کشوری است.

برچسب‌ها گندم تعاون روستایی کشاورزی خوزستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گندم تعاون روستایی کشاورزی گندم تعاون روستایی کشاورزی خوزستان کشت پاییزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۴۸۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش برای خودکفایی در تولید بذر گندم در سیستان و بلوچستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان گفت: تا دو سال آینده با هدف ارتقای تولید و افزایش عملکرد در واحد سطح، در تولید بذر گندم به خودکفایی خواهیم رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از سیستان و بلوچستان و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان، اردشیر شهرکی به مناسبت سی‌ویکم فروردین، روز ملی گندم و نان اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ای که این معاونت تدوین کرده است، تا دو سال آینده با هدف ارتقای تولید و افزایش عملکرد در واحد سطح، در تولید بذر گندم به خودکفایی رسیده و برنامه داریم نفوذ بذر اصلاح شده و گواهی شده را در گندم‌زارهای استان به میزان قابل ملاحظه‌ای ارتقا دهیم.

وی میزان نفوذ بذر اصلاح شده در مزارع را حدود ۵۰ درصد اعلام کرد و گفت: سالیانه بین ۶ تا ۷ هزار تن بذر در فصل کشت مورد نیاز کشاورزان سیستان و بلوچستان می‌باشد در حال حاضر علاوه بر بذر تولیدی استان، از سایر استان‌ها نیز بذر گندم وارد می‌کنیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان صریح کرد: با همراهی مراکز تحقیقات، ارقام اصلاح شده که مقاوم به تنش‌های محیطی است و عملکرد بالایی دارند برای کشت در منطقه به کشاورزان معرفی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای فصل برداشت گندم در سال زراعی جاری تاکنون کشاورزان ۶۱۰۰ تن گندم به مراکز خرید تحویل دادند بیان داشت امسال ۳۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی سیستان و بلوچستان به کشت گندم اختصاص یافته که با مشارکت کشاورزان، ۳۱ هزار و ۲۰۰ هکتار حدود ۹۰ درصد از گندم‌زارهای سیستان و بلوچستان زیر پوشش کشت قراردادی قرار گرفت.

شهرکی تصریح کرد: بیش از ۱۵۰ دستگاه کمباین بومی و مهاجر و ۶۰۰ دستگاه دروگر به منظور برداشت محصول گندم و ۱۶ مرکز خرید برای تحویل گندم کشاورزان در سطح استان پیش‌بینی و آماده خدمت رسانی هستند.

وی خاطرنشان کرد: در سال زراعی گذشته ۳۲ هزار هکتار در سیستان و بلوچستان گندم کشت و کشاورزان ۷۰ هزار تن گندم آردی و بذری به مراکز خرید تحویل دادند.

کد خبر 745925

دیگر خبرها

  • ۳۱ فروردین، روز ملی گندم و نان
  • ۱۴ سیلو برای خرید گندم مازاد بر نیاز زارعین در آذربایجان غربی آماده سازی شده است
  • تلاش برای خودکفایی در تولید بذر گندم در سیستان و بلوچستان
  • آماده شدن ۱۴ سیلو برای خرید گندم در آذربایجان‌غربی
  • ۸۰ درصد گندم خوزستان در حال حاضر آماده برداشت است
  • ۸۰ درصد گندم خوزستان آماده برداشت
  • خرید ۵۱ تن گندم از کشاورزان خوزستان
  • برداشت ۵۱ تن گندم از مزارع خوزستان
  • پیش بینی خرید ۳۷۰ هزار تن گندم از کشاورزان استان
  • برداشت بیش از ۵۰ هزار تن گندم از مزارع خوزستان