Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@10:32:28 GMT

سیدنیاز نقوی، پیشگام تقریب مذاهب اسلامی بود

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۵۸۵۶۳

سیدنیاز نقوی، پیشگام تقریب مذاهب اسلامی بود

ایسنا/قم خطیب پیشکسوت حوزه‌علمیه گفت:زمانیکه انسان به مرگ و معاد اعتقاد داشته باشد، نوع نگرش، تفکر و عملکردش در دنیا متفاوت است و زندگی‌اش متحول می شود.

مراسم بزرگداشت اولین سالگرد حجت الاسلام والمسلمین سید نیاز حسین نقوی نائب رئیس وفاق المدارس الشیعه پاکستان و ریاست اسبق دادگاه های انقلاب استان، قم، خوزستان، لرستان و مرکزی در قم برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در این مراسم حضرات آیات و حجج اسلام و المسلمین حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه، علوی بروجردی، سید باقر گلپایگانی، محمدی عراقی، هادوی تهرانی، ذوالنور، خطیب (وزیراطلاعات)، رئیس بازرسی قوه قضائیه، جمعی از مسئولین و کارکنان قوه قضائیه و دادگستری استان قم، فیاض از پاکستان و نمایندگان بیوت مراجع معظم تقلید، صافی گلپایگانی، میرزاجواد تبریزی حضور داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد در آیین بزرگداشت اولین سالگرد ارتحال سیدنیاز حسین نقوی(ره) در مسجدامام حسن عسکری(ع) قم اظهارکرد: مرگ یک حقیقت اجتناب ناپدیر در زندگی ما انسانها است همانطور که خداوند متعال در آیه 57 سوره عنکبوت می فرمایند؛«کُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ ۖ ثُمَّ إِلَیْنَا تُرْجَعُونَ،هر انسانی مرگ را می‌چشد، سپس شما را بسوی ما بازمی‌گردانند».
خطیب پیشکسوت حوزه علمیه ادامه داد: یکی از دستورات الهی و دین مبین اسلام توجه به مرگ است همانطور که امام حسن عسکری(ع) فرمودند؛«...وذِکرَ المَوتِ وتِلاوَةَ القُرآنِ وَالصَّلاةَ عَلَی النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله ، فَإِنَّ الصَّلاةَ عَلی رَسولِ اللّه ِ عَشرُ حَسَناتٍ، خدا و مرگ را، فراوان یاد کنید و بسیار قرآن بخوانید و فراوان بر پیامبر صلی الله علیه و آله صلوات فرستید؛ زیرا صلوات بر رسول خدا صلی الله علیه و آله ده ثواب دارد».
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد افزود: در طول تاریخ بشیریت بودند انسان‌هایی که از مرگ می ترسیدند و عده‌ای با آغوش باز به استقبال مرگ می‌رفتند. از ابوذر سوال کردند که چرا عده ای از مرگ می ترسند؟ وی پاسخ داد؛ عده ای که به بهانه آباد کردن دنیای‌شان دست به هرکاری زدند نمی توانند تحمل کنند آخرتی خراب را و دوست ندارند از جای آباد به جایی خراب بروند.
وی گفت:علت اینکه عده ای از مرگ می‌هراسند، آنست که اعتقادی به مرگ ومعاد ندارند، به جهان ماورای مرگ باور ندارند حیات و زندگی‌شان را فقط در این جهان می بینند. اما اگر کسی پاک زیست، پاک طی طریق کرد و پاکیزه مرگ را پذیرفت هیچ وحشتی از مرگ ندارد و همچون کودک شیرخواری که وابسته به سینه مادرش است، این فرد مشتاق سرای باقی می باشد.
استاد سطوح عالی حوزه های علمیه ادامه داد: در جنگ صفین حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام در مقابل آماج تیرباران دشمن ایستاده بود و حرکت می‌کرد، محمدحنفیه فرمود پدر جان شما در مقابل آماج تیر دشمن قرار دارید، مراقب باشید و حضرت(ع) پاسخ دادند، پدرتو را روزی است(روز مرگ) و بدون تردید از آن روز تجاوز نخواهد کرد، حالا هر روزوهر وقت که باشد، لذا من باکی ندارم.
استاد نظری منفرد که در جمع کثیری ازاساتید، طلاب و فضلای پاکستانی و طلاب غیرایرانی مقیم قم سخنرانی می‌کرد، افزود: آنانی که دنیا را مزرعه برای آخرت خود در نظرگرفته اند، تلاش، کوشش، خدمت به خلق، علم و علم آموزی را سرلوحه امور خود قرارداده‌اند، نیازهای آخرتی خود را آماده می کنند و از مرگ نمی‌هراسند. همانطور که از میرزای بزرگ شیرازی که عالمی بی‌نظیر بود سوال کردند برای آخرت خود چه کار ویژه ای انجام می‌دهید، با آرامش تمام فرمودند همین کارهای روزانه خودم را انجام می‌دهم، این یعنی روی صراط مستقیم حرکت کردند.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در مقابل هستند کسانیکه که در دنیا منقلب هستند، همانطور که خداوند متعال آیه 108 سوره مؤمنون را خطاب به این افراد، نازل کرده‌اند؛«قَالَ اخْسَئُوا فِیهَا وَلَا تُکَلِّمُونِ، دور شوید در دوزخ، و با من سخن مگویید!» این شرح حال کسانی است که هیچ باور و اعتقادی به مرگ و معاد ندارند و همه چیز را در این دنیا می‌بینند.
حجت الاسلام نظری منفرد به روایتی از حضرت موسی بن جعفر(ع) اشاره کردو افزود: حضرت می فرمایند که زیاد به قبرستان بروید، اموات را ببینید، پایان کار انسان را درک کنید چرا که این اقدام باعث عبرت است.
استاد حوزه علمیه قم در بخش دیگری از مطالب خود به شخصیت عالمانه و ربانی علامه قاضی نیازحسین نقوی اشاره کرد و افزود: این عالم شهیر و فرهیخته در شرایط حساس کشورپاکستان و منطقه شبه قاره، از مروجان معارف و آموزه های ناب اسلام ناب محمدی(ص) بودند و در این مسیر از هیچ تلاش فروگذار نبودند.
وی اظهارکرد:حجت الاسلام سیدنیازنقوی از پیشگامان وحدت وتقریب بین مذاهب بود و حتی در میان علمای اهل سنت و تشیع کشور پاکستان به عنوان چهره ای موجه و مورد قبول به شمار می رفت. ایشان دارای مراتب ارزشمندی از دانش، معرفت و فضیلت بود که در طول عمر با برکت خود، در صراط مستقیم گام برداشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری منطقه قم حجت الاسلام نظری منفرد حوزه علمیه عده ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۵۸۵۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وعده صادق اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

مدیر حوزه های علمیه کشور، علمیات «وعده صادق» را علمیاتی بی نظیر و اخلاقی ترین اقدام نظامی تمام دوران تاریخ نظامی جهان توصیف کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت الله علیرضا اعرافی، مدیرحوزه های علمیه در سومین همایش خاطره گویی کارمندان ایثارگر مرکز مدیریت حوزه های علمیه که در مدرسه امام کاظم(ع) قم برگزار شد، ضمن گرامیداشت حرکت شجاعانه و مدبرانه سپاهیان اسلام در علمیات «وعده صادق» این اقدام را علمیاتی بی نظیر و اخلاقی ترین اقدام نظام تمام دوران تاریخ نظامی جهان توصیف کرد.

مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه من کوچکترین و کمترین سرباز این نظام و انقلاب در قبل از انقلاب و حتی دوران جنگ تحمیلی هستم و بر حسب وظیفه خدمتتان حضور پیدا کرده‌ام، به سیر تاریخی انقلاب اسلامی پرداخت و افزود: انقلاب اسلامی پدیده ای بی نظیر است که امام راحل بنیانگذار آن شد و در مسیر با شجاعت ایستادگی و رهبری کرد.

وی با بیان اینکه از سال 42 تا به امروز این درخت تناور انقلاب اسلامی مراحل و تطوری را طی کرده است، ابراز کرد: این تقسیمات رسالت حوزه و شما حوزویان را سنگین تر می کند. لذا در همین راستا باید بگویم، ریشه های انقلاب در صدر اسلام و عاشورا و عصر امام صادقین و عصر غیبت صغری و عصر علما است اما طلوع خورشید امام در قم یک مرحله نو و بی نظیر در تاریخ اسلام و حوزه های اسلام به شمار می‌آید هرچند تاریخ های بی نظیری همچون حرکت خواجه نصیرالدین در عصر مغول را شاهد هستیم اما تاریخ انقلاب اسلامی کاملا متمایز از تواریخ نهضت های اسلامی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه امام راحل تطور عظیم تاریخی به شمار می آید، ادامه داد: شوری که امام(ه) در میان مردم افکند و شاگردانی که در مسیر ایشان تربیت شدند و ادبیات و گفتمان دو سال اول در سال 42 و 43 یک دوره آغازین نهضت است و در آن دوره افرادی که وارد میدان شدند بسیار ارزشمند هستند چرا که سینه تاریکی ها را شکافتند و پایه گذار نهضت اسلامی شدند و پس از آن چهادره سال دوران تبیعد امام است که با زندان های طولانی و فشارهای غیرقابل وصف همراه شده است.

آیت الله اعرافی بیان کرد: اولین روزی که سال 1350 وارد فیضیه شدم شاهد برخورد نیروهای ساواک و پهلوی با حجره نشینان فیضیه بودم، طلاب جمع می شدند و شعار می دادند و هرهفته در فیضیه برخورد ساواک با طلاب جوان وجود داشت. سال 54 سال بسیار مهمی بود که حرکت بزرگی در فیضیه رخ داد و به خیابان ها کشیده شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه فیضیه به عنوان کانون و محور اعتراضات علیه شاه دو سال کامل تعطیل شد، تصریح کرد: در شب عید فطر سال 54 دستگیر ابتدا به اداره ساواک در خیابان ایستگاه فعلی بردند و سپس به شهربانی قم واقع در خیابان باجک بردند و مورد شکنجه و بازجویی قرار دادند که پس از چند روز با وساطت آیت الله حائری مرا آزاد کردند.

آیت الله اعرافی گفت: هر روز احتمال دستگیری و شکنجه بود ولی همه نسل جوان آن روز حوزه عشق به امام(ره) داشتند و عشق توصیف ناچیزی در مقابل عشق و جانفشانی نسبت به امام بود و عشق به آقا سید روح الله حاکم بر قلب ها بود و جانشان را برای آرمان های امام در کف دست گرفته بودند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود به جزوه جهاد اکبر امام خمینی(ره) اشاره کرد و افزود: جزوه جهاد اکبر امام(ره) برای دستگاه شاهنشاهی سنگین بود، عزاداری‌های عاشورای قم در این مقطع بسیار فوق العاده، شورانگیز و اثرگذار بود و زمام کار از دست ساواک و شهربانی آن وقت خارج می شد و نوحه ها و عزاداری ها فوق العاده حماسی و جذاب بود و ای کاش از آن دوران فیلم هایی به یادگار مانده بود.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به جریان تبلیغ حوزه در عصر انقلاب تاکید کرد: جمع زیادی از طلاب در فرصت های تبلیغی اندیشه و افکار امام(ره) را در سراسر نقاط کشور انتشار می دادند و زمینه انقلاب و آگاهی و بصیرت را فراهم می کردند. در همین زمینه سخنرانی چهلم آقا مصطفی را بارها بشنوید جرقه انقلاب را در این سخنرانی ها می دانم که انسان ساز و اخلاقی است، همچنین سخنرانی امام(ه) در فیضیه که دنیا را تکان داد و همه چیز را زیر و رو کرد.

مدیر حوزه ه های علمیه با بیان اینکه امام خمینی (ره) انقلاب را مردمی می دانستند، گفت: کسی فکر نمی کرد انقلاب به ثمر برسد اما امام(ره) با پشتوانه مردمی و توکل برخدا دستگاه ظلم را فرو ریخت.

انتهای پیام/

  

دیگر خبرها

  • حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا(س) بیانیه مشترک صادر کردند
  • هر مدرسه علمیه، اردوگاه امام زمان(عج) است/ جامعة المصطفی، مولود مبارک انقلاب اسلامی
  • جامعة المصطفی مولود مبارک انقلاب اسلامی است
  • دشمنان وحدت و تقریب امت اسلامی را هدف گرفته اند
  • مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ لزوم وحدت و تقریب بین همه ادیان و مذاهب
  • اعلام حمایت طلاب حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان از طرح نور فراجا
  • وعده صادق اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود
  • هدف صهیونیسم بین الملل ایجاد فاصله میان کشورهای اسلامی است
  • ثبت ۱۱۷ درصدی تعهد اشتغال شهرستان اردستان
  • تاکید بر توجه به معماری اسلامی ایرانی در ساخت و سازهای جدید