Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی معلم روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ️عملیات اجرایی برای آماده سازی و تدارک ایجاد پارک توسط شهرداری در حال انجام است و در گام اول علف زنی، تسطیح و نظافت محوطه برای آماده کردن محیط برای زیرسازی و طراحی معابر و دسترسی های پارک انجام می گیرد.

وی افزود: این بنای تاریخی که در فهرست آثار ملی ثبت شده، یادآور شجاعت و ارزش های فرهنگی این منطقه است و باید مورد توجه ویژه مسئولان امر قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خاطرنشان کرد: مرمت بنای مقبره باید مورد اولویت قرار گرفته و متاسفانه شاهد هستیم فضای پیرامونی نیز به حال خود رها شده است به گونه ای که نه تنها جلوه بصری شایسته ای ندارد بلکه باعث ایجاد ناامنی نیز شده است.
عضو شورای اسلامی شهر بجنورد گفت: تناقض بزرگی است که محل دفن شهدایی که برای امنیت مردمشان جنگیدند تبدیل به مخروبه و مکان ناامن شود.

معلم خاطرنشان کرد: به این مجموعه به عنوان نمادی از افتخارات مردم منطقه باید مرمت شده و حفظ و نگهداری شود تا به شان و جایگاهی در خور قهرمانان آن ارتقا یابد.

وی گفت: باتوجه به موقعیت مناسب این مجموعه در کنار بلوار شهدا، علاوه بر احداث پارک، می توان با نصب المان هایی از قهرمانان اسطوره ای مثل آرش گرفته تا قهرمان جهان امروز شهید سلیمانی، روح تازه ای به این فضا داد و همچنین طراحی و نصب المان های هنری روایتگر این واقعه تاریخی و ایجاد موزه ای برای نمایش ادوات جنگی قدیمی، باعث جذابیت این مجموعه خواهد شد.

عضو شورای اسلامی شهر بجنورد گفت: نباید در معرفی افتخارات شهر به نسل جدید کوتاهی کرده و این آثار تاریخی را رها کنیم تا تبدیل به زباله دان شود.

معلم خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت این موضوع جلسه کمیسیون خدمات و زیست شهری با حضور نمایندگان تیپ دوی شهید دلجویان و نمایندگان اداره کل سازمان میراث فرهنگی و مدیران شهرداری برگزار شد و با توافق صورت گرفته، در گام اول پاکسازی محوطه مقبره شهدا انجام شد.

عضو شورای اسلامی شهر بجنورد گفت: افراد بی خانمان و معتادانی که به این محوطه پناه آورده بودند به سرای مهر شهرداری و مرکز ترک اعتیاد معرفی شدند.

بنای مقبره شهدا نمونه برجسته ای از آثار معماری دوره پهلوی اول در بجنورد است که در مرکز باغی در شمال بجنورد ساخته شده است.

این بنای تاریخی به شماره ۹۲۴۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
این بنای یادبود که پیش تر از آن به عنوان «مقبره شهدای گمنام»  هم یاد می شده، در واقع مدفن شماری از سربازان گمنام ایرانی است که در گیرودار جنگ جهانی اول جان باخته بودند و بعدها شماری از افسران رضاشاه نیز که در واقعه سرکوب شورش «لهاک خان»، که در سال ۱۳۰۴ در منطقه علم سرکشی برافراشته بود جان خود را از دست داده بودند در همین محل به خاک سپرده شدند.

از هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی شناخته شده خراسان شمالی ۶۵۵ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که ۵۱۱ مورد آن اثر تاریخی، ۴۹ اثر طبیعی، ۷۵ اثر ناملموس و ۲۰ اثر منقول تاریخی است.

برچسب‌ها بجنورد اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی خراسان شمالی میراث فرهنگی شهرداری بجنورد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی خراسان شمالی بجنورد اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی خراسان شمالی میراث فرهنگی شهرداری بجنورد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۵۸۰۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت ۱۸۴ میلیارد ریالی بارندگی‌های اخیر به ۶۰ بنای تاریخی سیستان و بلوچستان

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان گفت: در مجموع بارندگی‌های اخیر به ۶۰ اثر و بنای تاریخی در سطح استان سیستان وبلوچستان خسارت‌هایی بین ۱۵ تا ۹۰ درصد با بار مالی ۱۸۴ میلیارد ریال وارد کرده است.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، محمد هادی طهرانی مقدم مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان گفت: بارندگی‌های سیل‌آسای اخیر بیش از ۱۸۴ میلیارد ریال به بنا‌ها و آثار تاریخی استان آسیب وارد کرد.

وی افزود: در بارندگی‌های شدیدی که هفته‌های اخیر در سیستان و بلوچستان رخ داد بخش زیادی از بنا‌ها و آثار تاریخی استان خسارت‌هایی از ۱۵ تا ۹۰درصد دیدند.

وی ادامه داد: در همین راستا و پس از ارزیابی و بررسی‌های کارشناسان میراث‌فرهنگی سیستان وبلوچستان، مسجد تاریخی عبدالقادر واقع در نیکشهر با ریزش حصار، دیوار‌ها و نفوذ آب مواجه شد که طبق ارزیابی کارشناسان حدود ۹۰درصد دچار خسارت شده که بیشترین خسارت را در میان آثار دیده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان ادامه داد: قلعه فیروزآباد راسک و آتشکده کله گنگ نیز به دلیل ریزش دیوار‌ها ۵۰ درصد تخریب شدند.

وی بیان کرد: همچنین بافت قلعه نو زهک، قلعه کنت سراوان و مقابر سورو و شیشه ریز سیب و سوران به دلیل ریزش دیوار‌ها و نفوذ آب و رطوبت و از بین رفتن کاهگل‌ها تا ۴۵ درصد دچار تخریب شدند.

طهرانی‌مقدم گفت: برج‌ها و دیوار‌ها و فضا‌های داخلی قلعه‌هایی مانند انوشیروان چابهار، دانش‌سرای مقدماتی زاهدان، قلعه تیس چابهار و قلعه بمپور هم به دلایلی همچون شستشوی کاهگل ها، نفوذ آب و ریزش دچار تخریب شده و خسارت‌هایی تا ۴۰ درصد به هر کدام از این بنا‌ها وارد شده است.

وی بیان کرد: در مجموع بارندگی‌های اخیر به ۶۰ اثر و بنای تاریخی در سطح استان سیستان وبلوچستان خسارت‌هایی بین ۱۵ تا ۹۰ درصد وارد کرده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: تا این لحظه میزان برآورد خسارت وارده شده به این بنا‌ها بر اثر بارندگی و سیلاب‌ها بیش از ۱۸۴ میلیارد ریال تخمین زده شده است و بر اساس پیش بینی‌های هواشناسی ممکن است بارندگی‌هایی که در روز‌های آینده خواهیم داشت میزان خسارت را افزایش دهد.

دیگر خبرها

  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • سراب هنام الشتر؛ چشمه‌ای در دل یک خانه تاریخی
  • حمید سهیلی سرباز سینما بود/ راش‌هایی که اسناد تاریخی مهمی هستند
  • خسارت ۱۸۴ میلیارد ریالی بارندگی‌های اخیر به ۶۰ بنای تاریخی سیستان و بلوچستان
  • حمید سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست/ آثار سهیلی اسناد تاریخی معتبری است
  • مرمت بخش تخریب شده شهر تاریخی بلقیس؛ بزودی
  • تبدیل دره مخوف تهران به بزرگترین مرکز تفریحی شهر | پاتوق معتادها به اکوپارک تبدیل می‌ شود
  • سعدی؛ میزبان رویداد هنری گل، مرغ و خوشنویسی شد
  • فرد تذکردهنده به کودک شعرخوان در حافظیه، توبیخ شد