Web Analytics Made Easy - Statcounter

بسیاری از محققان سراسر دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که کیفیت زندگی شهری در پساکرونا بسیار بهتر از دوران ماقبل آن خواهد بود چرا که رفاه جسمی و روانی از اهمیتی به مراتب بیشتر از گذشته میان مردم و مدیران شهری برخوردار شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اعمال قانون رعایت فاصله اجتماعی طی دوران کرونا ضرورت اختصاص فضاهای عمومی بیشتر برای عبور و مرور و همچنین گرد هم آمدن شهرنشینان را به تصویر کشید و نشان داد که این فضاها باید به عنوان مکان‌هایی برای رفع نیازهای اولیه بشر مورد استفاده قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این راستا، طی همین دوران کوتاه، تغییرات بسیاری در طراحی شهرها به وجود آمد و حتی در بسیاری از مناطق، مالکیت خیابان‌ها از خودروها به عابران پیاده و دوچرخه‌سواران محول شد. مردم بیش از گذشته از اهمیت فضاهای عمومی برای رفاه جسمی و روانی خود آگاه شدند و مشتاق‌تر از قبل به گرد هم آمدن در این مکان‌ها، البته با رعایت فاصله حداقل یک متر و پنجاه سانتیمتری پرداختند.

کرونا وجود پارک‌ها را به عنصری ضروری در طراحی شهری تبدیل کرد

انزوای اجباری و فاصله اجتماعی طی دوران پاندمی، اضطراب میان مردم اغلب جهان را افزایش داده و باعث ایجاد تنش‌های روانی زیادی در بین آن‌ها شده است. تا کنون مطالعات زیادی برای بررسی ارتباط میان تنهایی و مشکلات سلامت عمده انجام شده و نشان داده است که انزوا منجر به افسردگی، مشکلات قلبی و کاهش امید به زندگی می‌شود. طی چند دهه اخیر، فردگرایی، تدابیر عمومی ضدلیبرال و فناوری‌های جدید به انزوای میان انسان‌ها دامن زده است و بدتر اینکه گسترش کرونا نیز روابط مجازی را بیشتر کرده و حتی خریدهای اینترنتی طی این دوران، برخورد شهرنشینان در فضاهای عمومی را به حداقل رسانده است.

البته در این بین، اتفاقات مثبت بسیاری نیز به وقوع پیوسته است که به نظر می‌رسد اثرات خود را برای مدتی طولانی بر شهرنشینی به جای بگذارد. محدودیت‌های اعمال شده بر روابط مردم و تشویق آن‌ها به رعایت فاصله اجتماعی باعث شد شهرنشینان بیشتر از قبل قدردان فضاهای آبی باشند و برای حضور در آن، پس از پایان قرنطینه‌ها، مشتاق‌تر از قبل عمل کنند. به عنوان مثال، مردم مونترال، دومین شهر بزرگ کانادا تنهایی خود را در فضاهای سبز به اشتراک گذاشتند و در این مکان‌ها، ضمن رعایت فاصله اجتماعی به ارتباط با یکدیگر پرداختند. ایتالیایی‌ها نیز طی دوران قرنطینه در بالکن‌های منازل جمع می‌شدند و با یکدیگر آواز رهایی سر می‌دادند. این در حالی بود که بسیاری از مردم سایر شهرهای جهان نیز به زیباسازی فضاهای مقابل خانه‌های خود مشغول می‌شدند تا اوقات فراغتشان را در خارج از منزل اما با حفظ فاصله از دیگران سپری کنند. همه این اتفاقات نشانگر آن است که فضاهای عمومی بیش از گذشته حائز اهمیت شده است که این امر به سهم خود می‌تواند در ایجاد تحولات بسیار در طراحی شهری نقش مهمی ایفا کند.

بدیهی است که فضاهای عمومی و به ویژه پارک‌ها همواره مکان‌هایی ضروری برای ایجاد تعاملات اجتماعی میان بشر و به طور خاص، جوانان به شمار رفته است. دسترسی به طبیعت، فضاهای باز بزرگ و مراکز ورزشی و فرهنگی همیشه در رفاه فردی و اجتماعی نقش مهمی ایفا کرده چرا که امکان انجام بسیاری از فعالیت‌های جسمی و فکری را برای کاربران فراهم آورده است.

این مسئله طی دوران کرونا از توجه بیشتری برخوردار شد و در مدت زمانی کوتاه، تغییرات بیشماری را در طراحی شهرها به وجود آورد. تبدیل موقت و دائمی بسیاری از خیابان‌ها به پیاده‌رو، گسترش مسیرهای عدیده برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در اغلب شهرهای جهان و همچنین تغییر طراحی پیاده‌روهای قدیمی از مهم‌ترین اثرات مثبت کرونا بر طراحی شهری به حساب می‌آید.

نوآوری‌های ناشی از انتشار کرونا در سراسر جهان

مدیران شهری و حتی گروه‌های خلاق با آگاهی از اهمیت دسترسی حداکثری به فضاهای عمومی طی دوران کرونا تلاش کردند از طریق نوآوری‌های خود، شهرنشینان را با حفظ تدابیر امنیتی به سمت پارک‌ها روانه کنند. در همین بحبوحه، نگرش مردم جهان در مورد سهم وسایل نقلیه موتوری از شهرها به طور قابل توجهی تغییر یافت و همگی تلاش کردند حاکمیت خود را بر معابر شهرها بیشتر از قبل کنند. طی دوران کرونا، مردم به این واقعیت پی بردند که بخش اعظم فضاهای عمومی به تردد وسایل نقلیه موتوری اختصاص داده شده و همین امر، سهم انسان‌ها را از شهرها به حداقل رسانده است. در نتیجه، خلاقیت‌های بسیار و اغلب کم‌هزینه‌ای در دوران شیوع کووید -۱۹، ساختار فضاهای عمومی و به ویژه خیابان‌ها را متحول کرد و مالکیت آن‌ها را بیش از قبل در اختیار مردم قرار داد.

البته این به معنای حذف وسایل نقلیه از شهرها نیست، بلکه مدیران و خلاقان برای ایجاد تعادل بین مالکیت خودروها و مردم بر فضاهای عمومی کوشیدند. در این راستا، بسیاری از خیابان‌های وسیع به بخش‌های مختلفی برای عابران پیاده، دوچرخه‌سواران و تردد وسایل نقلیه اختصاص داده شد و در نتیجه تمام کاربران با هر شیوه ترددی سهم برابری از این فضاهای عمومی داشتند. در روتردام هلند، تردد خودروها در بعضی از خیابان‌های اصلی بعد از ساعت چهار عصر ممنوع شد که در نتیجه آن، عابران پیاده می‌توانستند آزادانه و با رعایت فاصله ایمن از سایرین به رفت و آمد بپردازند. در اوکلند کالیفرنیا، قانون محدودیت سرعت بر تردد خودروها اعمال شد ضمن اینکه بخش‌هایی از خیابان‌ها به وسیله موانع مختلف در اختیار عابران پیاده و دوچرخه‌سواران قرار گرفت. در کلانشهر پورتلند آمریکا نیز بسیاری از پارکینگ‌های عظیم خودرو به کشاورزان شهری تحویل داده شد تا از فضای آن برای فروش محصولات زراعی خود بهره گیرند. در شهرهایی نظیر مونترال نیز بعضی از خیابان‌ها برای همیشه به روی خودروها بسته و تنها به حامیان تردد سبز اجازه داده شد به عبور و مرور در آن‌ها بپردازند.

ضرورت حضور هر چه بیشتر در فضاهای عمومی

اثر مثبت دیگری که کرونا بر شهرها به جای گذاشت، تشویق مردم به گسترش زراعت در شهرها بود. طی قرنطینه‌های کرونایی و ماندن در خانه، مردم به انجام فعالیت‌های هر چه بیشتر برای رهایی از نگرانی‌های این دوران، خود را با فعالیت‌های مختلف در خانه سرگرم می‌کردند. از آنجا که تهیه خوراک خود یک تهدید جدی در این روزها به حساب می‌آمد، اغلب شهرنشینان از کمترین فضاهای موجود در خانه‌های خود برای کشت محصولات کشاورزی بهره می‌بردند.

در مدت زمانی بسیار کوتاه، سراسر بالکن‌ها، پشت بام‌ها و حتی فضاهای بین آپارتمان‌های نزدیک به هم را پوشش‌های سبز خوراکی فرا گرفت که این امر در تأمین مواد غذایی سالم و تازه نقش مهمی ایفا کرد. ساکنان کبک در کانادا طی دوران کرونا از مدیران خود خواستند باغ‌هایی اجتماعی احداث کنند تا بتوانند در آن‌ها ضمن پرورش محصولات کشاورزی مورد نیاز خود به ارتباط با سایرین بپردازند.

از سوی دیگر، مردم می‌دانستند که احتمال انتقال ویروس کرونا در فضاهای باز به مراتب کمتر از خطر آن در فضاهای بسته است به همین دلیل، گرایش آن‌ها به انجام خرید و فروش در فضاهای باز و نه فروشگاه‌های بسته به طور قابل چشمگیری افزایش یافت. در این راستا، چنین پیش‌بینی می‌شود که در دنیای پسا کرونا مراکز تجاری رو باز بسیار بیشتر از فروشگاه‌هایی با محیط بسته و کمترین امکان تهویه هوا، مشتریان را به سمت خود فرا بخواند که این امر به سهم خود افزایش اهمیت فضاهای عمومی را به تصویر می‌کشد. تغییر فضاهای داخلی فروشگاه‌های بسته و بهینه‌سازی امکان تهویه هوا در آن‌ها از دیگر تحولاتی خواهد بود که پس از کرونا در طراحی شهری به وجود خواهد آمد و به روندی دائمی تبدیل خواهد شد.

کد خبر 530145

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهرهای جهان کلانشهرهای جهان کشورهای جهان ویروس کرونا کرونا و طراحی شهری دوران پسا کرونا خیابان ها در پساکرونا دنیای پساکرونا طراحی شهری پساکرونا فضاهای عمومی پساکرونا زندگی در پساکرونا کبک کانادا روتردام هلند ایتالیا فضاهای عمومی شهری باغ اجتماعی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق طی دوران کرونا فاصله اجتماعی فضاهای عمومی عابران پیاده خیابان ها رعایت فاصله وسایل نقلیه طراحی شهری داده شد مکان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۵۳۱۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از سند برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی خوزستان

عبدالله افرازه شهاوند معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان در نشست شورای فرهنگ عمومی در سالن جلسات حوزه استاندار گفت: دغدغه‌های زیادی در خصوص تدوین برش استانی سند مهندسی فرهنگی خوزستان وجود داشت زیرا اقدامات فرهنگی جزیره‌ای توسط دستگاه‌های مختلف انجام می‌شد ولی فقدان سند بالادستی احساس می‌شد.

 او می‌گوید: شورای عالی انقلاب فرهنگی تدبیر خوبی برای برش سند مهندسی فرهنگی کشور اتخاذ کرد که در چند استان انجام و در شهریور ۱۴۰۲ پس از بررسی‌های صورت گرفته نهایی شد.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان ادامه داد: شورای فرهنگ عمومی کشور از منابع و از ظرفیت‌های مختلف دانشگاهی، میدانی و پژوهشگاه‌ها برای تدوین این سند استفاده کرد تا به چالش‌های فرهنگی پرداخته شود.

شهاوند گفت: چالش‌های فرهنگی شهرستان‌ها مطالبه، نمونه کارهای ۱۲ استان بررسی و از تمام دستگاه‌های فرهنگی دخیل نیز نظرخواهی شد تا هشت مساله در سه نوبت در شورای فرهنگ عمومی استان مطرح شد.

این مقام مسئول ادامه داد: تغییر سبک زندگی ایرانی اسلامی، تضعیف فرهنگی عفاف و حجاب، تضعیف باورهای دینی، تضعیف جایگاه و تاثیرگذاری مراجع فرهنگی، چالش‌های فرهنگی ناشی از حاشیه‌نشینی از جمله مسائلی هستند که در این سند متناسب با چالش‌های خوزستان احصا شدند.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان با بیان اینکه ۲۴ اقدام ملی در این راستا مناسب تشخیص داده شده و ۱۹۷ برنامه در راستای این اقدامات تعریف شدند و ۳۴۱ همکار برنامه نیز برای این موضوع در سند تعیین شدند که امیدواریم خروجی خوبی داشته باشند

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • نقش پروژه‌های شهری سبز بر بهبود سلامت شهروندان
  • برنامه‌های اجتماعی و عمومی باید پیوست فرهنگی داشته باشد
  • توسعه محله اجتماعی هوشمند در شنژن
  • هشدارهای بدون تعارف مجید انصاری /در لبه خطر ناامیدی و واگرایی اجتماعی هستیم /در گزینش‌های اداری و استخدام زندگی را بر خیلی‌ها دشوار کرده‌اند
  • بازپس‌گیری فضای شهری از خودروها به نفع شهروندان به سبک بارسلون
  • درب‌های بهشت زهرا (س) در شب‌های قدر باز است
  • ابتکار توکیو برای افزایش فضاهای مردم‌محور در شهر
  • افزایش تعاملات دادستانی و شهرداری با رویکرد حل مشکلات مردم
  • رونمایی از سند برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی خوزستان
  • بازرسی بیش از ۷۰۰۰ مکان عمومی در مه‌ولات طی یک سال گذشته