Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-28@19:37:53 GMT

پادشاهی مدرن به سبک اتحادیه اروپا

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۷۵۲۹۲

پادشاهی مدرن به سبک اتحادیه اروپا

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اکونومیست، تاج‌گذاری‌ها در طول تاریخ اروپا اشکال مختلفی داشته است. در قرن ۲۱، هر زمان که ۲۷ رهبر اتحادیه اروپا برای شورای اروپا، گردهم می‌آیند، تاج‌گذاری‌هایی متفاوتی اتفاق می‌افتد.

ساختمان اتحادیه اروپا با این‌که ممکن است فاقد شکوه کلیسای جامع ریمز که در آن تاج‌گذاری انجام می‌شُد، باشد؛ اما با این حال، هنگامی که روسای جمهور یا نخست وزیران کشور‌های عضو وارد این ساختمان می‌شوند، درواقع پادشاهانی هستند که برای چند ساعت یک عقیده را سلطنت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شورای اروپا که در سال ۱۹۷۴ به عنوان یک کلوب غیررسمی برای آقایان اختراع شد، محلی برای سران کشور‌ها بود که در خلوت خود، خارج از معاهدات اتحادیه اروپا درباره تحولات اخیر قاره اروپا بحث کنند.

در پنج دهه گذشته شورای اروپا از یک خلوت مردانه به عنوان قدرتمند‌ترین نهاد اتحادیه اروپا تبدیل شده است که به همه مسائل اروپا و جهان رسیدگی می‌کند.

شورای اروپا اختیارات گسترده‌ای را  به فردی که به نمایندگی از یک کشور در آن حضور دارد اعطا می‌کند.

امانوئل مکرون، در فرانسه، در بالای این سیستم قرار دارد که در مقایسه با سران دیگر کشور‌ها اختیارات گسترده‌ای به او اعطا شده است.

 برای افراد حاضر در این اجلاس که ضعیف‌تر هستند، این امر ناخوشایند است. برای مثال نمایندگان ایتالیا را سریع تعویض می‌کنند و بعضی نمایندگان دیگر مانند آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به مدت ۱۶ سال در این منصب حضور مؤثر دارند.

هرچه مدت حضور یک فرد در اتحادیه طولانی‌تر باشد، با آن شخص به عنوان شخصی با قدرت برخورد خواهد شد. زیرا آن‌ها معتقدند که چرا باید با کسی که چند ماه دیگر عوض می‌شود، معامله کنیم؟

از آن‌جایی که افراد در این اتحادیه قدرت بسیار زیادی دارند، تغییر شخصیت‌ها در این کاخ سلطنتی اهمیت زیادی خواهد داشت. فرانسه تحت رهبری فرانسوا اولاند، کشور فروتن و بی‌آزاری بود. اما مکرون شخصیتی دارد که قصد نفوذ به حتی کوچکترین کشور‌های جهان را دارد.

در چنین انجمنی تغییر افراد می‌تواند منجر به تغییر سیاست شود. خروج مرکل و ورود پادشاهی دیگر به اتحادیه تأثیر زیادی در پویایی آن خواهد گذاشت.

بر خلاف پادشاهان واقعی، سران اتحادیه اروپا باید نگران رأی‌گیری‌های پارلمانی مختلفی در کشور خود باشند.

در اتحادیه اروپا هنگامی که تصمیمی توسط یک رهبر گرفته می‌شود، اجرای آن دشوار است و باید هم ۲۷ عضو آن با یکدیگر برای تصویب یا لغو آن اتفاق نظر داشته باشند. «اینرسی» یک نیروی قدرتمند در سیاست اتحادیه اروپا است. یعنی هنگامی که این اتحادیه در جهت خاصی حرکت می‌کند، متوقف کردن آن دشوار است.

بر اساس معاهدات اتحادیه اروپا، شورای اروپا قانونگذار نیست، اما با این حال به طور فزاینده‌ای قوانینی را  وضع می‌کند که باعث دخالت در امور داخلی کشور‌های عضو شده است؛ و این تصمیم‌ها به نوعی امری سلطنتی تلقی می‌شود.

شورای اروپا  برای مدافعانش، دموکراتیک‌ترین نهاد اتحادیه اروپا است. اما در واقع آزادی کمی به قانونگذاران خود می‌دهد.  

حتی ساختار این اجلاس دارای اشکالاتی است. شورای اروپا بسیار فعال است، اما انعطاف‌پذیری کمی دارد. برای مثال کشور‌ها و ایالت‌های بزرگ فقط می‌توانند با گروه کوچکی از مشاوران در این شورا حضور پیدا کنند. تصمیمات این شورا به طور عمد در شریط استرس‌زایی گرفته می‌شود. برای مثال اجلاس‌ها دیر شروع می‌شوند و دیر به پایان می‌رسند؛ بنابراین خستگی فیزیکی و فشار‌های اجتماعی با یکدیگر ترکیب شده و شرایط استرس‌زایی را برای تصمیم‌گیری ایجاد می‌کند.

یک باور در اتحادیه اروپا وجو دارد که تنها در صورت زمان بحران می‌شود در اتحادیه اروپا پیشرفت کرد حتی اگر این بحران مصنوعی و ساختگی باشد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اتحادیه اروپا شورای اروپا امانوئل مکرون آنگلا مرکل اتحادیه اروپا شورای اروپا کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۷۵۲۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مادرید: اتحادیه اروپا یا ناتو برای یک جنگ فرضی آماده نمی‌شوند

وزیر امور خارجه اسپانیا اطمینان داد که نه اتحادیه اروپا، نه ناتو و نه مادرید برای هیچ جنگ فرضی آماده نمی‌شوند.

به گزارش ایسنا، «خوزه مانوئل آلبارس» وزیر خارجه اسپانیا در مصاحبه‌ای با ایستگاه رادیویی SER گفت: اتحادیه اروپا هر کاری از دستش بر بیاید برای دوری از جنگ انجام می‌دهد.

به نقل از خبرگزاری تاس، وی ادامه داد: نه اتحادیه اروپا و نه ناتو یا اسپانیا خودشان را برای هیچ جنگی آماده نمی‌کنند چون هیچ‌کدام از ائتلاف‌هایی که اسپانیا عضوی از آن است، تهاجمی نیستند.

این دیپلمات ارشد اسپانیایی همچنین اطمینان داد که مادرید تمایلی برای اعزام سرباز به اوکراین ندارد.

وی افزود، اطلاعاتی درباره سایر کشورها که چنین امکانی را دارند، ندارد و ادامه داد: اوکراین هم درخواست اعزام سرباز نداده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اروپا قواعد گمرکی علیه اوکراین را تشدید می‌کند
  • انفجار در کسری بودجه و بدهی عمومی فرانسه 
  • رکورد اتحادیه اروپا را شکستیم
  • تحولات اوکراین|زلنسکی دبیر شورای امنیت را هم برکنار کرد
  • اتحادیه کشور‌های اسلامی برای دفاع از منافع مسلمانان تشکیل شود
  • اتحادیه اروپا: قطعنامه‌های شورای امنیت لازم‌الاجرا هستند
  • مادرید: اتحادیه اروپا یا ناتو برای یک جنگ فرضی آماده نمی‌شوند
  • ضرورت تشکیل اتحادیه کشور‌های اسلامی برای دفاع از منافع مسلمانان
  • اعمال کنترل های موقت در تمام مرزهای آلمان
  • اوکراین| دلیل اصلی حمایت اتحادیه اروپا از کی‌یف