Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-19@20:39:57 GMT

اجاره کارت بانکی ۱۰۰ شاکی تراشید

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۶۶۵۸۵

اجاره کارت بانکی ۱۰۰ شاکی تراشید

رئیس پلیس فتا خراسان رضوی در حالی که اظهار کرد بارها هشدار داده‌ایم افراد به طمع دریافت وجه، کارت بانکی خود را به هیچ عنوان به دیگران واگذار نکنند، گفت: متأسفانه دختر ۲۰ ساله مشهدی که در دام گردانندگان سایت‌های قمار و...گرفتار شده بود و کارت بانکی‌اش را به آن‌ها اجاره داده بود با شکایت حدود ۱۰۰ مالباخته دستگیر و راهی زندان شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرهنگ جواد جهانشیری در بیان دیگر زوایای این پرونده به خبرنگار قدس گفت: یکی از شیوه‌های مخفی ماندن هویت کلاهبرداران و افرادی که سایت‌های قمار را در فضای مجازی مدیریت می‌کنند، اجاره کارت بانکی شهروندان در ازای پرداخت مبالغ ماهیانه، هفتگی و یا تراکنشی است. وی افزود: بیشترین کسانی که در دام مجرمان فضای سایبری قرار می‌گیرند دارای مشکل مادی هستند، ازاین رو کلاهبرداران با دانستن نقطه ضعف آن‌ها، دست روی آنان می‌گذارند...

برای این کار تیم‌هایی که وظیفه جذب این افراد را دارند، در مکان‌هایی مانند پارک‌ها، تاکسی‌های اینترنتی‌و... نقشه‌های خود را اجرا می‌کنند، طعمه‌ها نیز اغلب سواد بالایی ندارند.

سرهنگ جهانشیری ادامه داد: اعضای این باندها برای در اختیارگرفتن کارت‌های بانکی دیگران، بهانه‌های خاصی می‌آورند و به هیچ عنوان اسمی از قمار آنلاین و یا سرقت‌های اینترنتی در میان نیست.

در همین پرونده نیز دختر ۲۰ ساله مشهدی که او هم گرفتاری مالی داشت، زمانی که سوار یک تاکسی اینترنتی می‌شود، راننده که یکی از اعضای باند قمار بود، وقتی پی می‌برد طعمه آماده جذب است با وعده اینکه چرا باید صبح تا شب گرفتار کارکردن باشی و می‌توانی بدون دردسر و فقط با اجاره دادن کارت بانکی برای امور خیر و... هرماه و از هر کارت بانکی ۲۰۰هزار تومان درآمد داشته باشی، دام را پهن می‌کند.

این مقام ارشد انتظامی تصریح کرد: دختر جوان هم خام وعده‌های این فرد می‌شود و چند کارت بانکی و رمزش را به او می‌دهد، اما به محض اینکه ۶۰۰ هزارتومان اولیه را دریافت می‌کند، از سوی مأموران پلیس فتا شناسایی و دستگیر می‌شود.

نکته دیگر این پرونده وجود بیش از ۱۰۰ شاکی است که تمامی آن‌ها هم در حال حاضر از این دختر شکایت دارند. در قوانین موجود چه کسی که سایت قمار دایر کند و چه آن کسی که شرایط انجام قمار را فراهم کند، هردو مجرم شناخته می‌شوند.

سرهنگ جهانشیری بیان کرد: پس از دستگیری، دیگر اعضای باند ناپدید و این فرد که تراکنش‌های مالی با کارت او صورت گرفته میان میدان رها می‌شود و در حال حاضر هم باید پاسخگوی تمامی شکات باشد. متأسفانه انتقال دختر جوان به زندان با دستور مقام قضایی مصادف شده بود با نخستین روز تولد بیست سالگی او که بسیار نکته رنج‌آوری بود، کم‌توجهی به هشدارها و تحقیق نکردن؛ دختر جوان را درگیر ماجرا کرده است.

۷ سال حبس عاقبت ندانم‌کاری

اما در ادامه با تلاش شبانه‌روزی همکارانم در پلیس فتا خراسان رضوی دو متهم دیگر این پرونده نیز شناسایی و دستگیر شدند که تحقیقات قضایی در این زمینه ادامه دارد. در پایان رسیدگی به پرونده، عامل اجاره کارت‌های بانکی که همان دختر ۲۰ ساله است به هفت سال حبس محکوم شد که اگر طمع نکرده بود در دام باند قمار گرفتار نمی‌شد.

رئیس پلیس فتا استان افزود: از ابتدای سال بیش از ۲۰۰ پرونده در این زمینه در پلیس فتا تشکیل و مورد پیگیری قرارگرفت، در موردی دیگر پسربچه‌ای ۱۵ ساله کارت بانکی خود را به همان بهانه تحویل کلاهبرداران داده بود که او و خانواده‌اش هم درگیر موارد مشابه شده‌اند.

انتقام‌گیری اینستاگرامی

در ادامه سرهنگ جهانشیری از دستگیری متهم اینستاگرامی خبر داد که با استفاده از بستر این شبکه اجتماعی اقدام به نشر مطالب تهدیدآمیز و افترا می‌کرد. رئیس پلیس فتا خراسان رضوی در این زمینه نیز بیان کرد: در پی وصول یک فقره پرونده از دادسرا مبنی بر هتک حیثیت در فضای مجازی، پی‌جویی پرونده در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: برابر اعلام و ارائه مستندات توسط شاکی مشخص شد متهم در شبکه اجتماعی اینستاگرام اقدام به انتشار مطالب و پیام‌های تهدیدآمیز، توهین و افترا نموده است.

سرهنگ جهانشیری افزود: براساس مستندات شاکی و ادله دیجیتال جمع‌آوری شده توسط کارشناسان پلیس فتا و اقدام‌های پلیسی، متهم شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی به پلیس فتا فرا خوانده شد. وی که همکار شاکیه از کار درآمده بود، خصومت شخصی و اختلاف نظر خود با شاکی پرونده را علت اصلی اقدام‌هایش بیان کرد. در نهایت پرونده تکمیل و برای ادامه روند رسیدگی به دادسرا ارسال شد. رئیس پلیس فتا استان خاطرنشان کرد: کاربران فضای مجازی به خاطر داشته باشند فضای مجازی محلی برای عقده‌گشایی و انتقام‌گیری نیست و با یادگیری مهارت‌های زندگی نسبت به حفظ کرامت انسانی کوشا باشیم همچنین براساس قانون با کاربرانی که با سوءاستفاده از این بستر ایجاد مزاحمت برای دیگر کاربران نمایند برخورد قانونی خواهد شد.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: رئیس پلیس فتا تاکسی اینترنتی رئیس پلیس فتا کارت بانکی فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۶۶۵۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح «کهربا» با ۶ بانک آغاز شد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، بانک مرکزی اعلام کرد: در راستای تنوع بخشی به ابزار‌های پرداخت و بروزرسانی ظرفیت‌های شبکه پرداخت کشور، طرح کهربا را در دستور کار دارد. بر این اساس، مشتریان شبکه بانکی امکان تعریف کارت بانکی فیزیکی خود در برنامک‌های هوشمند مبتنی بر تلفن همراه را دارند.

بانک مرکزی همچنین تاکید کرد: با اجرای طرح «کهربا»، امکان انجام تراکنش‌های خرید با استفاده از نسخه الکترونیکی ایمن کارت‌های بانکی و استفاده از آنها به جای کارت‌های فیزیکی بانکی روی دستگاه‌های پایانه فروشگاهی مجهز شده، مطابق با آخرین فناوری و استاندارد‌های روز میسر شده است.

بر اساس این گزارش، هم‌اکنون ۶ بانک کشاورزی، تجارت، ملت، ملی، آینده و صادرات تحت پوشش بوده و تعداد بانک‌های این طرح در حال افزایش است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • استرداد ۵۰۰ میلیون ریال وجه مسروقه به مالباخته در نیکشهر
  • همه چیز درباره کارت بانکی کهربا + جزئیات دقیق
  • بازداشت کلاهبردار ۶ میلیارد ریالی در بروجرد
  • چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟
  • تراکنش بانکی با تلفن همراه بدون نیاز به کارت‌های بانکی
  • بانک مرکزی: طرح «کهربا» با ۶ بانک آغاز شد
  • طرح «کهربا» با ۶ بانک آغاز شد
  • فیلم/ آغاز خرید حضوری با موبایل و بدون کارت بانکی
  • دستگیری باند کلاه‌برداران اسکیمری در کرمانشاه
  • استرداد ۸۶۰ میلیون ریال به حساب مالباختگان در نیکشهر