Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه گلوبز با استناد به برخی منابع مطلع اعلام کرد که مقام‌های رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی مذاکراتی پیشرفته را در کنسولگری صهیونیست‌ها در دبی برگزاری کرده‌اند.

این وبگاه خبری همچنین اعلام کرد که منابع آمریکایی نیز تأیید کردند که مذاکراتی پیشرفته میان مقام‌های صهیونیست و عربستان در جریان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین این منابع اعلام کردند که تاکنون مشخص نشده عربستان قصد دارد توافقنامه آبراهام را امضا کند و به طور کامل عادی‌سازی انجام دهد یا به پایین‌ترین سطح از روابط تجاری با رژیم اشغالگر بسنده خواهد کرد.

«ایلان اشتولمان» کنسول رژیم صهیونیستی در دبی، با اعلام افزایش روابط و مذاکرات میان رژیم اشغالگر و عربستان سعودی در چارچوب توافق آبراهام گفت: «رایزنی‌ها به احتمال زیاد درباره ایجاد دفاتر نمایندگی برای رسیدگی به مسائل اقتصادی و تجاری و برخی موضوعات دیگر است.»

منابع صهیونیست نیز برگزاری این مذاکرات را تأیید کردند، اما گفتند تاکنون توافقی نهایی نشده است. یکی از گزینه‌های احتمالی این توافق واگذاری امتیازات رژیم اشغالگر به فلسطین است تا سعودی‌ها بتوانند روابط خود را در این زمینه ایجاد کنند. این دقیقا مانند زمانی است که رژیم صهیونیستی برای عادی‌سازی روابط با سودان، امارات، بحرین و مراکش، از الحاق کرانه باختری صرف نظر کرد.

در حال حاضر عربستان با پرواز هواپیما‌های صهیونیستی بر فراز آسمان خود موافقت کرده است تا مسیر هوایی این رژیم در مناطق آسیایی کوتاه شود.

تاکنون زمان دقیقی برای امضای توافق از سوی عربستان و برخی دیگر از کشور‌های عربی مشخص نشده است، اما گفته می‌شود دولت آمریکا به ریاست جمهوری «جو بایدن» برای حمایت از ائتلاف بنت-لاپید به کشور‌های عربی فشار وارد می‌کند.

یک منبع تجاری صهیونیست که به رایزنی‌های میان عربستان سعودی و رژیم اشغالگر آگاه است نیز اعلام کرد: «در ماه‌ها اخیر بحث درباره توافق آبراهام باعث شد تا معاملاتی در سطح متوسط میان دوطرف برقرار شود.»

پیش از این نیز منابع خبری مدعی بودند که «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا، درحال رایزنی با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان، است تا این کشور قرارداد آبراهام (عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی) را امضا کند.

رسانه‌ها‌ی صهیونیستی مدعی هستند که سالیوان در سفرش به عربستان در تاریخ ۲۷ سپتامبر (ماه گذشته) این موضوع را با بن سلمان در میان گذاشته است.

تاکنون با میانجی‌گری «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق دولت آمریکا؛ امارات، بحرین، سودان و مراکش با بهانه بهبود روابط با آمریکا روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی کردند، اما در مقابل با تغییر رئیس‌جمهور آمریکا روابط این کشور‌ها با آمریکا نه تنها بهتر نشده بلکه نقش آمریکا در خاورمیانه رو به ضعف نهاده و این کشور از حمایت همه جانبه از صهیونیست‌ها نیز دست برداشته است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: رژیم صهیونیستی عربستان سعودی عادی سازی روابط فلسطین اشغالی رژیم صهیونیستی رژیم اشغالگر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۴۹۵۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش عربستان و امارت در موازنه بین ایران و رژیم صهیونیستی

وب‌گاه خبری میدل ایست‌آی در یادداشتی آورده است: ریاض و ابوظبی مایل به تشدید تنش‌ها نیستند زیرا با توجه به فقدان اهرم فشار مؤثر علیه رژیم اسرائیل، آنها خواهان حفظ مصالحه‌های شکننده فعلی هستند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، وب‌گاه خبری میدل ایست‌آی در یادداشتی به قلم جورجیو کافیرو نوشته است که پس از عملیات وعده صادق ایران در ابتدای هفته به نظر می‌رسد وارد عصر جدیدی از خاورمیانه شده‌ایم. جنگ درون سایه‌های ایران و رژیم اسرائیل دیگر تبدیل به تقابل دو قدرت منطقه‌ای شده است.

به گفته کافیرو، در چنین شرایطی ریسک برای حاکمان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بالا است زیرا آنها خواهان وارد شدن به یک درگیری منطقه‌ای نیستند که امنیت ملی و اقتصادشان را به خطر بیاندازد. به غیر از بحرین، همه اعضای شورای همکاری خلیج فارس حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران در سوریه در تاریخ ۱ آوریل را محکوم کردند، اما تنها کویت رسماً از اسرائیل نام برد. امارات متحده عربی و عربستان سعودی احتمالاً تلاش کردند تا تعادلی ایجاد کنند که مانع از همسویی کامل آنها با «محور مقاومت» تلقی شود.

بر اساس این گزارش، پس از حمله تلافی‌جویانه جسورانه تهران، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس ابراز نگرانی کردند و خواستار کاهش تنش شدند، البته هیچکدام ایران را محکوم نکردند. عربستان سعودی همچنین به سرعت گزارش‌ها مبنی بر مشارکت آن در رهگیری پهپادها و موشک‌های ایرانی شلیک شده به سرزمین‌های اشغالی را تکذیب کرد.

اکنون که تنش‌ها در حال افزایش هستند، امارات و عربستان سعودی منافع خود را همسو با تقابل ایران و رژیم صهیونیستی نمی‌بینند. امارات خواهان حفظ موضع نسبتاً «بی‌طرفانه» در نظم خاورمیانه با رویکردی چندوجهی و غیرمتعهد، حتی چندجانبه، به ژئوپلیتیک است. عربستان سعودی در صحنه بین‌المللی به طور مشابه به تحولات نزدیک شده است.

کافیرو معتقد است که امارات متحده عربی و عربستان سعودی هر دو به عنوان بخشی از چشم‌انداز خود برای آینده پسا نفت به دنبال این هستند که به عنوان مراکز تجاری و بازرگانی متصل به مناطق متعددی از جهان فعالیت کنند. کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با تمرکز بر دستیابی به تنوع اقتصادی و رفاه بلندمدت در داخل، خواهان ثبات در داخل مرزهای خود و سراسر همسایگان هستند.

امنیت منطقه‌ای

به گفته میرا الحسین، جامعه‌شناس و محقق اماراتی در مرکز الولید دانشگاه ادینبورگ، «در حالی که میزانی از بی‌ثباتی در منطقه و فراتر از آن سودمند بوده است زیرا باعث ورود افراد ثروتمند و تعداد زیادی نیروهای ماهر شد. درجه بالایی از بی‌ثباتی می‌تواند همه این دستاوردها را خنثی کند.»

وی افزود: «بر کسی پوشیده نیست که کشورهای حاشیه خلیج فارس از تلاش جسورانه ایران برای بازتعریف قواعد تعامل با اسرائیل و آمریکا بسیار نگران هستند، اما بیشترین نگرانی برای آنها احتمال انتقال این رویارویی‌ها به سواحل خلیج فارس است.»

شیخ نواف بن مبارک آل ثانی، کارشناس امنیتی که پیش از این به عنوان نماینده دفاعی قطر در ایالات متحده، کانادا و مکزیک خدمت می‌کرد، به میدل ایست آی گفت: «در پرتو جنگ‌های چند دهه گذشته در خاورمیانه، فکر می‌کنم نگرانی اصلی اکثریت کشورهای شورای همکاری خلیج فارس ورود مجدد به "جنگ همیشگی" دیگری است که در آن کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بیشترین هزینه می‌پردازند در حالی که سود ناچیزی، اگر اصلاً داشته باشند، به دست می‌آورند».

به گفته نویسنده یادداشت میدل ایست آی، اینکه خصومت‌های اخیر چگونه بر تنش‌زدایی جدید بین ریاض و تهران تأثیر خواهد گذاشت نیز یک سوال مهم است. همه دلایل عربستان سعودی برای احیای روابط دیپلماتیک با ایران در سال گذشته همچنان پابرجاست. در مورد طرف ایرانی هم همینطور است. پاسخ متعادل و سنجیده ریاض به تشدید خصومت‌ها بین ایران و رژیم صهیونیستی و عزم این کشور برای فاصله گرفتن از بمباران انصارالله در یمن از سوی آمریکا و بریتانیا، نشان‌دهنده تعهد این کشور به جلوگیری از خروج تنش‌زدایی با تهران است.

محیط عملیاتی جدید

کافیرو اما مدعی است که عربستان همچنان نگران توانایی‌های محور مقاومت است زیرا مطمئن نیست در صورت یک تنش منطقه‌ای که از کنترل خارج شده، آنها چگونه واکنش خواهند داد و چه تأثیری بر امنیت و منافع ژئوپلیتیکی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس خواهند داشت. اما نحوه واکنش اسرائیل می‌تواند کلید پیش‌بینی آینده برای آنها باشد.

به گفته آل ثانی در پاسخ به کافیرو: «اگر [اسرائیلی‌ها] خویشتنداری نشان دهند - چه از طریق یک عملیات نظامی محدود و چه از طریق عملیاتی با کمترین تلفات - در آن صورت، روابط [ایران و عربستان] از هر نظر بدون تغییر خواهد بود. با این حال، ما باید متوجه باشیم که دیگر در آب‌های ناشناخته‌ای هستیم و همه چیز می‌تواند به سرعت از کنترل خارج شود.»

الحسین در ادامه به این وبگاه گفت که با توجه به نحوه عادی‌سازی اعضای شورای همکاری خلیج فارس با رژیم صهیونیستی، آنها اهرمی برای متقاعد کردن تل آویو برای کاهش تنش ندارند. به همین خاطر کشورهای عربی خلیج فارس «باید به جای آن، روابط فردی خود را با ایران مدیریت کنند، در حالی که انتظارات داخلی و نارضایتی فزاینده را مدیریت می‌کنند.»

میدل ایست آی در پایان مدعی است که انگیزه ایران برای شلیک پهپادها و موشک‌ها به سمت رژیم اسرائیل صرفاً ایجاد بازدارندگی نبود. تهران به دنبال ارسال پیام مهمی به همسایگان خود در مورد برد و دقت تسلیحات ایران بود و به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تاکید کرد که تعهد واشنگتن به امنیت اسرائیل بسیار فراتر از هر چیزی است که ایالات متحده به متحدان و شرکای خود در شبه جزیره عربستان ارائه می‌دهد.

این شرایط، مقامات کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را عمیقاً نگران آنچه ممکن است در آینده رخ دهد، می‌کند. با توجه به اینکه کشورهای عربی خلیج فارس، ایران و دولت بایدن همگی آرزوی تشدید تنش را ندارند، نتیجه به اقدامات بعدی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل بستگی دارد.

کد خبر 745990

دیگر خبرها

  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • پدافند فرهنگی مشترک ایران و پاکستان علیه رژیم صهیونیستی
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • تلاش عربستان و امارت در موازنه بین ایران و رژیم صهیونیستی
  • عربستان تداوم جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه را محکوم کرد
  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض
  • عباس عراقچی: هم اکنون، زمان استفاده از موشک‌های دیپلماتیک است/ مذاکرات سیاسی، نقد کننده دست آوردهای میدانی است
  • تداوم تظاهرات علیه نتانیاهو در تل آویو
  • تداوم تظاهرات علیه نتانیاهو در تل‌آویو
  • هماهنگی کامل دستگاه‌های نظامی و دیپلماتیک چگونه باعث پیروزی ایران شد؟