Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی محققان دریافتند که خواب خوب شبانه ممکن است خطرات چاقی نوزاد را کاهش دهد.

به نقل از مدیکال‌ اکسپرس، مدت‌هاست دانشمندان معتقدند خواب‌ کافی شب برای حفظ سلامتی ضروری است. با این حال مطالعات اندکی ضرورت خواب‌ کافی در ماه‌های اول زندگی را نشان می‌دهد.

نتایج تحقیقات جدید محققان بیمارستان بریگام و زنان ماساچوست نشان می‌دهد، نوزادانی که بیشتر می‌خوابند و در طول شب کمتر از خواب بیدار می‌شوند، در دوران نوزادی اضافه‌ وزن کمتری خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سوزان رد لاین، محقق این بررسی اظهار کرد: ارتباط بین خواب‌ ناکافی و افزایش وزن در بزرگسالان و کودکان بزرگتر به خوبی ثابت شده‌ اما این ارتباط پیش از این در نوزادان تشخیص داده نشده بود. در این مطالعه ما دریافتیم که نه تنها خواب شبانه کوتاه‌تر بلکه بیداری بیشتر در خواب با احتمال اضافه‌ وزن نوزادان در ۶ ماه اول زندگی بیشتر ارتباط دارد.

محققان در این تحقیق ۲۹۸ نوزاد تازه متولد شده بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ در بیمارستان عمومی ماساچوست را بررسی کردند و با استفاده از ساعت‌های مچی در پا(دستگاه‌هایی برای کنترل الگوی فعالیت و استراحت در چند روز) بر الگوهای خواب سه شب کودکان یک و ۶ ماهه و همچنین داده‌های والدین آنان نظارت کردند.

در این بررسی نمودار رشد، قد و وزن کودک اندازه‌گیری و شاخص توده‌ بدنی او تعیین شد. محققان دریافتند فقط یک ساعت خواب‌ اضافی با کاهش ۲۶ درصدی خطر اضافه‌ وزن نوزادان ارتباط دارد. علاوه بر این نوزادانی که در طول‌ شب کمتر از خواب بیدار می‌شوند، با خطر کمتری برای افزایش‌ وزن مواجه خواهند بود؛ البته این ارتباط به‌ طور دقیق مشخص نیست.

دانشمندان حدس می‌زنند خواب بیشتر باعث کنترل تغذیه و خودتنظیمی می‌شود. محققان افزودند وضعیت اقتصادی و اجتماعی نقش کمتری در این بررسی داشته اما برخی از متغیرها مانند مدت‌ شیردهی نیز می‌تواند بر رشد نوزاد تاثیر گذارد.

در آینده محققان قصد دارند این مطالعه را برای ارزیابی چگونگی تاثیر الگوهای خواب بر رشد در ۲ سال اول زندگی و شناسایی عوامل کلیدی که ارتباط بین خواب و افزایش وزن را تعیین می‌کند، استفاده و همچنین مداخلات ارتقای عادات خواب سالم را ارزیابی کنند.

ردلاین گفت: این مطالعه بر اهمیت خواب سالم در هر سنی تاکید می‌کند. والدین باید با پزشکان متخصص‌ اطفال در مورد بهترین شیوه‌ها برای ترویج خواب‌ سالم  مانند رعایت برنامه خواب منظم، ایجاد فضایی تاریک و آرام برای خواب مشورت کنند.

یافته‌ای این بررسی در نشریه Sleep منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی نوزادان خواب شبانه چاقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۶۸۵۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آشنایی با یک تاثیر منفی کم خوابی

به گزارش خبرآنلاین، به طور دقیق‌تر، محققان به کمک آمار، نشان دادند که میانگین کمک‌های مالی به یک سازمان خیریه مستقر در ایالات متحده در مقایسه با چهار هفته قبل و بعد از تغییر در هفته کاری حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است. در آریزونا و هاوایی، ایالت‌هایی که محاسبه‌ی ساعات کاری را طبق ساعت تابستانی رعایت نمی‌کنند، کمک‌های مالی بدون تغییر باقی ماندند.

به گفته محققان، بیش از نیمی از افراد، که در بخش‌هایی از کشورهای توسعه‌یافته زندگی می‌کنند، گزارش داده‌اند که در طول هفته به اندازه کافی نمی‌خوابند.

اتی بن سیمون، عصب‌شناس از دانشگاه کالیفرنیا، می‌گوید: «کمبود خواب، تجربیات اجتماعی ما و نوع جامعه‌ای که در آن زندگی می کنیم را شکل می‌دهد».

بن سایمون و تیمش برای بررسی ارتباط میان کم‌خوابی و مهربانی، ۲۳ جوان بزرگسال را به مدت دو شب به آزمایشگاه آوردند. شرکت کنندگان یک شب خوابیدند و یک شب دیگر بیدار ماندند.

صبح‌ها، شرکت‌کنندگان یک پرسشنامه‌ی استانداردشده با موضوع نوع‌دوستی را تکمیل کردند [که احتمال کمک به غریبه‌ها یا آشنایان را در سناریوهای مختلف ارزیابی می‌کند]. به عنوان مثال، شرکت‌کنندگان پاسخشان را به سؤالی با محوریت اینکه «آیا صندلی خود را در اتوبوس به یک غریبه یا به یک فرد مسن واگذار می‌کنند؟» در مقیاسی از ۱ تا ۵ (۱ برای کمترین احتمال و ۵ برای بیشترین احتمال) رتبه‌بندی کردند.

تقریباً ۸۰ درصد از شرکت کنندگان در روزی که کم‌خواب بودند نسبت به زمانی که استراحت کافی داشتند، احتمال کمتری برای کمک به دیگران نشان دادند!

سپس محققان فعالیت مغزی شرکت‌کنندگان را در یک دستگاه MRI عملکردی مشاهده کردند و فعالیت عصبی هر شرکت‌کننده را در حالت استراحت و کم‌خوابی مقایسه کردند. این آزمایش نشان داد که محرومیت از خواب باعث کاهش فعالیت در شبکه‌ای از مناطق مغز می‌شود که با توانایی همدلی با دیگران مرتبط است.

منبع: sciencenews

233233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898792

دیگر خبرها

  • یک نشانه مهم زوال عقل در سالمندان را بشناسید
  • یک نشانه مهم زوال عقل در سالمندان
  • ارتباط با دنیا در صورت تعطیلی پنجشنبه تنها ۳ روز می‌شود/ نظر بخش خصوصی را هم جویا شوید!
  • ارتباط با دنیا درصورت تعطیلی پنجشنبه تنها ۳ روز می‌شود/ نظر بخش خصوصی هم جویا شوید!
  • کلید کاهش وزن ؛ فقط کافی است این یک کار را انجام دهید
  • کلید کاهش وزن؛ فقط کافی است کالری دریافتی را کم کنید
  • آشنایی با یک تاثیر منفی کم خوابی
  • مغز پولدار‌ها دیرتر پیر می‌شود؟
  • مغز پولدار‌ها دیرتر پیر می‌شود
  • چرا سخت و خسته از خواب بیدار می شوید ؟