Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@23:16:18 GMT

پروفسور کامران وفا: جهان‌های موازی وجود دارد

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۴۹۴۹۶

پروفسور کامران وفا: جهان‌های موازی وجود دارد

کامران وفا در هشتمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP ) که امروز چهارشنبه در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد به برخی سوالات بنیادین بر اساس نظریه ریسمان پاسخ داد.

به گزارش ایرنا از ستاد اطلاع رسانی جایزه مصطفی (ص،) وی گفت:  سه رکن اساسی در فیزیک ۱۰۰ سال اخیر قابل تشخیص است؛ اول اینکه نیروها از ذرات اولیه ساخته شده اند؛ الکترون‌ها و پروتون‌ها و این ذرات نیروهایی بهم وارد می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته ذرات دیگری هم وجود دارد که نیروهای ضعیف‌تر یا قوی‌تری وارد می‌کنند.

استاد دانشگاه هاروارد، ابرکوآنتومی را رکن دیگری از فیزیک نوین دانست و گفت: بر اساس این فرضیه، ذره در واقع گسترش می‌یابد و به ابر تبدیل می‌شود. رکن سوم نیز نظریه نسبیت عام انیشتین است که نیروی گرانش را توجیه می‌کند.

پروفسور وفا با اشاره به وجود تناقض و ناسازگاری این رکن‌ها با هم گفت: آنچه این تناقض را از بین می‌برد نظریه ریسمان است. بر اساس این نظریه که بیش از ۵۰ سال قبل معرفی و همچنان روی آن کار می‌شود، ذره به ریسمان تعمیم می‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه هنوز سوالاتی در این نظریه وجود دارد گفت: ایده کلی این است که ذرات فقط نقطه‌ای نیستند بلکه حالت ارتعاشی دارند، در طول یک ریسمان گسترده شده‌اند و می‌توانند به اشکال مختلفی حرکت کنند.

استاد دانشگاه هاروارد نظریه ریسمان را وحدت‌بخش همه نیروها و ذرات دانست و گفت: این نظریه ساده، همه نیروها و حرکات آنها را توجیه می‌کند. البته هنوز برای ارائه فرمول‌بندی آن زود است و از طرفی به دلیل اندازه بسیار کوچک ریسمان‌ها که نمی‌توان با انرژی‌های رایج در برخورددهنده‌های موجود آشکار کرد، هیچ مدرک آزمایشگاهی برای نظریه ریسمان تا امروز وجود ندارد. تنها دلیل اعتقاد به نظریه ریسمان حل تناقض‌های مساله عام نسبیت انیشتین و مکانیک کوآنتومی را حل کرده و از طرف دیگر نظریه ساده و واحدی است.

وی با تاکید بر دانش ناقص امروز فیزیکدانان نسبت به نظریه ریسمان خاطرنشان کرد: اصول جدیدی را در مورد نظریه ریسمان یاد گرفته ایم. خیلی از آنها بر خلاف شهود ما هستند ولی از ۵۰ سال تحقیق به دست آمده اند.

اصول نظریه ریسمان

پروفسور وفا ادامه داد: تقارن‌های دوگانه پدیده کلی است که نشان می‌دهد ۲ سیستم فیزیکی از نظر ظاهری متفاوت ولی در واقع یکسان هستند.

برگزیده جایزه مصطفی(ص) سال ۲۰۲۱ ادامه داد: اصول فضا در نظریه ریسمان ۱+۳ نیست؛ زیرا ابعاد فشرده‌تری هم ممکن است در فضا و زمان وجود داشته باشد و همیشه یک بعد اضافهتر هم شاید داشته باشیم. البته بعد فضا و زمان خوش‌تعریف نیست و جواب ما بسته به موقعیت تغییر می‌کند.

وفا نتیجه گرفت: به طور کلی ساختار فضا و زمان، ساختار و مفهومی که تاکنون فکر می کردیم نیست و هر فضایی مفهوم خود را دارد.

وی به وجود سیاهچاله‌ها و اثبات آنها بر اساس محاسبات انیشتین اشاره کرد و گفت: فیزیکدانان از طریق محاسبات کوانتومی یافته اند که سیاهچاله‌ها افقی دارند که اگر از فاصله دیگری به آن نزدیک‌تر شوید، توان خارج شدن ندارید. سوال اصلی در مورد سیاهچاله‌ها این است که حالات میکروسکوپی سیاهچاله ها چیست؟ بر اساس نظریه ریسمان حالات میکروسکوپی سیاهچاله‌ها نقطه یا ناحیه ای است که جرم قرار گرفته است.

وفا در ادامه سوالاتی مطرح کرد و به آنها بر اساس نظریه ریسمان پاسخ داد.

 اولین سوال این بود که آیا جهان یکتا است؟ و پاسخ این استاد فیزیک: خیر تعداد زیادی جهان ممکن است وجود داشته باشد و بر اساس چشم انداز ریسمان آنقدر جهان ها زیاد است که قابل شمارش نیست و شواهد نشان می‌دهد ما در یک گوشه استثنایی از این چشم انداز قرار داریم.

سوال بعدی این بود که آیا جهان تا ابد باقی می‌ماند، پاسخ پروفسور وفا به سوال منفی بود. وی در توضیح آن گفت: بر اساس نظریه ریسمان، به یک ابرتقارن نیاز است تا جهان برای ابد باقی بماند که آن ابرتقارن در انرژی های پایین و دنیای ما وجود ندارد. اینکه چقدر به پایان جهان وجود دارد، سوال بعدی بود و پاسخ نظریه ریسمان از زبان پروفسور وفا این بود که بر اساس برآوردهای اولیه دست کم ۱ تریلیون سال وقت داریم.

اما سوال آخر این بود که جهان به چه شکل از بین خواهد رفت؟ به گفته وفا ۲ حالت وجود دارد؛ یکی اینکه حبابی از یک گوشه دنیا تشکیل شده و با سرعت به اطراف حرکت کند و جهان امروز به جهان جدیدی تبدیل شود و حالت دیگر اینکه به صورت تدریجی ذرات دچار واپاشی شود.

 وفا در پایان این نشست که به صورت حضوری و مجازی برگزار شد، به سوالات حضار و شنوندگان این سخنرانی پاسخ داد.

کامران وفا از سال ۲۰۰۳ تاکنون استاد تمام یا پروفسور دانشگاه هاروارد و صاحب کرسی ویلیام دانر است.

وفا متولد سال ۱۳۳۹ تهران از پدری زنجانی است که پس از اخذ دیپلم از دبیرستان البرز در سال ۱۳۵۷ به آمریکا رفت و مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در فیزیک و ریاضی از دانشگاه ام آی تی و سپس دکتری فیزیک را از دانشگاه پرینستون گرفت.

وی موضع چند نظریه در قضیه ریسمان و از صاحب نظران طراز اول این نظریه در جهان است.

کامران وفا در امور عام المنفعه و خیریه در ایران  فعالیت ممتد دارد.

برچسب‌ها انجمن فیزیک آمریکا ایالات متحده آمریکا دانشگاه صنعتی شریف دانشگاه هاروارد علم و فناوری پروندهٔ خبری بازگشایی مدارس و دانشگاه ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انجمن فیزیک آمریکا ایالات متحده آمریکا دانشگاه صنعتی شریف انجمن فیزیک آمریکا ایالات متحده آمریکا دانشگاه صنعتی شریف دانشگاه هاروارد علم و فناوری دانشگاه هاروارد نظریه ریسمان سیاهچاله ها کامران وفا دانشگاه ها بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۴۹۴۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بودجه نظامی ایران در سال ۲۰۲۳؛ چهارم در خاورمیانه و بیست و ششم در دنیا

موسسه بین‌المللی تحقیقات برای صلح موسوم به «سیپری» در تازه‌ترین گزارش خود در خصوص بودجه نظامی کشورهای مختلف، می‌گوید ایران در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲ هزینه‌های نظامی خود را افزایش داده است.   به گزارش عصر ایران به نقل از یورو نیوز؛ بر اساس این گزارش که بر پایه آمارهای رسمی و دولتی کشورهای مختلف جهان حاصل می‌شود، جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۲۳ مبلغ ۱۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار صرف هزینه‌های نظامی کرده است. این عدد نسبت به سال ۲۰۲۲ شش دهم درصد افزایش یافته است.    بر اساس اعلام این موسسه، میزانی که ایران برای هزینه‌های دفاعی خرج کرده معادل ۲.۱ درصد تولید ناخالص داخلی کشور بوده است.    در منطقه خارمیانه کشورهای عربستان سعودی، اسرائيل و ترکیه بیش از ایران در سال ۲۰۲۳ برای صنایع نظامی خرج کرده‌اند. عربستان با تخصیص ۷۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار نه تنها در منطقه خاورمیانه در رده نخست قرار دارد که حتی در جهان هم بعد از ایالات متحده آمریکا، چین، روسیه و هند در جایگاه پنجم ایستاده است.    بعد از عربستان این اسرائيل است که با صرف ۲۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در جایگاه دوم در منطقه خاورمیانه و پانزدهم جهان ایستاده است. ترکیه هم با ۱۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در رده بیست و دوم دنیا قرار دارد و بیش از ایران در امور نظامی هزینه کرده است.    بر اساس نتایج این تحقیق، رتبه ایران در رده‌بندی جهان نسبت به سال ۲۰۲۲ هفت رده بالاتر رفته و از جایگاه ۳۳ به رده ۲۶ رسیده است. سهم ایران در کل هزینه‌های تسلیحاتی در جهان در سال ۲۰۲۳ حدود چهار دهم درصد بوده است. این در حالی‌است که عربستان سعودی، اسرائيل و ترکیه به ترتیب سهمی ۳.۱، ۱.۱ و شش دهم درصدی از کل هزینه‌کرد در صنایع نظامی در سال ۲۰۲۳ جهان داشته‌اند.    این گزارش که هزینه‌ها در صنایع نظامی کشورهای مختلف در تمامی نهادهای مربوطه را مورد بررسی قرار داده می‌گوید سهم هزینه‌های نظامی اختصاص یافته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دست‌کم از سال ۲۰۱۹ به بعد رو به افزایش بوده است.   بر این اساس سهم سپاه پاسداران در کل هزینه‌های نظامی ایران در سال ۲۰۱۹ حدود ۲۷ درصد بوده اما این میزان در سال ۲۰۲۳ به ۳۷ درصد افزایش یافته است.    علاوه بر این در سال ۲۰۲۳ هزینه‌های مربوط به خرید هواپیما از شرکت صنعتی هواپیماسازی ایران (هسا) نیز در مدت مشابه ۲۷ درصد افزایش یافته است.    از تولیدات هسا می‌توان به هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) که سپاه آنها را تولید و مورد استفاده قرار می‌دهد اشاره کرد.   کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • فیزیکدانان، تعداد جهان های موازی را مشخص کردند!
  • اعطای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیس جمهور
  • برگزاری ۱۷۳ کرسی نقد و نظریه پردازی/ارائه طرح‌های ملی عفاف و حجاب
  • فیزیکدانان، تعداد جهان‌های موازی را کشف کردند
  • بودجه نظامی ایران در سال ۲۰۲۳؛ چهارم در خاورمیانه و بیست و ششم در دنیا /
  • بودجه نظامی ایران در سال ۲۰۲۳؛ چهارم در خاورمیانه و بیست و ششم در دنیا
  • فیزیکدانان ، تعداد جهان های موازی را مشخص کردند
  • فیزیکدانان ، تعداد جهان‌های موازی را مشخص کردند
  • فیزیکدان ایرانی، تعداد جهان‌های موازی را مشخص کرد
  • اساتید بسیجی و غیربسیجی برای کمک به ارتقای نظام حکمرانی در صحنه هستند/ برگزاری ۱۷۳ کرسی نقد و نظریه پردازی