Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از مدیکال اکسپرس، دارو‌های ضدافسردگی، استروئید‌های خوراکی و دارو‌های فشار خون تنها چند مورد هستند که ممکن است در تغییر مقیاس مقصر باشند.

اگر در حال شروع به مصرف داروی جدید هستید، حتما در مورد عوارض جانبی احتمالی مانند افزایش وزن با تیم مراقبت‌های بهداشتی خود صحبت کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای هرکسی که تبلیغات دارویی را تماشا کرده است، جای تعجب نیست که بسیاری از دارو‌ها دارای یک لیست طولانی از عوارض جانبی هستند که برخی از آن‌ها ممکن است شما را مجبور به ترک مصرف کامل آن‌ها کند. یکی از خطرات رایج در این لیست‌ها افزایش وزن است. در حالی که این اثر ممکن است به خودی خود خطرناک نباشد، بسته به اهداف سلامتی شما، تعداد بیشتر در مقیاس می‌تواند ناراحت کننده باشد. به همین دلیل مهم است که آماده باشید، درک کنید که چرا افزایش وزن اتفاق می‌افتد و اطمینان داشته باشید که این چیزی نیست که شما باید با آن کنار بیایید. در واقع ممکن است گزینه‌های دیگری در دسترس باشد.

اشلی الیس،  مدیر عملیات بالینی در Compwell در تنسی، می‌گوید: هر زمان که یک داروی جدید را شروع می‌کنید، از پزشک خود بخواهید اطلاعات اولیه را مانند این که این دارو برای چه مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرد و عوارض جانبی آن چیست، بخواهید. او می‌گوید اگر افزایش وزن محتمل است و از این بابت ناراحت نیستید، از پزشک خود بپرسید که آیا می‌توانید دوز کمتری مصرف کنید یا گزینه‌های دیگری وجود دارد یا خیر. البته شما هنوز هم می‌خواهید عادات غذایی سالم و ورزش را حفظ کنید.

چه دارویی برای درمان اضطراب یا افسردگی مصرف می‌کنید، چه استروئیدی برای تسکین درد آرتروز یا آنتی هیستامین برای کنترل عطسه و حساسیت‌ها مفید است؛ در اینجا نحوه تاثیر آن‌ها بر وزن شما آمده است.

۱. دارو‌های ضدافسردگی سه حلقه‌ای

این دارو‌ها عبارتند از آمی تریپتیلین (ایلاویل)، دوکسپین (سیلنور)، نورتریپتیلین (پاملور). جسیکا نوهاوندی، مدیرعامل و بنیانگذار Honeybee Health، در کالور سیتی کالیفرنیا می‌گوید: به عنوان یک کلاس، این دارو‌ها ممکن است اشتها را افزایش داده و موجب اضافه وزن شوند. اگر از دارو‌های ضد افسردگی استفاده می‌کنید، مصرف ناگهانی آن‌ها را متوقف نکنید. سازمان دیده بان بهداشت هاروارد تاکید می‌کند ابتدا آن را با پزشک خود در میان بگذارید و طرحی را تهیه کنید که از سلامت روانی شما به بهترین نحو حمایت کند. اگر افزایش وزن باعث می‌شود که مصرف دارو‌های خود را متوقف کنید، می‌توانید با پزشک خود در مورد تغییر نوع دیگری از دارو‌های ضد افسردگی صحبت کنید. دکتر نوهاوندی می‌گوید: بوپروپیون (Wellbutrin XL یا SR) یا دولوکستین (Cymbalta) بیشتر با کاهش وزن مرتبط هستند، در حالی که فلوکستین (Prozac) از نظر وزنی خنثی است.

۲. کورتیکواستروئید‌ها

دکتر الیس می‌گوید، کورتیکواستروئید‌های خوراکی، مانند پردنیزون (که با نام‌های تجاری مانند Rayos، Deltasone و Prednicot فروخته می‌شود)، طیف وسیعی از بیماری‌ها، از آسم و آرتریت گرفته تا کمردرد و لوپوس را درمان می‌کند. او توضیح می‌دهد: این‌ها عوارض جانبی زیادی دارند که یکی از آن‌ها افزایش اشتها، احتباس مایعات و تغییر متابولیسم است. داروسازان مصرف کورتیکواستروئید‌ها را همراه با غذا توصیه می‌کنند و الیس یک میان وعده سالم و متعادل مانند بادام یا یک ظرف ماست را پیشنهاد می‌کند. استروئید‌های خوراکی معمولا برای مدت کوتاهی (به عنوان مثال، دوز یک هفته یا دو هفته) توصیه می‌شوند که عوارض جانبی را محدود می‌کند. او می‌گوید اگر باید آن‌ها را در دراز مدت مصرف کرد، کنترل افزایش وزن دشوارتر است و شما باید در رژیم غذایی و ورزش بیشتر کوشا باشید.

۳. آنتی هیستامین‌ها

اگر حساسیت دارید یا بثورات خارش دار دارید، احتمالا آنتی هیستامین مصرف کرده‌اید. الیس می‌گوید: مطالعات نشان داده است افرادی که به طور منظم از آنتی هیستامین‌ها استفاده می‌کنند، وزن بدن و دور کمر بالاتری نسبت به افرادی که مصرف نمی‌کنند، دارند. تحقیقات قبلی در مجله Obesity این ارتباط را با آنتی هیستامین‌های گیرنده H۱ ستیریزین (Zyrtec)، فکسوفنادین (Allegra) و desloratadine (Clarinex) نشان داده است. چرا؟ الیس توضیح می‌دهد: هیستامین در بدن سیگنال‌های گرسنگی را خاموش می‌کند، در مقابل، آنتی هیستامین‌ها ممکن است به نوعی با سیگنال‌های پری تداخل داشته باشند. یک جایگزین، اسپری‌های استروئیدی بینی مانند فلوتیکازون پروپیونات (فلوناز) است. این دارو‌ها متفاوت از استروئید‌های خوراکی عمل می‌کنند و عموما با افزایش وزن ارتباطی ندارند.

۴. دارو‌های صرع

نوهاوندی می‌گوید: دارو‌هایی که تشنج را درمان می‌کنند، از جمله گاباپنتین (گرالیس)، پرگابالین (لیریکا) و ویگاباترین (سابریل) ممکن است اشتهای شما را افزایش دهند. کالری اضافی ناشی از مصرف بیشتر غذا می‌تواند در نهایت منجر به افزایش وزن شود. اگر بیمار یکی از این دارو‌ها را مصرف می‌کند، مهم است بداند که افزایش وزن ممکن است یک نتیجه باشد. اگر احساس می‌کنید که این دارو برای شما مناسب نیست، با پزشک خود در مورد تغییر دارو‌های صرعی که با کاهش وزن همراه بوده یا خنثی هستند، مشورت کنید. در مورد فلبامات (فلباترول)، توپیرامات (توپاماکس) یا لاموتریژین (لامیکتال) سوال کنید.

۵. مسدود کننده‌های بتا

آرون امل، PharmD، بنیانگذار PharmacyTechScholar.com در سنت آگوستین، فلوریدا می‌گوید که دارو‌های مسدود کننده بتا معمولا برای درمان فشار خون بالا استفاده می‌شود. به گفته کلینیک مایو، برخی از آن‌ها به احتمال زیاد باعث افزایش وزن می‌شوند، از جمله آتنولول (تنورمین) و متوپرولول (لوپرسور). دکتر امل می‌گوید دلیل افزایش مقیاس مشخص نیست، اما مسدود کننده‌های بتا می‌توانند شما را خسته کنند، به ویژه هنگامی که برای اولین بار مصرف دارو را شروع می‌کنید. او می‌گوید: ضربان قلب شما را کند می‌کند و می‌تواند تحمل ورزش شما را کاهش دهد. خستگی و ناراحتی در حین فعالیت ممکن است باعث شود شما بیشتر بی‌تحرک بمانید و همین امر باعث افزایش وزن می‌شود. مطالعه‌ای که در مجله Gastroenterology در مه ۲۰۱۷ منتشر شد نشان داد که این دارو ممکن است متابولیسم را نیز کاهش دهد. به همین دلیل، محققان پیشنهاد می‌کنند افرادی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند، نباید دارو‌های مسدود کننده بتا را به عنوان درمان خط اول تجویز کنند. در عوض، مهار کننده‌های ACE ممکن است گزینه بهتری باشد، اما با پزشک خود مشورت کنید.

۶. SSRI‌ها

کلینیک مایو توضیح می‌دهد که SSRI‌ها مهارکننده‌های بازجذب سروتونین هستند، نوعی ضد افسردگی که سطح انتقال دهنده عصبی سروتونین را در مغز افزایش می‌دهد. به عنوان مثال می‌توان به اسکیتالوپرام (لکساپرو)، پاروکستین (پاکسیل)، سرترالین (زولوفت) اشاره کرد. این‌ها ممکن است با تاثیر بر اشتهای شما باعث افزایش وزن شوند. همچنین با کاهش علائم اختلالات خلقی، ممکن است بر عادات غذا خوردن یا ورزش نیز تاثیر بگذارد. اگر افزایش وزن دارید، با پزشک خود مشورت کنید. افزایش وزن معمولا زود رخ می‌دهد و این نشان می‌دهد که می‌تواند برای شما به یک مشکل طولانی مدت تبدیل شود.

۷. MAOI

MAOI مخفف مهارکننده مونوآمین اکسیداز است که در مقاله اوت ۲۰۲۰ در StatPearls ذکر شده است که با مسدود کردن آنزیم مغزی که تجزیه کننده‌های عصبی متعادل کننده خلق و خو مانند سروتونین و دوپامین را تجزیه می‌کند، افسردگی را درمان می‌کند. همچنین ممکن است برای کاهش علائم میگرن استفاده شود. نوهاوندی می‌گوید که ممکن است اشتها را تحریک کنند، او تاکید می‌کند فنلزین (ناردیل) بیشترین افزایش وزن را در این دسته از دارو‌ها ایجاد می‌کند. اگر این مورد برای شما نگران کننده است، از پزشک خود بپرسید که آیا گزینه‌های جایگزین وجود دارد یا خیر.

۸. انسولین

اگر برای درمان دیابت انسولین مصرف می‌کنید، بدانید که ممکن است باعث افزایش وزن شود، زیرا هورمون به بدن شما کمک می‌کند تا گلوکز را از جریان خون شما جذب کند. میچل هوارد، فارمد، استادیار بالینی در کالج داروسازی دانشگاه تولدو در اوهایو می‌گوید: گلوکز چیز خوبی است سلول‌های بدن شما از آن برای عملکرد بهتر استفاده می‌کنند. گفته می‌شود، پس از جذب قند از جریان خون و انتقال آن به سلول‌ها، اگر بدن شما از آن برای انرژی استفاده نکند، به چربی تبدیل می‌شود. او می‌گوید اگر بیش از حد غذا می‌خورید، به ویژه غذا‌های پر قند (آب نبات، دسر)، وزن خود را افزایش می‌دهید. اگر مبتلا به دیابت نوع ۱ هستید، باید انسولین مصرف کنید. با این حال، اگر شما مبتلا به دیابت نوع ۲ هستید، تغییر شیوه زندگی به بهبود عملکرد انسولین کمک می‌کند و ممکن است بتوانید از رژیم غذایی و ورزش برای کاهش (یا در نهایت حذف) انسولین خود استفاده کنید.

۹. سولفونیل اوره‌ها

یک مطالعه عمومی دیگر از دارو‌های دیابت، سولفونیل اوره، سطح قند خون را تا ۲۰ درصد کاهش می‌دهد، اما باعث افزایش وزن به طور متوسط ​​بین ۴ تا ۵ پوند می‌شود. سولفونیل اوره شامل گلیکلازید (دیامیکرون) و گلی بن کلامید (گلیناز) است. این دارو‌ها سلول‌های بتای لوزالمعده را برای ترشح انسولین تحریک می‌کنند. هاوارد می‌گوید: انسولین بیشتر در جریان خون شما قند را وارد سلول‌های شما می‌کند. در نهایت آن‌ها مانند انسولین تزریقی باعث افزایش وزن می‌شوند. هاوارد می‌گوید دارو‌های دیابت از جمله متفورمین یا مهار کننده‌های SGLT۲ وجود دارد که باعث کاهش وزن می‌شوند یا از نظر وزن خنثی هستند. او می‌افزاید نوع دارویی که برای شما مناسب است بستگی به سابقه پزشکی، وضعیت سلامتی فعلی و ملاحظات هزینه شما دارد.

۱۰. دارو‌های ضد روان پریشی

از این دارو‌ها می‌توان برای درمان اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی استفاده کرد. هاوارد می‌گوید یکی از آن‌ها اولانزاپین (Zyprexa) در مقایسه با سایر دارو‌های ضد روان پریشی با بالاترین پتانسیل افزایش وزن همراه است. علاوه بر این این نوع دارو‌ها عملکرد گلوکز را مختل کرده و کلسترول و تری گلیسیرید را افزایش می‌دهند و بیماران را در معرض خطر ابتلا به سندرم متابولیک قرار می‌دهند، او می‌گوید اوت ۲۰۱۷ در بیماری و درمان بیماری‌های عصبی و روانی موثر است. لوراسیدون (لاتودا) و زیپراسیدون (جئودون)، دو داروی ضد روان پریشی دیگر، شانس کمتری برای افزایش وزن دارند.

بیشتر بخوانید 

چرا برخی از افراد زیاد غذا می‌خورند؟

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بیماری اسکیزوفرنی قند خون اضافه وزن باعث افزایش وزن آنتی هیستامین ها مسدود کننده عوارض جانبی دارو ها وزن می شوند دارو های ضد پزشک خود برای درمان دارو ها او می گوید برای شما سلول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۷۵۷۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آنچه لازم است درباره چالش‌های مرجعیت رسانه‌ای بدانیم

به گزارش گروه پژوهش و دانش خبرگزاری علم و فناوری آنا، رسانه‌ها امروزه نقش ویژه‌ای در مناسبات مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارند. زندگی انسان‌ها با رسانه‌ها به شکل بی‌سابقه‌ای درهم تنیده شده، به طوری که زندگی بدون رسانه قابل تصور نیست. پیشرفت فناوری منجر به ظهور انواع و اقسام رسانه شده، به طوری که هزاران رسانه صوتی، تصویری و چاپی هر لحظه در حال تولید و انتشار محتوا هستند.

در این وضعیت، رسانه‌ها در پی جلب توجه مخاطبان و اثرگذاری بر افکار عمومی و انتقال پیام و محتوای مدنظر خود هستند. این مهم تحت اصطلاح مرجعیت رسانه‌ای در ادبیات گردانندگان رسانه به خصوص در کشور ما متداول شده، البته دستیابی به مرجعیت رسانه‌ای با چالش‌هایی مواجه است.

* چالش‌های رایج درباره مفهوم مرجعیت رسانه‌ای

 دفتر مطالعات فرهنگ و آموزش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در پژوهشی با عنوان «درآمدی بر دیدگاه‌ها و چالش‌های رایج درباره مفهوم مرجعیت رسانه‌ای» بیان می‌کند که در حال حاضر وضعیت مرجعیت رسانه‌ای کشور و میزان اهمیت رسانه‌های مختلف نزد مردم به‌طور دقیق مشخص نیست.

از نظر این محققان این پژوهش؛ یک دلیل عمده این موضوع آن است که اغلب مطالعات و نظرسنجی‌های صورت گرفته مبتنی‌بر شاخص‌های موردی یا کلی است، درحالیکه سنجش دقیق مرجعیت رسانه‌ای نزد کاربران نیازمند تعیین دقیق شاخص‌های فراگیر نظیر شاخص‌های ترکیبی است.

دلیل دیگر این مهم، فقدان مفهوم‌سازی و تعریف عملیاتی از اصطلاحی مانند «مرجعیت رسانه‌ای» است. در این میان گستردگی رسانه‌ها از منظر فنی و سخت‌افزاری از یک‌سو و تولید و انتشار محتوا و پیام‌های متکثر از طرف دیگر، بیش از همیشه امکان انتخاب و گزینش‌گری مخاطبان، کاربران و کنشگران را افزایش داده است.

 

مهم‌ترین چالش موجود از بین چهار چالش مرجعیت رسانه‌ای ناظر به «شیوه‌های گزینش‌گری، دروازه‌بانی و اطلاع‌رسانی» است که در این مورد شاخص‌هایی در سه موضوع و مبتنی‌بر چالش «میانجیگری و اطلاع‌رسانی»، «سیاستگذاری» و «ویژگی‌های عوامل تولید» در سازمان‌های رسانه‌ای قابل ارائه و سنجش است

در این پژوهش آمده است که از منظر چالش‌های مواجهه با مرجعیت رسانه‌ای چهار حوزه مختلف، ولی مرتبط با همدیگر وجود دارند که عبارتند از:

۱- سیاست‌ها (ناظر به شیوه‌های گزینش‌گری، دروازه‌بانی و اطلاع‌رسانی)، ۲- بستر یا پلتفرم (ناظر به رسانه‌های اجتماعی)،

۳- مخاطبان و کاربران (ناظر به بروز تغییرات اساسی در نحوه استفاده از رسانه‌ها)،

۴- رقبا (که به تکثر و تعدد رسانه‌ها اشاره دارد).

بر این اساس، طبق مطالعات انجام‌شده، مهم‌ترین چالش موجود از بین چهار چالش مرجعیت رسانه‌ای ناظر به «شیوه‌های گزینش‌گری، دروازه‌بانی و اطلاع‌رسانی» است که در این مورد شاخص‌هایی در سه موضوع و مبتنی‌بر چالش «میانجیگری و اطلاع‌رسانی»، «سیاستگذاری» و «ویژگی‌های عوامل تولید» در سازمان‌های رسانه‌ای قابل ارائه و سنجش است.

* دیدگاه‌های رایج درباره مرجعیت رسانه

این گزارش مطرح می‌کند که در پیوند با «دیدگاه‌های رایج درباره مرجعیت رسانه» نیز پنج رویکرد نسبت به مسئله نافذ است:

۱- اعتماد به رسانه (به مثابه یک متغیر وابسته)،

۲- اعتبار رسانه‌ای،

۳- سنجش (میزان مخاطب یا کاربر)،

۴- سهم بازار، 

۵- تأثیر یا اثر رسانه‌ای.

در این مورد نیز، «اعتماد به رسانه» که به مثابه یک متغیر وابسته در نظر گرفته‌شده، اهمیت بنیادین دارد و از دیدگان متفکران و متخصصان امر، مسئله‌محورترین موضوع است.

در این پژوهش آمده است که باید در نظر داشت که افزون بر سایر دیدگاه‌های رایج و متناظر با «مرجعیت رسانه»، رویکرد «اعتماد به رسانه» به‌دلیل آنکه از لحاظ سازه مفهومی و کمیت‌پذیر در پژوهش (به مثابه یک متغیر وابسته)، انطباق نظری بیشتری با ادبیات بحث دارد، از تمامی مفاهیم دیگر به «مرجعیت رسانه‌ای» نزدیک‌تر است.

* اعتماد به رسانه

این پژوهش توضیح می‌دهد که توصیه سیاستی این گزارش در تناظر با سیاست‌گذاران رسانه‌های جمعی و مخاطبان آن، در برطرف کردن چالش‌ها (به مثابه پیش‌شرط تحقق مرجعیت رسانه‌ای در عمل) ضرورت اهتمام و توجه ویژه به شیوه‌های گزینش‌گری، دروازه‌بانی و اطلاع‌رسانی در جایگاه مدیریتی و سیاستی است.

همچنین باید در نظر داشت که در استناد به دیدگاه‌های رایج جهانی درباره مرجعیت رسانه، «اعتماد به رسانه» به مثابه یک متغیر وابسته، اهمیت بنیادین خود را از متغیر‌های مستقلی دریافت می‌کند که در مجموع اعتبار رسانه را شکل می‌دهند و این دو مولفه، از دیدگان متفکران و متخصصان امر، مسئله‌محورترین نکته تلقی می‌شود.

همچنین لازم به ذکر است مطالعه دیدگاه‌های معاصر جهان و اندیشه صاحب‌نظران داخلی و نیز چالش‌های پیش‌روی مرجعیت رسانه‌ای در ایران نیازمند پژوهشی مقتضی است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رایج ترین مشکلات گیربکس اتوماتیک در خودرو (+ نحوه تشخیص مشکل)
  • دلایل رایج نشت آب از زیر خودرو
  • آسیب‌های مصرف روزانه داروهای مسکن برای بدن
  • تایید دارویی که می‌تواند کبد چرب را درمان کند
  • دلایل افزایش هزینه‌های درمان از جیب بیماران | 2 برابر بیشتر از دنیا دارو مصرف می‌کنیم | تعرفه‌ها طی ۷ سال رشد مناسبی نداشتند 
  • کشف ۱۰۰ میلیارد ریال داروی قاچاق از یک داروخانه
  • رایج ترین خرابی های لباسشویی سامسونگ{ با راه حل + نکات نگهداری}
  • خبر خوش برای بیماران کبدی: آمریکا اولین داروی کبد چرب را تایید کرد
  • آنچه لازم است درباره چالش‌های مرجعیت رسانه‌ای بدانیم
  • منع مصرف داروی داخلی توسط پزشکان موجب سرگردانی بیمار می شود