Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، دانشگاه‌ها در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی مانند «مهلت ثبت‌نام وام دانشجویان پزشکی دانشگاه تربیت مدرس تا ۳۰ مهرماه»، «فارغ التحصیلان دانشگاه شریف منشا تحول در کشور هستند»، «میزان حقوق اعضای هیئت علمی ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان است»، «۵۵۲ موسسه پژوهشی در کشور زیر نظر ذره بین وزارت علوم برای پیشگیری از تقلب»، «ارائه کارت واکسن دیجیتال شرط اسکان در خوابگاه های دانشجویی»، «جزئیات امتحانات ترم جاری دانشگاه آزاد اعلام شد/ افزایش ۲۰ درصدی شهریه برای دانشجویان»، «ثبت نام وام های دانشجویی از هفته آینده آغاز می شود»، «وضعیت بورسیه‌های دانشجویان فاقد شرایط علمی از زبان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی/ رشته امر به معروف و نهی از منکر راه اندازی می‌شود»، «بی توجهی مسئولان به استعداد یابی در سیستم آموزشی کشور»، «آموزش‌های حضوری دانشگاه‌ها فعلا منتفی است» همراه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مهلت ثبت‌نام وام دانشجویان پزشکی دانشگاه تربیت مدرس تا ۳۰ مهرماه

مطابق اطلاعیه دانشگاه تربیت مدرس دانشجویان روزانه کارشناسی ارشد دانشکده علوم پزشکی تا ۳۰ مهرماه می‌توانند برای دریافت وام ضروری ثبت نام کنند.

به اطلاع می‌رساند وام تحصیلی به دانشجویان روزانه کارشناسی ارشد پزشکی ورودی (۱۳۹۹ و ۱۴۰۰) تعلق خواهد گرفت، مهلت درخواست وام و تکمیل مدارک از تاریخ ۱۱/۷/۱۴۰۰ تا تاریخ ۳۰/۷/۱۴۰۰ می‌باشد.

مدارک لازم جهت دریافت وام تحصیلی از صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت:

 سند تعهد محضری به همراه کپی (حکم کارگزینی ضامن کارمند رسمی یا پیمانی، قراردادی) یا جواز کسب

نکته: لینک دریافت فرم تعهد محضری مربوط به وزارت بهداشت در سایت دانشگاه تربیت مدرس (معاونت دانشجویی/ مدیریت امور دانشجویی/ قسمت فرم‌ها) بروزرسانی شده است.

فارغ التحصیلان دانشگاه شریف منشا تحول در کشور هستند

 برنامه جشن ورودی‌های ۱۴۰۰ به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شریف امروز به صورت مجازی برگزار شد. 

محمود فتوحی رئیس دانشگاه ضمن تبریک به ورودی‌های جدید گفت: به شما دانش آموزان دیروز و دانشجویان امروز می‌گویم: قدر زحمات پدر و مادر خود را بدانید و اگر الان در کنار شما هستند دستان آن‌ها را به نشان تشکر ببوسید.

دکتر فتوحی گفت: دانشگاه صنعتی شریف از سال ۱۳۴۵ از حیث علمی یک دانشگاه سرآمد و پر آوازه بوده است و از اعتبار بالایی در خارج و داخل کشور برخوردار است وامروز بیش از همیشه نگاه مردم برای حل مسائل و مشکلات جامعه به این دانشگاه است.

وی افزود: شما از امروز به عنوان یک شریفی باید تلاش کنید که برای سایرین از نظر علمی و اجتماعی و اخلاقی و... الگو باشید.

دکتر فتوحی اضافه کرد: تاکنون ۶۵ هزار فارغ التحصیل در دانشگاه شریف تربیت کرده ایم که این عزیزان منشا اثر در دنیا و منشا تحولات در کشور هستند.

رئیس دانشگاه خطاب به اولیای دانشجویان نیز افزود: با همان حساسیت قبل نظارت و حمایت خود را از فرزندانتان داشته باشید و مراقب تلاش و تمرکز فرزندانتان باشید.

میزان حقوق اعضای هیئت علمی ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان است

عبدالمجید خشنود عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره حقوق اعضای هیئت علمی اظهار کرد: اعضای هیئت علمی به علت اینکه مدارج بالای دانشگاهی در مقطع دکتری دارند نشان دهنده این است که آن‌ها عمر خود را عموما در دوران تحصیل گذرانده اند و نخبگان دانشگاه‌های داخلی و خارجی هستند.

او افزود: مشاغل اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها این عقیده را برای هم وطنان ایجاد کرده که آن‌ها عمر خود برای درس سپری کرده اند و دیگر وارد شغل نشده اند و از طرفی دیگر از آن جایی که جزو جامعه نخبگانی کشور هستند، نباید دچار دغدغه‌های معیشتی شوند؛ بنابراین دولتمردان باید از این قشر تحصیل کرده حمایت مالی داشته باشند.

خشنود تصریح کرد: تا قبل از ۱۴۰۰ میزان حقوق اعضای هیئت علمی اصلا مناسب نبود، اما در دولت جدید بخشی به حقوق اعضای هیئت علمی اضافه شد و همسان سازی حقوق اعضای هیئت علمی میان اعضای هیئت علمی وزارت علوم و وزارت بهداشت انجام شد و در حال حاضر تقریبا این موضوع حل شده و یک سری مشکلات قانونی آن باقی مانده است که در حال رفع و اجراست.

عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ادامه داد: همسان سازی حقوق اعضای هیئت علمی وزارت علوم و وزارت بهداشت به خوبی انجام شد و آن‌ها نباید دغدغه‌ای جز تحصیل و ارتقای جایگاه علمی کشور داشته باشند. اما هنوز بخش کوچکی از ابهامات قانونی در راستای حقوق اعضای هیئت علمی وجود دارد که باید مراجع قانونی آن را پیگیری کنند؛ چرا که هم اکنون در سقف حقوق اعضای برخی هیئت علمی مشکل داریم.

خشنود گفت: هم اکنون که این موضوع اتفاق افتاده است باید خود اعضای هیئت علمی هم پایبند به چهارچوب قوانین و مقررات حقوق اعضای هیئت علمی باشند و این موضوع بحث مهمی است که از طرف دولت و اعضای هئیت علمی باید انجام شود.

او تاکید کرد: اگر پایبندی به چهارچوب حقوق اعضای هیئت علمی انجام شود مسیر خیلی خوبی شروع خواهد شد و دغدغه جامعه استادان کشور در راستای قوانین صندوق فناوری تامین می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با اشاره به حداقل و حداکثر حقوق اعضای هیئت علمی اظهار کرد: از آن جایی که حقوق اعضای هیئت علمی بر اساس معیار‌های گوناگون مانند: پایه‌های افراد، رتبه هایشان، امتیازات دانشگاهی و ... مشخص می‌شود؛ بنابراین هم اکنون دولت قانونی را در سقف حقوق اعضای هیئت علمی دارد که ملزم به رعایت آن‌ها هستیم.

خشنود ادامه دارد: شاید با تمام اعتبارات و ارزش‌های اعضایس هیئت علمی، اما حقوق آن‌ها بیش از ۳۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان نخواهد بود. اما هم اکنون میانگین حقوق اعضای هیئت علمی بعد از افزایش حقوق‌ها برای هیئت علمی استادیار با پایه یک ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان دریافت حقوق دارد.

۵۵۲ موسسه پژوهشی در کشور زیر نظر ذره بین وزارت علوم برای پیشگیری از تقلب

برزگر معاون دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره فعالیت موسسات پژوهشی غیر مجاز اظهار کرد: در کشور هیچ موسسه پژوهشی که به صورت غیر مجاز فعالیت کنند، نداریم.

او افزود: موسسات پژوهشی کشور که برای تشکیل پرونده به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌آیند از ما مجوز می‌گیرند و روند کاری آن‌ها مطرح می‌شود و سپس دفتر گسترش وزارت علوم مجوز فعالیت آن‌ها را برای شکل گیری موسسات پژوهشی صادر می‌کند.

برزگر تصریح کرد: ما فقط مسئول ایجاد و توسعه موسسات پژوهشی هستیم. حدود ۵۵۲ موسسه پژوهشی در کشور موجود است که در قالب آن‌ها ۱۷۰ موسسه پژوهشی خصوصی وجود دارد و ما همه این موسسات را از سوی وزارت علوم ارزیابی و نظارت می‌کنیم و زیر نظر ذره بین ما قرار دارند و اگر ببینیم که هیچ امتیازی برای رتبه بندی به دست نیاورده اند را لغو امتیاز می‌کنیم.

معاون دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: گروه نظارت ارزیابی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری روی فعالیت‌های موسسات پژوهشی نظارت می‌کند که آن‌ها روی ۱۰۰ شاخص‌های مانند: تعداد اعضای هیئت علمی، تعداد کارمندان، تعداد قرداد‌های خارجی از موسسه، حجم قرارداد‌ها و ... را مورد بررسی قرار می‌دهند.

برزگر تاکید کرد: کتابی به نام شاخص‌های نظارت و ارزیابی وجود دارد که بر اساس آن شاخص‌ها عملکرد موسسات پژوهشی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و نمره به آن‌ها داده می‌شود که اگر امتیاز لازم را به دست نیاورده باشند لغو امتیاز خواهند شد.

ارائه کارت واکسن دیجیتال شرط اسکان در خوابگاه های دانشجویی

دانشگاه علم وصنعت در اطلاعیه‌ای شرط حضور در خوابگاه‌های دانشجویی این دانشگاه را از اول آبان اعلام کرد.

در این اطلاعیه آمده است: شرط حضور در خوابگاه‌های دانشجویی منوط به ارائه کارت واکسن دیجیتال است، بنابراین دانشجویان قبل از مراجعه به خوابگاه کارت واکسن را تهیه کرده و به همراه گواهی سلامت به مسئولان خوابگاه ارائه دهند.

جزئیات امتحانات ترم جاری دانشگاه آزاد اعلام شد/ افزایش ۲۰ درصدی شهریه برای دانشجویان

احمد حیدری سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره حضوری یا مجازی بودن امتحانات ترم جاری دانشگاه آزاد، اظهار کرد: اگر آموزش‌ها در آینده حضوری باشئند، امتحانات نیز به صورت حضوری برگزار خواهند شد.

او در ادامه درباره واکسیناسیون دانشجویان دانشگاه آزاد، گفت: واکسیناسیون دانشجویان نیز در حال حاضر بدون نوبت و بدون هیچ محدودیتی در حال انجام است.

حیدری همچنین میانگین افزایش شهریه دانشگاه آزاد در سال تحصیلی ۱۴۰۰ را نزدیک به ۲۰ درصد اعلام کرد و گفت: البته در برخی رشته‌ها شاهد کاهش شهریه خواهیم بود. به طور مثال سال گذشته نیز در برخی رشته‌ها در برخی واحد‌ها حتی کاهش شهریه داشتیم و امسال هم همین رویه ادامه خواهد داشت.

او همچنین درباره میزان افزایش شهریه علوم پزشکی‌ها گفت: شهریه گروه علوم پزشکی نسبت به گروه‌های فنی مهندس و علوم انسانی قطعا بالاتر است، ولی در مجموع شیب افزایش شهریه ملایم است.

ثبت نام وام های دانشجویی از هفته آینده آغاز می شود

ناصر مطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تایید نشدن اطلاعات دانشجویی در پرتال صندوق رفاه دانشجویان برای دریافت وام اظهار کرد: هنوز سامانه صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای ثبت مشخصات دانشجویان در خصوص دریافت وام‌های دانشجویی فعال نشده است.

او افزود: هفته آینده اطلاعات جدول زمان بندی وام‌های دانشجویان وزارت علوم را به دانشگاه‌ها اعلام می‌کنیم تا آن‌هایی که در خواست وام شهریه دارند بتوانند در بازه زمانی تعیین شده وارد پرتال شوند و ثبت نام کنند.

مطیعی تصریح کرد: برخی از رسانه‌ها به اشتباه فکر کرده بودند که سامانه یا پرتال صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم برای ارائه وام‌های دانشجویی از ۲۵ مهر فعال می‌شود، در صورتی که اواخر مهر جدول زمان بندی دریافت وام‌های دانشجویی به تمامی دانشگاه‌های کشور ارائه می‌کنیم.

وضعیت بورسیه‌های دانشجویان فاقد شرایط علمی از زبان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی/ رشته امر به معروف و نهی از منکر راه اندازی می‌شود

سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره راه اندازی رشته امر به معروف و نهی از منکر ویژه دانشجویان دکتری در دانشگاه‌ها اظهار کرد: قرار است که رشته‌ای به نام امر به معروف و نهی از منکر در دانشگاه‌ها ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی تاسیس شود.

او افزود: تاسیس رشته مقطع دکتری نیازی به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ندارد و باید سازمان گسترش آموزش عالی وزارت علوم این موضوع را تایید کند، اما بنده اطلاعات دقیقی از این موضوع ندارم.

عاملی درباره دانشجویان بورسیه شده از سال‌های ۸۵ تا ۹۲ گفت: ۳۰۲۶ دانشجو را بورسیه کرده ایم که بر حسب نظر عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی حدود ۳۰ نفر آن‌ها هنوز تعیین تکلیف نشده اند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: مابقی دانشجویانی که ۳۰۲۶ نفر به عنوان بورسیه بوده اند تعیین تکلیف شده اند، یعنی عضو هیئت علمی شده اند و برای آن‌ها جایابی صورت گرفته است، ولی تعداد کمی هستند که هنوز تعیین تکلیف نشده اند، چرا که موقعیت شغلی متناسب با رشته شأن فراهم نشده یا ظرفیت‌ها و توانایی‌هایی علمیشان توسط دانشگاه‌ها احراز نشده است.

عاملی گفت: باید گفت که ۹۹ درصد بورسیه‌ها تعیین تکلیف شده اند و مابقی را هم در دستور کار داریم.

بی توجهی مسئولان به استعداد یابی در سیستم آموزشی کشور

مهلا دشتی مشاور و درمانگر دانش آموخته دانشگاه خوارزمی تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره روش‌هایی برای یافتن مسیر شغلی مناسب اظهار کرد: تمامی داوطلبان و متقاضیان کنکور باید مسیر آینده شغلی خود را بشناسند و قرار گرفتن در آن جایگاه را مدنظر قرار دهند و خود سازنده مسیر شغلی شان باشند.

او افزود: سالانه تعداد زیادی از دانشجویان بعد از قبولی در دانشگاه همان ترم‌های یک و دو کارشناسی تغییر رشته می‌دهند.

دشتی درباره استعدادیابی گفت: متاسفانه بحث استعدادیابی در کشور به خوبی اتفاق نمی‌افتد، البته بخشی از آن موضوع تجربه محوری است که باید در شغل‌های مختلف میان دانش آموزان از کودکی اتفاق بیفتد و نیاز به بستر سازی و آموزش در خانواده و مدرسه دارد و بخش دوم این موضوع، آگاهی شخص از خود و بخش سوم راهنمایی دانش آموز از مشاور است که با او همراه شود تا بتواند توانمندی‌های تشویق شده و نشده خود را به دست بیاورد و سپس از ذیل توانمندی‌های خود به شناسایی استعدادهایش اقدام کند.

مشاور و درمانگر دانش آموخته دانشگاه خوارزمی تهران ادامه داد: در حال حاضر به هیچ عنوان سیستم آموزشی کشور دارای استعداد یابی نیست. نقش آموزش و پرورش و مدارس در این زمینه مهم است و همچنین مشاوران هم نقش به سزایی دارند.

دشتی با بیان اینکه گرفتن تنها تست‌ها برای شناخت استعداد ناکافی است، تاکیدکرد: دسته بندی انسان‌ها اشتباه است، چرا که شخصیت انسان متناسب با استعداد‌ها و روحیاتش است و نمی‌توان این دو را از هم جدا کرد. برای مثال، وقتی فردی روحیه جست و جو گری دارد حتما استعداد نخبه و مخترع بودن در وجود خود را هم خواهد داشت.

مشاور و درمانگر دانش آموخته دانشگاه خوارزمی تهران اضافه کرد: مصاحبه شغلی، کاربلد بودن مشاور مربوطه با بکار بردن روش‌های جدید در استعداد یابی بسیار مهم است و با توجه به اینکه هیچ انسانی خانواده خود را نمی‌تواند انتخاب کند، اما اولین انتخاب هر نوجوانی مربوط به رشته است و مهم‌ترین و اولین تصمیم مستقل هر انسانی انتخاب رشته و آینده شغلی است و او باید بداند که با پیمودن کدام مسیر موفق‌تر خواهد شد.

او تاکید کرد: دانش آموزان و والدین و ... باید در انتخاب رشته و مسیر شغلی دقت مناسب را به خرج دهند و هر کسی در جایگاهی حالش خوب است که برای آن ساخته شده است؛ بنابراین تا وقتی که انتخاب درست و آگاهانه‌ای نداشته باشیم، رضایت خوبی هم از زندگی نخواهیم داشت، گفتنی است که این مسئله سالانه در کشور ما در حال رخ دادن است.

مشاور و درمانگر دانش آموخته دانشگاه خوارزمی تهران با بیان اینکه دانش آموزان و دانشجو‌ها با شناخت رشته تحصیلی خود باید بتوانند مسیر آینده اشان را بسازند، تاکید کرد: امروزه در دنیای شغلی و مشاوره شغلی مطرح است که آدم‌ها شغل کارمندی و شغل‌هایی که قبلا وجود داشته است را صرفا نباید درنظر بگیرند، بلکه در این زمینه بایستی خلاقیت را نیزمدنظر قرار دهند و خالق مسیر شغلی خود باشند.

بورسیه دانشجویان فاقد شرایط علمی به کجا رسید؟

جواد محمدی دبیر هیئت عالی جذب اعضای هیئت علمی شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره عدم وجود شرایط علمی لازم برای بیش از ۳ هزار دانشجو در سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۲ که بورسیه شده اند اظهار کرد: ۳۰۲۶ دانشجو چند سال پیش بورسیه شده اند که آن‌ها جزو افراد با دستاورد‌های علمی بوده اند و از این میان ۳۷ نفر شرایط علمی لازم را ندارشته اند و از این تعداد محدود هم برخی انصراف داده اند و برخی دیگر باقی مانده اند.  

او افزود: تمام حرف و حدیث‌ها فقط برای ۳۷ نفر بود که به ۳۰۰۰ نفر نیز تسری کرد که این غلط بود، زیرا بقیه این بورسیه‌ها افراد با استعداد و با شرایط علمی خوب بودند.

محمدی تصریح کرد: این ۳۷ دانشجو را وزارت علوم و مجلس بررسی کردند و متوجه شدند که بورسیه‌های غیر قانونی به بیش از این افراد تعلق نگرفته است و یک تعداد از آن‌ها انصراف داده اند و هم اکنون از آن ۳۷ نفر تعداد کم تری باقی مانده اند.

محمدی گفت: تعداد اندکی از ۳۰۲۶ دانشجوی بورسیه شده باقی مانده اند که اخیرا فارغ التحصیل شده اند و به دنبال جایابی آن‌ها هستیم و کل افرادی که از نظر بورسیه مشکل داشته اند سطح علمی و دانشگاه هایشان ضعیف بوده و معدلشان هم پایین بوده است که برخی از آن‌ها هم انصراف داده اند.

او درباره سیستم نظارت و ارزیابی بر بورسیه‌های دانشجویان برای پیشگیری از تخلفات گفت: نظارت و ارزیابی بورسیه‌های دانشجویان مربوط به وزارت علوم بوده که همان زمان هم وزارت خانه اقتضا کرده و هم روسای دانشگاه‌ها به انتخاب افرادی بنا بر شرایطی اقدام کرده اند و ۳۷ نفری را برگزیده اند که از نظر علمی ضعیف بوده اند.

دبیر هیئت عالی جذب اعضای هیئت علمی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به شرایط بورسیه دانشجویان وزارت علوم گفت: شرایط بورسیه دانشجویان زیر نظر وزارت علوم است، ولی در حال حاضر بورس در دانشگاه‌ها و وزارت خانه‌ها محدود شده است؛ چرا که در حال حاضر فارغ التحصیلان زیادی در رشته‌های مورد نظر داریم و به همین علت دیگر نیازی به بورسیه نیست.

محمدی تاکید کرد: کشور ما از نظر بعد علمی به اندازه‌ای رشد کرده است که شاید به ندرت نیازمند بورسیه دانشجویان شویم. همچنین، اگر قرار باشد فردی را به خارج بفرستیم در رشته‌های میان رشته‌ای که در اولویت‌های نظام هستند به صورت محدود بورسیه می‌شوند.

او ادامه داد: شرایط بورسیه دانشجویان از سوی وزارت خانه‌های علوم و بهداشت تعیین می‌شود که باید سطح علمی مطلوب و لازمی داشته باشند و سپس در آزمون‌های مربوطه شرکت کنند تا بعد از حائز شرایط بورسیه شوند.

آموزش‌های حضوری دانشگاه‌ها فعلا منتفی است

محمود کمره‌ای معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره بازگشایی حضوری دانشگاه تهران اظهار کرد: برای بازگشایی حضوری منتظر ابلاغ بخشنامه به دانشگاه‌ها هستیم.

او افزود: بخشنامه‌ای که قبلا صادر شده بوده در خصوص برنامه ریزی دانشگاه‌ها برای بازگشایی حضوری متناسب با شرایط موجود کشور از نظر ویروس کرونا بود، بر همین اساس منتظر دریافت بخش نامه از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دانشگاه‌ها هستیم تا بتوانیم آموزش‌های حضوری خود را آغاز کنیم.

کمره‌ای تصریح کرد: در حال حاضر بخش نامه مستقیمی از وزارت علوم بر مبنای حضوری شدن آموزش‌ها دریافت نکرده ایم و این قضیه در حال حاضر منتفی است.

معاون آموزشی و تحصیلات دانشگاه تهران ادامه داد: برای دانشجویان کارشناسی و ارشد به صورتی برنامه ریزی کرده ایم تا بتوانند دروس عملی را به شیوه حضوری در دانشگاه‌ها و با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و ظرفیت کم دانشجو آموزش ببینند.

او درباره تعداد دانشجویانی که واکسن تزریق کرده اند، گفت: با توجه به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و بخش نامه وزارت علوم اگر اعلام شود که واکسیناسیون به اندازه کافی انجام شده و حضور دانشجویان و استادان و اعضای هیئت علمی و کارکنان به خصوص در آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های عملی و خوابگاه‌ها بدون مشکل است، آن زمان می‌توانیم آموزش‌های حضوری را شروع کنیم، البته این موضوع در صورتی محقق می‌شود که واکسیناسیون دانشجویان و جامعه دانشگاهی به حد مطلوبی رسیده باشد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران بیان کرد: معاونت دانشجویی دانشگاه تهران آماری را اعلام کرد مبنی بر اینکه درصد دانشجویانی که واکسن زده اند نسبت به درصد واکسن زده‌ها در کشور کمتر است.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وام تحصیلی دانشگاه تربیت مدرس صندوق رفاه گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان امتحانات ترم جاری دانشگاه آزاد دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی صندوق رفاه دانشجویان وزارت میزان حقوق اعضای هیئت علمی امر به معروف و نهی از منکر خوابگاه های دانشجویی بورسیه های دانشجویان دانشجویان وزارت علوم دانشگاه تربیت مدرس هیئت علمی دانشگاه بورسیه دانشجویان اعضای هیئت علمی تحقیقات و فناوری وام های دانشجویی آموزش های حضوری موسسات پژوهشی دانشگاه تهران عضو هیئت علمی دانشگاه ها وزارت علوم استعداد یابی شرایط بورسیه وزارت بهداشت دانشگاه شریف موسسه پژوهشی تعیین تکلیف برنامه ریزی دانش آموزان ثبت نام وام حال حاضر دریافت وام بورسیه شده کارت واکسن شرایط علمی باقی مانده کشور هستند بورسیه ها مسیر شغلی شده اند آموزش ها هم اکنون رشته ها زیر نظر ۳۷ نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۵۶۳۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیاز جدی جامعه به نظریات بومی و کاربردی حوزه علوم انسانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ اهمیت علوم انسانی به بعد ذهنی، فکری، روانی و معنوی انسان مربوط می‌شود. هر چه این بعد از انسان بودن و نیاز‌های مربوط به آن بیشتر مورد نظر باشد، علوم انسانی نیز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ بنابراین اگر علوم انسانی را به معنای دیگر علوم فرهنگی بنامیم؛ زیرا فرهنگ عامل اصلی رشد و کمال انسان تلقی می‌شود، پس علوم انسانی به‌طور عام کلمه، علومی هستند که با چگونگی رشد و کمال و پیشرفت انسان سروکار دارند؛ بنابراین به میزانی که این امور در زندگی انسان اهمیت دارد، به همان میزان علوم انسانی نیز اهمیت می‌یابد این بخش از علوم انسانی با روان و ذهن و فکر انسان و یا به عبارتی دیگر با نیاز‌های معنوی انسان سروکار دارد.

روند کنونی پیشرفت کشور نشان می‌دهد نیاز جدی به نظریات بومی و کاربردی در حوزه علوم انسانی به شدت در فضای مدیریتی جامعه احساس شده و نقطه تمرکز علمی کشور به‌زودی به رشته‌های علوم انسانی منتقل خواهد شد. به همین دلیل می‌توان پیش‌بینی کرد که در آینده نزدیک شاهد مطالبه و توجه جدی همه حوزه‌های اجرایی و مدیریتی کشور، به متخصصان و صاحب‌نظران رشته‌های مختلف علوم انسانی خواهیم بود.

این امر موجب تخصصی شدن رشته‌های علوم انسانی و توسعه حوزه‌های میان‌رشته‌ای در فضای دانشگاهی بوده و دانش‌آموزانی که در چند سال آتی در این رشته‌ها مشغول به تحصیل خواهند شد، بار سنگینی بر دوش دارند.

اگر کمی به فضای تحولات علمی ایران توجه کنیم و ساختار سیاست‌های کلانی که در فضای علمی در مراکز مدیریتی ایران در حال تصویب هستند را مورد بررسی قرار دهیم به‌وضوح می‌توان نشان داد که کشور، به شکلی همه جانبه به سمت تمرکز بر علوم انسانی و تلاش برای جنبش و تحول علمی در این حوزه پیش می‌رود؛ بنابراین می‌توان امیدوار بود که در بازه ده ساله آینده، جایگاه این علوم در فضای علمی کشور کاملاً متحول شده و طبعاً شاهد فضایی بسیار پرشور در حوزه علوم انسانی باشیم.

بر همین اساس به سراغ رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد رفتیم و درباره فعالیت‌های دانشکده علوم انسانی این واحد دانشگاهی به گفت‌وگو نشستیم.

رؤیا افراسیابی عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی و رئیس دانشکده علوم انسانی واحد بجنورد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا در پاسخ به سؤال دانشکده علوم انسانی شامل چه رشته‌های می‌شود، بیان کرد: در دانشکده علوم انسانی بیش از ۵ هزار و ۳۰۰ دانشجو در ۱۷ رشته مختلف در مقاطع گوناگون از کاردانی تا دکتری مشغول تحصیل هستند. رشته‌های پرطرفدار این دانشکده شامل روانشناسی در همه مقاطع تحصیلی (در مقطع دکتری شامل رشته‌های روانشاسی تربیتی، روانشناسی عمومی و مشاوره)، رشته علوم تربیتی در همه مقاطع (گرایش ارشد برنامه‌ریزی درسی و گرایش ارشد و دکتری مدیریت آموزشی)، رشته آموزش ابتدایی در مقاطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته، رشته تربیت‌بدنی و علوم ورزشی در همه مقاطع (گرایش ارشد و دکتری فیزیولوژی ورزشی و ارشد حرکات اصلاحی)، رشته حقوق، رشته مدیریت بازرگانی در همه مقاطع تحصیلی (ارشد مدیریت بازرگانی و دکتری مدیریت دولتی-مدیریت منابع انسانی)، علوم قضایی، حسابداری و. است.

آنا: دانشجوی دختر از رشته‌های علوم انسانی بیشتر استقبال می‌کند یا دانشجوی پسر؟

افراسیابی: با توجه به شرایط عمومی جامعه، وضعیت اشتغال عموماً بیشتر دانشجویان دختر جذب دانشگاه‌ها می‌شوند و این امر در دانشگاه آزاد اسلامی و دانشکده علوم انسانی هم مستثنی نیست.

آنا:‌ امکانات آموزشی و کمک‌آموزشی در دانشکده در چه سطحی است؟

افراسیابی:  کلاس‌های دانشکده مجهز به دیتا پروژکتور هستند از دیگر امکانات می‌توان به کتابخانه، لابراتوار زبان برای استفاده دانشجویان زبان انگلیسی، سالن اجتماعات دانشکده برای برگزاری کارگاه‌ها و سمینارها، اتاق دفاع برای برگزاری جلسات دفاع دانشجویان تحصیلات تکمیلی، سوله‌های ورزشی و همچنین کارگاه روانشناسی برای دانشجویان رشته روانشناسی اشاره کرد.

این دانشکده دارای دو فصلنامه علوم تربیتی و تاریخ است. همچنین انجمن‌های علمی و کانون‌های فرهنگی در رشته‌های مختلف توسط دانشجویان و با مساعدت و مشارکت استادان شکل گرفته و دانشجویان در آنها مشغول فعالیت هستند که این امر منجر به پویایی و نشاط در دانشجویان می‌شود.

آنا:‌ اکنون چگونه از پایان‌نامه‌های تحقیقاتی یا ایده‌های کارآفرینی حمایت می‌شود؟

افراسیابی:  برای انجام بهینه پایان‌نامه‌ها و استفاده از نتایج کاربردی آنها، ارتباطات خوبی با نهاد‌ها و سازمان‌های مختلف وجود دارد و برخی از پایان‌نامه‌ها در قالب طرح‌های پژوهشی به حل مشکلات سازمان‌ها کمک می‌کنند.

آنا:‌ تعداد استادان عضو هیئت علمی دانشکده شما چقدر است؟

افراسیابی:  تعداد ۳۰ عضو هیئت علمی در دانشکده علوم انسانی مشغول به فعالیت و تدریس هستند.

آنا:‌ با توجه به اهمیت رشته‌های علوم انسانی در سطح کشور وضعیت این رشته را در سطح استان و دانشگاه آزاد استان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

افراسیابی:  دانشجویی که به درستی در فضای آموزش علوم انسانی تربیت شده باشد، دارای ذهنی چندبعدی و توانمند در حوزه‌های مختلف خواهد بود که با ورود به هریک از رشته‌های دانشگاهی مرتبط با علوم انسانی، می‌تواند موفق و منشأ اثر باشد. به‌ویژه برای بانوان که حضور اجتماعی آنان در حوزه‌های کلان و زیربنایی بیشتر مثمر ثمر است، ورود به علوم انسانی، بسیار راهگشا خواهد بود.

با توجه به رشته‌های پر متقاضی و ارائه خدمات مناسب، امکانات آموزشی و پژوهشی و استادان توانمند رشته‌های دانشکده علوم انسانی از مقبولیت شایسته‌ای در سطح استان برخوردار بوده و افزایش آمار ثبت‌نام در رشته‌ها خود گویای جایگاه عالی این دانشکده در سطح استان است.

آنا:‌ درباره طرح‌های پژوهشی، کتاب، مقالات و پایان‌نامه‌های اعضای هیئت علمی و دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده و جایگاه پژوهشی آن در دانشگاه توضیحی ارائه فرمایید؟

افراسیابی: هر ساله اعضای هیئت علمی این دانشکده قرارداد‌هایی را در قالب طرح‌های پژوهشی با سازمان‌های مختلف منعقد می‌کنند و ارتباط خوبی بین اعضای هیئت علمی و بخش تحقیق و توسعه سازمان‌های مختلف استان وجود دارد.

درباره ظرفیت همکاران و دانشجویان این دانشکده همین بس که اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی این واحد هر ساله در زمره پژوهشگران برتر استان قرار می‌گیرند و هر ساله مقالات علمی و علمی پژوهشی توسط استادان در مجلات معتبر داخلی و خارجی چاپ می‌شوند که خود در معرفی توان علمی همکاران و دانشجویان نقش مؤثری دارد.

آنا:‌ آیا به نظر شما دانشگاه توانسته در رسالت خود مبنی بر تأثیرگذاری علمی و فرهنگی در سطح استان موفق باشد و در این زمینه چه پیشنهادی دارید؟

افراسیابی: یکی از مهم‌ترین پیامد‌های دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان سازمان اجتماعی، تغییر در بافت اجتماعی و فرهنگی شهر‌هایی است که دانشگاه در آن تأسیس شده این دانشگاه توانسته در افزایش مشارکت زنان در جامعه، بهبود روابط اجتماعی بین مردم و افزایش گرایش به ادامه تحصیل بین دانش‌آموزان تأثیرگذار باشد.

به‌طور کلی امید به بهبود وضعیت زندگی بین مردم افزایش یافته و به نظر می‌رسد که این عامل موجب کاهش مهاجرت شهروندان به شهر‌های دیگر به امید زندگی بهتر، شده است. دانشگاه باعث ارتباط بهتر بین افرادی که زبان و گویش‌های مختلفی دارند، شده و دانشجویان این دانشگاه به‌عنوان سفیران فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و علمی در سطح جامعه توانسته‌اند نقش مؤثری در حفظ آداب‌ورسوم، ورزش‌های سنتی و باستانی، همسو شدن با تغییرات فرهنگی با حفظ سنت‌ها، مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی در قالب جهاد سازندگی، مددکاری اجتماعی و فعالیت‌های خیرخواهانه، برگزاری مناسبت‌های مذهبی و فرهنگی داشته باشند.

آنا: سخن آخر...

افراسیابی: انجمن‌های ورزشی در زمره انجمن‌های فعال دانشجویی هستند که توسط خود دانشجویان اداره می‌شود و برنامه‌های مفرح ورزشی در قالب طبیعت‌گردی و مسابقات ورزشی در رشته‌های مختلف را برنامه‌ریزی و برگزار می‌کنند. تعدادی از دانشجویان این رشته تحصیلی عضو تیم‌های مختلف ورزشی استان و تیم ملی کشور در رشته‌های مختلف هستند که حائز مقام‌های قهرمانی در سطح ملی و بین‌المللی در رشته‌های مورد فعالیت خود هستند که خود برگ زرینی در عملکرد بهینه رشته‌ها و گرایش‌های مختلف دانشکده علوم انسانی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد باشد.

گفت‌وگو از لادن لنگری

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بررسی علل مهاجرت در همایش ملی مراکز مشاوره و سبک زندگی در سیستان و بلوچستان
  • گسترش اعتراضات دانشجویان آمریکایی به جنگ غزه / اعتصاب اعضای هیئت علمی دانشگاه تگزاس
  • نیاز جدی جامعه به نظریات بومی و کاربردی حوزه علوم انسانی
  • دیدار طهرانچی با رئیس، مدیران و کارکنان مرکز جذب و امور هیئت‌علمی
  • وزیر علوم: استخدام هیئت علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی و حرفه ای معنا ندارد
  • ۳۹ سالگی دانشگاه آزاد در زعفرانی‌ترین شهر جهان
  • بررسی سلامت روحی و روانی در رشته‌های علوم انسانی
  • وزیر علوم: باید نخبگان را به سمت علوم انسانی هدایت کنیم
  • سلامت روحی و روانی در رشته‌های علوم انسانی بررسی می‌شود
  • تجمع در دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از غزه