Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیماری کلیوی یکی از اختلالات مهمی است که علاوه بر درگیری جسم، روح و روان و معیشت زندگی فرد و خانواده‌ی او را تحت شعاع قرار می دهد. بر اساس آمارهای وزارت بهداشت، سالانه با روند رو به رشدی از بیماری‌های کلیوی روبرو هستیم؛ با این وجود تنها بیماران دیالیزی از بیمه بیماری های خاص برخوردار هستند و هزینه های درمان آنها تا قبل از دیالیزی شدن سرسام آور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجوفاطمه آزموده؛ بیماری کلیوی یکی از اختلالات مهمی است که علاوه بر درگیری جسم، روح و روان و معیشت زندگی فرد را تحت شعاع قرار می‌دهد. این بیماری یا به صورت مزمن به وقوع می‌پیوندد یا اینکه از نوع حاد است. برای درمان این عضو حیاتی بدن نیز در ابتدا از راهکار‌های دارویی استفاده می‌شود، اما گا‌ها بیماری چنان پیشرفت می‌کند که استفاده‌ی صرف از دارو موثر نیست و به ناچار باید از روش‌هایی، چون پیوند کلیه و دیالیز استفاده کرد.

روش درمانی دیالیز

حمزه آزموده مرد ۸۵ ساله‌ای است که به مدت دو سال است دیالیز می‌شود. وی در گفتگو با خبرگزاری دانشجو عنوان کرد که از سال ۹۱ دچار مشکل کلیوی شدم و از همان زمان فرایند درمان را آغاز کردم. از ۹ سال پیش تحت نظر پزشک بودم و درمان را با مصرف دارو شروع کردیم؛ چندین سال به همین روال گذشت و همواره نگران بودیم که نیازی به دیالیز نباشد، اما در نهایت از دو سال پیش جلسات دیالیز را شروع کردم. درحال حاضر نیز هفته‌ای دو مرتبه برای دیالیز به بیمارستان مراجعه میکنم. او در رابطه با هزینه‌ی درمان گفت پس از شروع جلسات دیالیز دیگر هزینه‌ی چندانی برای آزمایشات و دارو‌ها پرداخت نمیکنم، اما تا پیش از این با وجود بیمه، در طول ماه هزینه‌ی گزافی را صرف چنین خدماتی میکردم. در حقیقت بیماران کلیوی از ابتدا تحت پوشش بیماری‎های خاص قرار ندارند و به ناچار باید هزینه‎‌ی زیادی بپردازند مگر اینکه پس از مدتی گرفتار دستگاه‎‌های دیالیز شوند. پس از آن است که خدمات درمانی به صورت رایگان یا بسیار ارزانتر به این افراد ارائه خواهد شد.

دیالیز یکی از آخرین راه‌ها برای درمان کلیه و گا‌ها جلوگیری از وخامت اوضاع آن است. بیماران کلیوی پس از شروع مراحل دیالیز جزء بیماران خاص محسوب می‌شوند و بخش عمده‌ای از خدمات ارائه شده به این افراد با قیمت پایین‌تر یا به صورت کاملا رایگان عرضه خواهد شد. به عنوان مثال این افراد برای تهیه‌ی دارو چیزی حدود ده درصد از کل مبلغ را پرداخت خواهند کرد و باقی هزینه توسط سازمان هایی، چون بنیاد بیماری‌های خاص پرداخت می‌شود.

کمبود دستگاه‌های دیالیز در کشور

مهم‌ترین مشکل حال حاضر بیماران دیالیزی در کشور کمبود دستگاه‌های دیالیزاست. این مسئله چنان مهم است که به دغدغه‌ی بیماران دیالیزی و خانواده‌های آن‌ها  بدل شده است چرا که بسیاری از این بیماران باید هفته‌ای سه مرتبه دیالیز شوند، اما به دلیل کمبود دستگاه، متخصصان به هفته‌ای دو بار رضایت می‌دهند و این مسئله شرایط را برای بیماران سخت‌تر می‌کند.  بر اساس آمار‌ها در حال حاضر در کل کشور بیش از ۵۰ هزار بیمار دیالیزی داریم و آنگونه که از شواهد پیداست متاسفانه نرخ بیماران کلیوی در کشور سیری صعودی دارد. در واقع بر اساس داده‌های انجمن خیریه‌ی حمایت از بیماران دیالیزی هر ساله چیزی حدود ۲۰ درصد به این جمعیت افزوده می‌‎‌‌‌شود. اما بازهم تنها چیزی حدود ۶۰۰ بخش دیالیز خونی در کشور موجود است که قاعدتا پاسخگوی تمام نیاز جامعه‌ی آماری نخواهد بود. متاسفانه مشکل کمبود و فرسودگی دستگاه‌های دیالیز در تمام استان‌های کشور به خصوص شهر‌های کوچک‌تر دیده می‌شود. به صورتی که بیمارستان‌های بسیاری از شهر‌های کوچک فاقد این دستگاه مهم و حیاتی هستند یا صرفا در مراکز خصوصی چنین خدماتی عرضه می‌شود که هزینه‌ی زیادی برای بیماران دربر خواهد داشت؛ بنابراین این افراد ناچارند هفته‌ای دو الی سه مرتبه به شهر‌های مجاور رفته و از خدمات دیالیز مراکز درمانی آن شهر استفاده کنند. این مسئله علاوه بر صرف هزینه‌ی رفت و آمد، وقت زیادی نیز از بیماران می‌گیرد. طبق صحبت‌های یکی از حاضران در بخش دیالیز بیمارستان رازی شهر رشت، با وقوع بارش برف دو سال پیش و مسدود شدن راه‌های ارتباطی بین شهری بسیاری از بیماران دیالیزی امکان مراجعه به بیمارستان جهت دیالیز را از دست دادند و همین تاخیر موجب فوت این افراد شد.

مشکلات معیشتی از مهم‌ترین دغدغه‌های بیماران کلیوی

در زمان حضورمان در بیمارستان رازی رشت با همراه یکی از بیماران گفتگو کردیم. این شخص در گفتگو با خبرگزاری دانشجو یکی از مهم‌ترین مشکلات بیماران کلیوی و به ویژه بیماران دیالیزی را مشکلات معیشتی معرفی کرد. این فرد ساعات طولانی دیالیز در بیمارستان و درد و ضعف ناشی از بیماری را مانع اصلی کار و فعالیت مناسب بیماران دیالیزی عنوان کرد. وی در ادامه گفت بیماران زیادی از شهر‌های اطراف هفته‌ای دو الی سه مرتبه به بیمارستان‌های دولتی رشت مراجعه می‌کنند چرا که در اکثر شهر‌های اطراف دستگاه دیالیز وجود ندارد یا صرفا مراکز خصوصی این خدمات را رائه می‌دهند که به طور یقین هزینه‌ی بالایی برای این افراد در بر خواهد داشت بنابراین به ناچار مجبورند برای دریافت این خدمات به مرکز استان مراجعه کنند.

این شخص در ادامه گفت معضل مهم بعدی هزینه‌ی بالای تهیه‌ی دارو و انواع آزمایشات است که باید به صورت ماهیانه و مستمر انجام شود. البته بیماران دیالیزی که تحت پوشش بنیاد بیماری‌های خاص قرار دارند بهای کمتری در ازای این خدمات می‌پردازند، اما تا پیش از شروع جلسات دیالیز مجبور به پرداخت هزینه‌های گزاف خواهند بود، به ویژه اگر شخص تحت پوشش بیمه‌های درمانی نباشد. وی یکی دیگر از مشکلات این بیماران را دغدغه‌ی مسافرت عنوان کرد چرا که بسیاری از مراکز درمانی از پذیرش این افراد برای انجام دیالیز در طول سفر خودداری می‌کنند.

پیوند کلیه ارزان تر از دیالیز

راهکار بعدی برای درمان بیماران کلیوی، عمل پیوند کلیه است. این اقدام از یک طرف موجب کاهش درد و رنج بیماران خواهد شد. از طرف دیگر پیوند کلیه یک روش به صرفه‌تر و اقتصادی نسبت به دیالیز است چرا که در حال حاضر هر جلسه‌ی دیالیز برای دولت هزینه‌ای حدود ۳۰۰ هزار تومان به همراه دارد. اما این روش درمانی هم معضلات خود را دارد. یکی از مهم‌ترین مشکلات، کمبود کلیه و منتظر ماندن در صف متقاضیان کلیه برای مدت زمانی طولانی است. دغدغه‌ای که با ترویج فرهنگ اهدا می‌توان به آن پایان بخشید. اما شاید یکی از بزرگترین ایرادات این قضیه در کشور خودداری بیماران دیالیزی از انجام عمل پیوند باشد. چرا که متاسفانه درکشور ما پس از انجام پیوند فرد دیالیزی، این بیمار دیگر تحت پوشش بنیاد بیماری‎های خاص قرار ندارد و به ناچار مجبور است هزینه‌های بالای دارو و درمان را از جیب پرداخت کند. به همین دلیل بسیاری از بیماران دیالیزی از انجام این عمل خودداری می‎کنند فارغ از اینکه هر جلسه‌ی دیالیز هزینه‌ی بالایی برای دولت دارد؛ بنابراین به نظر می‎‌رسد که خروج بیماران پیوند کلیه پس از انجام عمل پیوند از لیست بیماران خاص ضربه‎‌ی بزرگی به جامعه بیماران و دولت وارد می‎کند.

کاهش چشمگیر عمل‌های پیوند کلیه در طول دوره‌ی کرونا

طبق آمار‌های رسمی، در طول دوره‌ی کرونا در استان‌های مختلف کشور شاهد کاهش چشمگیر عمل‌های پیوند کلیه بوده ایم؛ بنابراین بیماران زیادی به انتظار دریافت کلیه با درد و رنج این بیماری دست و پنجه نرم کرده اند و به ناچار همچنان تن به دیالیز می‌دهند. به طور کلی بیماران کلیوی با محدودیت‌ها و سختی‌های زیادی در زندگی دست به گریبان هستند. این افراد نه به طور دوره‌ای بلکه برای چندین سال و گا‌ها تمام طول عمر با این بیماری درگیر هستند و ساعت‌های طولانی را در مراکز درمانی سپری می‌کنند بنابراین شرایط مناسب برای کار و فعالیت اقتصادی ندارند. از طرفی دغدغه‌های زندگی و فراهم کردن هزینه‌های دارو و درمان فشار زیادی به این افراد وارد میکند.

با توجه به این‌ها به نظر می‌رسد درحال حاضر مهم‌ترین رسالت نهاد‌های مربوطه در این حوزه فراهم کردن نیاز‌های اولیه زندگی و در نظر گرفتن مستمری‌های متناسب با شرایط زندگی این افراد است. مورد مهم بعدی نیز همان مسئله‌ی همیشگی خدمات دارویی و درمانی است که امیدواریم به بهای کمتری به این اشخاص ارائه شود و نکته آخر که درحال حاضر میتوان به آن پرداخت، افزایش تعداد تخت‌های دیالیز در کل کشور است که درنهایت موجب بهبود خدمات رسانی به بیماران دیالیزی در سراسر ایران خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دیالیز کلیه کمبود تخت درمانی سلامت عادلانه بیماران دیالیزی بیماری های خاص بیماران کلیوی کمبود دستگاه پیوند کلیه هفته ای دو ی بیماران تحت پوشش ی دیالیز مهم ترین خواهد شد هزینه ی ی درمان ی دارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۷۲۸۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کم‌توانان خوزستانی از خدمات صندوق بیماران خاص برخوردار می‌شوند

ایسنا/خوزستان مدیر کل بیمه سلامت خوزستان گفت: افراد کم‌توان تحت پوشش بیمه سلامت علاوه بر پوشش بیمه‌ای ۵۹ خدمت توانبخشی می‌توانند متناسب با نوع بیماری خود از خدمات صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج نیز بهره‌مند شوند.

محمدرضا رضایی در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این خبر اظهار کرد: افراد کم‌توان یا توان‌خواهان می‌توانند از پوشش بیمه‌ای خدمات توانبخشی متناسب با نوع اختلال عملکردی و یا بیماری خود بهره‌مند شوند که برای بهره‌مندی از این خدمات بیمه سلامت می‌توانند اقدام کنند.

 به گزارش ایسنا، وی افزود: مسیر استفاده از این خدمات بیمه سلامت، پوشش بیمه‌ای خدمات توانبخشی متناسب با نوع اختلال عملکردی است که در این راستا سازمان بهزیستی توانخواهان تحت پوشش خود را براساس شش گروه اختلال عملکردی به سازمان بیمه سلامت ایران معرفی می‌کند.

رضایی ادامه داد: این شش گروه اختلال عملکردی شامل اختلالات کم‌توانی ذهنی، جسمی- حرکتی، روانی، بینایی، شنوایی، صوت و گفتار هستند.

وی افزود: پس از معرفی افراد کم‌توان دارای یک یا چند نوع از اختلالات عملکردی از سوی سازمان بهزیستی، این افراد می توانند از ۵۹ کد خدمت توانبخشی در حیطه‌های مختلف شامل کاردرمانی، گفتاردرمانی، بینایی سنجی، شنوایی شناسی، ارتوپدی فنی (اعضای مصنوعی) و فیزیوتراپی با پوشش ۷۰ درصدی سازمان بیمه سلامت ایران در کلیه مراکز طرف قرارداد با مالکیت‌های مختلف دولتی، عمومی غیردولتی، خیریه و خصوصی بهره‌مند شوند. 

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • کم‌توانان خوزستانی از خدمات صندوق بیماران خاص برخوردار می‌شوند
  • افزایش بیماران خاص در کرمانشاه
  • گیلان باید تحت پوشش فیبر نوری قرار گیرد
  • حـذف کودکان مهاجر از سلامت
  • پس لرزه های گرانی و کمبود دارو در صحن مجلس /حاجی دلیگانی: سهم بیماران از پرداخت هزینه ها ۳۰ درصد بود نه ۵۰ درصد!
  • پرونده داروی هموفیلی روی میز شورای‌عالی بیمه
  • آدرس غلط سازمان غذا و دارو با طرح شائبه لوکس بودن داروی هموفیلی‌ها
  • آدرس غلط سازمان غذا و دارو با طرح شائبه لوکس بودن داروی هموفیلی ها
  • پرونده داروی هموفیلی روی میز شورای عالی بیمه
  • قرارگیری ۱۴ هزار نفر از مردم محلات کم برخوردار بام ایران زیرپوشش بیمه سلامت