تعامل میان ساترا و سازندگان سریالهای شبکه نمایش آنلاین
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۴۹۷۵۳
نشست امروز قائم مقام سازمان تنظیم مقررات صوت تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) با حضور جمعی از تهیهکنندگان سریالهای شبکه نمایش برای تعامل میان ساترا و سازندگان سریالهای شبکه نمایش آنلاین برگزار شد.
به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی ساترا، نشست سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر (ساترا) و جمعی از تهیهکنندگان پلتفرمهای صوت و تصویر امروز چهارشنبه ۲۸ مهرماه در سالن جلسات ساترا برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
قائم مقام ساترا در ابتدای نشست ضمن ارائه گزارش عملکرد ۱۰ ماهه دبیرخانه محتوای حرفهای ساترا گفت: ورود محتوایی ساترا در سریالها از سریال «قورباغه» آقای اسدزاده و و پلتفرم نماوا شروع شد. از آنجا که پلتفرم بخش خصوصی است امکان هماهنگ کردن آن با ساختار و بخش دولتی در زمان کوتاه میسر نیست. بنابراین دبیرخانه محتوای حرفهای ساترا سعی کرده است تمام فرآیندها و نظرات رسانههای صوت و تصویر فراگیر را ترجمه کند.
وی افزود: با توجه به توقعات و اصطکاکهایی که بین تهیهکننده و پلتفرم وجود دارد همواره تلاش کردهایم تا آثار به موقع به پخش برسند. بازخوردهایی که در این زمینه از بازار دریافت کردهایم هم بسیار خوب بودهاند.
فرهمند با بیان مراحل بخش صدور مجوز در بازه زمانی ۳ تا ۴ ماهه گفت: تمام تلاش ما این بوده است با توجه به بحران کرونا مراحل صدور مجوز به صورت غیرحضوری و در مدتزمانی سه تا چهارماهه صورت پذیرد. از طرفی بازار سازی که در قالب کارگزاری شکل گرفت بسیار به فهم موضوع نزدیک بود. من به عنوان کسی که در یک سازمان دولتی فعالیت میکنم همیشه انتظار دارم یک تسهیلگری وجود داشته باشد تا دغدغههای من که بخش خصوصی هستم را از زبان خودش بیان کند. به همین دلیل تصور میکنم کارگزاری تجربه زیستی خوبی بوده و قابل بهبود است. مسیر بهبود آن نیز از همین جلسات مهیا خواهد شد.
قائم مقام ساترا اضافه کرد: با همین اهداف فراخوانی را منتشر کردیم تا هرکس دارای ظرفیت است وارد این کارگزاری شود. از بین ۲۷ درخواست ثبت شده پنج مورد بعد از بررسی نهایی شدند. از دیماه به صورت خاص دبیرخانه مستقر شد. از شهریورماه ۲۰ اثر به ما ارجاع شده است. تبدیل مداخلات محتوایی ما به عدد بسیار دشوار است. چراکه گاهی این مداخلات به صورت کیفی بوده نه کمی. ایدهآل من و ساترا در تعداد مداخلات، عدد صفر است. به این معنا که محتوا پیش از ورود ما خودش را تنظیم کرده است.
فرهمند در بخشی دیگر به بیان شاخصهای ارزیابی ساترا پرداخت و گفت: آسیب به ارزشهای نهاد خانواده، آسیب به باورها و اعتقادات، آسیب به ارزشهای ملی و انقلابی و گفتار نامناسب جز این شاخصها هستند. نقص مدیریتی آثار نمایشی ما در این ۴ حوزه بالا میروند.
وی افزود: در مواردی که باعث نقض مالکیت شما تولیدکنندگان باشد برخورد خواهیم کرد. ما وظیفه شنیدن توقعات و ایدههای شما را داریم. جلسات ما با تهیهکنندگان بدون حضور نمایندگان آنها اعتباری مخدوش شده دارد. این جلسات در آینده نیز ادامهدار خواهند بود. ساترا محلی برای بیان دغدغههای شماست. اگر جایی احساس کردید گرهای وجود دارد وظیفه ماست تا سازوکار لازم را تعریف کنیم.
سروکار بیشتر ساترا با تهیهکنندگانعلی اسدزاده، تهیهکننده در این نشست اظهار کرد: من برای دو سریال از ساترا مجوز نمایش گرفتهام و شاهد همکاری مناسبی از سوی این مجموعه بوده ام. بسیاری از ما از ممیزی آسیب دیدهایم. همه ما حد و مرزها را میشناسیم. اما باید بیشتر کارگزاری ما را بشناسد. ساترا باید علاوه بر پلتفرم با تهیهکننده هم سروکار داشته باشد.
وی افزود: از اسم نمایش خانگی پرهیز کنیم و به جای آن از نمایش آنلاین استفاده کنیم، نماینده تهیهکننده ها در ساترا حضور داشته باشد و شفاف صحبت کند و امیدوارم مراحل صدور پروانه ساخت تسهیل شود.
حل پیچیدگیها و آگاهیبخشیعلی سرتیپی، تهیه کننده با عنوان دغدغههای خود اظهار کرد: مشکل حال حاضر ما عدم آگاهی است. ما باید طبق یک برنامهریزی بدانیم با چه کسانی طرف هستیم. این پیچیدگی در ساترا باید برای ما حل شود. اصل کلام من به ناشناخته بودن ارتباطات است. ما برای جمعیتی کار تولید میکنیم که سریالهای ایرانی را میبینند و این به معنای خدمت به فرهنگ کشور است.
سوالاتی از ساترامصطفی کیایی، بازیگر و کارگردان سینما نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: این اولین بار است که من به ساترا آمدهام. برای یک کار هم درخواست مجوز دادهام که هنوز صادر نشده است.
وی با اشاره به اینکه برای ایجاد همکاری بهتر باید به فهم مشترک رسید گفت: برای ما باید روشن شود که دخالت کمی و کیفی در کارها به چه معناست؟ آیا مداخله را در تولید میبینید یا قبل و بعد آن، ذائقه ایدهآل چگونه است؟
دغدغه خانوادهمحمدرضا تختکشیان، بازیگر, و تهیه کننده نیز در این نشست اظهار کرد: واقعیت این است کاری که ما قصد ساخت آن را داریم چند درصد مشکل خواهد داشت. وقتی آقای فرهمند میزان مداخلات ساترا به محتوا را عنوان میکنند پس یعنی ما درصد بالایی درست عمل کردهایم و این جای تقدیر دارد. ما باید بدانیم مشکل کار کجاست.
وی تاکید کرد: اعتقاد من این است هر کاری خوب یا بد شود به طور کل همه چیز به کار باز نمیگردد بلکه شرایط اقبال و … هم مهم هستند. اگر من حساسیتها را بدانم خودم بهترین ممیز هستم. ما قصد کار کردن در همین چارچوب را داریم. ارشاد، ساترا و… چه تفاوتی برای ما دارد. مشکلات ما برای قبل از تولید است. ما دغدغه خانواده داریم اما ممکن است اشتباه هم بکنیم. ما نیز به عنوان تهیهکننده باید مسئولیتپذیر باشیم و ارتباط دوطرفهای با ساترا داشته باشیم.
دشواری اصلاحیههای شناورمصطفی شایسته، کارگردان و تهیهکننده نیز اظهار کرد: در سریال «میخواهم زنده بمانم» فقط پروانه نمایش را از ساترا دریافت کردیم و در بحث اصلاحات مشکلی نداشتیم. اما باید بگویم اصلاحیههای شناور کار را برای ما سخت میکنند. معادله ما با ساترا باید مشخص شود. چندین نفر در هر کار مشغول هستند این افراد دارای خانواده هستند بنابراین ما با جمعیت زیادی طرف هستیم که باید فکر معیشت آنها هم باشیم.
حمایت ساترا از تهیهکنندگانمحمدحسین قاسمی، تهیه کننده هم در این نشست اظهار کرد: سینمای ما در جهان جز ده کشور برتر است. ما در هیچ صنعتی اینطور نیستیم. رسانه ملی و پلتفرم با هم رقیب نیستند. زیرا این دو دارای دو فضای جداگانه هستند. پلتفرم کمی به واقعیت جامعه نزدیکتر است؛ بنابراین باعث جذب مخاطب شده است. آیا باید به پلتفرم باید به عنوان یه سرگرمی نگاه کنیم یا مدیوم! اینکه رسانه مردم از جانب بیگانگان باشد اتفاق بسیار بدی است. سینماگران ما پتانسیل بالایی دارند.
وی افزود: اشکالی ندارد ما در کشورهای دیگر هم کار کنیم اما زیر پرچم ایران نه ترکیه و انگلیس. در مورد کارشناسی، کم دانشی بدتر از بیدانشی است. این موارد همگی پای نظام نوشته میشوند. وظیفه اصلی ساتراست تا از تهیهکننده در برابر پلتفرم حمایت کند. تولید کشور ما هنر است. در دنیا نظارت و حمایت وجود دارد. ما بایستی از تولید مانعزدایی کنیم.
تعریفی دقیق از محتوااسماعیل عفیفه، تهیه کننده هم در ادامه جلسه گفت: وقتی شما به گفتوگو با ما مینشینید متوجه میشوید که ما با علم به اینکه در این شرایط سخت اقتصادی مشکلات فراوانی داریم اما بازهم در این حرفه فعالیت میکنیم. ساترا و همه نهادهایی که وارد نمایش خانگی میشوند باید تعریفی از محتوا ارائه کنند. هر نوع محتوا در دسترس مردم هست. اگر به نمایش خانگی با نگاه فعلی بنگریم تا دو سال دیگر جمع خواهد شد.
وی افزود: ساترا از نمایش خانگی تعریفی ارائه کند و بگوید جایگاه آن کجاست. رویکرد ساترا باید با تلویزیون متفاوت باشد. گردش مالی بالای شبکه نمایش خانگی بیش از ۱,۰۰۰ میلیارد تومان است. با این رقم باید به فعالان این عرصه مدال داد. ما باید به روز باشیم. برقراری ارتباط با یکدیگر اتفاقات خوبی همراه خواهد داشت.
حسن نیت عملکرد ساترامهدی فرجی در بخشی دیگر از نشست ساترا و تهیهکنندگان گفت: من زبان مشترکی بین ساترا و تهیهکنندگان هستم. باید بگویم در عملکرد ساترا حسن نیت وجود دارد. ساترا رقیب نمایش خانگی نیست. این سازمان به دنبال حذف اثر نمایشی هم نیست. اما مشکلات موجود دلایلی دارند. من شاهد تلاشهای شبانهروزی ساترا هستم.
وی افزود: معتقدم ساختارها در ساترا باید طوری تعریف شوند که دوستان کارهای خود را راحتتر پیگیری کنند. اگر میخواهیم اثر نمایشی ساخته و پخش شود باید به تعامل برسیم. این جلسات چرخه تعامل را روان میکند. اگر مسائل نمایش خانگی در ساترا حل شوند این صنعت رونق بسیاری خواهد یافت.
وحید فرهمند در بخش پایانی نشست در پاسخ به صحبتهای حاضران گفت: این جلسات بسیار ارزشمند هستند و امیدوارم تداوم داشته باشند. صرف نظر از اینکه متولی تولید کیست، در هرگونه صدور منِ صادرکننده مجوز باید پای مجوزی که میدهم بایستم. ما گزارشات عملکرد شما را خرج میکنیم. ما پلتفرم داخلی داریم که بسیار مهم است و محتوای بومی هم داریم و این سرمایه ما محسوب میشود.
قائم مقام ساترا تاکید کرد: دغدغه تولیدکنندگان در حوزه تولید ارزشمند است. فاصله بین ما و تهیهکنندگان ابهاماتی را دامن زده است. ما تا دی ماه اجازه ثبت اثر را فقط به پلتفرم میدادیم اما متوجه شدیم این روند خیلی کمک کننده نیست به همین علت به تهیهکننده هم اجازه ثبت اثر را دادیم. ما مکلف به پاسخگویی هستیم و ایرادها را برطرف میکنیم زیرا سیستم بستهای نداریم و امیدوارم این روند به همه ما کمک کند.
کد خبر 530293منبع: ایمنا
کلیدواژه: ساترا شبکه نمایش خانگی کارگردان سینما تهیه کننده سینما بازیگران بازيگر سينما و تلويزيون شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق نشست اظهار قائم مقام ساترا تهیه کننده هم تهیه کنندگان نمایش خانگی شبکه نمایش سریال ها برای ما
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۴۹۷۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
انتقادها به «گناه فرشته» و ماجرای سخنان جنجالی یک مدیر!
روزهایی که سرانجام «گناه فرشته» حامد عنقا به مذاق برخی خوش نیامده، صحبتهای جنجالی مدیر یک پلتفرم پای واکنش بسیاری از سینماگران را باز کرده است. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، روزهایی که سریال «افعی تهران» به کارگردانی سامان مقدم با نقاط ضعف و قوتِ خود توانسته مخاطبان را نسبت به خودش جلب کند. یا «جنگل آسفالت» و حتی برخی رئالیتیشوهای دیگر از جمله «اسکار» مهران مدیری اما «گناه فرشته» حامد عنقا که اولین تجربه کارگردانیاش به شمار میرود نتوانست رضایتِ مخاطبان را به همراه داشته باشد.
هرچه قدر این رضایت و همراهی از سوی مخاطبان برای سریال «آقازاده» او تا حدود زیادی اتفاق افتاد و به یک سریال بحثبرانگیز در محافل هنری تبدیل شد اما برای برخی حتی در فضای رسانه هم این سؤال پیش آمد که چرا سرانجامِ کاراکترهای این سریال به درستی مشخص نشد؟ آیا قرار است این سریال فصل دیگری داشته باشد یا به سبکِ برخی از کارگردانهای دیگر حامد عنقا هم خواسته یک پایانبندی ابهامبرانگیز را برای سریال خودش برگزیند.
ضرورت دارد سریالسازان در شبکه نمایشخانگی به این توجه کنند اینجا مخاطب برای تماشایِ اثر آنها باید پول پرداخت کند. پس باید به همه عوامل جذابیت در سریالسازی توجه شود. اگر از ستارگان بازیگری استفاده میشود فیلمنامه و اجرایِ درست هم نیاز دارد که آنقدر مخاطبان سردرگم نشوند مصداق بارز آن، نمایش کاراکتر عمادِ داستان است (نقش آن را بهروز رضوی بازی کرد)؛ معلوم نیست که بود و اصلاً هدفش در داستان چه بود و به کجا رسید؟
شاید عوامل سریال با خواندن این مطلب این نکته را مطرح کنند اگر سریال را به خوبی تماشا کرده باشید حتماً به همه نکات و ابهامها پاسخ داده میشود اما اینطور نیست. ساخت سریال معمایی به عوامل مختلفی نیاز دارد که آن حسّ معماگونه را برای مخاطب ایجاد کند نه اینکه مخاطب با یک ملقمهای از درام، عرفان، ادبیات و معما و ماجراجویی مواجه شود.
اما در میانِ نقدها، نارضایتیها و بحث درباره سریالهای خانگی یک گفتوگوی رسانهای توجه بسیاری را معطوف خودش کرد. شامگاه یکشنبه دوم اردیبهشتماه بخش کوتاهی از یک گفتوگوی ویدیویی با محمدحسن شانهساززاده نایب رییس هیاتمدیره پلتفرم ویاودی نماوا در شبکههای اجتماعی منتشر شد که در آن با لحنی که به مذاق جمع گستردهای از اهالی سینما خوش نیامده، درباره سینما و نمایش خانگی سخن میگفت.
او در بخشی از سخنانش در این برنامه گفته بود: «همه بازیگرها و تهیهکنندهها بیاخلاقیهای خاص خودشان را دارند؛ نه به قرارداد و نه به حرفشان متعهدند. من در چند صنعت مختلف بودهام و به بیاخلاقیِ اینها هیچجا ندیدهام. اسمشان هم هنرمند، فرهیخته و فرهنگی است، ولی بسیار بیاخلاقند. همچنین این مدیر نمایشخانگی در پاسخ به این پرسش که از بابت تحریم هنرمندان نگرانی ندارد، با خنده پاسخ داده بود: برای آنها اول و آخرش پول است. شما پول بده، هر کاری میکنند.»
برخورد با مصادیق غیرقانونی تبلیغات در نمایشخانگیهرچند واکنشهای سینماگران و صنوف سینمایی کماکان ادامه دارد روابط عمومی پلتفرم نماوا در اطلاعیهای رسمی، نسبت به این سخنان توضیح داد و بابت آن عذرخواهی کرد.
در بخشی از این اطلاعیه آمده است: مجموعه نماوا ضمن پوزش از هنرمندان شریف و نجیب و جامعه اصناف سینمای ایران تاکید دارد که تداوم رابطه مودتآمیز و محترمانه با سرمایههای گرانسنگ سینمای ایران همچنان مهمترین سرمایه او خواهد بود.
در بخش دیگری از این اطلاعیه، این توضیح آمده است: هرچند که در جریان ساخت و نمایش برخی مجموعههای نمایشی مشکلاتی با برخی از همکاران پدید آمده باشد و مجموعهای علیرغم صرف هزینههای گزاف، با بدعهدی به پخش نرسیده باشد، اما بدیهی است که چنین مشکلاتی عمومیت ندارند و مصاحبه اخیر نایب رئیس هیئتمدیره نماوا را میباید صرفا واکنشی به موردی مشخص تلقی کرد.
هرچند برخی از سینماگران همچون مازیار میری اعلام کردهاند «شانهساز» خودش بایستی رسماً عذرخواهی کند.
مازیار میری که در نماوا مجموعههای خسوف و شریک جرم را داشته در ویدیویی کوتاه گفته است: روز گذشته جناب آقای شانهساز از مدیران ارشد پلتفرم نماوا فرمایشاتی فرمودند که واقعا باعث تأسف است. البته از نظر من تاسف بزرگتر جایی است که مدیران فرهنگی کشور شرایطی را به وجود میآورند که افراد کاسبکاری چون ایشان عهدهدار تصمیمگیری در امور فرهنگی میشوند که واقعا باعث تأسف است. از آن جایی که به خلاف نظر ایشان معتقدم اخلاق و شرافت بیشتر از هر حرفهای نزد اهالی سینماست، تا زمانی که ایشان رسما از اهالی سینما عذرخواهی نکنند، از تمام پروژههایی که قرار به همکاری با این پلتفرم داشتم، رسما انصراف میدهم.
همایون اسعدیان، اسماعیل عفیفه، رضا کیانیان و بسیاری دیگر این واکنشها و انتقادات را داشتهاند. حتی در کنار این سینماگران، انجمن تهیهکنندگان مستقل سینمای ایران هم در بیانیهای ضمن اعلام آمادگی برای بررسی موارد نمایش بیمجوز محصولات خارجی و گاه ایرانی در نماوا، نوشت: انجمن تهیهکنندگان مستقل سینمای ایران مراتب تأسف و انزجار خود را از اظهارات توهینآمیز نایبرییس پلتفرم نمایش خانگی نماوا اعلام میدارد. اظهارات توهینآمیز این مدیر پلتفرم نشان از عدم شناخت، عدم توانایی در این عرصه، مدیریت غلط و عدم شناخت روشهای تولید حرفهای دارد.
در واکنش به سخنان این مدیر پلتفرم، روابط عمومی خانه سینما (جامعه اصناف سینمای ایران) هم اعلام کرد هیئترییسه این نهاد، بررسی موضوع سخنان محمدحسن شانهساززاده را به شورای صیانت خانه سینمای ایران ارجاع داده و در این شورا، درباره آن تصمیمگیری خواهد شد.
روابط عمومی انجمن صنفی بازیگران سینما نیز با صدور اطلاعیهای، ضمن محفوظ دانستن حق اقدام حقوقی علیه این اظهارات نوشت: این نگاه ناعادلانه قیممآبانه از بالا به پایین نسبت به کسانی که موجودیت همان پلتفرم از وجود آنها شکل گرفته، نشانگر چیست؟ توجیه سوءمدیریتهای غیرمتخصصانه با تهمتزدنهای بیادبانه بیش از هر چیز زیر سوال بردن هویت تشکیلاتی است که متاسفانه با عنوان فرهنگی و هنری، اخلاق و ادب را قربانی اهداف اقتصادی خود میکند.
باید دید این سخنان جنجالی و سرانجامِ آن با پیگیری قضایی و حقوقی به کجا میرسد؟
انتهای پیام/