Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار معارف ایرنا از مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجت الاسلام سید بلاسم عزیز شبیب الزاملی در نشست وبیناری سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در سخنانی با موضوع رسانه‌های گمراه کننده و تاثیر آن بر درگیری طایفه ای و نژادی، گفت: بدون تردید، رسانه ها اثر زیادی بر رساندن اطلاعات به مردم و نیز تاثیری شگرف بر ذهنیت آن ها و مواضع شخصی، اجتماعی، عقیدتی و سیاسی و حتی ملی آنان دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: رسانه باعث می شود که انسان میهن دوست، از یک طرف خواهان سرزمین و میهن خود باشد و از سوی دیگر به دشمنان علیه وطن خود گرایش نشان دهد. بنابراین، رسانه ها، تاثیری چشمگیر بر جوامع و ملت ها دارند و از مهمترین ابزار جنگ نرم به شمار می روند که دشمنان آن را ایجاد کرده و استعمارگران از آن تبعیت و بدون نیاز به تسهیلات مادی و نظامی در درون ملت ها رخنه کرده و سپس به خانه های مردم راه پیدا می کنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: از این رو، برخی از قدرت های مخالف اسلام به خصوص آمریکایی ها و اسرائیلی ها و برخی کشورهای غربی از این روش استفاده کرده و آن را به مزدوران خود و خیانتکارانی از ملت های مسلمان به عنوان یکی از روش های جنگ ماهیتی یاد می دهند تا به واسطه آن اسلام و مسلمانان را ریشه کن کنند. آنها از رسانه به عنوان ابزاری برای دستیابی به خواسته های خود استفاده می کنند و در صدد تجزیه منطقه و تقسیم بندی ملت های اسلامی و عربی بر اساس مذهبی و طایفه ای ونژادی با هدف سیطره بر آنان هستند. لذا ما باید از این نفاق و دورویی و از این رسانه های دروغین و از این دروغ و از این جنگ نرم برحذر باشیم.

الزاملی تاکید کرد: دشمن ما نه با رسانه، نه با اقتصاد و نه با صادر کردن کالاهای تجاری یا سلاح مورد نیاز کشورهای ما، به هیچ وجه خیر و صلاح ما را نمی خواهد. آن ها می خواهند که این کشورها را مصرف کننده کالاهایی بار بیاورند که خودشان تولید می کنند.

مبنای فسق رسانه های دشمن 

وی با استناد به ششمین آیه از سوره حجرات که به آیه نبا معروف است، اظهار داشت: خدا ما را از گرایش به آنها و نیز از متفرق شدن برحذر داشته است. همچنانکه در کلام خدا آمده است  
«ای کسانی که ایمان آورده‏ اید، اگر فاسقی برایتان خبری آورد، نیک وارسی کنید، مبادا گروهی را به نادانی آسیب برسانید و بعد از آنچه کرده‏ اید پشیمان شوید.» بنابراین باید بدانیم که همیشه اصل در خبررسانی دشمنان، انتشار اخباری مبتنی بر دروغ و اشتباه و نفاق است.

الزاملی افزود: ما باید همیشه این مهم را درنظر بگیریم که اخبار دشمنان ریشه در دروغ و اهداف دیگر دارد و به همین دلیل خداوند ما را به اتحاد و چنگ زدن به ریسمان الهی امر کرده و فرموده است که به ریسمان الهی چنگ بزنید و متفرق نشوید. درنتیجه، توسل و پناه بردن همان اتحاد است و خدا ما را به گوش دادن به دشمن و از تفرقه نهی فرموده است، چرا که دشمن خیرخواه ما نیست. اگر بین ما اختلاف پیش آید، بین ما جدایی می افتد و توان خود را از دست می دهیم و اگر توانمان را از دست بدهیم، به طعمه و شکاری در دست دشمن تبدیل خواهیم شد و او بر ما چیره می شود و این همان امری است که در سرزمین مسلمانان اتفاق افتاده است.

فرماندهان اصلی تروریسم را به جهان اسلام معرفی کنیم

حجت الاسلام سید عیسی مزاری رئیس خبرگزاری صدای افغان از شیعیان و اهل سنت خواست تا برای مقابله با ضعف های درونی و افشا کردن چهره فرماندهان اصلی تروریسم یعنی آمریکا، فرانسه، انگلیس و رژیم صهیونیستی دست به دست هم بدهند و آنها را به جهان اسلام معرفی کنند. 

وی افزود: وجود اخوت و برادری در میان جوامع اسلامی وحدت می آورد و وحدت هم موجب قدرت و عظمت می شود. وقتی مسلمانان با قدرت و عظمت ظهور و بروز پیدا کنند، طبعا می توانند با پدیده تروریسم مقابله کنند. البته در خود جوامع اسلامی نقطه ضعف هایی وجود دارد و دشمنان از این نقطه ضعف ها سوءاستفاده کرده و بحث تروریسم را ترویج می کنند. اولین ضعف در جوامع اسلامی ضعف فرهنگی است. پایین بودن آگاهی های مردم زمینه سوءاستفاده دشمنان اسلام و بحث تروریسم را فراهم می کند. 

وی ادامه داد: ناهنجاری های اجتماعی نقطه ضعف دیگری است که مشکلات فکری و اعتقادی زمینه های به وجود آمدن این ضعف هستند. ضعف های سیاسی در جوامع اسلامی و به خصوص ضعف های اقتصادی باعث می شود که مردم از نظر تامین معیشت زندگی با مشکل مواجه شده و مجبور شوند با قیمت های اندک به گروه های تروریستی بپیوندند و با فرماندهی دشمنان در کشورهای اسلامی عملیات تروریستی انجام دهند. 

این فعال رسانه ای افزود: طبیعتا وقتی جوامع اسلامی با وجود اخوت و برادری از وحدت مناسب برخوردار بوده و اقتدار و عظمت داشته باشند، پیشاپیش فرهنگ جامعه را بالا می برند، ناهنجاری های اجتماعی را رفع می کنند، در بحث اعتقادی و فکری به گونه ای کار می کنند که کوچکترین شبهه یا حداقل کمترین شبهه و مشکلی وجود نداشته باشد تا مورد سوءاستفاده دشمنان قرار بگیرد. 

رئیس خبرگزاری صدای افغان تاکید کرد: شیعیان و اهل سنت باید برای مقابله با ضعف های درونی و افشا کردن چهره فرماندهان اصلی تروریسم یعنی آمریکا، فرانسه، انگلیس و رژیم صهیونیستی دست به دست هم بدهند و آنها را به جهان اسلام معرفی کنند. در کشورهایی که چنین تعاملی بین شیعه و سنی وجود داشته، ما شاهد کاهش ترور و تروریسم بوده ایم اما در کشورهایی که اخوت و برادری مطرح نیست و شیعه و سنی در کنار یکدیگر قرار ندارند، قطعا این شکاف ها و ضعف ها بیشتر نمایان می شود و دشمنان ما از این نقطه ضعف ها سوءاستفاده کرده و علیه جوامع اسلامی عمل می کنند و تروریسم را به وجود می آورند. 

معرفی الگویی برای برادری 

مزاری اظهار کرد: امروز مشاهده می کنید که دشمنان اسلام همه در کنار یکدیگر قرار دارند و در دشمنی با اسلام و مسلمانان هیچ اختلافی با یکدیگر ندارند. مسلمانان هم باید مرزبندی ها را از میان خود بردارند و در کنار یکدیگر قرار گرفته، دست به دست هم بدهند و در برابر تروریسم بایستند. امروز مهمترین الگوی اخوت و برادری در جهان اسلام جمهوری اسلامی ایران است. مهمترین رهنما و مهمترین رهبر در جهان اسلام در این عرصه، جمهوری اسلامی و رهبر انقلاب است. ما باید دنباله رو ایشان در رابطه با اهمیت اخوت و ضرورت وحدت باشیم.

اختلاف افکنی شیوه و شگرد شیطان است

حجت الاسلام مرتضی جوادی آملی استاد حوزه علمیه گفت: وقتی خدا، شیطان را معرفی می‌کند، می‌فرماید شگرد و شیوه شیطان اختلاف افکنی، تباغض و تخالف است. بنابراین همانطور که در مسائل اعتقادی تردیدی در بحث توحید و رسالت و امامت وجود ندارد، در این مسئله نیز تردیدی نیست. 

وی افزود: برخی از اصول اصلی اسلام همواره باید مورد اصرار و تاکید امت اسلامی خصوصا متولیان و مسئولان حوزه فکر و فرهنگ اسلام باشد. از جمله عمده ترین آنها مسئله وحدت اسلامی و اتحاد امت اسلامی است. وقتی رسول خدا از مکه به مدینه هجرت کردند، قبل از اینکه حتی دستور به ساخت مسجد بدهند، اخوت اسلامی را که فراتر از اتحاد اسلامی است، برای جامعه اسلامی در نظر گرفتند و جامعه ای که بر مبنای وحدت و اخوت پایه‌ریزی شود، آن جامعه قطعا به هدف خواهد رسید و از اختلافات و منازعاتی که از انگیزه‌های شیاطین جن و انسان است، مصون خواهد ماند. 

جوادی آملی اظهار داشت: زمانی که جامعه مبتنی بر وحدت و رفع اختلاف و منازعات و زمینه های آزاد اندیشی باشد، البته این امت وسط است و نهایتا به امت شاهد مبدل شده است و این که انسان پیامبر اکرم (ص) را همواره شاهد و حاضر و ناظر ببیند و خود را تحت لوای رسول خدا و در محضر پیامبر (ص) ببیند، این از مسائلی است که به صورت صریح در آیات آمده و پیامبر نیز در سنت خود این معنا را محقق ساخته اند. 

وی افزود: پیروزی و فتح الفتوحی که رسول گرامی اسلام در فتح مکه برای اسلام و جامعه اسلامی به ارمغان آورد و بزرگی و عظمت و شکوهی که برای امت اسلام ایجاد کرد و شرق و غرب عالم را بر اساس فکر و فرهنگ هموار کرد و آنها را تحت سلطه فکری و فرهنگی وحی در آورد، اینها مبتنی بر اتحاد و وحدت جامعه اسلامی اتفاق افتاده است. جامعه اسلامی که متأسفانه تبدیل به جامعه صد پاره شده است، مبتنی بر منازعات، عداوت ها، خصومت ها است. این همه منابعی که خدای عالم در اختیار امت اسلامی قرارداده است، به یغما برده می شود و شرق و غرب از راه دسیسه و مکر و نیرنگ، این منابع و ذخائر ارزشمند را می‌برند و متاسفانه جامعه اسلامی به سمت بهترین امت شدن و جامعه نمونه حرکت نمی‌کنند.

بدون توجه به واقعیت‌های جوامع اسلامی، هیچ معجزه‌ای در عرصه تقریب رخ نمی‌دهد

حجت الاسلام سید محمدعلی آل‌هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی گفت: بدون توجه به واقعیت های حاکم در جوامع اسلامی و صرفاً با اکتفا بر آرمان های دینی هیچ معجزه ای در عرصه تقریب مذاهب و مبارزه فکری با فرقه های ضاله ای که مانع تحقق گفتمان وحدت هستند اتفاق نخواهد افتاد. شایسته است که اندیشه ورزی اندیشمندان اسلامی در این راستا ناظر بر واقعیات خارجی حاکم بر جوامع اسلامی باشد تا شاهد بلوغ عقلی جامعه اسلامی برای رسیدن به زبان مشترک در مسیر تقریب مذاهب باشیم و زمینه حضور و ظهور فرقه های ضاله در جوامع اسلامی مسدود و کور شود.

وی درباره زمینه ها و عوامل درگیری های مذهبی و فرقه ای در کشورهای اسلامی و راه حل های  مقابله با آنها گفت: در یک نگاه کلان زمینه درگیری های مذهبی و فرقه‌ای در جوامع اسلامی خارج از دو حالت نیست؛ یا منشا این درگیری ها مقوله ای روان شناختی است و یا اینکه ریشه معرفت شناختی دارد. به هر حال قبل از ارائه راهکار برای مدیریت این درگیری ها لازم است نوع زمینه‌ای که باعث ظهور این درگیری ها شده، مشخص شود تا متناسب با منشا درگیری راه کارهای متناسب ارائه شود.

آل هاشم ادامه داد: درگیرهایی که منشا معرفت شناختی ندارند و بر پایه علل روانشناختی ایجاد می شوند نوعاً یا به انگیزه های اقتصادی برمی گردد و یا انگیزه سیاسی محرک این درگیری ها است. در طول تاریخ انگیزه‌های فاسد اقتصادی و سیاسی زمینه ساز اختلافات خانمان سوزی بین مذاهب و فرقه های مختلف در جوامع اسلامی شده است؛ به طوری که انسان های بیگناه بی‌شماری قربانی این درگیری ها شده اند و قطار توسعه جوامع اسلامی برای سالیان طولانی کُند یا متوقف شده است. عناصر بیگانه و یا عناصر منفعت طلب برای رسیدن به آرمانهای سیاسی و اقتصادی خود با خلاقیت های خاصی موجبات تفرقه و اختلاف بین مذاهب مختلف اسلامی را در جوامع اسلامی فراهم آوردند تا از این طریق بتوانند به مقاصد شوم و شیطانی خود برسند.

وی افزود: یکی از زمینه های درآمدزایی اقتصادی، بازار گرم اختلافات مذهبی در میان مذاهب اسلامی است و عناصری منفعت طلب با ایجاد آشوب و اختلاف بین مذاهب مختلف اسلامی سرمایه‌ها و فرصتهای اقتصادی جوامع اسلامی را به نفع خود مصادره می کنند و با گرم شدن بازار اختلافات زمینه ظهور جنگ های خانمان سوز ودنباله دار فراهم می شود و بازاری برای فروش تسلیحات نظامی عناصر منفعت طلب ایجاد می شود.

زبان مشترکی به نام گفتمان توحیدی

وی تأکید کرد: در مواردی زمینه ایجاد  اختلاف و درگیری بین مذاهب مختلف اسلامی انگیزه‌های فاسد سیاسی از طرف عناصر بیگانه خارجی ویا بعضا عناصر داخلی متحجر می باشد است. مذاهب اسلامی نباید این مساله زیر بنایی را فراموش کنند که در کنار اختلافاتی که با هم دارند، زبان مشترکی هم به نام گفتمان توحید دارند که می توانند به عنوان پرچم همه مذاهب اسلامی را زیر سیطره خود برای تحقق گفتمان اتحاد جمع کنند و هیچ مذهبی حق ندارد به زور اسلحه، اندیشه های مذهب خود را به مخاطبان مذاهب دیگر تحمیل کند.

آل هاشم تصریح کرد: کشورهای اسلامی از ظرفیت قابل توجهی در منابع طبیعی برخوردار هستند و در طول تاریخ مورد استثمار کشورهای بیگانه قرار گرفتند به طوری که کشورهای خارجی با تسلط بر کشورهای اسلامی منابع طبیعی آنها را غارت کرده است ودر مقابل چیزی به غیر از جنگ های مذهبی واختلافات قومی در این کشورها به ارمغان نگذاشته است. یکی از راه های تسلط سیاسی بر کشورهای اسلامی، استفاده از ظرفیت مذاهب و اقوام مختلف اسلامی در این کشورها است با تحریک مذاهب بر علیه یکدیگر فضایی را ایجاد می کنند که بتوانند با جلب نظر سازمان های بین المللی و برخی از ساده لوحان داخلی بساط حضور خود در کشور های اسلامی را پهن کنند و به نام مبارزه با تروریسم منابع داخلی کشورهای  اسلامی را غارت کنند.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی در ادامه خاطرنشان کرد: در مواردی که با مقاومت های داخلی روبرو می شوند برای تضعیف مقاومت گروه های سیاسی داخلی از ظرفیت معارف دینی استفاده می کنند و فرقه  ضاله و باب میل خود را در کشور های اسلامی ایجاد می کنند  تا پیاده نظام آنها در کشور های اسلامی باشند. و بعد برای مبارزه با فرقه ضاله ای که به نام اسلام تاسیس کرده اند برای دفاع از مردم آن کشور در مقابل این گروه های خود ساخته با اخذ مجوزهای بین المللی وارد عمل می شوند. 

وی تأکید کرد: گفتمان  توحید و سایر  اشتراکات میان مذهبی می تواند در نقش زبان مشترک عاملی برای مقابله با درگیری ها و اختلاف درونی برای مقابله با اختلافات و درگیری هایی باشد که ریشه معرفت شناختی دارند لذا پیشنهاد می شود که مساله گفت‌وگوی بین مذاهب اسلامی در یک فضای کاملا علمی و منطقی برای رسیدن به زبان مشترک جهت مبارزه با دشمنان مشترک جامعه اسلامی  جدی گرفته شود.

آل هاشم ادامه داد: مذاهب اسلامی می‌توانند از درگیری های میان مذهبی فرصتی برای تعالی فکری و مذهبی خود در نظر بگیرند و این تهدید را به فرصتی مبارک برای رسیدن به زبانی مشترک در جامعه اسلامی تبدیل کنند.

وی در رابطه با درگیری هایی که ریشه معرفت شناختی ندارند و انگیزه های اقتصادی و سیاسی محرک این اختلافات هستند، گفت: از یک طرف باید نهادهای امنیتی به صورت جدی وارد شده و زمینه سازان چنین اختلافات را شناسایی کنند و از یک طرف باید بلوغ  فکری وسیاسی افراد جامعه را نسبت به چنین اختلافاتی افزایش بدهیم تا به خاطر فقر فکری و یا فقر قدرت تحلیل سیاسی قربانی این برنامه های شیطانی نشویم.

همه نداها در راستای نجات فلسطین باشد 

حجت الاسلام امان الله علیمرادی نماینده مجلس خبرگان رهبری با هشدار نسبت به طراحی نقشه خطرناک «جنگ نیابتی» از سوی دشمنان، تصریح کرد: این به معنای زدن مسلمان به وسیله مسلمان و به کار گرفتن دین علیه دین است.

وی با تاکید بر پررنگ شدن نقش علما و نخبگان جهان اسلام در شرایط کنونی تاکیدکرد: اکنون باید وارد این میدان بشویم و نگذاریم هر فرد، مذهب یا گروهی را به بهانه‌ای به جان مسلمان‌ها بیندازند. کسی که از این اختلاف، بهره کامل را می‌برد طراح تفرقه است که نه شیعه را می‌خواهد و نه سنی را بلکه آمده است اسلام را از بین ببرد. استکبار می‌داند اگر مسلمانان به قوت و قدرت واقعی دست پیدا کنند، هیچ قدرتی نمی‌تواند در برابر آنها مقاومت کند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله فلسطین اشاره کرد و آن را جان جهان اسلام و مرکز تقابل جبهه کفر با جبهه اسلام خواند و گفت: امروز همه نداها باید در راستای نجات فلسطین و نابودی رژیم اشغالگری باشد که غاصبانه آمده است، و به مردم ظلم کرده و آنها را از خانه خود بیرون کرده است. ما با افتخار می‌گوییم هرکس با رژیم اشغالگر بجنگد، هر کس از فلسطین حمایت کند، حمایت انقلاب اسلامی را پشت سر خود دارد و ما برای این حمایت آماده‌ایم.


اتحاد تنها گزینه برای حفظ اقتدار کشورهای اسلامی است

سید ابراهیم امین سید رئیس شورای سیاسی حزب الله لبنان گفت: این امت به قرآن عظیم پایبند و معتقد است که اساس قرآن برپایه وحدت میان مسلمانان و بلکه تمام انسان‌هاست.

وی شخصیت پیامبر (ص) را جامع همه پیامبران توصیف کرد و افزود: پیروان چنین پیامبر بزرگواری باید بایکدیگر وحدت داشته باشند. امتی که با وجود داشتن پیامبری چون رسول اکرم (ص) با هم متحد نشوند، هیچ چیزی نمی‌تواند آنها را متحد کند و همانطور که قرآن برای تحقق وحدت برای ما حجت است، وجود رسول (ص) هم در راستای رسیدن به وحدت برای ما حجت است.

ابراهیم امین سید وجود اهل بیت (ع) را عاملی دیگر برای ایجاد وحدت برشمرد و تاکیدکرد: تمام امت بر حب اهل بیت(ع) و بزرگداشت آنها اعتقاد دارند و عشق به اهل بیت را در ادامه عشق به پیامبر (ص) می‌دانند. احترام و عشق به اهل بیت برگرفته از اصول فکری، عقیدتی، معنوی و عاطفی است که می‌تواند پایه و اساس وحدت امت و وحدت بشریت باشد.

وی با بیان لزوم اتحاد برای ایستادگی در برابر دسیسه‌های دشمن، به موضوعاتی چون استعمار، اشغال جهان اسلام، سیطره بر کشورها و ثروت‌های مسلمانان و تحریف اسلام اشاره و تاکیدکرد: این موضوعات ما را ملزم به وحدت آگاهانه  و مسئولانه می‌کند. تجربیات بدست آمده نشان می‌دهد، تنها گزینه برای بقا و اقتدار دولت‌های اسلامی و شکست دشمنان اسلام اتحاد بین آنها است.


مسلمانان به اهداف اسلام توجه ویژه ای داشته باشند

صدرالدین ایمیت اف رئیس دانشگاه رسول اکرم بیشکک گفت: ما باید به اصل خدا و کتاب توجه داشته باشیم؛ درروز قیامت اگر مسلمانی خونش  به ناحق ریخته شود همه باید پاسخگو باشند به همین دلیل وظیفه مسلمانان است که به اهداف اسلام و مقاصد شریعت توجه ویژه ای داشته باشند، نباید اجازه دهیم که به بهانه اسلام خون انسانهای بی گناه ریخته شود بنابراین همه امت اسلامی باید در کنار یکدیگر باشند و به حل مسائل و مشکلات پیش رو بپردازند.

وی به آیاتی از سوره حشر اشاره کرد و گفت: پیامبر(ص) وقتی که مشاهده کردند در مقابل قریشیان و کفار تعدادشان محدود است، نگرانی برای ایشان ایجاد شد، بنابراین خدا در پاسخ نگرانی ایشان فرمود آنها جماعتی هستند که تعدادشان زیاد اما قلب های آنان از یکدیگر جداست و نسبت به همدیگر لطف و عطوفت ندارند. متاسفانه امروز ما مسلمانان هم به این مسئله دچار شده ایم با وجود اینکه تعدادمان بسیار است اما در برخی از موارد، آن وحدت و همدلی لازم را نداریم. لذا همه مسلمانان وظیفه دارند که در راه وحدت همواره از قدرت تفکر و تدبر استفاده کنند تا بتوانند به وحدت هرچه تمام تر در راه اسلام دست یابند.

ایمیت اف با بیان اینکه مسلمانان باید زیر پرچم لا اله الا الله و قرآن کریم بر پایه وحدت و اتحاد زندگی کنند، اظهار داشت: همه ما زمانی که به یگانگی خدا، قرآن کریم و رسول الله(ص) ایمان آورده ایم باید در این راه اختلافات را کنار گذاشته و متحد شویم و به عقاید یکدیگر احترام بگذاریم. آنچه که در بین مذاهب اسلامی بسیار اندک است، اختلافات میان مسلمانان است، ما باید بیشتر بر اشتراکاتمان تمرکز کنیم و به اختلافات توجهی نداشته باشیم و آنها را کنار بگذاریم باید گفت برای ما تکلیف نشده است که در این دنیا این اختلاف ها را حل کنیم  چراکه هیچ عالمی وجود ندارد که در فتواها و نوشته ها خطایی نداشته باشد.
 


جهل و ناآگاهی باعث اکثر درگیری های مذهبی و قبیله‌ای است

قیصر اقبال معاون حوزه علمیه عسگریه اظهار داشت: اگر به قرآن رجوع کنیم، اولین نکته ای که به آن بر می خوریم، جهل و نادانی است، امیر مومنان(ع) می فرماید "مردم چیزی را که نمی شناسند و نسبت به آن آگاه نیستند، دشمن خود می شمارند"  بنابراین می‌توان دید که جهل و ناآگاهی باعث اکثر درگیری های مذهبی و قبیله ای بوده است. 

امام جماعت مسجد جامعه فیض الله هنگو پاکستان افزود: وقتی پیامبر (ص) مبعوث به رسالت می شوند، ندای الهی می آید که " ان الدین عند الله الاسلام" بنابراین در زمان پیامبر(ص) باید قرآن و احکام اسلامی در جوامع اسلامی برقرار می‌شد. به همین دلیل زمانی که دشمنان اسلام پیشرفت اسلام را دیدند، در عرصه های مختلف و به بهانه های مختلف در بین مسلمانان تفرقه ایجاد کرده اند. 

وی افزود: اختلاف سلیقه هیچ اشکالی ندارد و جزء اختلافات طبیعی به حساب می‌آید، اما برخی از اختلافات که از سوی دشمن برنامه ریزی می شود، توطئه است و منظور دار طرح ریزی می‌شود؛ ما در طول تاریخ از زمان پیامبر(ص) تاکنون مشاهده کرده ایم که دشمنان همواره به دنبال نفوذ در میان مسلمانان و ایجاد اختلاف بین آن ها بوده اند، این نوع اختلاف که باعث تفرقه بین مسلمانان می شود، خوب نیست.

اقبال ادامه داد: علاج نادانی و جنگ، علم، عقل، تدبر و تفکر است. قرآن می فرماید "کسانی که جاهل و نادان هستند با کسانی که عالم هستند یکی نیستند". چون علم، نور است و جهل، تاریکی و باید گفت کسی که در تاریکی است، چیزی نمی بیند. 

وی غفلت را از نکات دیگر ایجاد تفرقه دانست و گفت: ما نمی دانیم که در تفرقه، دست سومی وجود دارد بنابراین باید آگاه باشیم؛ امروز وظیفه علما این است که در جوامع اسلامی آگاهی ایجاد کنند، همانگونه که اکنون شاهد آن هستیم، بسیاری در تلاشند که بر انقلاب اسلامی ضربه وارد کنند، اما بصیرت رهبر معظم انقلاب اسلامی و علما به اندازه ای است که در بسیاری از مواقع، این ضربه را ناکام می گذارند. ما مسلمانان باید بدانیم که با یکدیگر دشمنی و جنگ نداریم ما همه برادر هستیم و همه به کلمه لا اله الا الله، محمد رسول الله ایمان داریم اگر در رفتارمان با یکدیگر برخورد عاقلانه داشته باشیم، هیچ نزاع مذهبی رخ نمی دهد.


وحدت در جوامع اسلامی موجب عزت، قدرت و شوکت مسلمانان است
حجت الاسلام علی احمد حلیمی، رئیس حوزه علمیه مزار شریف افغانستان گفت: یکی از وظایف پیامبر (ص) دعوت به دین و ارزش های دینی و در رأس همه آنها توحید است و این وظیفه و رسالت مختص پیامبر نیست که با رحلت آن حضرت خاتمه پیدا کند بلکه باید تداوم پیدا کند. لذا علمای اسلامی که وارثان پیامبر بزرگوار اسلام هستند باید این وظیفه و این رسالت پیامبر را ادامه دهند.
وی با اشاره به آیه ۱۲۵ سوره نحل و شرایط موعظه و جدال گفت: پیروان مذاهب اسلامی که همه آن­ها پیرو اسلام، قرآن و پیامبر هستند، مشترکات زیادی با همدیگر دارند. حال، بحث این­ها چگونه باید باشد؟ به طریق اولی اگر جدال و مناظره­ای بین این­ها رخ می ­دهد باید جدال احسن و در یک فضای پر از محبت و صمیمیت باشد، باید هدفشان فقط اثبات حق باشد و به طرف مقابل هیچ نوع بی حرمتی و بی ادبی را روا ندارند و ادب و حرمت یکدیگر را حفظ کنند و با کمال محبت و رحمت و مهربانی با یکدیگر مناظره و بحث کنند.
وی افزود: اما متأسفانه مناظره ­های خصمانه چه در بحث ­های شفاهی و چه در قالب مقاله­ ها یا سخنرانی ­ها و بی حرمتی نسبت به طرف مقابل و پیروان مذاهب دیگر باعث می ­شود که تفرقه و نفاق در جوامع اسلامی ایجاد و تشدید شود. این تفرقه و اختلاف گناهی نابخشودنی است چون خدا دستور به وحدت و اتحاد می ­دهد و به شدت از تفرقه ­افکنی، اختلاف و تنازع نهی می ­کند. 
حلیمی تاکید کرد: اگر جامعه اسلامی و امت مسلمان به سوی امت واحده حرکت کرده و اگر دانشمندان اسلامی و علمای دینی و علمای اسلام، مسلمانان را به اتحاد و وحدت دعوت کنند، اخوت را تقویت کرده و رحمت و ادب را نسبت به یکدیگر حفظ و با اخلاقی دینی با همدیگر معاشرت کنند و اگر جدالشان جدال احسن باشد، اتحاد و وحدت در جامعه اسلامی پدید خواهد آمد. وقتی اتحاد و وحدت در جوامع اسلامی و بین امت مسلمان به وجود آمد آن زمان است که عزت، قدرت و شوکت ایجاد می­شود.
حلیمی در پایان ابراز امیدواری کرد که علمای دین به رسالت الهی خود عمل کنند و با تخلق به اخلاق اسلامی با یکدیگر رفتار کنند و مسلمانان عالم را در هر جایی که هستند به اتحاد و وحدت دعوت کنند و همه پیروان مذاهب اسلامی در کنار همدیگر با اتحاد و اخوت زندگی کنند. همچنین علمای اسلامی اتحادیه‌ای از همه کشورهای جهان اسلام تشکیل دهند که یک نیروی مشترک برای دفاع از ارزش های دینی و سرزمین اسلامی باشد؛ در آن زمان دولت اسلامی قدرت و شوکت پیدا می کند.

سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی در یک نگاه

مباحث سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در هشت محور جنگ و صلح عادلانه، اخوت اسلامی و مبارزه با تروریسم، آزاد اندیشی دینی، پذیرش اجتهاد مذهبی و مقابله با تکفیری و افراطی گری، همدلی و همدردی اسلامی و پرهیز از تنش ها و منازعات، احترام متقابل بین مذاهب اسلامی، رعایت ادب اختلاف و پرهیز از مشاجره، حرمت شکنی و توهین، تبیین امت واحده و اتحادیه کشورهای اسلامی، فلسطین و مقاومت اسلامی و بزرگداشت مرحوم آیت الله محمدعلی تسخیری مطرح می شود.

هدف از برگزاری کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، ایجاد اتحاد و همبستگی در بین مسلمانان، همفکری علماء و دانشمندان جهت تقریب دیدگاه‌های علمی و فرهنگی آنان و نیز بررسی و ارائه راهکارهای عملی جهت دستیابی به وحدت اسلامی و تشکیل امت واحده در جهان اسلام و حل مسائل و مشکلات مسلمانان و ارائه راه‌ کارهای مناسب در این خصوص است.

در این کنفرانس ۵۱۴ سخنرانی برگزار می شود که ۲۳۰ سخنرانی با حضور ۵۲ مهمان از ۱۶ کشور به صورت حضوری و ۱۸۰ سخنران از شخصیت های فرهنگی و سیاسی داخل کشور خواهد بود. همچنین۳۶۰ سخنرانی به صورت وبیناری است که شامل ۱۸۰ سخنرانی خارجی و بین المللی و ۱۸۰ سخنرانی ایرانی است. این سخنرانی ها از کانال های یک و دوی کنفرانس وحدت پخش می‌شوند.

بسیاری از این برنامه ها با همکاری وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نمایندگان مقام معظم رهبری در کشورها و ستاد کنفرانس ضبط شده که در کنفرانس پخش خواهد شد. ۲۴ نشست وبیناری نیز برگزار می‌شود که هر نشست با حضور ۱۵ سخنران از شخصیت های جهان اسلام خواهد بود که مجموعه افراد خارجی از ۳۹ کشور جهان است و برنامه سخنرانی ها به صورت زنده در فضای مجازی و در سایت مجمع تقریب مذاهب اسلامی پخش می شود.

۱۷ نفر از شخصیت های برجسته نیز به صورت حضوری در چهار جلسه سخنرانی خواهند کرد و این مراسم با رعایت شیوه نامه های بهداشتی برگزار می شود. همچنین ۵۰ مقاله علمی که به دبیرخانه کنفرانس در دانشگاه مذاهب اسلامی، رسیده، در این کنفرانس مطرح می شود.

کنفرانس سی و پنجم دارای دو بخش علمی و اجرایی است که در بخش اجرایی کارگروه های محتوا و اطلاعات ملی، محتوا و اطلاعات بین المللی، تدوین و تولید و کارگروه رسانه و تبلیغات فعالیت می کنند. 

برگزارکنندگان کنفرانس امسال سعی کرده اند اندیشمندانی از تمام مناطق جغرافیایی مانند آمریکای جنوبی، آفریقا، جنوب شرق آسیا، آسیای میانه و قفقاز را دعوت کنند و  قرار است این سخنرانی ها در فضای مجازی به زبان های فارسی، انگلیسی و عربی بارگذاری شود.

هفته وحدت در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی از سوی امام خمینی (ره) مطرح شد و همه ساله از ۱۲ ربیع الاول سالروز میلاد پیامبر اعظم (ص) به روایت اهل سنت آغاز می شود و تا ۱۷ ربیع الاول سالروز ولادت رسول خدا (ص) به روایت شیعیان ادامه خواهد داشت که امسال از ۲۷ مهرماه آغاز شده و تا دوم آبان‌ماه ادامه خواهد یافت. در همین راستا کنفرانس بین المللی وحدت از سوی جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود.

مجمع تقریب مذاهب اسلامی از سال ۶۹ به دستور رهبر معظم انقلاب تشکیل و تاکنون ۳۴ دوره از کنفرانس وحدت برگزار شده است که اولین تا چهارمین کنفرانس وحدت قبل از تشکیل مجمع تقریب مذاهب در سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شده است. 

برچسب‌ها مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی رسانه کنفرانس وحدت اسلامی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی رسانه کنفرانس وحدت اسلامی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی رسانه کنفرانس وحدت اسلامی کنفرانس بین المللی وحدت تقریب مذاهب اسلامی درگیری های مذهبی جوامع اسلامی کشورهای اسلامی جوامع اسلامی کنار یکدیگر برای مقابله انقلاب اسلامی برگزار می شود اخوت و برادری برای رسیدن درگیری ها دشمنان اسلام معرفت شناختی مختلف اسلامی جامعه اسلامی کنفرانس وحدت اتحاد و وحدت داشته باشند حجت الاسلام وحدت اسلامی جهان اسلام امت اسلامی زبان مشترک امت اسلام بین مذاهب نقطه ضعف زمینه ها رسانه ها اهل بیت آل هاشم ملت ها ضعف ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۵۵۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانواده های شهدا پاسداران واقعی ارزشهای انقلاب اسلامی هستند

به گزارش حوزه استان های خبرگزاری تقریب، سردار اکبرجاویدان در دیدار با خانواده شهید والا مقام" حسین زرافشان در بندرعباس" ، ضمن قرائت فاتحه به روح پاک این شهید گرانقدر، طی سخنانی بیان داشت: صبر و بردباری خانواده های معظم شهداء برای مردم بسیار با ارزش بوده و عزت و سربلندی امروز کشور مرهون خون پاک فرزندان این عزیزان است.

وی نقش خانواده شهدا را در دستاوردهای انقلاب بسیار مهم دانسته و افزود: تربیت جوانان در مسیر انقلاب و ولایت نقشی است که خانواده شهدا در همه عرصه ها آن را به خوبی ایفا کرده و ثمره آن تربیت فرزندانی از جنس انقلاب است.

این مقام انتظامی استان اظهار داشت: صبر و استقامت در راه اسلام یکی از بزرگترین ارزشهای انسانی است و یاد و نام شهدا آرامش بخش دلهاست.

سردار جاویدان تصریح کرد: مردم ایران هیچ وقت از خود گذشتگی خانواده های محترم شهدا را فراموش نمی کنند و این عزت و سربلندی کشور را مدیون خون پاک این شهدا می دانند و به واقع این عزیزان میراث داران این انقلاب هستند.

فرمانده انتظامی استان هرمزگان با بیان این که پیروی از ولایت فقیه مهمترین پیام شهداء است و اگر پیرو ولایت فقیه باشیم هیچگاه آسیبی به مملکت وارد نخواهد شد، اظهار داشت: حفظ خون شهداء و تداوم راه آنها، دینی است که بر دوش ما نهاده اند و این همان چیزی است که لرزه بر اندام دشمنان و پیروان باطل می اندازد.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه درحال حاضر دشمنان با توطئه های مختلف قصد دارند امنیت کشورمان را به مخاطره بیندازند، گفت: مردم بایستی با عمل به فرامین مقام عظمای ولایت و ادامه دادن راه شهداء همچون همیشه نقشه های شوم دشمنان را خنثی کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وحدت و انسجام، نیاز ضروری و مهم امروز جهان اسلام است
  • علم الهدی: دشمنان اسلام چشم به ولایت معصوم دارند
  • جنگ ترکیبی دشمن با هدف از بین بردن وحدت مسلمین انجام می شود
  • علم الهدی: دشمنان اسلام از مسائل سیاسی عبور کرده و چشم به ولایت معصوم دارند
  • دشمنان وحدت و تقریب امت اسلامی را هدف گرفته اند
  • مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ لزوم وحدت و تقریب بین همه ادیان و مذاهب
  • هدف صهیونیسم بین الملل ایجاد فاصله میان کشورهای اسلامی است
  • خانواده های شهدا پاسداران واقعی ارزشهای انقلاب اسلامی هستند
  • اصل کار شورای هماهنگی اجرای مراسم بر مبنای حکومت است
  • خانواده‌های شهدا پاسداران واقعی ارزش‌های انقلاب اسلامی هستند