Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان،برنامه توسعه سازمان ملل متحد می‌خواهد با تزریق پول، کسب و کارهای کوچک و اقتصاد محلی را در افغانستان فعال نگه دارد. بودجه این برنامه توسعه ملل متحد برای ۱۲ ماه اول حدود ۶۶۷ میلیون دلار است و حدود ۴.۵ میلیون نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد.

نهادهای بین‌المللی هشدار داده اند که اقتصاد افغانستان امسال تا ۳۰ درصد منقبض می‌شود که ممکن است باعث فاجعه انسانی و بحران پناهندگی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کانی ویگنراجا، از مسئولان برنامه توسعه سازمان ملل به رسانه ها گفت که قبل از آمدن طالبان به کابل ما تخمین زده بودیم که ۵۰ درصد مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند. از ابتدای سال آینده، این رقم به ۹۷ درصد می‌رسد. ما این سطح از حدود بین المللی فقر را در هیچ کشوری در تاریخ اخیر ندیده ایم.

آخیم اشتاینر، مدیر برنامه توسعه سازمان ملل متحد در یک نشست خبری گفت: ما باید وارد عمل شویم، ما باید اقتصاد مردم را تثبیت کنیم و علاوه بر نجات جان افراد، باید معیشت آنها را نیز نجات بدهیم.

او گفت که امید است افغانها با سرپا نگه داشتن اقتصاد محلی بتوانند زندگی و کار خود را در مناطق خود ادامه بدهند تا این که در ناامیدی، فقر و آوارگی قرار بگیرند.

بنا به برنامه توسعه سازمان ملل، از سه طریق مختلف به آنچه اقتصاد مردم خوانده شده، کمک می‌شود؛ از طریق پول نقد در برابر کار در برنامه‌های عمومی، کمک‌ به ادامه فعالیت مشاغل کوچک و راه اندازی کسب و کارهای نوپا و پرداخت پول نقد به افراد مسن و آسیب پذیر.

برنامه این است که وضعیت فعلی تا ۱۲ ماه آینده تحت پوشش قرار داده شود.

وضعیت اقتصادی افغانستان در دو ماهی که از به قدرت رسیدن طالبان گذشته وخیم‌تر شده است. قیمت‌ها افزایش یافته، بانک‌ها قادر به پرداخت پس‌اندازهای مردم نیست، کارمندان دولتی حقوق خود را نگرفته اند و کسب و کارهای بزرگ و خرد تعطیل شده اند.

به گفته او در غیر آن، در زمستان امسال و در سال آینده میلیون‌ها افغان به سادگی قادر به ماندن در سرزمین خود، در خانه‌های خود، در روستاهای خود نیستند.

هدف این است که بازارهای محلی را فعال نگه دارند. مثال آن به گفته او از طریق تأمین بودجه شرکت‌های کوچک مانند پرورش مرغ برای فروش تخم مرغ است تا اینکه افراد برای دریافت مواد غذایی صف بکشند.

این طرح تمویل کنندگان مالی کمی دارد. اما آلمان با ۵۰ میلیون یورو (۵۸ میلیون دلار) جزء اولین مشارکت کنندگان آن است.

قرار است این حمایت به جای دلارسازی در اقتصاد افغانستان، به پول افغانی ارائه شود.

اشتاینر گفت بزرگترین چالش اقتصادی این است که عملا پول داخلی کمتر در گردش است.

او گفت: هدف ما این است که راه‌هایی را پیدا کنیم که بتوانیم حمایت بین المللی را به پول محلی تبدیل کنیم.

به این ترتیب به گفته او می‌توانید یک اقتصاد را زنده نگه دارید و از وابستگی افراد به کمک‌های مالی جلوگیری کنید.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: طالبان سازمان ملل اقتصاد افغانستان برنامه توسعه سازمان ملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۶۰۲۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده باش هلال‌‎‌احمر در ۵ استان به دلیل بارش شدید باران

به گزارش خبرگزاری مهر، بابک محمودی رئیس سازمان امداد و نجات از اعلام هشدار سازمان هواشناسی نسبت به تشدید فعالیت سامانه بارشی در ۵ استان خبر داد و گفت: در پی پیش بینی بارش شدید باران، رعدوبرق، وزش باد شدید، گردوخاک و تگرگ سه‌شنبه (۲۸ فروردین‌ماه) در هرمزگان، جنوب فارس، جنوب غرب و غرب سیستان و بلوچستان، نیمه جنوبی کرمان و بوشهر و چهارشنبه (۲۹ فروردین‌ماه) در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان امدادگران هلال احمر به حالت آماده‌باش درآمدند.

وی توضیح داد: در این شرایط جوی با توجه به بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، رعدوبرق و تگرگ، آب‌گرفتگی معابر به صورت گسترده، سرریز سدها، دور از انتظار نیست، امدادگران و نجات گران هلال احمر برای کمک به حادثه دیدگان در آماده‌باش هستند.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر در ادامه بیان کرد: بر اساس هشدار هواشناسی از اواخر وقت یکشنبه تا دوشنبه (۲۶ تا ۲۷ فروردین‌ماه) وزش باد شدید لحظه‌ای همراه با بارندگی و رعد و برق در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان خوزستان، در خلیج فارس دور از انتظار نیست و در این استان‌ها هم امدادگران هلال احمر به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.

لازم به ذکر است؛ به هموطنان توصیه می‌شود از توقف و تردد در بستر و حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری و از سفرهای برون‌شهری و فعالیت‌های کوه‌نوردی اجتناب، شهروندان از تفرج‌گاه‌ها و سکونت‌گاه‌های واقع در حریم و بستر رودخانه خارج شوند. دامداران و عشایر در ارتفاعات و حاشیه رودخانه‌ها تردد نکنند.

کد خبر 6077909

دیگر خبرها

  • سیل و آبگرفتگی در این ۷ استان
  • ۷ استان درگیر سیل و آب گرفتگی شدند
  • برگزاری یادواره شهدای امدادگر استان اردبیل
  • ریزش ساختمان مسکونی در کرمانشاه/۴ نفر نجات پیدا کردند
  • جلیقه نجات بورس
  • فعالیت بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ موسسه اقتصادی در افغانستان
  • آیا فقط باید حمل کننده ترانزیتی صرف سنگ آهن افغانستان شویم؟
  • آماده باش هلال‌‎‌احمر در ۵ استان به دلیل بارش شدید
  • آماده باش هلال‌‎‌احمر در ۵ استان به دلیل بارش باران
  • آماده باش هلال‌‎‌احمر در ۵ استان به دلیل بارش شدید باران