Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-19@11:04:28 GMT

بزرگترین آتشفشان در زیر آب کشف شد

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۵۶۲۶۲

بزرگترین آتشفشان در زیر آب کشف شد

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از livescience؛ گروهی از دانشمندان پس از زلزله‌ای که در غرب اقیانوس هند رخ داد یک آتشفشان ۲۶۹۰ پا (۸۲۰ متر) کشف کردند. آن‌ها پس از جمع آوری داده‌های زمین شناسی، که شامل اطلاعات حاصل از بررسی زیر آب در سال ۲۰۱۹ می‌شد، متوجه شدند که یک کوه  آتشفشان  در  زیر دریا که حدود ۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ برابر ارتفاع مرکز تجارت جهانی نیویورک است، وجود دارد. طبق تحقیقات این گروه کوه  جدید عمیق‌ترین مخزن گدازه‌های آتشفشان ماگمایی است.

ناتالی فویل، محقق زمین شناسی دریایی از موسسه فیزیک زمین پاریس (IPGP)  دانشگاه پاریس گفت:"در علم  آتشفشان‌شناسی اولین باری بود که دانشمندان توانستند چنین مخزن عمیقی را در پایه لیتوسفر ببینند".

هزاران زمین لرزه در زیر آب

براساس گزارش‌ها، در می ۲۰۱۸ و ۲۰۲۱، بیش از ۱۱ هزار زمین لرزه، در ماداگاسکار و موزامبیک که در نزدیکی این کوه آتشفشان قرار دارند اتفاق افتاد.  قدرتمندترین زمین لرزه ۵.۹ ریشتر بود، گفته شده برخی از زمین لرز‌ه‌ها به دلیل فرکانس پایینی که در اعماق زمین رخ می‌داد احساس نمی‌شد. طبق تحقیقات دانشمندان این زمین لرزه‌ها با فعالیت‌های  آتشفشان در ارتباط هستند. طبق گفته محققان  در ابتدا این زمین‌ لرزه‌ها برای آن‌ها بسیار شگفت‌انگیز  بود زیرا از سال ۱۹۷۲ تاکنون تنها دو زلزله در نزدیکی مادگاسکار شناسایی شده است.

براساس داده‌های GPS، دانشمندان در ژوئن ۲۰۱۸ متوجه شدند که این جزیره در حدود ۷.۸ اینچ (۲۰ سانتی متر) در سال به سمت شرق حرکت می‌کند. در آن مقطع زمانی، جزیره فقط سه یا چهار ایستگاه GPS داشت، بنابراین دانشمندان سیستم‌های ماهواره‌ای ناوبری جهانی و سنج‌های پایین اقیانوس را در اطراف جزیره نصب کردند تا از تغییرات زمین شناسی در آنجا مطلع شوند. محققان دریافتند که لرزه سنج‌های ترکیبی زمین و کف اقیانوس ۱۷ هزار رویداد را بین فوریه تا می ۲۰۱۹ ثبت کرده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که حرکت تکتونیکی صفحه گدازه‌ها را در استنوسفر، لایه مذاب فوقانی گوشته که دقیقاً در زیر لیتوسفر سخت قرار دارد، به سمت بالا حرکت داده می‌شود. این ماگما در غرفه‌های زمین شناسی می‌تواند زمین لرزه‌ها و فوران عظیم بعدی را توضیح دهد.

براساس گزارش‌ها، به نظر نمی‌رسد این فوران اولین فوران در نزدیک ماداگاسکار باشد. محققان در مقاله‌ای نوشتند: "جریان گدازه‌های بزرگ و مخروط‌ها در شیب بالا و ساحل نشان می‌دهد که این اتفاق در گذشته نیز رخ داده است". تیم محققان منطقه را برای زمین لرزه‌ها و فعالیت‌های آتشفشانی بیشتر زیر نظر دارند. فویل می‌گوید: "آخرین شواهد برای گدازه در کف دریا در ژانویه ۲۰۲۱ بود".

بیشتر بخوانید

رشد ۳۰ متری بلند‌ترین و فعال‌ترین آتشفشان اروپا

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گدازه آتشفشان کشف کوه آتشفشان زمین شناسی زمین لرزه لرزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۵۶۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقوع زلزله ۴.۸ ریشتری در استان سیستان‌وبلوچستان

به گزارش قدس آنلاین، شبکه‌های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در ساعت ۰۰:۲۹:۵۰ بامداد روز چهارشنبه، ۲۹ فروردین این زمین‌لرزه را ثبت کردند.

مختصات این زمین‌لرزه که در عمق ۷ کیلومتری زمین رخ داده، ۲۸.۱۶ درجه عرض شمالی و ۵۹.۳۹ درجه طول شرقی ثبت شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • زلزله ۵.۶ ریشتری در ترکیه / آنکارا هم لرزید
  • زمین لرزه ۴ و دو دهم ریشتری در روداب
  • زمین لرزه در دیباج
  • زلزله ۴.۱ ریشتری در دامغان خسارتی نداشت
  • دانشمندان مطمئن‌ترین راه برای مهار خشم در موقعیت‌های پُر تنش را یافتند!
  • صدها نفر پس از فوران‌های آتشفشانی در اندونزی از منطقه تخلیه شدند
  • فوران آتشفشان اندونزی صد‌ها نفر را فراری داد
  • وقوع زلزله ۴.۸ ریشتری در استان سیستان‌وبلوچستان
  • آسیب‌شناسی حوزه جمعیت در استان مرکزی آغاز شده است
  • نهمین کنفرانس بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله برگزار می‌شود