Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه شهروند خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، بابل، به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده برنج و کشت مجدد برنج، سهم قابل توجهی در تولید برنج کشور دارد. حداکثر زمان مناسب برای کشت مجدد برنج، دهه اول مرداد ماه است. کشاورزانی که می‌خواهند به سرمای پاییز برخورد نکنند، این فصل بهترین زمان برای عملیات کشت این محصول است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



شهروند خبرنگار ما تصاویری ارسال کرده است که مشاهده می‌کنید.

منبع: نتاج- بابل

بیشتر بخوانید:

عکس‌هایی زیبا از مزارع برنج که بوی زندگی می‌دهند

 

 

 

 

 

برای آموزش اصول تصویربرداری خبری برای شهروندخبرنگاران اینجا را کلیک کنید

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کشت برنج برداشت محصول محصولات کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۵۲۲۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران غنی‌ترین بانک ژن ذخایر ژنتیک گندم را دارد

سیدمجتبی خیام نکویی رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد در نشست خبری پنجاهمین سال تاسیس سازمان تحقیقات و برنامه‌های راهبردی سال ۱۴۰۳ گفت: پیش از وزارت کشاورزی یعنی ۱۰۵ سال قبل مؤسسه تحقیقات علوم شیلات در ایران تأسیس شده بود که این امر نشان می دهد که تحقیقات و پژوهش در حوزه کشاورزی در کشور عمر طولانی دارد.

به گفته او، در حال حاضر ۵۰ محصول مهم زراعی و ۲۵ محصول باغی در حال مطالعات برای ارتقا و زراعی شدن است. همچنین ۴۶ مزرعه نوآور در کشور فعالیت دارند که قرار است این آمار به ۱۵۰ عدد برسد.

خیام نکویی ادامه داد: ۹۸.۵ درصد کل بذور گیاهی کشور در سازمان تات با مشارکت بخش خصوصی تولید می‌شود که براین اساس از خروج ۲ میلیارد دلار ارز جلوگیری می شود.

معاون وزیر جهاد با بیان اینکه سالانه ۲۰ درصد ارز برای واردات کالاهای اساسی از کشور خارج می شود، افزود: بنابر آمار سالانه ۱۴ تا ۱۶ میلیارد دلار به واردات کالاهای اساسی اختصاص می یابد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد گفت: بانک ژن ملی با بیش از ۷۵ گیاهان زراعی در موسسه تهیه و اصلاح بذر نهال استان البرز نقش مهمی در ۵۰ سالگی سازمان تحقیقات دارد به طوریکه مجموع تولید محصولات کشاورزی در ابتدای انقلاب ۲۵ میلیون تن بود که اکنون به ۱۳۰ میلیون تن رسیده است، درحالیکه سطح زیرکشت طی سال های بعد از انقلاب ۴۰ درصد افزایش یافته، اما عملکرد رشد ۴۰۰ درصدی داشته است.

او ضریب کنونی خودکفایی محصولات راهبردی را ۸۰ درصد اعلام کرد و افزود:کشاورزی و تولید محصولات کشاورزی برای کشاورز باید صرفه اقتصادی داشته باشد، لذا اگر خواهان خودکفایی هستیم، باید محصولات از لحاظ اقتصادی قابل رقابت باشد که با این وجود نیاز است برخی اوقات در سیاست گذاری ها تجدید نظر کرد.

ایران رتبه سیزدهم تولید گندم در دنیا را دارد

معاون وزیر جهاد با بیان اینکه ایران رتبه سیزدهم تولید گندم در دنیا را دارد، گفت: در برنامه هفتم در خصوص محصولات راهبردی به خودکفایی ۹۰ درصد خواهیم رسید.

او ادامه داد: در سال ۵۷ متوسط عملکرد گندم در هر هکتار ۱۷۰۰ کیلو بود، اما اکنون متوسط برداشت ۴ تن و ۳۰۰ کیلوست. هرچند رکورد حدود ۱۵ تن در هکتار هم داشتیم که اگر تنها یک تن افزایش عملکرد در هکتار داشته باشیم به صادرکننده تبدیل خواهیم شد.

خیام نکویی با بیان اینکه متوسط عملکرد برداشت گندم کشور ما از دنیا کمتر نیست، افزود: ما معتقدیم که متوسط عملکرد در هکتار قابل قبول نیست چراکه با ورود فناوری و دانش می توان آن را به ۶ تن در هکتار افزایش داد.

معاون وزیر جهاد ادامه داد: ایران با بیش از ۱۸ هزارنمونه غنی‌ترین بانک ژن ذخایر ژنتیکی گندم در دنیا را در اختیار دارد. اهمیت این عدد در شرایط فعلی بین المللی بیشتر مشخص می‌شود.

سال گذشته در ۱۴۰ هکتار کشت برنج بدون استفاده از سم صورت گرفت

خیام نکویی با اشاره به کشت برنج بدون استفاده از سم گفت: ۲ سال پیش کشت برنج بدون استفاده از سم در راستای ارتقای سلامت مردم را آغاز کردیم که کشاورزان در سال نخست به سبب کاهش عملکرد در هکتار استقبال نکردند، از این رو در مزرعه ۱۰ هکتاری سازمان تات در استان مازندران این طرح را عملیاتی کردیم و کشاورزان را در جریان کار قرار دادیم.

معاون وزیر جهاد ادامه داد: سال گذشته با ۴۶ کشاورز قرارداد کشت برنج بدون استفاده از سم را منعقد کردیم که در صورت کاهش عملکرد خسارت آنها داده می شود، از این رو کشت برنج بدون استفاده از سم را سال گذشته در ۱۴۰ هکتار انجام دادیم و کشاورزان دیدند که عملکرد آنها تفاوتی نداشت.

خیام نکویی گفت: امسال با یکی از فروشگاه های زنجیره ای تفاهم نامه ای منعقد کردیم که در صورت تولید برنج بدون استفاده از سم، محصول آنها را پیش خرید کنند. براین اساس قرار است ۵ هزارهکتار سطح زیرکشت برنج بدون استفاده از سم داشته باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • ارقام پرمحصول برنج جایگزین ارقام فعلی می‌شوند
  • ایران غنی‌ترین بانک ژن ذخایر ژنتیک گندم را دارد
  • برداشت توت فرنگی در مزارع مازندران
  • تولید سالانه بیش از ۱۰۰ هزار تن یونجه در شهرستان میاندوآب
  • با ورود مستقیم کشاورزان به بورس برنج، دست سودجویان قطع می‌شود
  • میاندوآب از قطب‌های مهم دامپروری آذربایجان غربی است
  • تولید و ذخیره سازی ۴۳ هزار تن بذر گندم در گلستان
  • ۱۴ سیلو برای خریدگندم در آذربایجان‌غربی آماده شده است
  • پیش بینی تولید بیش از ۹۳ هزار تن محصول گندم در شهرستان میاندوآب
  • افزایش ۷۰۰ هکتاری مزارع کشت گیاهان دارویی در اصفهان