Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-18@10:02:22 GMT

تدوین استانداردهای آموزشی در حوزه مشاغل آینده

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۵۵۶۶۴

تدوین استانداردهای آموزشی در حوزه مشاغل آینده

معاون وزیر کار از تدوین استانداردهای آموزشی در زمینه مشاغل آینده خبر داد و بر ضرورت شناسنامه‌دار کردن صلاحیت حرفه‌ای مشاغل تاکید کرد.

غلامحسین حسینی‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تغییرات پرسرعت تکنولوژی بر لزوم بازآموزی مهارت‌ها تاکید کرد و گفت:‌ در زمانه‌ای قرار داریم که تا سال ۲۰۳۰  یعنی ۹ سال دیگر به دلیل توسعه و شتاب روزافزون تکنولوژی‌هایی مثل هوشمندسازی و اتوماسیون، ‌بخش اعظمی از شاغلین به آموزشهای مهارتی جدید نیاز دارند چون ممکن است مهارت‌های شغلی آنها نتواند پاسخگوی نیازهایشان باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: برآوردهای سازمان جهانی کار نشان می‌دهد تا ۲۰۳۰ یک میلیارد نفر از مردم جهان نیاز به بازآموزی و آموزشهای جدید دارند و ۱۰ میلیون نفر از کسانی که آموزش دیده اند و شاغل هستند، باید آموزش ببینند و مهارت‌های جدید کسب کنند، در غیر این صورت با چالش شاغلین امروز و بیکاران ۱۰ سال آینده رو به رو خواهیم شد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: بر این اساس باید فضای کشور را به سمت و سویی ببریم که مناسب با شرایط آتی باشد و آینده‌نگاری و ترسیم آینده بر اساس سناریوهای موجود را داشته باشیم و خود را برای تحولات آینده آماده کنیم.

حسینی‌نیا از تدوین استانداردهای آموزشی در زمینه مشاغل آینده خبر داد و با بیان اینکه مشاغل هر روز متحول می شوند، گفت: یکی از برنامه‌های ما در سازمان، تدوین استانداردهای آموزشی در زمینه مشاغل آینده است و در این زمینه ۵۰ شغل آینده را احصاء و دوره‌های آموزشی جدید در زمینه مشاغل نو را تدوین کرده‌ایم.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور درباره برنامه‌های این سازمان در جهت حرکت به سمت مشاغل آینده اظهار کرد: کرونا با همه مشکلاتی که ایجاد کرد، نعمتهایی هم داشت از جمله اینکه بحث استفاده از فضای مجازی را فراگیر کرد، به همین دلیل یکسری از آموزشها را به شکل مجازی و به شکل تلفیقی ارائه خواهیم کرد. حتی از کارگاه‌های تولیدی به عنوان یک کارگاه آموزشی برای توسعه توانمندی‌های خود استفاده خواهیم کرد.

وی برگزاری آزمون‌های ادواری را از دیگر برنامه های این سازمان ذکر کرد و گفت: در حال حاضر افراد زیادی وجود دارند که به هر شیوه مهارتی را کسب کرده‌اند ولی فاقد مدرک صلاحیت حرفه‌ای یا گواهینامه فنی و حرفه ای هستند، برای اینکه آنها را مجبور نکنیم مجددا هزینه و در کلاسها شرکت کنند، آزمون‌های ادواری برگزار می‌کنیم تا در قالب آزمون، صلاحیت خود را محک بزنند و چنانچه استانداردها را گذراندند، واجد دریافت گواهینامه صلاحیت شوند.

معاون وزیر کار در پایان بر لزوم شناسنامه‌دار کردن صلاحیت حرفه‌ای مشاغل و حرفه‌ها تاکید کرد و گفت: برای اطمینان بیشتر خانواده‌ها، ‌افزایش بهره‌وری، کمک به تولید ملی و هزینه های مردم باید به این سمت برویم که افراد  را به لحاظ صلاحیت حرفه‌ای شناسنامه دار کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مشاغل آینده آی تی فناوري اطلاعات اينترنت سازمان فنی و حرفه ای كسب و كار استخدام آزمون ادواری مهارت آموزش فنی و حرفه ای وزارت کار رفاه و تامین اجتماعی تدوین استانداردهای آموزشی صلاحیت حرفه ای زمینه مشاغل مشاغل آینده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۵۵۶۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری دومین دوره آزمون صلاحیت حرفه ای در تیر سال جاری/ دو خدمات روانشناسی تحت پوشش بیمه قرار دارد

علی فتحی آشتیانی رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره در نشست خبری گفت: رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره پروانه های صادر شده در طول ۲۰ سال گذشته حدود ۸ هزار و ۵۵ پروانه بوده در حالی که در آزمون دی سال گذشته ۱۶ هزار نفر شرکت و از این نفرات هشت هزار نفر قبول شده اند.

وی بیان کرد: مصاحبه عمومی و آزمون صلاحیت حرفه ای هشت هزار  نفر جهت شروع فعالیت این افراد در شهریور امسال انجام خواهد شد. 

فتحی آشتیانی تاکید کرد: در بهمن سال گذشته انتخابات شورای استانی به صورت الکترونیکی بعد از نه سال برگزار شده و شورای استان های کشور انتخاب شده است. 

رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره ادامه داد: در موضوع غزه سازمان روان شناسی ورود پیدا کرده و چندین نامه به سازمان جهانی بهداشت و یونسکو مکاتبه کرده‌ایم و همچنین در موضوع سیل سیستان و بلوچستان در خصوص مسائل روان شناسی ورود کرده‌ایم. 

وی بیان کرد: پنجمین دوره شورای مرکزی سازمان روانشناسی و مشاوره از امروز فعالیت خود را متوقف خواهد کرد تا وضعیت این شورا به صورت دقیق مشخص شود اما معاونان و سایر امور مانند مصاحبه‌های صلاحیت حرفه‌ای کارهای لازم را انجام می‌ دهند. 

فتحی آشتیانی افزود: سایر خدمات روانشناسی مشمول بیمه نبوده و یکی از درخواست‌های ما از وزیر بهداشت همین مسئله است. خدمات روانشناسی هزینه‌بر بوده و باید تحت پوشش بیمه قرار بگیرد. خدمات دو گرایش روان شناسی بالینی و سلامت تحت پوشش بیمه قرار گرفته اما سایر گرایش‌ها تحت پوشش بیمه قرار نگرفته است. 

وی بیان کرد: تعرفه روانشناسان برای کارشناسان ارشد در بخش دولتی ۱۰۸ هزار تومان و در بخش خصوصی ۳۲۱ هزار تومان و دکترای تخصصی، ۳۷۸هزار تومان است و این تعرفه با توجه به تورم کافی نیست. 

فتحی آشتیانی افزود: در هفته دوم تیر سال جاری دومین آزمون صلاحیت حرفه‌ای برگزار می‌شود تا افراد پروانه کاری خود را اخذ کنند. اولین دوره آزمون صلاحیت حرفه‌ای در دی سال گذشته برگزار شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • پایش صلاحیت حرفه‌ای ۲۷۰ نیروی پیمانکاری منطقه غرب فارس
  • صدور بیش از 90 هزار گواهینامه مهارتی بین المللی در خوزستان
  • صدور بیش از ۹۰ هزار گواهینامه مهارتی بین المللی در خوزستان 
  • زمان مصاحبه پذیرفته‌شدگان آزمون صلاحیت حرفه‌ای
  • تدوین سند ملی گیاهان دارویی و طب ایرانی
  • زرند، پیشروترین شهرستان در زمینه کنترل و مهار معضل اعتیاد 
  • رشد ۱۹ درصدی آموزش فنی و حرفه‌ای در استان مرکزی
  • برگزاری دومین دوره آزمون صلاحیت حرفه ای در تیر سال جاری/ دو خدمات روانشناسی تحت پوشش بیمه قرار دارد
  • تحقق ۱۲۰ درصدی شاخص اختصاصی تدوین استانداردهای ملی در کردستان
  • تدوین استانداردهای ۱۲۰ گانه برای تولید خودرو