Web Analytics Made Easy - Statcounter

جواد نیشابوری روز چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران افزود: کاهش و یا خروج کالاهای ساخته شده از اقلام اصلی صادراتی خراسان رضوی یک زنگ خطر برای صادرات استان محسوب می شود.

وی اظهار داشت: در ۶ ماهه نخست امسال یک میلیون و ۳۳۷ هزار تن کالا به ارزش ۶۴۶ میلیون دلار از خراسان رضوی صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۴ درصد به لحاظ وزنی و ۱۱ درصد به لحاظ ارزشی رشد داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او بیان کرد: در این مدت ۹۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۵۸ میلیون دلار به خراسان رضوی وارد شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزنی ۱۵ درصد و از نظر ارزشی ۴۰ درصد رشد یافته است.

نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی گفت: کشورهای هدف صادراتی استان در این ۶ ماهه از لحاظ ارزش دلاری به ترتیب افغانستان، ازبکستان، ترکمنستان، عراق، پاکستان، قرقیزستان، قزاقستان، چین، امارات و اسپانیا و کشورهای مبدا واردات به استان در این مدت به ترتیب امارات متحده عربی، ازبکستان، چین، هند و ترکیه بوده است.

بازار داغ تحریم ها مانع از تکاپوی صادرکنندگان نشد

مدیرعامل اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: با وجود بازار داغ تحریم هایی که سالهاست علیه ایران وجود دارد و علیرغم آمدن و رفتن هایی که در دولت ها اتفاق افتاده و قوانین و آیین نامه هایی که گاهی صدمات اساسی به عرصه اقتصاد زده است، صادرکننده همچنان عرصه را خالی نکرده و زیر فشارهای داخلی و خارجی دست از تلاش روزافزون نکشیده است.

کاظم شیردل افزود: این امر نقش مهمی در ایجاد اشتغال ایفا می کند و باعث می شود سفره های مردم همچنان گرم و گشاده باقی بماند.

وی بیان کرد: امروز اهمیت صادرات و نقش اساسی آن در به حرکت انداختن چرخ اقتصاد، بر کسی پوشیده نیست، صادرات، جدی ترین و قدیمی ترین اقدام اقتصادی بشر، از جهات مختلف می تواند روح حیات را به کالبد یک جامعه بدمد و کاری کند که در عرصه های بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشد.

وی اظهار داشت: تولید و صادرات، دو بال یک اقتصاد پویا و موفق را تشکیل می دهند که هریک به تنهایی نمی توانند پروازی داشته باشند، که این توازن متاسفانه امروز در جامعه ما به دلیل فشارهای ناجوانمردانه برون مرزی، تا حدی به هم خورده است.

مدیرعامل اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی گفت: اینکه برای تولید و تهیه مواد اولیه به ارز نیاز است و برای ارزآوری به صادرات و برای صادرات به روابط بین المللی، امری بدیهی است اما رفع تعهدات ارزی و چرخه معیوب آن مشکلاتی را برای صادرکنندگان به وجود آورده است.

شیردل اظهار داشت: اشتغال، تولید و صادرات، از هرجهت به یکدیگر وابسته هستند و در نهایت اقتصاد و چه بسا جامعه را به حرکت وا می دارند، اما اینکه صادرکننده را چطور می توان یاری کرد تا چرخش همچنان در حرکت باشد، سالهای پیش در اتحادیه صادرکنندگان، به عنوان خانه و مامن این طیف، مورد توجه قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: از سال ۸۴ تا کنون اتحادیه صادرکنندگان، با تمام افت و خیزهایی که پشت سر گذاشته است، همواره حامی و پشتیبان صادرکنندگان استان بوده و همچنان نیز در این راستا می کوشد.

شیردل، مطالبه گری، توسعه کشورهای هدف صادراتی، اطلاع رسانی، تسهیلگری در صادرات، آموزش و انعکاس مشکلات و موانع راه صادرات به مسوولان و تصمیم سازان اقتصادی را از مواردی برشمرد که اهداف اصلی اتحادیه صادرکنندگان را تشکیل می دهد.

وی ادامه داد: اتحادیه صادرکنندگان تلاش می کند تا همچنان که با افزایش اطلاعات، صادرکنندگان را از بازارهای سنتی دیروز به عرصه های نوظهور صادرات می آورد، بازارهای تازه ای در نقاط مختلف جهان بخصوص در منطقه، در اختیار صادرکنندگان قرار دهد که البته این مهم مستلزم همراه ساختن سازمانها و نهادهای ذیربط در حوزه تجارت خارجی است.

مدیرعامل اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی گفت: اتحادیه با تعامل مستمر با اعضای خود، به رصد دائم موانع و مشکلات راه صادرات می پردازد و با تشکیل نشستها و کمیته های مختلف در هرحوزه سعی می کند تا راه حلی اجرایی برای آنها ارائه دهد، همچنین این مسائل را به نهادهای اقتصادی کشور انعکاس می دهد تا قوای مقننه، مجریه و قضاییه را در جهت تقویت صادرات کشور و با اهداف ملی همراه سازد.

شیردل بیان کرد: امروز، با وجود حجم گسترده صادرات غیرنفتی که از مرزهای استان خراسان رضوی انجام می گیرد و ذکر این نکته مهم که ۸۰ درصد صادرات ریلی کشور در این استان صورت می گیرد، فعل صادرات در استان خراسان رضوی دارای ابعاد ملی است که موفقیت در آن، اثر غیرقابل انکاری هم در صادرات کشور دارد.

مشکلات گریبانگیر صادرکنندگان

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: همه کشورهای توانمند دنیا مبنای حرکت اقتصادی خود را صادرات گذاشته اند که ممکن است این صادرات مواد خام یا صادرات کالاهایی با ارزش افزوده بالا و تکنیکال باشد.

هادی نبی زاده افزود: صادرات کالا از خراسان رضوی بعد از اینکه مرزهای آسیای میانه در سال ۱۳۷۰ گشایش یافت، با رشد قابل توجهی مواجه شد اما متاسفانه هیچگونه بانک یا بیمه کننده حمایتگری نبود که در صورت بروز مشکل بتوان از ضرر و زیان آن جلوگیری کرد.

وی اظهار داشت: در ۳۰ سال گذشته تجار، بازرگانان و تولیدکنندگان خراسان رضوی با توانمندی و خطرپذیری خود به صدور کالا پرداخته اند و طی این سالها صادرات کالا از این استان با رشد منطقی مواجه بوده است که همه آن نتیجه تلاش صادرکنندگان است.

وی بیان کرد: مبنای ایجاد بسیاری از واحدهای تولیدی و بنگاه های اقتصادی خراسان رضوی صادرات کالا بوده است به طوری که بسیاری از واحدهای توانمند فقط صادرات را مبنای کار خود قرار داده اند و نسبت به تامین مایحتاج کشورهای همسایه یا معرفی کالاهای جدید که نیاز مصرفی آن کشورها است، اقدام کرده اند.

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی گفت: این اتحادیه از سال ۱۳۸۴ با وظیفه حمایت از صادرات برای کشورهای هدف راه اندازی شده و نسبت به اطلاع رسانی و تسهیل گری در صادرات، انعکاس صادرات و انعکاس اطلاعات کشورهای هدف به صادرکنندگان، آموزش و رفع موانع صادراتی که در بسیاری موارد این موانع، قانونی هم بوده است، اقدام و پیگیری کرده که یکی از موارد توفیق آمیز در این زمینه رفع مشکلات کمبود واگن بوده است.

نبی زاده اظهار داشت: پایداری صادرات نیازمند همراهی دولت است و توسعه صادرات باعث توانمندی واحدهای اقتصادی و رشد توان تولید می شود.

وی نبود بیمه، حمایتهای بانکی، نبود رایزن بازرگانی در کشورهای هدف صادراتی برای دادن کمکهای اطلاعاتی و تسهیل صادرات را از دیگر مشکلات صادرکنندگان ذکر و بیان کرد: هرچند گمرک همراهی زیادی در حل مشکلات صادرکنندگان داشته است اما برخی نهادهای دیگر همراه نبوده و این مساله باعث افزایش هزینه های صادراتی شده است.

برچسب‌ها مشهد وزارت صنعت معدن و تجارت افغانستان توسعه صادرات واردات قرقیزستان آسیای میانه تجارت امارات‌ متحده ‌عربی صادرات غیر نفتی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مشهد وزارت صنعت معدن و تجارت افغانستان مشهد وزارت صنعت معدن و تجارت افغانستان توسعه صادرات واردات قرقیزستان آسیای میانه تجارت امارات متحده عربی صادرات غیر نفتی صادرات کالا کشورهای هدف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۴۹۰۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت تردد کامیون ها در گمرک مرزی آستارا | تردد به حالت عادی برگشت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، علی حسین ذوالقدری ، مدیر کل گمرک آستارا گفت: از دو روز پیش به دلیل اختلال در ارتباط فیبر نوری و دستگاه های ایکس ری گمرک آستارای جمهوری آذربایجان امکان انجام تشریفات گمرکی و پذیرش کامیون ها در طرف مقابل با مشکل مواجه شده بود که با پیگیری‌های گمرک ایران این مشکل از سمت طرف آذربایجانی برطرف شد و در حال حاضر تردد کامیون های حامل کالاهای صادراتی و ترانزیتی در گمرکات مرزی آستارای دو کشور به حالت عادی برگشته و روان است.

تصاویری از صف طولانی کامیون‌ها در گمرک آستارا |‌ ویدئو

این گزارش حاکی است، با توسعه مناسبات تجاری میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه حجم تردد کامیون‌های حامل کالاهای صادراتی و ترانزیتی از گمرک مرزی آستارا افزایش چشمگیری داشته است که دستگاه‌های متولی تجارت مرزی در تلاش هستند با همکاری و هماهنگی گمرک جمهوری آذربایجان نسبت به ارائه خدمات به کالاهای صادراتی و ترانزیتی در سریع ترین زمان ممکن اقدام کنند.

گفتنی است؛ در حال حاضر روزانه ۳۰۰ دستگاه کامیون از گمرک مرزی آستارا تردد می کنند و در فروردین ماه سال‌جاری تردد کامیون ها از گمرک مرزی آستارا ۴۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

کد خبر 846166 برچسب‌ها ترانزیت خبر مهم گمرک

دیگر خبرها

  • بیش از ۳۸ کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند
  • موانع پیش‌روی صادرات خراسان رضوی باید برطرف شود
  • انگلیس، روسیه را به دور زدن تحریم‌های غرب متهم کرد
  • افزایش ۲۴ درصدی صادرات از خراسان رضوی به پاکستان
  • آخرین وضعیت تردد کامیون ها در گمرک مرزی آستارا | تردد به حالت عادی برگشت
  • قیمت کالاهای اساسی افزایش نیافته است
  • صادرات یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری خراسان رضوی
  • بسته حمایت از صادرکنندگان محصولات دانش بنیان رونمایی شد
  • رونمایی از بسته حمایت از صادرکنندگان محصولات دانش بنیان
  • بسته حمایتی از صادرکنندگان محصولات دانش بنیان رونمایی شد