Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@23:43:17 GMT

ضربه به کتابفروشی‌ها سنگین‌تر شده است

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۵۵۰۶۲

ضربه به کتابفروشی‌ها سنگین‌تر شده است

ایسنا/خراسان رضوی یک استاد دانشگاه فرهنگیان مشهد با اشاره به ضربه‌هایی که عرضه غیرقانونی کتاب‌ و انتشار مستقیم کتاب توسط ناشران به کتابفروشی‌ها وارد کرده است، گفت: ضربه‌ای که به کتاب‌فروشان وارد می‌شده سنگین‌تر شده است.

جواد محقق‌نیشابوری در شب «صدسال کتابفروشی‌های مشهد» که شامگاه چهارشنبه، ۲۸ مهر، در کتابخانه فرهنگسرای جهاد دانشگاهی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: نشر زنجیره‌ای است که دارای چهار عامل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این چهار عامل مشابهت و مشکلات مشترکی دارند و مکمل یکدیگر هستند. نخستین عامل، فردی است که اثر را تولید می‌کند، عامل دوم را می‌توان ناشر عنوان کرد که اثر را سروسامان می‌بخشد، سومین عامل کتاب‌فروشان هستند که کتاب را عرضه می‌کنند و چهارمین عامل نیز افرادی هستند که کتاب را مطالعه می‌کنند.

وی ادامه داد: این چهار عامل به طور کاملاً پیوسته عمل می‌کنند. ممکن است در این میان نقش کتابفروش و عرضه‌کنندگان چندان مشاهده نشود، در حالی که این حلقه از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین نقش کتاب‌فروشان باید در کنار سایر عوامل تعریف و بررسی شود. این چهار گروه عموماً دارای ویژگی مشترکی هستند؛ چراکه تمامی آن‌ها در زمره عشاق قرار می‌گیرند. به این دلیل که پرداختن به این امور منطق شغل، درآمد و اقتصاد به همراه ندارد. بر این اساس افراد با از خودگذشتگی، عشق و فداکاری در این راه قدم می‌گذارند همانند مادری که بدون هیچ چشم‌داشتی فرزند خود را پرورش می‌دهد. به این ترتیب پاداش این چنین فعالیت‌هایی با چه چیزی قابل پرداخت و مقایسه است؟

محقق‌نیشابوری تصریح کرد: بنابراین هنگامی که کتاب‌فروشان از دنیا می‌روند کتاب‌فروشی آن‌ها تعطیل می‌شود. به گونه‌ای که اگر فرزندان آن‌ها انگیزه چندانی نداشته باشند، کتاب‌فروشی تعطیل خواهد شد. همانطور که در حال حاضر تعدادی از کتاب‌فروشی‌ها تعطیل شده‌اند. 

وی خاطرنشان کرد: یکی از معضلاتی که اخیراً در زمینه کتاب‌فروشی ایجاد شده این است که بسیاری از کتاب‌ها به صورت غیر قانونی عرضه می‌شود و یا اینکه ناشران به طور مستقیم کتاب‌ها را ارائه می‌کنند، به این معنی که کتاب را در اختیار کتاب‌فروشان قرار نمی‌دهند. در حقیقت چنین واقعیت‌هایی امروزه ایجاد شده است و ضربه‌ای که به کتاب‌فروشان وارد می‌شده است را سنگین‌تر کرده است. به طور کلی چنین اقداماتی خوب است، به شکلی که افراد در خانه خود می‌توانند کتاب خریداری کنند. با این وجود این موضوع باید به نوعی حل شود تا عرضه کتاب به صورت سنتی دچار آسیب نشود. 

عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان مشهد عنوان کرد: به نظر من عرضه کتاب از طریق سیستم‌های اداری و شبه‌اداری امر نادرستی است، زیرا کار سیستم اداری و شبه‌اداری این چنین فعالیت‌هایی نیست و به نوعی دلسوزی در عرضه کتاب‌فروشی ندارد و به این ترتیب ضرباتی به کتاب‌فروشی‌ها وارد می‌شود. بر این اساس لازم است سازمان‌های مردم‌نهاد (NGO)، ناشران، نویسندگان و کتاب‌فروشان واقعی به چاپ و عرضه کتاب بپردازند. 

وی اضافه کرد: همچنین لازم است از طریق راه‌های بسیار ساده کتاب‌فروشی‌ها مورد حمایت قرار گیرند. علاوه بر این‌ها، لازم است فرهنگ عمومی تحت تأثیر قرار گرفته و اهمیت کتاب و خرید کتاب میان مردم شناخته شود. به عنوان مثال افراد می‌توانند این رویکرد را در خانواده خود آغاز کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری کتاب کتابخوانی كتابفروشي مشهد خراسان رضوي کتاب فروشان کتاب فروشی عرضه کتاب فروشی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۵۵۰۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۷ ضربه چاقو، مدیر عامل شرکت را از پای درآورد/ قتل به خاطر ۸ میلیارد ریال

 سردار علی ولیپور گودرزی رئیس پلیس آگاهی پایتخت در این زمینه اظهار کرد: چندی پیش، کشف جسد مردی در خانه‌اش واقع در یک برج ۲۰ طبقه در محله کوهک به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ گزارش داده شد.

این مقام ارشد انتظامی عنوان داشت: طولی نکشید که ماجرای این مرگ مشکوک در بیسیم‌های کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی تهران بزرگ مخابره و دقایقی بعد تیم بررسی صحنه جرم پا به طبقه پانزدهم برج مورد نظر گذاشتند.

سردار گودرزی، ادامه داد: کارآگاهان جنایی پس از ورود به محل با جسد مردی حدوداً ۴۳ ساله مواجه شدند که هدف ۳۷ ضربه بی‌رحمانه چاقو قرار گرفته بود؛ بررسی‌های اولیه نشان می‌داد که مقتول در شغل پخش لوازم آرایشی و بهداشتی فعالیت داشته است و عاملان این جنایت پس از ارتکاب جرم به‌دنبال اسناد و مدارکی داخل خانه بوده‌اند.

این مقام ارشد انتظامی تصریح کرد: کارآگاهان که در جریان بررسی‌های تخصصی صحنه جرم متوجه دوربین‌های مداربسته برج شده بودند به بازبینی فیلم آنها پرداختند که مشخص شد که موتورسیکلتی با ۲ سرنشین مقابل برج توقف کرده و مرد جوانی از موتور پیاده و وارد خانه مقتول شده است؛ نیم ساعت بعد از حضور وی، نفر دوم نیز وارد خانه قربانی شده و دقایقی بعد هر ۲ با عجله و شتاب از برج خارج شده و سوار بر موتورسیکلت از محل متواری شدند و بعد از رفتن مردان جوان، دیگر هیچ رفت‌وآمدی به خانه مقتول صورت نگرفته بود.

سردار گودرزی متذکر شد: در نخستین‌گام با بهره‌گیری از روش‌های علمی کشف جرم و اقدامات کارآگاهی، مشخصات ۲ مرد داخل فیلم شناسایی و مشخص شد که آنها با مقتول اختلاف مالی هشت میلیارد ریالی داشته‌اند.

وی افزود: کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی پایتخت در گام بعدی با اقدامات اطلاعاتی مخفیگاه متهمان را در تهران و یکی از شهر‌های شمالی کشور شناسایی و پس از هماهنگی‌های لازم قضایی، آنها را طی ۲ عملیات جداگانه بازداشت کردند.

رئیس پلیس آگاهی پایتخت، تصریح کرد: یکی از متهمان ماجرا را اینطور توضیح داد که دوستم با مقتول اختلاف مالی داشت و او روز حادثه برای صحبت درباره اختلاف مالی به خانه‌اش رفت و از من خواست بیرون برج منتظرش بمانم، بعد از نیم ساعت با من تماس گرفت و خواست به خانه مقتول بروم، به محض ورود با جسد مواجه شدم و دوستم مدعی شد که ناخواسته دست به قتل زده است، من حتی شاهد این جنایت هم نبودم، اما از ترس باهم فرار کردیم.

رئیس پلیس آگاهی پایتخت با بیان اینکه متهمان در تحقیقات ابتدایی به جرم خود مبنی بر جنایت اعتراف کردند، خاطرنشان کرد: با صدور قرار قانونی از سوی مرجع قضایی متهمان برای روشن شدن زوایای پنهان پرونده در اختیار کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی قرار گرفتند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حوادث و انتظامی

دیگر خبرها

  • ۸ اردیبهشت، آخرین مهلت ثبت‌نام حضور در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران
  • ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها
  • «مواجهه‌ای نامتعارف با منطق هگل» در کتابفروشی‌ها
  • کتابفروشی که خبر تعطیلی اش را شیرین کرد
  • ثبت‌ نام کتابفروشی‌ ها در سامانه «بازار کتاب»
  • تعطیلی کتابستان در خیابان انقلاب
  • تعطیلی یک کتابفروشی در تهران
  • ۳۷ ضربه چاقو، مدیر عامل شرکت را از پای درآورد/ قتل به خاطر ۸ میلیارد ریال
  • «خدای مهربانم سلام» برای بچه‌ها به کتابفروشی‌ها آمد
  • «خدای مهربانم سلام» برای بچه‌ها کتابفروشی‌ها آمد