Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-25@06:19:39 GMT

خطر تعطیلی مدارس از کرونا بیشتر است

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۶۳۴۹۸

عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش گفت: خطر کرونا به‌اندازه‌ای که نوجوانان و جوانان ما از پیامد‌های تعطیلی مدارس آسیب می‌بینند، نیست؛ در واقع خطر در خانه ماندن دانش‌آموزان بیشتر از کروناست.

خبرگزاری میزان - ایرنا نوشت: احد نویدی درباره فضای کنونی جامعه برای بازگشایی مدارس افزود: هنوز برای خانواده‌ها و جامعه، پیامد‌ها و هزینه‌های سنگین دور ماندن کودکان و نوجوانان از مدرسه باز نشده و مقصر این وضع، رسانه‌ها، کارشناسان و متخصصان امر هستند که موضوع را تشریح نکرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: به تصور خانواده و جامعه، مدرسه رفتن فقط بازماندن از برخی آموزش‌های حضوری است حال آنکه نخستین اثر این وضعیت بر سلامت جسمی، روحی و جامعه‌پذیری دختران و پسران ماست که دچار آسیب جدی شده و می‌شود.

این روانشناس گفت:، چون این شرایط کاملا برای خانواده‌ها و جامعه باز نشده از این رو بسیاری از خانواده‌ها تابع برخی احساسات، عواطف و القائات می‌شوند؛ ضمن آنکه تصور می‌کنند درس خواندن فقط همین دروس نظری است که به بچه‌ها داده می‌شود و همینکه آنان پایه‌ها را پشت سر هم طی کنند و به سطح بالاتر بروند، کافی است.

وی افزود: مدرسه فقط آموزش نیست بلکه برای رشد سالم فرزندان این مرز و بوم، حضور در مدرسه ضرورتی اساسی است؛ بچه‌های در مدرسه در کنار هم در محیط طبیعی روابط اجتماعی، تعامل، کارگروهی و تیمی، مهارت‌های زندگی و ... را می‌آموزند ضمن آنکه فعالیت و تحرک جسمی و پویایی فکری و نشاط دارند.

نویدی ادامه‌داد: این آموزه‌ها، همه مباحث حوزه پرورشی و برنامه‌ها و آثار پنهان مدرسه رفتن است که اهمیت آن از برنامه‌ها و آموزش‌های رسمی بیشتر و مهمتر است.

وی تصریح کرد: اصل مساله ما آن است که امروز کسی از به خطر افتاده منافع ملی و تعلیم و تربیت نسل آینده‌ساز این جامعه احساس خطر نمی‌کند و دردش نمی‌آید؛ وضعیتی که در درازمدت نه فقط بچه‌ها بلکه به همه آسیب می‌زند.

بیشتر مدارس قابلیت بازگشایی دارند

این عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش با بیان اینکه بسیاری از مدارس ما قابلیت بازگشایی دارد، گفت: باید وضعیت مدارسی که بازگشایی شده اطلاع‌رسانی شود و فضای کنونی که بازشدن مدارس را خطرناک می‌بیند، بشکند و به طور مکرر حساسیت‌زدایی شود و بر عملکرد مدیران و معلمان این مدارس نظارت صورت گیرد. در واقع اگر آموزش‌وپرورش در این زمینه اقدام نکند، کوتاهی کرده است.

این روانشناس تاکید کرد: بازگشایی مدارس حق مردم است و هیچ ربطی به دولت ندارد؛ تعطیلی مدارس به بچه‌های این سرزمین لطمه می‌زند و بعد نخواهیم توانست پیامد‌های زیانبار دور ماندن بچه‌ها از مدرسه را جبران کنیم، زیرا الان نزدیک به دو سال است که چندین میلیون دانش‌آموز از جریان طبیعی و منطقی تعلیم و تربیت بیرون مانده‌اند و نتوانسته‌ایم حق تعلیم و تربیت را ادا کنیم.

وی با تاکید بر اینکه این آموزش‌های مجازی کارآیی و کارآمدی ندارد، گفت: ما با تعطیلی طولانی‌مدت مدرسه، بچه‌ها را در یک فضای محدود ایزوله کرده‌ایم که این امر به شدت به آنان لطمه‌زده و می‌زند و در نهایت در سال‌های آتی انسان سالمی تحویل جامعه نمی‌شود.

نویدی با بیان اینکه پایه‌های اول تحصیلی، دورانی بسیار حساس و مهمی است؛ گفت: بخشی از رفتار‌ها و صفات اکتسابی در این دوره طلایی در کودکان ما در فضای مدرسه شکل گرفته و پرورش می‌یابد.

نویدی ادامه داد: اجتماعی و نهادینه شدن دانش‌آموزان، کار تیمی، تعاملات اجتماعی و بسیاری دیگر از ویژگی‌های مطلوبی که برای والدین و نظام تعلیم و تربیت اهمیت دارد، در مدرسه شکل گرفته و قوت می‌یابد، اما اگر آنان مدرسه نروند، در این حوزه عموما دچار ضعف می‌شوند و این شرایط بچه‌ها را به سوی ناتوانی و به نوعی معلولیت رفتاری سوق می‌دهد.

وی افزود: این حضور در مدرسه، همزیستی اجتماعی، مسالمت‌آمیز و مهارت‌های زندگی را به آنان می‌آموزد؛ اگر فرزندان ما با همسالان ارتباط نداشته باشند و دعوا و دوستی، محبت و تاثیرگذاری و تاثیرپذیری نداشته باشد، رشد فکری، جسمی و عاطفی لازم را نمی‌یابند؛ در واقع این تعاملات اجتماعی کلید رشد آنهاست که اگر شکل نگیرد تاوان سنگین دارد.

این روانشناس ادامه داد: در ایجاد این شرایط، هم مسئولان، رسانه‌ها و ما به عنوان پژوهشگر و کارشناس، بسیار ضعیف عمل کردیم و دولت نیز به‌گونه‌ای موثر برای ایجاد اعتمادسازی در والدین و فراهم کردن فضا و رغبت والدین برای حضور فرزندان در مدارس تلاش لازم را نکرده است.

وی افزود: باید مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش تمرکز را بر آموزش حضوری گذاشته و همان‌گونه که اقداماتی اولیه را در این زمینه شروع کرده‌اند آرام آرام به سمت بازگشایی کامل مدارس رفته و به تدریج حساسیت‌زدایی کنند.

نویدی با بیان اینکه اکنون در کنار مقاومت برخی از والدین، برخی از معلمان نیز مقاومت می‌کنند و والدین را هم می‌ترسانند، اضافه‌کرد: در کنار آن، نبود اعتماد کافی مردم به دولتمردان برای توجه و حساسیت به سلامت فرزندانشان که خود ناشی از کاهش سرمایه اجتماعی است و از سویی خلط مباحث بویژه سیاسی کردن آن و نبود انگیزه کافی، بر این عدم تمایل به آموزش حضوری از سوی خانواده‌ها و معلمان دامن می‌زند.

وی تصریح‌کرد: در آستانه ۶۰ سالگی در بیش از ۲۲ ماه گذشته از شیوع کرونا، همیشه با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در محل کار حضور داشته و با مترو رفت‌وآمد کرده‌ام؛ ضمن آنکه هر روز شاهدیم کودکان به همراه والدین و یا نوجوانان در گروه دوستان در پارک و بازار و خیابان حضور دارند و فقط در خانه ماندن آن هم نه برای چند هفته و چندماه بلکه طولانی مدت نتیجه مطلوبی حاصل نمی‌شود.

وی در این رابطه توضیح داد: وقتی باران می‌بارد برای انجام امور خود مانند میهمانی رفتن، خرید و ... با چتر بیرون می‌روید؛ اینگونه نیست که در خانه بنشنید؛ اکنون ۲ سال است که این ویروس همراه ماست و امری موقتی نیست و باید همه با آنان سازگار شویم.

ضرورت ایجاد سازگاری با شرایط در خود

عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش تاکید کرد: نمی‌شود دائم تعطیل و خود را ایزوله کرد؛ زیرا این رفتار‌ها در جامعه نوعی اختلال رفتاری و روانی است و چنانکه برای کاهش و حل این مساله، ما در کلینیک‌ها همواره افراد را به مواجهه با موقعیت با حفظ امنیت و سلامت ترغیب می‌کنیم.

وی ادامه داد: انسان هوشمند است و می‌تواند با شرایط جدید زندگی در مدرسه، جامعه و ... سازگار شده و به‌گونه‌ای رفتار کند که سلامت خود و دیگران حفظ شود و این به مفهوم حل مساله در موقعیت است.

این روانشناس با بیان اینکه «با چه متری باید بگوییم مدرسه شرایط بازگشایی دارد»، افزود: معتقدم همه مدارس شرایط کافی برای بازگشایی را به شرط همکاری مدیر، معلمان و اولیای دانش‌آموزان دارند؛ اینکه عده‌ای با تب‌سنج و پالس اکسی‌متر و ... تصویری از شرایط مناسب برای بازگشایی مدارس تصویر می‌کنند، در هیچ مدرسه اروپایی هم وجود ندارد؛ ضمن آنکه معلمان هم می‌گفتند با کدام امکانات مدارس باز شود؛ در واقع همه توجیه می‌کردند که شرایط آماده نیست.

وی ادامه داد: امروز در طول یک ماه گذشته کم نیست مدارسی که با اندک تدابیری بازگشایی شد و شرایط خوبی هم دارد؛ در واقع هم اولیای مدرسه و دانش‌آموزان از وضعیت رضایت دارند و هم دانش‌آموزان، به تدریج به روال عادی باز می‌گردند؛ اقدامی خوب که زمینه را برای توجیه و همراهی والدین و بازگشایی بقیه مدارس با اطلاع‌رسانی‌های مناسب فراهم می‌کند.

وی تاکید کرد: همه از مدیر، معلم مدرسه تا مدیر منطقه و مدیرکل و ... باید مسئولیت خود را به درستی انجام دهند و همه مسئولیت نواقص را گردن کرونا نیاندازند و دست از توجیه کردن شرایط برای عدم حضور در مدارس بردارند.

بیشتر بخوانید: احتمال تعویق بازگشایی مدارس از نیمه آبان ماه

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: مدارس آمورش و پرورش

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: مدارس آمورش و پرورش بازگشایی مدارس تعلیم و تربیت آموزش وپرورش دانش آموزان خانواده ها ضمن آنکه بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۶۳۴۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فقط ۳ درصد اعتبارات نوسازی مدارس استان به کبودراهنگ اختصاص یافت

فتح الله توسلی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی از روند توزیع اعتبارات نوسازی و تجهیز مدارس در شهرستان ابراز گله مندی کرد و گفت: از ۳۸۲ میلیارد تومان اعتبار تجهیز و نوسازی استان فقط ۳ درصد برای شهرستان پیش بینی شده که سهم کبودراهنگ ۶ میلیارد تومان است و کمترین اعتبار در استان است این در حالی است که ۲۵ مدرسه شهرستان نیازمند نوسازی و مرمت و تجهیز است.

وی افزود: نیروگاه شهید مفتح اعلام آمادگی کرده که ۴ مدرسه در شهرستان کبودراهنگ احداث کند و باید پیگیری شود.

توسلی تاکید کرد: اداره آموزش وپرورش شیرین سو مستقل شده و باید اعتبارات و تجهیزات مستقل اعطا شود.

مسلم غلامی فرماندار کبودراهنگ گفت: برای حل مشکلات هنرستان‌های شهرستان و راه اندازی رشته‌های جدید و کاربردی اعتبارات لازم پیش بینی شده است.

وی تاکید کرد در هفته معلم دهیاران و اعضای شورا‌ها با حضور در مدارس شهر‌ها و روستا‌ها از زحمات معلمان زحمت کش قدر دانی کنند.

حجت‌الاسلام باقری امام جمعه کبودراهنگ گفت: با هماهنگی انجام شده در راه اندازی مدارس معارف در بخش پسران و دختران حوزه‌های علمیه آمادگی همکاری دارند.

 مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس استان گفت: برای تجهیز اداره آموزش و پرورش شیرین سو ۴۰۰ میلیون تومان و برای تجهیز گرمایشی و سرمایشی و اداری و رایانه در این شهرستان بیش از ۳ میلیارد ۵۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

حمید شیرازیانی افزود: برای استانداردسازی فضا‌های آموزشی در حوزه ملی اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای شهرستان و اعتباری حدود ۴ میلیارد تومان برای پایگاه شهید نوژه اختصاص یافته است.

شیرازیان گفت: برای استخر بیش از ۹ میلیارد تومان و برای پیست دو و میدانی ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار تخصیص یافته است.

سیدصالح اسدی مدیر آموزش و پرورش کبودراهنگ گفت: سالتحصیلی پیش رو مدرسه معارف دختران و سال آینده مدرسه معارف پسران در شهرستان راه اندازی خواهد شد.

وی افزود: در هفته معلم برنامه‌های مناسبتی در سطح شهرستان برای معلمین برگزار می‌شود.

رشته بهیاری برای دانش آموزان دختر و پسر راه اندازی شده و بیش از ۱ میلیارد و۲۰۰ میلیون تومان برای خرید تجهیزات بهیاری پیش بینی شده است و نیازمنده احداث مدرسه مختص رشته بهیاری است.

در هنرستان‌های شهرستان رشته جدید سراجی و معماری داخلی راه اندازی شده که با استقبال خوبی مواجه شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • تمامی مدارس بهشهر تک نوبته هستند
  • تعطیلی و غیرحضوری شدن مدارس در استان یزد
  • ساخت و افتتاح ۲۷ مدرسه طی ۶ ماه در منطقه تبادکان مشهد
  • مدارس یحیی آباد آران و بیدگل در اصفهان فردا تعطیل شد
  • احداث مدارس خیر ساز نسبت به مدارس دولتی از سرعت عمل بیشتری برخوردار است
  • براي تقويت و ارتقا جايگاه مدرسه بايد برخي از محدوديت ها را برداشت
  • افزوده شدن۶ کلاس درس به فضا‌های آموزشی شهرستان خواف
  • مدارس از راه دور چه مدارسی هستند؟ شهریه این مدارس چقدر است؟
  • سومین چمن مصنوعی مدارس استثنایی کردستان بهره‌برداری می‌شود
  • فقط ۳ درصد اعتبارات نوسازی مدارس استان به کبودراهنگ اختصاص یافت