Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@23:29:06 GMT

رشد ۲۳درصدی تولید شمش آلومینیوم

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۵۵۸۶۹

رشد ۲۳درصدی تولید شمش آلومینیوم

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، بررسی‌ها نشان می‌دهد که در نیمه نخست امسال، چهار شرکت بزرگ آلومینای ایران، المهدی، ایرالکو و سالکو در مجموع توانستند ۲۶۰ هزار و ۶۷۹ تن شمش آلومینیوم تولید کنند. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشدی ۲۳ درصدی را نشان می‌دهد.

در این مدت ۱۸ هزار و ۷۴۱ تن شمش آلومینیوم (رشد ۶۷ درصدی) در شرکت آلومینای ایران، ۷۳ هزار و ۴۹۳ تن شمش (افت هفت درصدی) در المهدی، ۹۰ هزار و ۶۴۴ تن شمش (افت پنج درصدی) در ایرالکو ‌و ۷۷ هزار و ۸۰۱ تن شمش در سالکو (رشد ۲۰۶ درصدی) تولید شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال، تولید پودر آلومینا در تنها شرکت تولیدکننده این محصول که ماده اولیه تولید آلومینیوم به شمار می‌رود، با کاهش پنج درصدی در مقایسه با سال گذشته مواجه شد و به ۱۱۶ هزار و ۱۹۳ تن رسید.

رشد ۴ درصدی تولید کنسانتره‌آهن

شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی کشور در نیمه نخست ۱۴۰۰ موفق به افزایش تولید گندله و کنسانتره‌آهن در هم‌سنجی با پارسال شدند، با این حال در بخش آهن اسفنجی کاهش تولید به ثبت رسید.

واکاوی آمار عملکرد شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی ایران شامل سنگ‌آهن جلال‌آباد (فکور صنعت)، گهر زمین، اپال پارسیان سنگان، شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر (سناباد)، میدکو، گل‌گهر، چادرملو، صنایع معدنی فولاد سنگان، سنگ‌آهن مرکزی و صبانور در نیمه نخست ۱۴۰۰ نشان می‌دهد شرکت‌های یاد شده ۲۵ میلیون و ۵۱۷ هزار و ۳۷۸ تن کنسانتره آهن تولید کردند که نشان‌دهنده رشد چهار درصدی در هم‌سنجی با پارسال است.

در این مدت شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با هشت میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۷۱ تن تولید و ثبت رشد سه درصدی، بهترین عملکرد تولید را در بین شرکت‌ها داشت و پس از آن سنگ‌آهن چادرملو با ۶ میلیون و ۱۶۱ هزار و ۱۰۸ تن تولید و رشد ۱۱ درصدی جایگاه دوم را به خود اختصاص داد.

رشد ۴ درصدی تولید گندله

برپایه این آمارها، از ابتدای امسال تا پایان شهریورماه ۲۳ میلیون و ۸۶۰ هزار و ۸۳۲ تن گندله توسط گندله‌سازان یعنی شرکت‌های فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، میدکو، فولاد خراسان، چادرملو، سنگ‌آهن مرکزی، گل‌گهر، اپال پارسیان سنگان، فولاد سنگان خراسان، شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر (سناباد) و صبانور تولید شد که نشان‌دهنده رشد چهار درصدی در هم‌سنجی با پارسال است.

در این میان گل‌گهر با تولید ۶ میلیون و ۷۵ هزار و ۷۲ تن گندله و افت چهار درصدی رکورددار شد و پس از آن فولاد مبارکه با سه میلیون و ۵۹۸ هزار و ۶۵ تن (کاهش ۶ درصدی) رتبه دوم را به خود اختصاص داد.

افت ۶ درصدی آهن اسفنجی

در بخش آهن‌اسفنجی نیز شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی در ۶ ماهه نخست امسال ۱۴ میلیون و ۵۲۷ هزار و ۹۲۰ تن تولید داشتند که حکایت از کاهش ۶ درصدی دارد.

فولاد مبارکه، فولاد سفید دشت، سبا، فولاد هرمزگان، فولاد کاوه جنوب، آهن و فولاد غدیر، میدکو، فولاد خوزستان، فولاد خراسان، ذوب‌آهن اصفهان، فولاد میانه، فولاد سبزوار، فولاد شادگان، صبافولاد، فولاد نی‌ریز، آهن و فولاد ارفع، آهن و فولاد گل‌گهر، چادرملو، جهان فولاد سیرجان و فولاد بافت، شرکت‌های اصلی فعال در تولید آهن‌اسفنجی هستند که در شهریورماه امسال نیز ۲ میلیون و ۳۷۷ هزار و ۴۳۳ تن تولید داشتند.

رکورد بیشترین تولید آهن‌اسفنجی در ۶ ماهه ابتدایی امسال به فولاد مبارکه با سه میلیون و ۴۴۰ هزار و ۷۴۹ تن و بیشترین رشد تولید ۶ ماهه به فولاد سبزوار با ۱۰۵ درصد رسید.

به گزارش ایرنا، ایران دارای ۸۱ نوع از انواع مختلف مواد معدنی است. ذخایر اثبات شده سنگ‌آهن ایران به مقدار ۲.۷ میلیارد تن (هشت دهم درصد کل ذخایر جهان) و ذخایر سنگ معدن مس به مقدار ۲.۶ میلیارد تن (چهار دهم درصد از ذخایر جهانی) است. ایران همچنین دارای ۱۱ میلیون تن روی (چهار درصد از ذخایر جهانی) است.

کل ذخایر اثبات شده معادن ایران در حدود ۶۰ میلیارد تن برآورد شده که با اجرای اولویت نخست اکتشافی کشور در گستره‌­ای به مساحت ۵۰۰ هزار کیلومتر مربع، انتظار می‌رود به بیش از ۱۰۰ میلیارد تن برسد. از این رو بخش معدن و صنایع معدنی یکی از حوزه­‌های مهم و اثرگذار در تولید و تجارت کشور به شمار می‌آید.

برچسب‌ها فولاد خوزستان آهن اسفنجی آلومینیوم معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت معدن و تجارت مواد معدنی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فولاد خوزستان آهن اسفنجی آلومینیوم فولاد خوزستان آهن اسفنجی آلومینیوم مواد معدنی بخش معدن و صنایع معدنی فولاد مبارکه میلیارد تن آهن اسفنجی چهار درصد تن تولید سنگ آهن ۶ درصدی گل گهر تن شمش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۵۵۸۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جورچین صنعت گاز برای ادامه مسیر پرافتخار گاز ایران

جلسه متقاضیان سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مخازن ذخیره‌سازی زیرزمینی گاز طبیعی، مگاپروژه هوشمندسازی مصرف گاز و بهینه‌سازی مصرف گاز در ایستگاه‌های تقویت فشار با حضور نمایندگان شرکت‌های فولادی کشور و به میزبانی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران برگزار شد.

 به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط‌عمومی، رضا نوشادی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با اشاره به دستاورد‌های شرکت ملی گاز ایران در دوره تحریم، گفت: سال ۱۳۸۹ بانک مرکزی، شرکتی ملی گاز و شرکت ملی نفت تحریم شدند؛ ظرفیت تولید، پالایش، انتقال و توزیع گاز، ۴۰۰ میلیون مترمکعب بود و امروز پس از یک دوره تحریم ۱۵ساله، میزان ظرفیت تولید، به ۸۷۵ میلیون مترمکعب رسیده است و پالایش، انتقال و توزیع این زنجیره از ۱۰۰۰ میلیون مترمکعب بالاتر است. پیچیده‌ترین تکنولوژی با انتقال تکنولوژی از ساخت توربین و کمپرسور از سوی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران به عنوان بازوی اجرای شرکت ملی گاز ایران، صورت‌گرفته است.

نوشادی در ادامه با اشاره به لزوم سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی و بخش‌های مختلف صنعت، افزود: جورچین صنعت گاز برای ادامه این مسیر پر افتخار، برای گسترش سطح مشارکت‌های مردمی و پاسخگویی به رشد فزاینده مصرف چه در مسیر توسعه و چه تولید انرژی و محصول و چه مصرف خانگی و تجاری، نیاز دارد که یک هم‌افزایی گسترده‌ای را انجام دهد. در استراتژی جدید شرکت ملی گاز ایران، برای مدیریت اوج مصرف که متأسفانه آسیبش نخست به تولید وارد می‌شود، تصمیم گرفتیم که وارد حوزه جذب سرمایه‌گذاری بشویم و پروژه‌های ذخیره‌سازی گاز، مگاپروژه هوشمندسازی مصرف گاز و بهینه‌سازی مصرف انرژی در ایستگاه‌های تقویت فشار را خدمت شما معرفی کنیم.

در ادامه این نشست علیرضا بیات مدیر سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار شرکت ملی گاز ایران نیز با تأکید بر اهمیت صنعت گاز در امر تولید، گفت: سرمایه‌گذاری در تمام حوزه‌ها یکی از اصول اصلی توسعه در هر صنعتی است و صنعت گاز در کشور ما جریان خونی است که در رگ‌ها و شریان اقتصادی جریان دارد و توسعه این صنعت بی شک به توسعه در دیگر بخش‌های تولید همچون صنایع فولادی و پتروشیمی و دیگر بخش‌های صنعتی می‌انجامد.

در ادامه این نشست پروژه‌های ذخیره‌سازی مخزن نمکی نصرآباد کاشان، میدان هیدروکربنی شوریجه مشهد، مگاپروژه هوشمندسازی مصرف گاز و پروژه بهینه‌سازی مصرف گاز در ایستگاه‌های تقویت فشار گاز جهت سرمایه‌گذاری به نمایندگان شرکت‌های فولادی کشور معرفی شدند.

گفتنی است، نمایندگان شرکت‌های فولادی همچون شرکت ایمیدرو، گل‌گهر، توسعه آن و فولاد، جهان فولاد، فولاد مبارکه، گهر زمین، آهن و فولاد ارفع، ذوب‌آهن اصفهان، فولاد خوزستان، فولاد ایران و فولاد سیرجان در این نشست به ارائه پرسش‌هایی در خصوص این پروژه‌های به بحث و تبادل نظر پرداختند.

دیگر خبرها

  • موفقیت‌های فولاد اکسین مرهون تلاش‌های کارگران است
  • نقش کلیدی کارگران در رونق اقتصادی
  • تعاملات سایپا با فولاد مبارکه در راستای افزایش ۱۰۰ درصدی تولید خودرو
  • حضور جمعی از کارکنان صنعت فولاد اکسین خوزستان در دیدار کارگران با رهبر انقلاب
  • فولاد خوزستان چرا هدف تحریم‌ها قرار گرفت؟
  • راه‌اندازی واحد احیا فولاد بافت با نانوکاتالیست‌‌های ایرانی
  • ابرپروژه‌های صنعت گاز برای سرمایه‌گذاری معرفی شدند
  • رکورد تولید ماهانه صبا فولاد خلیج فارس شکسته شد
  • جورچین صنعت گاز برای ادامه مسیر گاز ایران
  • جورچین صنعت گاز برای ادامه مسیر پرافتخار گاز ایران