Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش صدای ایران دکتر سجاد عابدی مشاور عالی مرکز مطالعات امنیت سایبری کشور طی مقاله ای که در اختیار صدای ایران قرار داده است نوشت: جهت‌گیری ذهن‌ها در پشت فضای غبارآلودی جذاب سایبری، داستان شهر «آز» -The Wizard of Oz- را تداعی می‌کند که همه‌چیز در آن زمردین و فریبنده به نظر می‌رسد، اما در حقیقت شهری معمولی بود که همه آن را از پشت عینک‌های سبزرنگ مشاهده می‌کردند و در توهم برتر بودن، خاص بودن و بی‌عیب بودن زیست می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فضای سایبر با این‌چنین جلوه‌ایی خودنمایی می‌کند. آفت جدی فضای سایبر که نفوذش عالم‌گیر است،‌ توهم بی‌عیبی و برتر بودن را انتشار داده است. فضای سایبر با همه‌ خصیصه‌های خوبَش و تحول در ارتقاء سطح زندگی انسانی از آنجایی‌که در ورای خود انگیزه‌هایی خاص را دنبال می‌کند، به‌مثابه ظرف آلوده‌ای شده است که اگر ماءُ‌العسل را هم در خود جای دهد،‌ موجب فساد و تباهی و بیماری می‌شود. لزوم تنظیم شیوه‌ حکمرانی متناسب با اقتضائات سرزمینی بدیهی و عقلانی است (همان‌گونه که اروپا نیز ایده‌ اینترنتِ اعتماد را با حکمرانی نوین، پیگیری می‌کند).

در حکمرانی سایبری،‌ حکمرانی متعلق مفهومی به نام سایبر است (البته حکمرانی سایبر با حکمرانی سایبری متفاوت است،‌ اما به نظر می‌آیند حکمرانی در حال سایبری شدن است). مفهوم سایبر در عین سادگی و درک عمومی دارای ابعاد و گستره‌ای ناشناخته است. در کشور ما فضای سایبر -Cyberspace- معادل مفهومی به نام فضای مجازی قرارداد شده است. انگاره‌ نگارنده از سایبر مفهومی دقیق‌تر و عمیق‌تر از دو مفهوم فضای سایبر و فضای مجازی است. در چند سال گذشته بحث‌های متنوعی پیرامون مجاز و مجازی بودن و حقیقی بودن فضای سایبر شده است. البته شاید با کوچک‌ترین آشنایی با گستره‌ سایبر این بحث‌های حاشیه‌ای و غیر مرتبط با حل مسائل سایبر شکل نمی‌گرفت. پدیده‌ایی که نگارنده از آن به سایبر یاد می‌کند، عالم نوپدیدی است که طلیعه‌هایی از آن آشکارشده است. عالم نوپدید نه به مثابه‌عوالمی که حکما از آن یاد می‌کنند، بلکه منظور شکل جدیدی از زندگی است که تاکنون بشر آن را تجربه نکرده است. این عالم نوپدید در مقابل عالم عادت شده‌ای است که بشر سال‌ها از زمان هبوط حضرت آدم(ع) آن را تجربه کرده است. انقلاب کشاورزی و انقلاب صنعتی و تحولات فناورانه‌ از این‌ دست،‌ همیشه بخشی از عالم محسوسات ما را تغییر داده یعنی به‌طور مثال با قوانین فیزیکی خودرو طراحی‌شده،‌ نیروگاه برق تولید کرده، نفت استخراج و پالایش‌شده،‌ کشتی روی آب غوطه‌ور شده و هواپیما در آسمان به پرواز درآمده است، اما هم‌اکنون در عالم نوپدید سایبر، می‌توان بر اساس قوانین عالم خیال نیز مصنوعات و محسوساتی را ساخت. این تحولِ ژَرف عالم نوپدید است که فراتر از تعاریف ساده از فضای سایبر یا فضای مجازی است.

حال همین فضای سایبر خالی از جهت نیست. به‌وضوح تغییر هویت‌ و فرهنگ‌ها با فضای سایبر قابل‌مشاهده است. فضای سایبر و عالم سایبر صرفاً حوزه‌ فناوری نیست که در فضای انسانی-اجتماعی امتدا یافته است، بلکه ذاتا حوزه‌ شناختی و اجتماعی است. جنگ شناختی و تغییر هویت دینی و ملی با فضای سایبر قابل‌انکار نیست. این تغییر در لابلای جذابیت فناوری، بروز بودن، کسب‌وکارهای دیجیتالی، اعتماد به شبکه‌های اجتماعی و... نهفته است. در کلان فضای سایبر دو جهت‌گیری (۱) اِشراف راهبردی برای ایالات‌متحده و ابر شرکت‌ها و (۲)‌ جهانی‌سازی سبک زندگی غربی قابل‌مشاهده است. یکی از شئون قدرت در فضای سایبر اِشراف همه‌جانبه است. به کمک جریان گسترده‌ اطلاعات شخصی، اجتماعی و ملی و ملی ساز فضای سایبر که از بین سوئیچ‌های متنوع شبکه و سرویس‌ها و خدمات اینترنتی انتقال می‌یابد و تکنیک‌های تحلیل داده‌ عظیم – Big Data Analytics – همه صاحبان صنایع سایبری و دولت‌ها به سمت جمع‌آوری،‌ تحلیل و اِشراف بر سایبر جوامع و کشورها و استعمار نوین سوق داده است. در حقیقت مهندسی و مدیریت فکر که منجر به مهندسی فرهنگی،‌ اقتصادی و سیاسی می‌شود برای اَبَر شرکت‌ها و آمریکا که به‌نوعی مالک زیرساخت و دربردارنده‌ سرویس‌های جهانی است،‌ تحقق می‌یابد. از طرفی سبک زندگی غرب مدرن که از تمدن غربی با رویکردهای اقتصادی و فرهنگی خاص خود است، در حال جهانی‌سازی به‌زعم جذابیت فناوری است. این تحقق نه‌فقط در محتوای پراکنده شده از طریق سایبر که در فُرم روابط نیز نهفته است. در حقیقت ماده و صورت هستند که در راستای قابلیت‌ها و انگیزه‌های پدیدآورنده محقق شده و خدمت و سرویسی را می‌سازد. در عالم سایبر قدرت نرم و سخت سایبری با ساخت سبک‌ زندگی گره‌خورده است.

عالم سایبر در پیش روی ما واقع است. ما در دوران گذار و تحول هستیم. اگر به‌درستی این پیچ فناورانه و تاریخی را درک کنیم و مناسبات مقتضی فناورای با نظام اسلامی را شکل دهیم، حیات طیبه‌ای را در بستر این عالم نوپدید خلق خواهیم کرد که ‌می‌تواند بستر تمدن نوین اسلامی باشد. حکمرانی سایبری را نباید تقلیل دارد و از آن حکمرانی بی‌خاصیت و فناورانه صرف ساخت و نه باید آن‌چنان به آن اهمیت داد که نظام و چارچوب‌های فکری و فرهنگی آن را با توسعه‌ سایبر هماهنگ و تقلیل داد. سایبر واقعیتی است که باید با حکمرانی مُتقَن و نافذ،‌ آن‌را مبتنی بر استحکام ساخت درون کشور بازآفرینی نمود و حرکت داد.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: حکمرانی فضای سایبر سجاد عابدی حکمرانی سایبر فضای سایبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۷۴۴۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش سرعت اینترنت ایران علیرغم کاهش رتبه

به گزارش خبرنگار مهر، اسپید تست جدیدترین گزارش خود از میانه سرعت اینترنت جهان و ایران در ماه مارس ۲۰۲۴ میلادی را منتشر کرد. طبق این گزارش میانه سرعت اینترنت موبایل جهان در ماه گذشت میلادی ۵۲.۹۸ و میانه سرعت اینترنت ثابت ۹۳.۲۸مگابیت برثانیه بوده است.

این در حالی است که میانه سرعت اینترنت موبایل جهان در ماه فوریه ۲۰۲۴ میلادی ۵۱.۱۶ ومیانه سرعت اینترنت ثابت ۹۲.۲۶ مگابیت برثانیه بوده است.

سقوط ۲پله ای جایگاه ایران در اینترنت موبایل

در مارس ۲۰۲۴ میلادی میانه سرعت اینترنت موبایل ایران ۳۶.۱۶مگابیت برثانیه و میانه سرعت اینترنت ثابت کشور ۱۳.۷۸ مگابیت برثانیه بوده است. جایگاه ایران در رده بندی کشورهایی با بیشترین میانه سرعت اینترنت موبایل ۲ پله سقوط کرده و اکنون در رده ۷۵ قرار دارد، در بخش اینترنت ثابت جایگاه ایران بدون تغییر رده ۱۵۶ باقی مانده است.

در ژانویه ۲۰۲۴ میلادی، میانه سرعت اینترنت موبایل ایران ۳۲.۷۷ و میانه سرعت اینترنت ثابت کشور ۱۳.۵۸ مگابیت برثانیه بود. از این رو در جدیدترین گزارش اسپیدتست علیرغم افزایش سرعت اینترنت در ایران شاهد کاهش رتبه آن در مقایسه با سایر کشورها هستیم.

در فوریه سال جاری میلادی میانه سرعت اینترنت موبایل کشور ۳۴.۷۱مگابیت برثانیه و جایگاه آن بدون تغییر نسبت به ماه فوریه رده ۷۳ بوده است. اما سرعت اینترنت ثابت کشور در ماه گذشته ۱۳.۵۱ مگابیت برثانیه بوده و جایگاه آن با ۴ پله سقوط نسبت به ژانویه(ماه قبل) رده ۱۵۶ فهرست بوده است.

امارات،قطر و کویت پر سرعت ترین های موبایل

در رده بندی اسپید تست از سرعت اینترنت موبایل کشورهای جهان در رده های اول تاسوم به ترتیب قطر(۳۱۳.۳۰مگابیت برثانیه)، امارات متحده عربی(۲۹۶مگابیت برثانیه ) و کویت (۲۲۸.۶۴مگابیت برثانیه) قرار دارند که جایگاه آنها نسبت به ماه قبل(فوریه) هیچ تغییری نکرده است.

در رده چهارم فهرست ایسلند با میانه سرعت ۱۵۸.۳۲ مگابیت برثانیه قرار دارد که جایگاه آن نسبت به دومین ماه ۲۰۲۴ میلادی ۴ پله صعود کرده است. در رده های پنجم، ششم و هفتم به ترتیب کره جنوبی(۱۵۶.۲۳مگابیت برثانیه)، دانمارک(۱۴۵.۷۵مگابیت برثانیه) و چین(۱۴۳.۷۳مگابیت برثانیه) قرار دارند که جایگاه هرکدام آنها در رده بندی کشورهایی با بیشترین میانه سرعت موبایل جهان نسبت به ماه قبل یک پله سقوط کرده است.

در رده های هشتم ونهم نیز به ترتیب هلند با میانه سرعت ۱۳۵.۵۲مگابیت برثانیه و آمریکا با سرعت ۱۲۹.۲۶مگابیت برثانیه قرار دارند. جایگاه هلند دررده بندی یک پله و آمریکا دوپله نسبت به رده بندی فوریه ۲۰۲۴ میلادی صعود کرده است.

در رده دهم این فهرست نیز ماکائو با میانه سرعت ۱۲۷.۳۹مگابیت برثانیه قرار دارد و جایگاه آن نسبت به ماه گذشته ۴ پله صعود کرده است.

سنگاپور ارائه دهنده پر سرعت اینترنت ثابت جهان

در بخش رده بندی اسپید تست از کشورهایی با بیشترین میانه سرعت اینترنت ثابت جایگاه نخست مانند ماه گذشته به سنگاپور با سرعت ۲۸۴.۱۳مگابیت برثانیه قرار دارد. در رده دوم و سوم این فهرست به ترتیب امارات متحده عربی(۲۷۶.۰۲مگابیت برثانیه) و هنگ کنگ(۲۷۴.۲۶ مگابیت برثانیه) قرار دارند. هرچند جایگاه امارات متحده عربی در این رده بندی نسبت به ماه قبل ۳ پله رشد کرده اما جایگاه هنگ کنگ تغییری نکرده است.

در رده های چهارم و پنچم نیز به ترتیب شیلی با میانه سرعت ۲۶۵.۱۲ مگابیت برثانیه و آمریکا با ۲۵۴.۰۱ مگابیت برثانیه در رده پنجم قرار دارند. این درحالی است که جایگاه شیلی نسبت به فوریه ۲پله سقوط کرده اما جایگاه آمریکا نسبت به ماه گذشته یک پله رشد کرده است.

در رده ششم فهرست نیز ایسلند با ۲ پله سقوط نسبت به جایگاه خود در ماه گذشته و میانه سرعت اینترنت ثابت ۲۴۲.۹۴مگابیت برثانیه قرار دارد.

در رده های بعدی یعنی هفتم، هشتم ، نهم و دهم این فهرست که جایگاه آنها نسبت به ماه قبل هیچ تغییری نداشته به ترتیب فرانسه( ۲۴۲.۴۵مگابیت برثانیه)، چین(۲۴۱.۶۹مگابیت برثانیه)، موناکو(۲۳۸.۰۷مگابیت برثانیه) و تایلند(۲۳۱.۲۵مگابیت برثانیه) قرار دارند.

کد خبر 6079412 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • افزایش سرعت اینترنت ایران علیرغم کاهش رتبه
  • افزایش ۳۰ درصدی جرایم سایبری در گلستان/کاربران فضای مجازی مراقب کلاهبرداران اینترنتی باشند
  • ارسال نامه‌های هشدار به قانون جوانی جمعیت به دستگاه‌های اجرایی
  • کاربران فضای مجازی مراقب لینک های جعلی و کلاهبرداران اینترنتی باشند + فیلم
  • کاربران فضای مجازی مراقب لینکهای جعلی و کلاهبرداران اینترنتی باشند
  • افزایش ۳۲ درصدی کشف جرایم سایبری در استان سمنان
  • تیم سایبری عراقی سیستم هشدار موبایل‌های صهیونیست‌ها را هک کرد
  • ساختار سازمان امور عشایری کشور تغییر می‌کند
  • عکس| چهره عجیب و بغض‌آلود بهنوش بختیاری
  • ضرورت بازنگری حکمرانی منابع انسانی در کشور