Web Analytics Made Easy - Statcounter

اردوغان گفت که وی معتقد است ترکیه و آمریکا در مذاکرات برای فروش جنگنده‌های "اف-۱۶" پیشرفت خواهند کرد و آنکارا مبلغ ۱.۴ میلیارد دلاری را که برای خرید هواپیماهای "اف-۳۵" مسدود شده است، پس خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه گفت که آمریکا پشنهاد فروش اف-۱۶ را به ترکیه در ازای پیش پرداخت آنکارا درخصوص اف-‌۳۵های پیشرفته‌تر داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از خرید سامانه‌های روسی اس 400 از سوی ترکیه به رغم مخالفت آمریکا، واشنگتن که در ماه دسامبر، تحریم‌هایی را علیه صنایع دفاعی ترکیه وضع کرد، گفت که هیچ پیشنهاد مالی به متحد خود در ناتو نداده است.

اردوغان در هنگام برگشت از نیجریه به خبرنگاران گفت: ما این مبلغ ۱.۴ میلیارد دلاری خود را به هر طریقی که شده دریافت می‌کنیم و همچنین وزیران دفاع ترکیه و آمریکا در این خصوص گفت‌وگو خواهند کرد. من معتقدم که ما پیشرفت خواهیم کرد و همچنین ما با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در نشست گروه ۲۰ که در رم برگزار خواهد شد، گفت‌وگو می‌کنیم.

رویترز در اوایل ماه جاری گزارش داد که ترکیه درخواست خرید ۴۰ فروند جنگنده "اف-۱۶" و نزدیک به ۸۰ کیت نوسازی برای هواپیماهای جنگی خود را داشت.

تانجو بیلگیج، سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه در پاسخ به سوالی در مورد مذاکرات و پیرامون این مسائل گفت که ترکیه و آمریکا در حال بحث در مورد احتمال استفاده از پرداخت اف-۳۵ برای تامین مالی خرید اف-۱۶آنکارا هستند.

بیلگیج افزود: گزینه‌ها برای ما ساده است. ما یا به برنامه اف-۳۵ باز می‌گردیم و هواپیماها را دریافت‌ می‌کنیم، یا آن‌ها پول ما را پس می‌دهند. در این چارچوب، استفاده از پولی که برای اف-۳۵ جهت مدرن سازی اف-۱۶ پرداختیم، در دستور کار است.

اتحاد چند دهه‌ای میان آنکارا و واشنگتن در پنج سال گذشته به دلیل اختلاف سیاست درخصوص سوریه، خرید موشک دفاعی اس-۴۰۰ از روسیه، تنش‌ها در شرق مدیترانه و مسئله حقوق بشر به شدت تحت فشار قرار گرفته است.

آنکارا گفته است که امیدوار است در دولت جدید آمریکا روابط بهتری برقرار شود، اما مذاکرات بین اردوغان و بایدن تاکنون پیشرفت چندانی نداشته است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: رجب طیب اردوغان تركيه آمريكا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۶۰۶۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوغان: نتانیاهو مسئول تمام درگیری‌های منطقه است

رئیس‌جمهور ترکیه با انتقاد از سیاست دوگانه غرب در قبال حملات متاقابل ایران و رژیم صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو را تنها مسئول درگیری‌های منطقه دانست.

به گزارش ایسنا، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (سه‌شنبه) گفت «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تنها مسئول تشدید تنش‌های اخیر در غرب آسیا است.

اردوغان در یک نشست خبری در آنکارا با بیان اینکه «اسرائیل سعی دارد در منطقه درگیری ایجاد کند» گفت حمله این رژیم به کنسولگری ایران در دمشق تازه‌ترین نمونه از اقدامات این رژیم در این راستا بود که صبر ایران را لبریز کرد.

رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه گفت تا وقتی ظلم و نسل‌کشی در غزه ادامه داشته باشد، ممکن است درگیری‌های منطقه‌ای تازه‌ای به وقوع بپیوندد. او در همین راستا از همه طرفین خواست با عقل سلیم عمل کنند.

اردوغان همچنین به محکومیت حمله ایران توسط غرب و چشم‌پوشی این بلوک قدرت بر حمله پیش‌دستانه رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران اشاره کرد و این استاندارد دوگانه غرب را شدیداً محکوم کرد.

ایران بامداد یکشنبه با ده‌ها پهپاد، موشک کروز و موشک بالستیک به مواضع رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی حمله کرد. این حمله در واکنش به حمله صهیونیست‌ها به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد که در آن هفت مستشار نظامی ایران به شهادت رسیده بودند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • نتانیاهو و سرکردگان اسراییل مسوول تنش اخیر در خاورمیانه هستند
  • اردوغان: نتانیاهو مسئول تمام درگیری‌های منطقه است
  • حمایت قاطع اردوغان از ایران | اسرائیل صبر ایرانی ها را لبریز کرد
  • اردوغان: اسرائیل مسئول تنش‌ها در منطقه است
  • بررسی تنش اخیر ایران و اسرائیل در کابینه اردوغان
  • اردوغان بر لزوم مهار افسارگسیختگی رژیم صهیونیستی تاکید کرد
  • اردوغان : اسرائیل را باید مهار کرد
  • تمرکز آنکارا بر تولید قطار سریع السیر!
  • آنکارا: در صورتی که آتش‌بس در غزه برقرار نشود، شرایط منطقه وخیم‌تر خواهد شد
  • آنکارا: برای متناسب بودن واکنش‌ها با تهران و واشنگتن در ارتباط بودیم