Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین ، روز گذشته کالین پاول وزیر امور خارجه سابق آمریکا به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داد. او 84 ساله و دارای سرطان خون بود. پاول هر دو دوز واکسن خود را زده بود. ، اکنون مقامات بهداشتی نگران هستند که فعالان ضدواکسن بار دیگر دست به کار شوند و بگویند واکسن ها هیچ فایده ای ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واقعا پاسخ به این سوال چیست؟ چرا برخی از افراد با اینکه واکسینه کامل می شوند اما باز هم جان خود را از دست می دهند.

در اینباره نظراتی کامل و جامع وجود دارد. بسیاری از کارشناسان پزشکی ارتباط بین مرگ و میر با کرونا و واکسن کرونا را توضیح می دهند.

 

خطر شدید برای این افراد

برخی از افراد در معرض ابتلا به بیماری کرونا آن هم از طیف شدید آن قرار دارند. این افراد چه کسانی هستند؟ افرادی که سن بیشتری دارند و از بیماری زمینه ای رنج می برند. این افراد بیشتر در معرض بیماری شدید قرار می گیرند و در پی ابتلای شدید جان خود را از دست می دهند. کسانی که در معرض خطر خاصی هستند افرادی هستند که نقص ایمنی دارند. به همین دلیل است که توصیه می شود افراد دارای نقص ایمنی و بیماری زمینه ای دوز سوم را هم بزنند. حتی این هشدار وجود دارد که  تزریق با دوز اضافی ، افراد دارای نقص ایمنی باز هم باید باید اقدامات احتیاطی بیشتری را انجام دهند. این به این دلیل است که این دسته از افرادی هستند که به ویژه مستعد ابتلا به طیف شدید کرونا هستند.

 

همه باید بزنند

نظریه بعدی این است که واکسن های کرونا وقتی تاثیرگذاری واقعی خود را نشان می دهند که تمام افراد یک جامعه آن را زده باشند. واکسن کووید-19 همانند یک بارانی خیلی خوب است. اگر باران ببارد پوشیدن این بارانی شما را از خیس شدن محافظت می کند. اما اگر طوفان بیاید شما به هر حال خیس می شوید و این بدان معنا نیست که بارانی شما مشکلی دارد. بنابراین مشکل واکسن نیست، مشکل این است که ویروس زیادی در اطراف شما وجود دارد. به همین دلیل مهم این است تا آنجا که امکان دارد افراد بیشتری واکسینه شوند. این میزان کلی عفونت را کاهش می دهد و در نهایت از همه محافظت می کند. و اگر در منطقه ای با ویروس زیاد هستید ، پوشیدن ماسک در فضاهای شلوغ داخلی، سطح حفاظتی بیشتری را افزایش می دهد.

 

هیچ درمانی کامل نیست

به مخالفان تزریق واکسن کرونا بیش از این چه می توان گفت؟ آنها باید به هر شکل ممکن به جنبه های دیگر واکسن فکر کنند. اصلا بیماری های دیگر را در نظر بگیرند. یک بیمار قلبی داروهایی را مصرف می کنند. قطعا این داروها به طور 100 درصد موثر نیستند اما به هر حال در کنترل بیماری و بهبود حال بیمار نقش بسیار موثری دارند. اگر فردی به دلیل بیماری قلبی جان خود را از دست می دهد به این دلیل نیست که داروهای قلبی هیچ تاثیری ندارند.

یک مثال دیگر وجود دارد. فرض کنید کسی که رژیم غذایی سالمی دارد و زیاد ورزش می کند ، همچنان به فشار خون بالا و دیابت مبتلا می شود. این بدان معنا نیست که رژیم و ورزش مناسب نیست. این فقط به این معنی است که شما می توانید تمام اقدامات صحیح را برای جلوگیری از بیماری انجام دهید ، اما گاهی اوقات هنوز هم می توانید به این بیماری مبتلا شوید. یکی از معماهای اصلی بهداشت عمومی این است که در اکثر مواقع اگر کاری در حوزه پزشکی انجام می شود در راستای پیشگیری است نه درمان.  

به هر حال هیچ یک از مخالفان واکسن نمی توانند این را انکار کنند که واکسن تا امروز جان میلیون ها نفر در سراسر جهان را نجات داده است. واکسن ها واقعا کار می کنند. آنها احتمال ابتلا به بیماری و مرگ و میر را کاهش می دهند اما هرگز هیچ چیزی 100 درصد کامل نیست. مثال بارانی را به خاطر بیاورید.

 

همه بزنند

تعداد مبتلایان به کرونا در سراسر جهان رو به کاهش است. تابستانی که گذشت موج های وحشتناکی برخی از کشورها را دربرگرفت. عمده این موج ها به دلیل ویروس دلتا بود. زمانی می توان بر این موج ها غلبه کرد که افراد یک جامعه به طور کامل واکسینه شده باشند. واقعا کلید کاهش خطر ابتلا به بیماری کرونا و پایان دادن به همه گیری و البته کاهش مرگ و میر همه فقط در گرو واکسینه شدن است. واکسن از هر نوعی از مردم جهان محافظت می کند.

مترجم: هیلدا حسینی خواه 

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: کرونا کووید واکسن جان خود را از دست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۵۱۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسیناسیون کودکان هرمزگان علیه بیماری پُنوموکوک

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز خلیج فارس، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: با ورود این ۲ واکسن مهم به برنامه واکسیناسیون، از عفونت‌های مختلف تنفسی و گوارشی در نوزادان جلوگیری می‌شود.

پنوموکوک یکی از مهم‌ترین باکتری‌های بیماری‌زا در انسان است که عامل اصلی بیماری پنومونی (سینه پهلو) شناخته می‌شود، روتاویروس نیز یک ویروس بسیار مسری است که موجب اسهال در کودکان می‌شود.

دکتر عبدالجبار ذاکری افزود: واکسن روتاویروس در سنین دو، چهار و۶ ماهگی و همچنین واکسن پُنوموکوک در سنین دو، چهار و ۱۲ ماهگی به کودکان تزریق می‌شود.

بیشتر بخوانید؛ اجرای طرح واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال در هرمزگان

باکتری پنوموکوک می‌تواند عفونت‌های دیگری مانند سینوزیت، اوتیت (عفونت گوش میانی)، باکتریمی، سپسیس، مننژیت، استئومیلیت، آرتریت سپتیک، اندوکاردیت، پریتونیت، پریکاردیت، سلولیت و آبسه‌های مغزی را نیز ایجاد کند.

دیگر خبرها

  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • درباره سرخک و واکسیناسیون آن چه می‌دانید؟
  • واکسیناسیون کودکان هرمزگان علیه بیماری پُنوموکوک
  • آنچه بهتر است درباره سرخک و واکسیناسیون آن بدانید
  • بخش عمد‌ه‌ای از سرماخوردگی‌ها کروناست
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • واکسیناسیون همگانی گارداسیل انجام می‌شود؟ | مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسیناسیون واکسن اچ‌پی‌وی
  • وزارت بهداشت ضرورتی برای تزریق واکسن گارداسیل نمی بیند
  • مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل/ فعلا الزامی به تزریق همگانی نیست