Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،فتحی رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: بذور اصلاح شده برای افزایش میزان تولید و تطابق با شرایط محیطی توسط محققان با اصلاح ژنتیک و مطالعه روی ارقام محلی و تلاقی آن‌ها با هم و تحمیل سایر عوامل آزمایشگاهی بوجود آمده است.

وی با بیان اینکه استفاده از بذور اصلاح شده با توجه به شرایط اقلیمی خشک و نیمه خشک کشور اهمیت خود را بیشتر نشان می‌دهد افزود: استفاده از این نوع بذور عملکرد در واحد سطح را نسبت به ارقام محلی ۲ تا ۳ برابر افزایش داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: در حال حاضر نیاز بذری گندم دیم استان ۷۵ هزار تن و در گندم آبی ۱۵ هزار تن است که با همکاری و هماهنگی با شرکت‌های تولید کننده‌ بذر استان ۲۵ هزار تن بذر گندم اصلاح شده‌ گواهی و هسته‌های بذری با کود‌های بذرمال شده تهیه و آماده‌ توزیع بین کشاورزان استان است.

فتحی اضافه کرد: کشاورزان می‌توانند با مراجعه به مدیریت‌های جهادکشاورزی و مراکز جهادکشاورزی و تعاونی‌های روستایی برای تحویل بذر گندم اصلاح شده خود اقدام کنند.

وی گفت: تولید بذور اصلاح شده و گواهی توسط شرکت‌های تولید کننده بذر با عقد قرارداد با کشاورزان پیشرو و با قراردادن ارقام پایه در اختیار آنان انجام می‌شود که در همه مراحل تولید یعنی از کاشت تا برداشت، این امر با نظارت کامل کارشناسان مرکز تحقیقات استان و شرکت‌ها و با همکاری سازمان جهادکشاورزی استان انجام می‌شود تا بذری که در اختیار کشاورزان قرار می گیرد عاری از هر مشکل در جهت تولید با عملکرد مطلوب باشد.

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی افزود: شرکت‌های تولیدکننده پس از خرید تضمینی بذر از کشاورزان طرف قرارداد و انجام مراحل فرآوری، آنالیز و ضدعفونی، کیسه گیری و لیبل گذاری آن‌ها را تحویل می‌دهند.

وی یادآور شد: هم اکنون در استان ۱۲ شرکت تولیدکننده‌ بذر فعالیت دارند که با توجه به میکرواقلیم استان در مناطق مختلف آذربایجان شرقی به تولید و استحصال بذور غلات مشغول هستند که پس از تولید بذر، با اعلام برش شهرستانی به شهرستان‌های مقصد حمل و توسط تعاونی‌های مجاز بین کشاورزان منطقه توزیع می‌شود که هم اکنون نیز با توجه به قرارگرفتن در فصل کشت این امر در حال انجام است.

فتحی گفت: استفاده از بذور اصلاح شده برای افزایش بهینه‌ عملکرد بوده و از مرحله‌ کشت تا پایان کیسه گیری که با نظارت کارشناسان فنی انجام می‌گیرد عاری از هرگونه بذر علف هرز و سایر عوامل کاهش دهنده‌ عملکرد بوده و در صورتیکه مراحل کاشت به خوبی انجام گیرد هر ساله با افزایش عملکرد در واحد سطح مواجه خواهند بود.

انتهای پیام/ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد کشاورزی بذر اصلاح شده آذربایجان شرقی بذور اصلاح شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۵۶۳۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رتبه نخست هشترود در کشاورزی قراردادی آذربایجان شرقی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی اردشیر عسگری گفت: ایجاد فضای امن برای تولید کنندگان بخش زراعت به خصوص گندم که ماده اولیه بسیاری از کارخانه ها و تولید مواد غذایی به ویژه نان است نیازمند کنترل و پایش مداوم از سوی دستگاه‌های مربوطه و جلوگیری از اختلال در بازار توسط سودجویان و ایجاد یاس در بین تولیدکنندگان است.

وی افزود: مسئولان برای ایجاد طرحی به نام کشاورزی قراردادی که برای دومین سال در حال اجرا در جامعه کشاورزی است اقدام کرده اند و قراردادی میان اداره غله و کشاورز در زمان کاشت منعقد می شود.

عسگری ادامه داد: مزایایی در قالب سه طرح تشویقی که عبارت است از شامل بودن تخفیف ۲۰ درصدی حق بیمه محصولات کشاورزی، پرداخت هزینه حمل به مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال برای هر تن محصول گندم به مراکز خرید از سوی اداره غله و پرداخت ۲۵ کیلو کودسرک تشویقی به ازای هر هکتار از سوی دستگاه زیربط مدنظر است.

وی خاطرنشان کرد: در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ انعقاد قرارداد در بازه زمانی پنج ماهه طبق برش ابلاغی شهرستان که برابر با ۸۰ هزار هکتار از اراضی گندم دیم بود ۶۵ هزار و ۳۰۰ هکتار از سهمیه برش شهرستان در قالب ۹۳۳۰ فقره قرارداد فی مابین کشاورز و اداره غله استان منعقد شد.

 

دیگر خبرها

  • اعلام برنامه های روز ملی گندم و نان در آذربایجان شرقی
  • توزیع کود یارانه دار در آذربایجان شرقی
  • توزیع کود یارانه دار در استان
  • رتبه اول آذربایجان شرقی در معرفی خط اعتباری مکانیزاسیون کشاورزی دام و طیور
  • اهتمام جدی توانیر در استفاده از ظرفیت‌های قانونی جهت توسعه تولید پراکنده و انرژی‌های نو
  • رتبه نخست هشترود در کشاورزی قراردادی آذربایجان شرقی
  • اصلاح قیمت خریدتضمینی گندم ضرورتی اجتناب ناپذیر است
  • افزایش ظرفیت جوجه ریزی در آذربایجان شرقی
  • خرید ۵۰۰ هزار تن گندم در سال گذشته از کشاورزان آذربایجان شرقی
  • اجرای طرح بهارستان در استان سمنان به انجام رسید